Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-12-2024
Beste,

Heb ongeveer 1 jaar geleden een WD Elements 1.5 TB aangeschaft. Echter heb ik deze schijf niet lang extern gebruikt maar bijna meteen uit zijn behuizing gehaald.

Heeft altijd prima gewerkt maar vandaag overleden. Nu is mijn vraag:

Biedt WD garantie op de schijf zelf?

Behuizing is namelijk gebruikt voor ander projectje en dus niet meer in originele staat.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

WD contacteren? Daar moet je tenslotte zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 13:49
Is inderdaad lastig. Heb zelf gemerkt dat je niet voor iedere schijf terecht kan bij de fabrikant, soms enkel bij de winkel waar je het gekocht hebt. Een online check op serienummer geeft mogelijk uitsluitsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Check de garantie op:
http://websupport.wdc.com...uesttype=warranty&lang=en

Grote kans dat het mislukt omdat je het serienummer van de behuizing nodig hebt maar niet geschoten is altijd mis.

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
Hmm, ik dacht: "eens even kijken of iemand hier ervaring mee heeft". Ik zal het eens proberen bij WD.

Ik laat het hier weten.

Update:

Zojuist online gecheckt met het serial nummer dat op de schijf staat; krijg het bericht dat er nog garantie op zit. Echter wordt de schijf wel herkent als "(WD Elements Desktop)". Ga ze mailen; laat hier wat horen.

[ Voor 47% gewijzigd door reinzor op 08-02-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

reinzor schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 01:47:

Biedt WD garantie op de schijf zelf?
Nee.

[ Voor 95% gewijzigd door Q op 08-02-2012 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tsurany schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 02:03:
WD contacteren? Daar moet je tenslotte zijn.
Garantie heb je bij de winkel, daar is de bon van, niet van de fabrikant. ;)
reinzor schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 19:33:
Hmm, ik dacht: "eens even kijken of iemand hier ervaring mee heeft". Ik zal het eens proberen bij WD.

Ik laat het hier weten.

Update:

Zojuist online gecheckt met het serial nummer dat op de schijf staat; krijg het bericht dat er nog garantie op zit. Echter wordt de schijf wel herkent als "(WD Elements Desktop)". Ga ze mailen; laat hier wat horen.
De WD Elements schijven zijn externe schijven, vooral bij de groteren worden er gewone disks gebruikt. Waarop dus dezelfde garantiebepalingen op van toepassing zijn. Vandaar dat de schijf anders vermeld wordt op de site. Overigens kan de website niet achterhalen dat je zelf de schijf een keer hebt open gemaakt. Daarom krijg je te zien dat er nog wel garantie op zit. Zou beetje raar zijn, als je zelf iets zou slopen, dat je dan via de winkel of fabrikant garantie denkt te verwachten.

[ Voor 67% gewijzigd door CH4OS op 08-02-2012 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
CptChaos schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 19:43:

Garantie heb je bij de winkel, daar is de bon van, niet van de fabrikant. ;)

De WD Elements schijven zijn externe schijven, vooral bij de groteren worden er gewone disks gebruikt. Waarop dus dezelfde garantiebepalingen op van toepassing zijn. Vandaar dat de schijf anders vermeld wordt op de site. Overigens kan de website niet achterhalen dat je zelf de schijf een keer hebt open gemaakt. Daarom krijg je te zien dat er nog wel garantie op zit. Zou beetje raar zijn, als je zelf iets zou slopen, dat je dan via de winkel of fabrikant garantie denkt te verwachten.
Dat is niet correct want je hebt niet alleen garantie van de winkel en in vele gevallen is het zelfs zo dat de winkel je direct door zal verwijzen naar de fabrikant. Een fabrikant kan wel vragen naar een aankoopbon van een winkel maar vaak vooral met harddisks word hier geeneens naar gevraagd en is alleen het serienummer van belang.

