Specifieke carkit setup gezocht - nog niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
De voorziening is een huur/lease auto voor minder dan een jaar, waar fabrieks-af een audio-installatie in zit met een AUX-IN (via 3.5mm jack plug) en een USB IN (voor usbsticks met muziek dus). Beide aansluitingen samen kunnen dus ook voor Ipod gebruikt worden.
De auto heeft geen carkit en vanwege de kortlopende termijn ga ik er ook niks in laten bouwen.

Ik zoek dus een carkitsysteem dat ik simpel in en uit de auto kan halen, voor 2 telefoons (Nokia N8 en HTC Wildfire S) die als het even mogelijk is ook nog tegelijk (multipoint) gepaired kunnen worden.
Het voordeel van een ingebouwde kit is dat de radio automatisch naar AUX springt zodra je een telefoontje ontvangt, en dat voordeel wil ik behouden door een plug-in kit op de aux aan te sluiten.

Optie 1

Een van de zaken die dan veel aangeboden (en blijkbaar verkocht) worden zijn van die zonneklep-klem-kitjes waar de telefoon draadloos mee kan pairen (sommige zelfs multipoint) maar waarvan de audio gewoon via de kit zelf verloopt, m.a.w. er zit een luidspreker en vaak ook een microfoon in:

Afbeeldingslocatie: http://img.cbcdn.net/products/110959/cruiser-2.jpg?width=190&height=190

Da's leuk, maar niet praktisch en het geluid is brak, ik moet ze steeds apart herladen (ingebouwde accu) en bovendien moet ik de radio dan zelf muten als ik telefoon krijg.
Ik heb gezocht maar ik kan deze kits niet vinden in een variant waarbij er een line-out beschikbaar is. Ze zijn er wel met een FM zender maar dan moet ik nog steeds een zender voorprogrammeren, zelf omschakelen als er telefoon is en bovendien zijn die bij lange niet storingsvrij.

Optie 2

Afbeeldingslocatie: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSYd1u1LdfhY6ppUAMmBvR0pz0UMCP-NP1pCVD01gkvh4gAmJs-Fw

Een Beewi bluetooth adapter kit. Elegante oplossing: trekt zijn eigen stroom, gaat direct naar aux, makkelijk mee te nemen als je de auto verlaat en onthoud 7 toestellen, waarschijnlijk nog multipoint ook. De usb poort zou ik echter graag vrijhouden voor mijn usbstick met muziek, dus ik heb meerdere mailtjes naar de fabrikant (en een belletje naar digitalsonline; die ze in nederland verkoopt) gedaan, helaas krijg ik geen (fabrikant) of een 'ik weet het niet' (digitalsonline) antwoord; ik wil namelijk weten of dit apparaatje de usb-poort alleen nodig heeft voor stroom, of dat hij er ook echt iets actief mee doet. In het eerste geval koop ik gewoon zo'n sigaretten-usb-plug en prop ik hem daarin, probleem opgelost, maar zonder uitsluitsel ga ik geen aanschaf gokken.

Optie 3

Nu is er toevallig met beide toestellen ook een simpele analoge variant mogelijk: gewoon een kabel met aan beide zijden een 3.5mm jack plug van toestel naar AUX, maar dat heeft als nadeel dat ik het toestel moet aanraken/vasthouden om op te nemen (verboden) en ik gebruik dan de microfoon van het toestel zelf, wat vast niet lekker hoorbaar is als hij naast mij op de stoel ligt. Een houdertje aan de voorruit om dit provisorisch op te lossen is geen optie, de voorruit zit veel en veel te ver weg van het dashboard om praktisch gebruikt te kunnen worden.

Optie 4

Een ouderwetsch oortje indoen, al dan niet via bluetooth of een draadje. Nadeel is dat die vaak enorm vervelend zitten (heb nog ergens zo'n Nokia BT200 liggen, doet venijnig pijn bij >30 minuten dragen) en andere nadelen kennen. Draadloos is steeds snel leeg (hij moet het gewoon altijd doen) en bedrade versies gaan steeds overal tussen zitten (gordel, zaken uit/inladen), bovendien moet ik dan constant twee van die gevallen in hebben, één in elk oor - niet de look waar ik voor wil gaan.

Een geluk heb ik wel: beide toestellen worden opgeladen via Micro-USB-B, dus in combinatie met zo'n 12 volt usb plug kan ik ze beide opladen tijdens het rijden. Ik heb sowieso twee sigarettenaansteker-aansluitingen voorin beschikbaar, naast de usb en aux ingangen.

Ik ben normaal vrij inventief, maar deze uitdaging heb ik nog niet kunnen oplossen, dus ik wil mijn medetweakers graag uitnodigen om mee te denken. De tweaker met de winnende oplossing krijg eervolle vermelding met een foto van de implementatie! :P

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Nog steeds geen antwoord van fabrikant, maar aan de reacties hier te merken heb ik volgens mij een onmogelijke wens :P.

