schade bumper, ervaringen en tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 21:19
Wat is er gebeurd:
een aygo is dit weekend tegen mijn, voor het stoplicht wachtende 206je gereden, niet al te harde klap, maar schade is zo te zien 1 uitlaat hangt los, 2 scheur in en krassen op bumper

Autopapieren en schadeformulier had ik toevallig niet bij me, wel foto's gemaakt en gegevens uitgewisseld. Aygo blijkt van een verhuurbedrijf te zijn.

Ik ben gisteren langs verhuurbedrijf gegaan, zij vullen hun verzekeringsgegevens in op schadeformulier maar volgens hen moet de bestuurder tekeken (volgens mij staat er 'verzekerde', ze hebben hun handtekening in ieder geval naast het vakje gezet). Toen bleek dat de eigenaar van het verhuurbedrijf ook een garage heeft en z'n broer of zwager een schadebedrijf. Die wilden de schade wel repareren zonder de verzekering in te schakelen. Heb maar gezegd dat ik eerst de peugeot dealer wil laten taxeren wat het kost.

Vandaag ben ik langs de peugeot garage gereden om te kijken wat de schade kost. De uitlaat hebben ze in 5 min vastgezet, dat zijn dus de kosten niet. Bumper kost volgens peugeot 600 euro, 200 euro onderdelen en 400 euro spuiten. Lijkt mij veel geld, maar goed. Ook wil de peugeot dealer niet op papier zetten wat hun taxatie van de schade is, vreemd. Even later is volgens peugeot dealer ook de metalen balk achter de bumper verbogen, wat de reparatie duur maakt. Overigens doet de peugeot dealer een eventuele reparatie ook niet zelf, daarvoor moet eerst iemand van de verzekering langskomen voor taxatie en daarna komt het schadeherstelbedrijf dat onderdeel van de holding is de auto repareren.

Met de 600 euro quote ben ik weer eens langs het verhuurbedrijf gegaan, en die biedt nu aan om de hele bumper te vervangen, plus mij nog wat geld te geven, nog geen concreet bedrag genoemd.

Vragen aan alle tweakers:
a) waarom kost het spuiten van een bumper 400 euro?
b) stel dat ik de verhuurder de schade laat repareren, nog tips om het goed te laten doen (dacht zelf aan dat hij mij gewoon betaald, zodat ik hem kan betalen als de schade goed is gerepareerd).
c) is het de rompslomp van verzekeringen etc waard? (volgens peugeot dealer brengen ze mij 150 euro in rekening als de verzekeringsman langskomt en ik de schade niet direct laat repareren, vreemd verhaal)
d) een bumper roest niet, da's plastic, maar hoe te controleren of het metaal van het chassis is verbogen?

en als uitsmijter:
e) weet er iemand een betrouwbare peugeot garage in omgeving den haag? bij degene waar ik nu weer ben geweest heb ik toch nooit helemaal een goed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 14:58

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Heb je schade, zeker als het door een ander is veroorzaakt: doe zelf niets. Bel je verzekeringsmaatschappij op en laat hun het regelen. Je bent nu al niet slim bezig geweest door zelf de schade te laten taxeren, zonder overleg met je verzekeringsmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:01
Waarom zou je het zonder de verzekering willen doen als je zelf niet schuldig bent?

Vul gewoon de formulieren in, bel je verzekering en vraag waar je je auto heen moet brengen.
Je eigen verzekering regelt alles met de verzekering van de tegenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

dj1981 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:42:
a) waarom kost het spuiten van een bumper 400 euro?
Omdat het een hoop werk is? In willekeurige volgorde: Oude bumper demonteren, nieuwe bumper monteren, stellen/richten, verf op kleur mengen, eventueel alles afplakken en uitnevelen, poetsen, etc.

Tip voor de volgende keer: Vul altijd een schadeformulier in samen met de tegenpartij! Geen geklooi met gegevens uitwisselen, dat kan alleen maar gezeur opleveren. Gewoon een veilige plaats opzoeken, formulier invullen, foto's maken (ook van de tegenpartij en zijn auto) en dan lekker je verzekering inschakelen.

[ Voor 31% gewijzigd door AtleX op 07-02-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Pat-Juh

Patrick

A. bij mijn oude Astra G (ongeveer zelfde formaat bumper volgens mij) is de achter bumper her spoten voor €140,- bij een schadebedrijf in de buurt (op Walcheren dus niet in DH helaas)
B.
C. Er is altijd een eigen risico, maar niet voor jou maar voor de gene die het veroorzaakte.
D. Bumper ff los draaien en er afhalen

Maar zoals SopSop al zei gewoon lekker je verzekering het laten uitzoeken, je hebt de gegevens en je staat in je recht dat het vakkundig gerepareerd wordt, mits de kosten de dagwaarde vd auto niet overschrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Doe het via de officiele weg als je geen gezeur achteraf wilt.

Je hebt dan namelijk garantie op het werk bij een onafhankelijke derde in plaats van de beunhaas van het verhuurbedrijf.

Taxatiekosten zitten trouwens in het getaxeerde bedrag dus dit krijg je vergoed door de verzekering van de tegenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
Wolly schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:01:
Doe het via de officiele weg als je geen gezeur achteraf wilt.

Je hebt dan namelijk garantie op het werk bij een onafhankelijke derde in plaats van de beunhaas van het verhuurbedrijf.

Taxatiekosten zitten trouwens in het getaxeerde bedrag dus dit krijg je vergoed door de verzekering van de tegenpartij.
op zich goed argument, garantie is altijd prettig, en weet niet of het een beunhaas is, maar zou kunnen. Tegelijkertijd heb ik er niet veel moeite mee als het zonder verzekering goed wordt opgelost. Vind zelf 600 euro voor de plastic bumper van een relatief oude auto (2003) nogal wat geld, kan me voorstellen dat het goed verdienen is voor de peugeot dealer. Spuiten kan je ook doen voordat je de bumper monteert lijkt me, er zit verder geen schade op het chassis.