Ten 2de denk ik dat je niet helemaal goed gelezen hebt wat de TS geschreven heeft namelijk hij heeft niet de harddisk zelf open gemaakt maar de externe behuizing waarin de harddisks gezeten heeft. In zijn geval is nu de harddisk kapot gegaan binnen de garantie en ik zou niet weten waarom WD hier geen garantie op zou bieden.

Bedenk ook erbij dat je losse externe harddisk behuizingen kan kopen en je dan zelf een harddisk erin kan zetten. Wanneer dan zo'n harddisk defect raakt vervalt de garantie evenzogoed niet ook al heb je de harddisk in een externe behuizing gezet. Wel vervalt die natuurlijk bij aantoonbare schade aan de buitenkant van de harddisk zelf wanneer die gevallen zou zijn.

@reinzor : je had denk ik de kop van je beginpost beter wat anders kunnen formuleren en schrijven WD Elements behuizing open gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Roel1966 op 08-02-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Roel1966 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 20:19:
Dat is niet correct want je hebt niet alleen garantie van de winkel en in vele gevallen is het zelfs zo dat de winkel je direct door zal verwijzen naar de fabrikant.
Dan laat jij je afschepen door de winkel. De bon is immers je contract omtrent het gekochte product, een contract die met de winkel is gesloten en niet met de fabrikant. De winkel is dus verantwoordelijk voor de werking van dat product. Dat de fabrikant het uiteindelijk oplost is best, maar dat is tussen de winkel en de fabrikant, niet tussen de consument en de fabrikant.
Een fabrikant kan wel vragen naar een aankoopbon van een winkel maar vaak vooral met harddisks word hier geeneens naar gevraagd en is alleen het serienummer van belang.
Dat kan wel wezen, maar als consument heb je (in principe) niets van doen met de fabrikant, maar met de winkel. In NL heb je dan ook nog eens betere garantiebepalingen door de wet. (Ik heb liever garantie zolang de economische levensduur is van mijn electronische product dan de door de EU geadviseerde 2 jaar.)
Ten 2de denk ik dat je niet helemaal goed gelezen hebt wat de TS geschreven heeft namelijk hij heeft niet de harddisk zelf open gemaakt maar de externe behuizing waarin de harddisks gezeten heeft. In zijn geval is nu de harddisk kapot gegaan binnen de garantie en ik zou niet weten waarom WD hier geen garantie op zou bieden.
Als hij alleen de schijf aanbiedt ter garantie aan de winkel, dan heeft hij als het ware vast wat voorwerk gedaan en dus gewoon garantie zou ik dan zeggen, zeker als er geen aantoonbare schade is op de schijf zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 08-02-2012 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Roel1966, toch heb je geen gelijk. De fabrikant in dit geval Western Digital, heeft in dit opzicht geen enkele verantwoording naar de cosnument. Garantie claims en afhandeling ligt ten alle tijden (wettelijk) bij de leverancier. Praktisch alle hardeschijf fabrikanten hebben alleen (als service) goede RMA proceduren, wat vaak sneller werkt dan via de leverancier garantie claimen.

Dat je veelal geen bon nodig bent bij de fabrikant komt, omdat men naar het serienummer kijkt en daarmee naar de produktie datum. Het kan dan ook gebeuren dat jij bij de fabrikant minder garantie krijgt dan via de leverancier met kassabon, dit is afhankelijk hoelang een hardeschijf in opslag heeft gelegen bij tussen handel of leverancier.

Wat betreft de uiteindelijk vraag of er nog garantie gegeven wordt op een externe hardeschijf die niet als zodanig aangeboden kan worden voor een garantie claim. Uit mijn eigen ervaring, hier ga je geen garantie meer op krijgen. Opzich ook niet vreemd de externehardeschijf wordt namelijk als 1 produkt verkocht en niet iets als een upgradable produkt. Het is nu toevallig zo dat het een externehardeschijf is van een hardeschijf fabrikant, maar als je een hardeschijf aanbied van een ander merk externehardeschijf waarvan de fabrikant zelf geen hardeschijfen maakt, dan zal je ook geen garantie krijgen. Al helemaal niet bij de fabrikant van de hardeschijf omdat het dan ook nog eens om een oem hardeschijf gaat.

