Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van 3GB RAM naar 4/8GB nut in een laptop?

Pagina: 1
Acties:

• J0ey
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11 20:11
Hallo,

Ik heb een pricewatch: HP Pavilion dv6-3180sd (enkel de aluminium versie, maar lijkt ongeveer hetzelfde), erg fijne laptop en ook zeer tevreden mee, draait GTA IV op lage settings. Hoewel ik snap dat de videokaart de bottleneck is vraag ik me af of het nut heeft als van 1x 1GB en 1x 2 GB naar 2x2GB of 2x4GB ga. Omdat de geheugenprijzen nu zeer laag liggen is het opzich geen dure upgrade, maar ik vraag mij of ik er echt veel me kan winnen qua frames/prestatie, iemand ervaringen of ideeën?

Alvast bedankt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door J0ey op 06-02-2012 21:53 ]

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:50
Tenzij je geheugen echt de bottleneck is (dus vol zit) tijdens het gamen, zul je er geen winst uit halen.

Lijkt me sterk, met 3GB.

[ Voor 11% gewijzigd door BastiaanCM op 06-02-2012 21:55 ]

• J0ey
BastiaanCM schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:55:
Tenzij je geheugen echt de bottleneck is (dus vol zit) tijdens het gamen, zul je er geen winst uit halen.

Lijkt me sterk, met 3GB.
Zover ik weet loopt het niet echt vol nee, dan zal eerder de videokaart de bottleneck zijn. Ik lees alleen op verschillende fora dat bijv. 2x2GB of 2x4GB beter met elkaar samenwerkt dan 1x1GB en 1x2GB, maar ik zou niet weten of dat winst geeft in bijv. games..

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11 16:34
Let ook bij het upgraden even op of je wel een 64 bits windows hebt draaien ;)
Anders schiet je nog niks op met 4 GB of 8 GB

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• J0ey
Lourini schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:58:
Let ook bij het upgraden even op of je wel een 64 bits windows hebt draaien ;)
Anders schiet je nog niks op met 4 GB of 8 GB
Die zit erop inderdaad, dus dat is geen probleem. ;)

Verwijderd

Lijkt me stug anders hadden ze dat er wel ingestopt bij HP (dat samenwerken van ram). Maar goed natuurlijk helpt een beetje extra ram het kost bijna niks en alleen voor w7 heb je al 2gb nodig en ik denk dus dat gta4 misschien wel 4gb gebruikt dus ik zou het wel doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 21:59 ]

• J0ey
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:58:
Lijkt me stug anders hadden ze dat er wel ingestopt bij HP (dat samenwerken van ram). Maar goed natuurlijk helpt een beetje extra ram het kost bijna niks en alleen voor w7 heb je al 2gb nodig en ik denk dus dat gta4 misschien wel 4gb gebruikt dus ik zou het wel doen.
De gedachte bij HP kan natuurlijk ook het kostenplaatje zijn en dat de gemiddelde gebruiker die er geen last van heeft. Maar het is niet specifiek voor GTA IV of andere games, ook draait er nog wel eens een virtuele machine op, dan kan extra RAM ook nog wel eens handig zijn.

• J0ey
Hmm, zit even rond te kijken en opzich is het met de prijzen van het geheugen nu geen gekke update, aangezien de laptop toch nog wat jaartjes mee moet voor school. Zat te denken aan 8GB, er zit nu het volgende geheugen in:

1GB DDR3 SODIMM 1066MHz Micron Technology
2GB DDR3 SODIMM 1066MHz Ramaxel Technology

Ik vraag me alleen af waar ik kan vinden wat mijn laptop slikt? Ik zat te denken aan het volgende:

pricewatch: Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz

of, als de laptop 1333MHz ondersteund:

pricewatch: GeIL GS38GB1333C9DC

Iemand een idee? Bedankt. :)

Verwijderd

Als je het mij vraagt is je RAM upgraden zinloos in jouw geval.

• J0ey
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 19:49:
Als je het mij vraagt is je RAM upgraden zinloos in jouw geval.
Omdat? Misschien dat 8GB teveel van het goede is, maar met de geheugenprijzen nu maakt het ook weinig uit. Draai af en toe ook virtuele PC's en dat vraagt met meerdere ook wel wat RAM.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:10
Dacht altijd dat dat nu net de reden was dat HP 4GB RAM op laptops met 32-bit vista leverde.
Simpelweg omdat dualchannel alleen met twee dezelfde reepjes werkt. (geloof ook dat het in de PMG FAQ staat genoemd)

• J0ey
Lothlorien67 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 19:57:
[...]