De 150 euro van de peugeot dealer waren geen taxatiekosten maar kosten die ze bij mij in rekening zouden brengen als ik de auto niet meteen daar liet repareren, zoals gezegd, vreemd verhaal en niet bijster sympatiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 14:58

sopsop

[v] [;,,;] [v]

dj1981 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:17:
[...]

De 150 euro van de peugeot dealer waren geen taxatiekosten maar kosten die ze bij mij in rekening zouden brengen als ik de auto niet meteen daar liet repareren, zoals gezegd, vreemd verhaal en niet bijster sympatiek.
Waarom niet? Jij gaat ze daar de schade op laten nemen en vervolgens ga je met de handel ergens anders naartoe. Lijkt me logisch dat ze daar dan wel geld voor willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
Het schade opnemen doet de taxateur van de verzekering lijkt me. Het gekke is dat ze dan ook meteen hun eigen schadebedrijf inschakelen, die weer voorrijkosten berekenen. Ik zal eerst m'n verzekeringsmaatschappij eens bellen, want heb geen idee hoe dit normaal gesproken gaat. De taxateur van de verzekering zal toch niet bij je thuis langskomen en dan onder de auto gaan liggen, dus je moet je auto al ergens heen brengen.

edit: eigen verzekering gebeld, maar die hebben er blijkbaar niets mee te maken of willen er niks mee te maken hebben. Moet zelf het schadeformulier naar de verzekeraar van de tegenpartij sturen, is dat normaal?

[ Voor 20% gewijzigd door dj1981 op 07-02-2012 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:33
AtleX schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:55:
[...]

Omdat het een hoop werk is? In willekeurige volgorde: Oude bumper demonteren, nieuwe bumper monteren, stellen/richten, verf op kleur mengen, eventueel alles afplakken en uitnevelen, poetsen, etc.
Komt nog bij dat het laten draaien van een spuitcabine ook niet goedkoop is :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
Peenutzz schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:49:
[...]

Komt nog bij dat het laten draaien van een spuitcabine ook niet goedkoop is :)
ok, i stand corrected, spuiten is duur.

maar het lijkt mij, naief als ik ben, toch nog steeds wel mogelijk om een nieuwe bumper gewoon los van de auto in de juiste (fabriekskleur) te spuiten? Scheelt afplakwerk en lijkt me makkelijker spuiten. Wellicht niet op een vrijwel nieuwe rode auto, maar een 10 jaar oude zilvergrijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:33
dj1981 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:52:
[...]

maar het lijkt mij, naief als ik ben, toch nog steeds wel mogelijk om een nieuwe bumper gewoon los van de auto in de juiste (fabriekskleur) te spuiten? Scheelt afplakwerk en lijkt me makkelijker spuiten. Wellicht niet op een vrijwel nieuwe rode auto, maar een 10 jaar oude zilvergrijze?
Lijkt mij dat ze de bumper los spuiten, is veel eenvoudiger, dus sneller. Beste resultaat met de minste moeite. Zo houden ze het meeste over van die 400 euro.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dj1981 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:52:
[...]

kleurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
Ik zal ongetwijfeld lastige vragen stellen, maar ben serieus geïnteresseerd hoe dat spuiten dan gaat.

Zoals gezegd is mijn auto zilvergrijs. De spuiter weet die kleurcode, maar mijn lak is ongetwijfeld wat vaal geworden in de loop der jaren. Daar moeten ze voor compenseren, maar hoe dan? Aan de rand van de bumper net wat anders spuiten, zodat de overgang mooier wordt?

Neem in ieder geval aan dat ze niet het huidige plaatwerk gaan spuiten om een mooie overgang te krijgen, dat zou nogal bewerkelijk worden (wederom, uitgaande van 9 jaar oude kleine auto, niet van een nieuwe dure auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 22:46

artificial_sun

Mazda Rx7

Ze hebben een metertje waarmee ze de precieze kleur kunnen bepalen. Ze gebruiken de basis kleur (kleur code van jou auto) en passen die licht aan op jou auto.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-06 22:51
dj1981 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:43:
Neem in ieder geval aan dat ze niet het huidige plaatwerk gaan spuiten om een mooie overgang te krijgen, dat zou nogal bewerkelijk worden (wederom, uitgaande van 9 jaar oude kleine auto, niet van een nieuwe dure auto).
Verschilt per soort schade. Was het je deur geweest, dan worden de zijkanten "uitgeneveld" om kleurverschil te camoufleren. Belangrijk hierbij is de lichtinval op de betreffende plek en aansluitende carrosseriedelen.
Bij een 206 zit de bumper redelijk ver op de hoek van de auto en heb je weinig andere carrosseriedelen die hier in een rechte lijn op aansluiten. Een (klein beetje) kleurverschil valt hierdoor minder snel op, omdat afhankelijk van je kijkhoek, de kleur van de auto iedere keer net iets anders lijkt.
Heb het dan niet over die 'kameleon' kleuren die van groen naar paars en weer terug gaan, maar zijn echt kleine verschillen in tint.

600 euro voor een nieuwe bumper die in kleur gespoten moet worden is redelijk normaal. Reken tussen de 150 en 200 voor de bumper zelf (origineel van de dealer, imitatie kan goedkoper zijn), vervolgens moet deze nog geschuurd en gespoten worden.
Als de schade aan de bumper niet te groot is (geen ophangpunten afgebroken) is het misschien voordeliger om de bumper dmv plastic lassen te herstellen. Nadeel is dat niet iedere schadehersteller dit kan (of wil).
Pagina: 1