Netwerk helemaal ingestort na vervangen switch

Pagina: 1
Acties:

• floorcula
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04-2025
Hoi Tweakers,

Ik huur al een paar jaar een colo plekje voor mijn servertje. 2 jaar geen problemen gehad maar eergisteren is de switch daar vervangen en sindsdien is het netwerk dramatisch.

De netwerk jongens zijn al een dag bezig met zoeken naar het probleem zonder resultaat. Heeft er iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn of wat ik hier zelf aan kan doen ? Ik heb zelf niet lopen klooien aan mijn instellingen btw.

Momenteel ben ik dus de sites op deze server aan het verhuizen naar een andere server maar door de supertrage internetverbinding daar is de laatste backup er nog niet door dus moet ik een backup van 2 dagen oud terug zetten. Lang niet ideaal dus :-(

De server draait op ubunntu 10.04

Info waar iemand misschien iets aan heeft

Een 100 Mbit bestand downloaden duurt uren zie de speedtest (afgebroken na 2 minuten)
wget http://files.ecatel.nl/speedtest/100mb.bin
/*knip*/
480,395 9.51K/s eta 2h 2m ^

mijn servertje pingen doet dit:
--- ping statistics ---
11050 packets transmitted, 10157 packets received, 8.1% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 10.367/18.595/181.597/9.074 ms

Alvast bedankt voor het meedenken !

Floortje

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Eerste vraag van troubleshooten. wat heb je het laatst gedaan voor het niet meer werkte ?

2 jaar geen problemen gehad maar eergisteren is de switch daar vervangen en sindsdien is het netwerk dramatisch.

Lijkt me dat de eerste plek om te zoeken is in een defecte (poort ) in die switch, heb je dat al uitgesloten ?
Tweede plek lijkt mij een stekkertje/kabel dat met het ompluggen beschadigt is

Een netwerk-loop lijkt me een goede 3 kandidaat :)

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 06-02-2012 21:24 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-02 12:30
Lijkt mij dat er daar dan iets mis is met de kabeling naar de switch oid..
Of configuratie fout in de switch.. beetje lastig om te raden voor ons lijkt mij.

Wat is de oude switch en wat is de nieuwe..?

• floorcula
toch niet ....

[ Voor 87% gewijzigd door floorcula op 06-02-2012 21:33 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

No offence, wat wij net riepen was nogal een schot voor open doel.
Maar ik mag hopen dat iemand ie in een colo-rek beheert dat zelf ook nog wel kan bedenken en gecontroleerd heeft:)

[ Voor 26% gewijzigd door heuveltje op 06-02-2012 21:26 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Niet toevallig een snoertje dat in een loop zit? :)

• floorcula
Tsja, ik weet het ook niet. Ik dacht even dat het wel zo simpel was.

Er staat nog een tweede netwerk kabel aangesloten op dezelfde server. Ik heb die even aangezet op afstand en dat leek heel kort te werken maar na een paar tellen weer dramatisch. Puur toeval dus.

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, vandaar dat ik het hier vraag. Als ik jullie antwoorden lees is er zo 1-2-3 niet iets dat ik kan doen vanuit hier behalve dan de backup server in gebruik gaan nemen en maar hopen dat alle sites ook op een server draaien met de helft van de specs.

Floortje

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:49
Neem contact op met je netwerkprovider, zij zijn degene die dit probleem voor je moeten oplossen, en/of je schadeloos moeten stellen. Wat we hier kunnen is puur giswerk, zeker gezien de weinige gegevens die we hebben.

Mocht je tijd hebben, zou ik je adviseren om backups op locatie op een externe harddisk te maken, en zo een en ander te versnellen, als dit geen mogelijkheid is, misschien je netwerkprovider vragen om je server tijdelijk op een andere switch te prikken, zodat jij je gegevens kunt migreren.

Specificaties | AndriesLouw.nl

• silvans
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:40
Simpelweg speed & duplex fout op de switch kan ook veel roet in het eten gooien.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:40
Dan zal ik het ook nog even een keertje zeggen: dit is gewoon glazen bol werk. Jij kan er in ieder geval niks aan doen.

Maar om even een praktisch tip te geven. Kun je niet gewoon beter naar dat DC rijden en de hele server eruit trekken? Dan kun je hem weer neerzetten op de plek waar je "de server met de halve specs" hebt staan. Hoef je in principe alleen dns aan te passen.
Of zoals hierboven gezegd erheen rijden met een externe HDD. Lijkt me ook een stuk sneller gaan dan een bestand van 100MB er dik 2 uur over doet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

silvans schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:42:
Simpelweg speed & duplex fout op de switch kan ook veel roet in het eten gooien.
Een speed mismatch houdt in dat er geen verbinding is, maar ik zet m'n geld in op een duplex mismatch.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• floorcula
Thx, dat ga ik ook zeker doen.

Er heen rijden heeft niet zo heel veel zin nu want de ene server staat 2 uur rijden (sinds de verhuizing vorige maand, heb al een andere toko uitgezocht maar moet nog verhuizen) en de andere 12 uur (strato).
De backup van 2 dagen geleden dekt nog heel veel. Ik gebruik voor het grootste gedeelte van de sites couchDB dus ik kan deze gewoon overnacht laten syncen. De bestanden doet rsync zodat deze morgenochtend wel weer up2date moet zijn.

Ik snap dat het puur giswerk ik, als ik iets kan verhelderen doe ik dat natuurlijk graag. Ik dacht, niet gevraagd is zeker geen antwoord. Dit is 1 van die dingen waarbij ik niet in kan schatten of er iemand is die zegt .. 'ow heb ik al 100x gehad, dan moet je even dit doen' of juist helemaal niet :-)

[ Voor 35% gewijzigd door floorcula op 06-02-2012 22:00 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

floorcula schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:49:
Dit is 1 van die dingen waarbij ik niet in kan schatten of er iemand is die zegt .. 'ow heb ik al 100x gehad, dan moet je even dit doen' of juist helemaal niet :-)
Had je al gekeken naar een duplex mismatch?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• floorcula
Ja, heb alle combinaties van snelheid en duplex geprobeert zonder resultaat helaas

Thx iig voor het idee !!!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Netwerken

Voor wat betreft de speed & duplex settings.

Er vanuitgaande dat zowel server als switch Gigabit zijn, beide keihard instellen op 1Gbps. Indien 1 kant op "auto" staat kan je dit soort problemen krijgen.
Pagina: 1