Harde Schijven Extern: filter suggestie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 16:51
Mijn suggestie is om een filter optie toe te voegen in de categorie Harde Schijven Extern.

Op dit moment staat er bijvoorbeeld de volgende externe disk in:
pricewatch: Lenovo Thinkpad USB 3.0 Secure Hard Drive 750GB Zwart

Deze disk heeft hardware matige encryptie dmv een keypad. Er zijn ook disks (of deze komen eraan, bijv. van Rocstor) die dit hebben dmv een pasje of ander soortige oplossingen. Ik stel dus voor een filter "encryptie" toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Lijkt me een goed plan.

Welke soorten encryptie zijn er of komen er op korte termijn? En wordt dit hardwarematige soort alleen op externe hdd's toegepast of zijn er nog andere producten waar dit ook te vinden is?

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deef-
Je kunt hier veel kanten mee op maar ik zou opteren voor het volgende:

Types encryptie voor HDD functionaliteit:
- Software encryptie. Dit is product onafhankelijk en hoeft m.i. dus niet als filter worden meegenomen.

- Hard Disk "ATA Security" FDE (Full Disk Encryption)
Een harde schijf kan self-encrypting zijn door ondersteuning van PATA of SATA security. De enige schijf waar ik dit werkend heb gezien is de Intel 320 SSD. Dit is echter ook afhankelijk van BIOS support voor een HDD password. Mijn ervaring is dat alleen de BIOS van de wat duurdere computers dit ondersteund. Bijvoorbeeld met Lenovo Thinkpad X220 ondersteund dit.

Dit zou wellicht een filter kunnen zijn voor Interne en Externe hard disks. Dit is namelijk onafhankelijk aangezien het op SATA niveau werkt.

Echter, aangezien het afhankelijk is van een aantal mitsen en maren is het misschien beter om dit weg te laten. De cracks die hierin zijn geinteresseerd weten het toch wel.

- Hard Disk "Hardware" FDE (Full Disk Encryption)
Externe chip in de enclosure die met behulp van bijvoorbeeld een keypad password encryptie doet transparant voor het OS/SATA. Hier is geen support van de PC voor nodig.

Kortom, mijn voorstel:

Filter optie "Hardware FDE" bij Categorie "externe HDD"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deef-
Ik snap dat het een lang verhaal is maar de conclusie is best kort :-) Iemand die het hier mee eens, oneens is of dit kan doorvoeren in de pricewatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Ow, sorry deef. Had de vorige reactie gemist.

Bedankt voor de zinvolle info. We maken er een specificatie voor aan!

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?