Toon posts:

voodoo 5 5500 of kyro II

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
zie ond.

ik speel veel star trek voyager : elite force (quake3 engine).

wat is het verschil in beeldkwaliteit, snelheid en drivers :?

greetz.

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
ZEKER de Kyro II .. de kaart is veel sneller (verslaat regelmatig de Radeon in benchmarks) plus ondersteunt features die de Voodoo5 5500 niet ondersteunt (denk aan EMBM, Dot3BM). Ook heeft ie meer geheugen (64MB ipv de 32MB effectieve ram die de Voodoo heeft).

PC Specs

Verwijderd

KYRO II
soms is hij zelfs gelijk aan/sneller dan een Geforce 2 Ultra...

verder zou ik dan de 64MB versie nemen van deze kaart (er is ook een 32MB versie)

Verwijderd

Heb zelf een V5 5500 maar ik zou absoluut voor een Kyro 2 gaan. En dan de Hercules versie uiteraard.

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
die v5 heeft dan wel 32mb effectief PER CHIP dus 64mb effectief totaal omdat ie 2x VSA-100 heeft... Trouwens een v5 5500 loopt toch netjes op 166@186, hoewel ik moet toegeven dat die Kyro II op (vrijwel) alle fronten beter is.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Bomberman
Op zaterdag 24 maart 2001 14:25 schreef Dr.Q het volgende:
die v5 heeft dan wel 32mb effectief PER CHIP dus 64mb effectief totaal omdat ie 2x VSA-100 heeft...
Is niet waar, de Voodoo5 heeft idd 64MB in totaal (32MB per chip) maar omdat alle textures dubbel opgeslagen moeten worden (beide VSA100 chips moeten dezelfde textures in hun eigen 32MB geheugen hebben) hou je maar net iets meer over dan 32MB effectief (totaal). Alleen de framebuffer wordt namelijk gedeeld en deze wordt alleen groter als je in een hogere (32-bit) resolutie gaat spelen of tripple buffering zou gebruiken. In het kort: de Voodoo5 heeft dan misschien 64MB geheugen maar kan er in de praktijk maar iets meer dan 32MB effectief van gebruiken (dubbele opslag van alle textures is natuurlijk niet echt efficient).

PC Specs

• Dr.Q
Agree, maar een dual config van de vsa-100 heeft wel als voordeel dat zware processor intensieve instructies gedeeld kunnen worden.

Oh jah... om weer on-topic te komen...
wat is zinvoller?

Duron 600 met een v5 5500 (f350,-)
Duron 600 met een KyroII (f450,-)

Volgens mij die v5 5500 want een duron 600 draait toch geen absurd hoge resoluties...
dus is die v5 toch meer bang voor the buck

• Bomberman
Sorry dat ik weer tegen je in moet gaan ;) maar het is juist de videokaart die belast wordt bij hogere resoluties, niet je CPU. Het maakt weinig uit of je (bijvoorbeeld) in 1600*1200 een Duron 600 of een T-Bird 1.33GHz gebruikt omdat de videokaart altijd de bottleneck is. CPU taken worden dan ook niet zwaarder naarmate de resolutie omhoog gaat .. hierbij is fillrate en memory-bandwidth nodig die beide door de videokaart geleverd moeten worden.

Daarbij komt nog dat 3dfx no more is en een kaart van een bedrijf kopen dat niet meer bestaat is nooit echt verstandig als je aan toekomstige drivers denkt (als dat x3dfx niets wordt tenminste). Ik zou dus in alle gevallen gaan voor de Kyro II als je moet kiezen tussen de Kyro en de Voodoo.

PC Specs

Verwijderd

Wil je dat je Kyro 2 een beetje uit de verf komt dan moet je toch wel denken aan een 800MHz + configuratie. De Kyro is behoorlijk processor intensief doordat het Tile-based rendering doet. Hierbij wordt het beeld m.b.v. de CPU eerst helemaal opgebouwd voordat de GPU het in tiles kan verdelen. Dus voor een hoge framerate moet je wel een snelle processor nemen. Voor een V5 is 800MHz zo'n beetje de max wat performance betreft in 1024x768x32. Snellere processors zijn voor deze resolutie overkill op een V5.

Verwijderd

Het voordeel van de Kyro is dat er nog nieuwe drivers voor komen. Voor de Voodoo 5500 moet ik nog zien wat Nvidia gaat doen....

• Dr.Q
hmmm 3dfx is dood maar er worden nog wel drivers gemaakt en de support is ook nog goed. Drivers (home-modded) via voodoosource.net (géén reclame!)
En de support is ook nog goed. Weliswaar geen RMA meer maar alla.

Bomberman: Wat ik zei over proc intensieve instructies was met het oog op die duron 600 niet op mijn systeempke...
En dan nog op een duron 600 (weliswaar 192 mb ram) draai je toch nooit 1280x1024+ resoluties.

Ik wil nl. zelf een kyroII kopen en deze v5 5500 verkopen aan een kennis van me met een duron 600. Voor 350,- piek. Is dat een verkoop want ik heb geen zin om met gezeur te zitten...? (ik heb dan een kyroII voor +- 100 piek).

Verwijderd

Zeker Kyro. Dat ding roeleert gewoon. Wou ik mijn mx verkopen en een gts kopen. Komt er net een bericht over de Kyro 2. Na alles grondig te hebben bestudeers moet ik zeggen dat ik Nvidia ga verlaten >:)
Pagina: 1