Dacht altijd dat dat nu net de reden was dat HP 4GB RAM op laptops met 32-bit vista leverde.
Simpelweg omdat dualchannel alleen met twee dezelfde reepjes werkt. (geloof ook dat het in de FAQ staat genoemd)
Lekker apart dat ze dat op laptops waarbij Windows 7 64bits op voorgeïnstalleerd staat dat niet doen. :P

[ Voor 3% gewijzigd door J0ey op 07-02-2012 20:00 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-11 14:15
uhhh... dualchannel? ;)

Overigens lijkt een mem-upgrade niet zinvol. Zeker niet als je het al moet vragen... (nofi) ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• J0ey
Ik mis alleen bij alle posts een onderbouwing waarom het niet zinvol is.. Ik wil het goed geloven, maar een uitleg waarom/wat anders de bottleneck is zou wat handiger zijn. :P

• ChojinZ
J0ey schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:03:
Ik mis alleen bij alle posts een onderbouwing waarom het niet zinvol is.. Ik wil het goed geloven, maar een uitleg waarom/wat anders de bottleneck is zou wat handiger zijn. :P
Wanneer al je geheugen op is zal windows een stukje op je hardeschijf reserveren en dat gebruiken als extra geheugen. Nu is je hardeschijf vele malen langzamer dan geheugen en dat zal er voor zorgen dat het geheugen ook een stuk langzamer reageert. Gevolg: je pc wordt rete traag en is continu bezig met het lezen van je hardeschijf (swappen).

Meer geheugen heeft dus alleen zin wanneer je telkens boven je maximale geheugen (in joue geval 3gb) zit. Wanneer je niet het maximale geheugen gebruik overstijgt zal je pc naar behoren functioneren en heb je dus ook niets aan het extra geheugen.

Een veel gemaakte fout is dat mensen roepen dat meer geheugen je pc sneller maakt. Is niet van waar. Meer geheugen maakt je pc niet sneller. Meer geheugen zorgt ervoor dat je pc niet langzamer wordt. Uiteraard zijn er wel wat uitzonderingen, maar dat zijn er maar een handje vol....

Nu hoor ik jou nergens klagen over een systeem wat na verloop van tijd rete traag wordt. ik ga er dus ook vanuit dat je niet boven het maximale gebruik zit. Dit is overigens te controlleren via de taskmanager.

Wat misschien nog interessant kan zijn is een dualchannel config draaien. Daar is wel wat winst te behalen. maar verwacht geen wonderen.
Wikipedia: Multi-channel memory architecture

[ Voor 19% gewijzigd door ChojinZ op 07-02-2012 20:30 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• J0ey
ChojinZ schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:26:
[...]

Wanneer al je geheugen op is zal windows een stukje op je hardeschijf reserveren en dat gebruiken als extra geheugen. Nu is je hardeschijf vele malen langzamer dan geheugen en dat zal er voor zorgen dat het geheugen ook een stuk langzamer reageert. Gevolg: je pc wordt rete traag en is continu bezig met het lezen van je hardeschijf (swappen).

Meer geheugen heeft dus alleen zin wanneer je telkens boven je maximale geheugen (in joue geval 3gb) zit. Wanneer je niet het maximale geheugen gebruik overstijgt zal je pc naar behoren functioneren en heb je dus ook niets aan het extra geheugen.

Een veel gemaakte fout is dat mensen roepen dat meer geheugen je pc sneller maakt. Is niet van waar. Meer geheugen maakt je pc niet sneller. Meer geheugen zorgt ervoor dat je pc niet langzamer wordt. Uiteraard zijn er wel wat uitzonderingen, maar dat zijn er maar een handje vol....

Nu hoor ik jou nergens klagen over een systeem wat na verloop van tijd rete traag wordt. ik ga er dus ook vanuit dat je niet boven het maximale gebruik zit. Dit is overigens te controlleren via de taskmanager.

Wat misschien nog interessant kan zijn is een dualchannel config draaien. Daar is wel wat winst te behalen. maar verwacht geen wonderen.
Wikipedia: Multi-channel memory architecture
Nee, mijn laptop is/wordt niet traag inderdaad, en verder gebruik ik hem ook niet voor intensieve games (behalve een keer GTA 4 misschien). Maar met virtuele machines kan het met Windows 8 erop wel een probleem worden denk ik. Verder vond ik het inderdaad vreemd dat ze niet voor dual channel hebben gekozen, daarom ook de vraag. Verder zit er wel een i5 in, redelijke videokaart dus het is ook geen low-end laptop ofzo..

In hoevere merk je dual channel in bijv. games trouwens?

• ChojinZ
J0ey schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:45:
[...]