Persoonlijk geef ik de TS niet veel hoop, maar het zal een goede service zijn van Western Digital zijn als zij de claim wel accepteren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Om eventjes nog op _Dune_ en CptChaos is het vaak zo dat een garantieclaim via een winkel vele malen langer duurt aangezien een winkel zeker niet 1 harddisk apart zal gaan opsturen naar de fabrikant en dit veelal met complete batches gebeurd.

Het mag dan wel zo zijn dat een winkelier wettelijk verplicht is om 2 jaar garantie te bieden echter in geval van een harddisk is het vaak zo dat er 3 jaar fabrieksgarantie op zit en je dat laatste jaar mis loopt als je garantie claimt via een winkel.

Ik zal nog een ander voorbeeld erbij nemen namelijk de MSI laptops zijn voorzien van een garantie zegel en je dus zou denken dat bij het verbreken van dat zegel de garantie vervalt. Je zou dan nooit zelf een ssd kunnen plaatsen of bijvoorbeeld het geheugen uit breiden en altijd naar MSI moeten gaan, of een gecertificeerde MSI dealer.

Hier heb ik navraag voor gedaan bij MSI zelf en tevens eens de regeltjes na gelezen of dit wel mag en nu blijkt dus dat de consument volgens de Europese wetgeving het recht heeft om zelf zowel harddisks en geheugen te kunnen upgraden. Hierbij is nog aan toegevoegd dat de consument ook het koelsysteem zelf moet kunnen schoonmaken en dat dus met behoud van garantie, met als uitzondering natuurlijk dat dit vakkundig gebeurd is. Het antwoord van MSI was dan ook dat het verbreken van het garantiezegel geen enkele invloed had op de garantie en dit alleen voor hun een herkenningstekentje is dat er aan de binnenkant iets gewijzigd is.

In het geval van de TS vraag ik mij dus ook af in hoeverre de TS fout gehandeld heeft en in principe het recht zou moeten hebben om zelf de harddisk te kunnen upgraden, mits er echt expliciet een garantiebepaling is opgenomen bij WD dat dit niet is toegestaan. Maar dan zou je die Europese regel weer erop na kunnen slaan en is maar de vraag of WD dit wel mag eisen, mits natuurlijk wel dat de TS de harddisk weer in die externe behuizing kan aanleveren.

Enfin tja, verder denk ik dat het geen nut heeft nog ellelange discussies te gaan voeren en de TS gewoon contact op moet nemen met WD zelf, en het volgens mij geen nut heeft om met een winkel contact op te nemen waar ie de WD gekocht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Roel1966 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 21:51:
Het mag dan wel zo zijn dat een winkelier wettelijk verplicht is om 2 jaar garantie te bieden echter in geval van een harddisk is het vaak zo dat er 3 jaar fabrieksgarantie op zit en je dat laatste jaar mis loopt als je garantie claimt via een winkel.
offtopic:
In NL is het zo dat winkeliers verplicht zijn garantie te geven op elektronische apparaten zolang de economische levensduur van het product niet verstreken is. Dit kan dus ook méér zijn dan 2 jaar. De 2 jaar die jij bedoeld dat is wat de EU aanraadt om te doen, maar NL heeft dat dus verder uitgebreid. Ik was eerst ook in dezelfde veronderstelling, tot ik me wat meer er in moest verdiepen. ;) Overigens heeft WD meestal 5 jaar garantie op schijven, of dat moet inmiddels wéér gewijzigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
Zojuist bericht terug gekregen van WD. Er wordt inderdaad geen garantie gegeven op de schijf:

"Het serienummer is gelinkt aan een Elements Desktop external drive. Deze mag niet uit haar behuizing worden gehaald, dan vervalt te garantie".

Was in ieders geval te proberen. Bedankt voor alle reacties hier.
Pagina: 1