[Ubuntu 10.04.3] Probleem met restricted Nvidia drivers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 17:26
Gisteren ben ik bezig geweest met Ubuntu 10.04.3 te installeren op mijn Asus k52jc te installeren. Na de installatie ben ik er achter gekomen dat de restricted drivers van Nvidia voor ubuntu 10.04.3 niet goed werken. Zodra ik deze installeer en mijn laptop opnieuw opstart, krijg ik alleen de splash screen te zien van Asus, vervolgt door een zwart scherm. Als ik mijn laptop in hibernation zet, krijg ik nog wel kort het ubuntu logo te zien met artifacts.

Eerst dacht ik dat dit ook mogelijk door de updates van Ubuntu zelf kon komen, maar dat bleek al snel niet meer op te gaan. Ik heb ook wat onderzoek gedaan en het bleek dat er vaker problemen zijn met nvidia kaarten.

Ik heb ondertussen verschillende manieren gevonden om deze drivers te installeren, maar weet totaal niet of deze wel goed werken.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9231837
De bovenstaande link heeft het over het rebooten van Ubuntu om vervolgens in een oudere kernel op te starten en vervolgens de drivers te installeren, waarna deze hoort te werken.

https://help.ubuntu.com/community/NvidiaManual
Ik probeer nu deze link te volgen, maar zodra ik in de console wil gaan via ctrl+alt+f1, loopt mijn ubuntu zo goed als vast.

Nu is mijn vraag, zit ik in de goede richting om mijn drivers te installeren, of doe ik het allemaal veels te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
De driver van nvidia website moet je installeren in textmode.
Pc opstarten, naar grub gaan(linker shift vasthouden tijdens booten), dan recovery mode kiezen.
Dan dos/admin met netwerk kiezen(ben de naam kwijt), dan de nvidia.run file starten.(file eerst downloaden en startbaar maken bij eigenschappen van de file).
Rebooten.
(zelf ben ik van grafische kaart verwisseld, en vond geen drivers voor videokaart. Eerst de oude verwijderd, of dit moet weet ik niet, toen in textmode de run file gestart, en alles werkte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Oké, dan ga ik dat proberen. Als het verkeerd gaat, dan kan ik altijd nog 'even' opnieuw installeren, gelukkig nog niet zoveel gedaan met de installatie :)

Edit:

Zodra ik in de recovery mode wil opstarten, krijg ik te zien dat deze wilt booten en vervolgens krijg ik alleen een zwart scherm. Na ongeveer 5 minuten gaat deze nog steeds niet verder. Zou ik dit ook via een live cd kunnen doen?

[ Voor 43% gewijzigd door ItMeAedri op 07-02-2012 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:38
In principe kun je het ook via de rescue cd doen, via een chroot (de drivers verwijderen) en dan op opnieuw starten, wat makkelijker is is om via je live cd omgeving bijvoorbeeld je xconfig te verwijderen:

Nadat je je livecd geboot hebt mount je je root partitie

bijvoorbeeld "mount /dev/sdXx /mnt" (waarbij X je driveletter is en x het partitienummer, partitie 1 = 0), daarna vind je in /mnt je root FS terug en kun je wat bestanden aanpassen.

Als je zeker wilt zijn verwijder of rename dan je x config (als deze er is), kun je later weer aanmaken met nvidia-settings (als root, in ubuntu via sudo)

code:
1
/etc/X11/xorg.conf

en dan "nvidia" (ik neem aan dat de binary driver nog steeds nvidia heet) toevoegen aan:

code:
1
/etc/modprobe.d/blacklist.conf

let op dat er voor bovenstaande locaties nog /mnt moet worden toegevoegd indien je daar je root filesystem op gemount hebt.

Dit is natuurlijk de botte bijl methode en mocht dit werken dan zul je natuurlijk nog even moeten uitzoeken wat uiteindelijk het probleem veroorzaakt heeft (en de nvidia module weer van de blacklist verwijderen), mogelijk heeft het iets te maken met de resolutie die vanuit grub wordt ingesteld bij het booten, indien dat zo is dan zou de rescue mode ook moeten werken.

[ Voor 7% gewijzigd door blouweKip op 07-02-2012 22:37 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:28

Theimon

Snapte!?

Je kan wel nieuwe drivers installeren, maar je kan ook eerst even logs checken om te kijken waar het überhaupt fout gaat.

Xorg.0.log, messages, dmesg, system.log, enzovoorts. Even rondsnuffelen in /var/log/ wordt je misschien wat wijzer van dan lukraak een nieuwe driver installeren.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Kreeg te horen van een kennis dat er ook drivers in de software center staan en deze blijken te werken. 8)7 Als ik dit controleer bij de hardware drivers wordt dit ook aangegeven.
Pagina: 1