Toon posts:

Mediaspelers: informatie, ervaringen, alles is welkom

Pagina: 1
Acties:
  • 551 views

Verwijderd

Topicstarter
Na het lezen van de FAQ dan toch een topic om wat specifiekere informatie te krijgen.

Sinds kort heb ik een LG 42LK430. Prima TV, zeker voor zijn geld. Het geluid is misschien wat standaard, maar ik tracht ook niet voor kapitalen een privé Pathé te maken van een woon- en slaapkamertje. Wat ik alleen zwaar vind tegenvallen is de ingebouwde mediaspeler. Ik had verwacht via USB een hardeschijf vol films aan te sluiten en dan van alle problemen verlost te zijn. Niet dus! DTS codec is niet aanwezig, x264 v.a. L4.1 wordt niet ondersteund en loopt dus ook niet vloeiend op 1080p, en ingebouwde ondertiteling in MKV containers accepteert de TV niet.

Laat nu tegenwoordig het beeldmateriaal dat ik kijk hoofdzakelijk bestaan uit 1080p/720p MKVs, gevuld met x264 L4.1 of L5.1 high profile, 1,5Mbit DTS en ingebouwde ondertitelingen. Af en toe zit er een AVCHD tussen. Ik weet niet echt wat men tegenwoordig als gangbaar beschouwt maar DVD/MPEG2, DivX en XviD kijk ik al een aantal jaren niet meer.

Nou ben ik dus op zoek naar een externe mediaspeler. Het liefst een soort hardwarematige VLC player, dat kleine stukje wondersoftware speelt alles af wat je er in stopt. Echter, ik wil de prijs graag beperkt houden. Ik heb al apparaatjes gezien van +/- 60 euro, alleen weet ik niet of die dingen wellicht even beperkt zijn als de ingebouwde mediaspeler van de TV.

Even kort en krachtig de ondersteuning die ik zoek:
Ingebouwde ondertiteling in MKV containers, de gangbare codecs.
x264 tot en met L5.1 high profile.
AVCHD.
DTS 1536Kbps, AAC, AC3, etc.
Ik las recentelijk ook iets over DTS+, DTS-HD en DTS 2.0. Als dit de toekomst wordt wat betreft gebruikte audiocodecs, zoek ik uiteraard een apparaat dat dit aankan.
Wireless hoeft niet, ik heb voorlopig nog een wireless-G netwerk en 1080p streamen lijkt mij vragen om moeilijkheden.
Verder hoeft er voor mij ook geen interne hardeschijf in te kunnen aangezien ik een externe voor de hand heb liggen. Als het wel mogelijk is voor een zacht prijsje, is dat natuurlijk altijd meegenomen.

De reden dat ik dit topic maak is dat de meeste fabrikanten/winkels erg wazig zijn over de precieze ondersteuning van containers en hun codecs, vaak staat er iets als "supports MKV". Dat zei LG dus ook, maar toen bleek dat die "MKV support" van hun maar zeer matig is en zeker niet het moderne gereleasde materiaal ondersteund.

Graag hoor ik jullie adviezen en ervaringen met het oog op de aanschaf van een mediaspeler. Ik hoop dat mijn verhaal tot dusver compleet is.

Bij voorbaat dank!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:51

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Enige andere reacties zijn nog steeds welkom...

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
mijn ervaring met de kant en klare streamers is dat ze na een jaar geen updates meer krijgen en dat er altijd wel rare bugs in blijven.
Ikzelf zou in deze tijd niet meer zo'n doosje kopen.
Verder denk ik dat je niets hoeft te verwachten van de ingebouwde zooi. Die bedrijven betalen willen zo min mogelijk licenties betalen. En zoiets is niet hun core-business.
Echter je budget is zo laag dat je inderdaad op een streamer uitkomt. Een extern kastje zal allicht iets beter zijn.

Mijn advies echter is om gewoon een, wel stukje duurdere, barebone Zotac te kopen. OpenElec erop en gaan. Iets meer moeite maar meer toekomstproof. XBMC gebruikt geloof ik gewoon ffmpeg wat VLC ook gebruikt.

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Heb hier een asus oplay (de eerste) en een wdtvlive en die spelen zo goed als alles probleemloos af, xvid, divx, avi, mp4, mkv, mpeg, AVCHD, DTS, Dolby. Ook Full HD is no problem.

Denk dat beide apparaten 2x paar jaar iets weigeren af te spelen en ik denk dat ik uit dezelfde bronnen tap als jij ;)

Alleen wmv's doen het vaak niet...

Iedere losse mediaplayer zal het ingebouwde ding in je TV moeiteloos overtreffen.

[ Voor 19% gewijzigd door benedictuz op 13-02-2012 18:11 ]

Verwijderd

MisterE schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 10:25:
Mijn advies echter is om gewoon een, wel stukje duurdere, barebone Zotac te kopen. OpenElec erop en gaan. Iets meer moeite maar meer toekomstproof. XBMC gebruikt geloof ik gewoon ffmpeg wat VLC ook gebruikt.
Deze oplossing kost je wel erg veel tijd, een streamer zoals de wd tv live is veel eenvoudiger, scheelt je uren onderhoud etc.

Als je veel vrije tijd hebt is een XMBC natuurlijk fantastisch, maar als je net als ik volle dagen werkt en ook kids thuis hebt, dan zou ik dit niet aanraden.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Maar concreet komt dit topic niet verder dan "ik zoek apparaat X met specs Y", oftewel "Welke moet ik kopen?". En die doen we gewoon niet.

Alsnog een slotje.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.