Nee, mijn laptop is/wordt niet traag inderdaad, en verder gebruik ik hem ook niet voor intensieve games (behalve een keer GTA 4 misschien). Maar met virtuele machines kan het met Windows 8 erop wel een probleem worden denk ik. Verder vond ik het inderdaad vreemd dat ze niet voor dual channel hebben gekozen, daarom ook de vraag. Verder zit er wel een i5 in, redelijke videokaart dus het is ook geen low-end laptop ofzo..

In hoevere merk je dual channel in bijv. games trouwens?
Als je met virtual machines gaat spelen is het wel het overwegen waar ja. Maar ik zou eerst gaan spelen met Vmware/HyperV/Whatever en kijken of je dan tegen problemen aanloopt. Het zou zonde zijn als je geheugen koopt en je er vervolgens niets aan hebt.

Dual channel merk je, zover ik weet, niets van in games. Het zal hooguit 1 a 2 frames schelen. Maargoed, daar zijn natuurlijk zat benches van te vinden. ;)

• J0ey
Ik heb het nog even bekeken, en ik zie dat ik toch al snel minder dan een GB over heb als ik er een paar aan heb staan, wat dat betreft dus wel het overwegen waard met de prijzen van vandaag. :)

Er zit nu dus 1066MHz in, zou 1333MHz dan ook zonder problemen werken?

Ik twijfel nog tussen de volgende:

4GB 1333MHz:

pricewatch: Corsair CMSO4GX3M2A1333C9

8GB 1333MHz:

pricewatch: Crucial CT2KIT51264BC1339

Afuture zit hier in de buurt, dus kan het gewoon ophalen wat de prijs nog wat minder maakt. 8GB is overkill denk ik, maar voor die 11 euro maakt het ook weinig uit. Is alleen nog de vraag: gaat de laptop moeilijk doen als ik er 1333MHz geheugen in zet?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je hebt nog 30% van je geheugen over nadat je een paar VMs hebt gestart? Dan hebben die VMs vast niet veel geheugen toegewezen gekregen, of wel?

Maar je wilt graag geheugen kopen merk: ga je gang. Als je nog >30% over hebt, zie ik het nut niet, maar vooruit...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• J0ey
Nog even echt getest:

Windows idle: 1GB
Windows + GTA: ongeveer 2,8GB, zet ik daar nog Chrome met een paar tabladen aan zit ik al snel boven de 2,9GB.
Windows + VirtualBox, 1GB voor virtuele XP en 1GB voor virtuele Windows 7 > crash, geheugen vol.

Dus ja, het geheugen loopt vol.

Het zal geen fps winst opleveren, maar als ik volgende periode echt met VM moet gaan werken kan het wel handig zijn denk ik. ;)

Zit ik nog steeds met de vraag: kan 1333MHz?

Verwijderd

Dat kan.

Ik zou overigens niet moeilijk doen en er meteen 8GB in zetten. Dat kost bijna niets En als je aan 3GB niet genoeg hebt, dan red je het met 4GB ook niet echt...

• J0ey
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:20:
Dat kan.

Ik zou overigens niet moeilijk doen en er meteen 8GB in zetten. Dat kost bijna niets En als je aan 3GB niet genoeg hebt, dan red je het met 4GB ook niet echt...
Das waar, en m'n laptop moet nog wat jaartjes mee dus hopelijk een update die ook in toekomst nog nut heeft. :)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou ook gezien de geheugenprijzen er 8 GB in zetten ondanks of het nou wel of niet lonend is, maar ik zou dan wel voor Kingston gaan en niet voor b.v. Corsair of Crucial. Mijn ervaring is met Kingston dat het het meest universeel is en bij andere merken kan het nog wel eens problemen opleveren bij sommige laptops. Je kan dan trouwens gewoon Kingston Valueram nemen wat prima voldoet en qua snelheid ook geen biet uit maakt met duurder geheugen.

Verwijderd

Ehh. De kingston valt in de categorie 'duurder geheugen'. Corsair is de goedkoopste. Ik raad die reepjes al eeuwen (= zolang ze aantrekkelijk geprijsd zijn) aan en heb nog nooit iemand horen klagen.

• J0ey
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:51:
Ehh. De kingston valt in de categorie 'duurder geheugen'. Corsair is de goedkoopste. Ik raad die reepjes al eeuwen (= zolang ze aantrekkelijk geprijsd zijn) aan en heb nog nooit iemand horen klagen.
Heb ik net Crucial besteld. :P Achja, ik neem aan dat dat ook werkt, anders kan het altijd nog terug. Bedankt voor het advies heren! :)
Pagina: 1