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:51
Moet je bellen voor het werk of prive? Als het voornamelijk voor het werk is lijkt het mij dat hun de kosten ook mogen dragen, of heb je dit al geregeld?

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-01 21:25

JaltaH

meh

Het antwoord voor het voedingsprobleem van optie 2 staat in hun faq, als het tenminste om de BBA100 gaat:
Can I use BBA100 with an USB car charger?
BBA100 USB is used only to power your product. You can use BBA100 with any USB port providing 5V, such as a USB cigar lighter charger. So, it can work without USB port on car radio.
Je zou 'm dus inderdaad in een andere usb-plug kunnen steken, met een audio-verlengkabeltje naar de aux-in. :)

Careful. We don't want to learn from this.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
JaltaH schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 12:12:
Het antwoord voor het voedingsprobleem van optie 2 staat in hun faq, als het tenminste om de BBA100 gaat:

[...]

Je zou 'm dus inderdaad in een andere usb-plug kunnen steken, met een audio-verlengkabeltje naar de aux-in. :)
:( dat heb ik 3 dagen terug in de FAQ en Handleiding geprobeerd te vinden en niet gevonden! Support geeft ook gewoon geen antwoord, maar nu heb ik in ieder geval duidelijkheid, thanks!

Ik heb nog wel een 2e mogelijkheid gevonden, de LiquidAUX van Kensington, maar die is EoL. Werkt op dezelfde manier.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
HTT-Thalan schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:47:
Optie 1

Een van de zaken die dan veel aangeboden (en blijkbaar verkocht) worden zijn van die zonneklep-klem-kitjes ... Da's leuk, maar niet praktisch en het geluid is brak, ik moet ze steeds apart herladen (ingebouwde accu) en bovendien moet ik de radio dan zelf muten als ik telefoon krijg.
Ware het niet dat sommige gewoon per USB oplaadbaar zijn (wat via de 12v-plug kan). Als er goede noise en echo-cancellation op zit hoeft het zeker niet gaar te zijn. Ik heb wel eens zo'n Parrot Minikit gebruikt en dat was best okay. Alleen de spraakbesturing is wat minder, maar voor de rest is het prima te doen. Opladen via UBS kan of in de auto of gewoon thuis. Je bent goed verstaanbaar omdat het ding redelijk dichtbij je hoofd zit als je hem aan de zonneklep vastzet.

Ja, je moet je radio even stil zetten, maar hoe groot probleem is dat? Als je non-stop aan het bellen bent in de auto moet je gewoon een 'goede' carkit laten inbouwen en daar dus ook niet op besparen, maar voor een enkel toevallig belletje van een minuut lang naar je vrouw dat je wat later komt is het prima te doen.
Optie 2

Een Beewi bluetooth adapter kit. Elegante oplossing: trekt zijn eigen stroom, gaat direct naar aux, makkelijk mee te nemen als je de auto verlaat en onthoud 7 toestellen, waarschijnlijk nog multipoint ook.
Is wel aardig, maar voornamelijk bedoelt voor op radio's waar je zowel de usb als de aux-in aan het frontje hebt zitten. Ik weet niet of dat het geval is, maar bij veel non-DIN radio's van tegenwoordig zit de aux-in verwerkt op de middentunnel en zoals bij VW de 'mediabox' met usb-kabel in het dashboardkastje. Als dat laatste het geval is wordt het een snoeren ellende.

Ander bijkomend probleem is dat dat USB stickie volgens mij toch wel iets in de buurt van je mond moet zitten om goed verstaanbaar te zijn. In een VW dashboardkastje gaat dat iig niet werken.
Optie 3

Nu is er toevallig met beide toestellen ook een simpele analoge variant mogelijk: gewoon een kabel met aan beide zijden een 3.5mm jack plug van toestel naar AUX, maar dat heeft als nadeel dat ik het toestel moet aanraken/vasthouden om op te nemen (verboden) en ik gebruik dan de microfoon van het toestel zelf, wat vast niet lekker hoorbaar is als hij naast mij op de stoel ligt. Een houdertje aan de voorruit om dit provisorisch op te lossen is geen optie, de voorruit zit veel en veel te ver weg van het dashboard om praktisch gebruikt te kunnen worden.
Nee, dat lijkt me inderdaad een beetje onzin oplossing. De ander hoor jij over de speakers, maar het dat gaat natuurlijk enorm galmen over de microfoon. Dan kun je nog beter een Brodit houder kopen en die ergens bij het ventilatierooster plaatsen. Vervolgens als je gaat telefoneren gewoon de speakerstand van je telefoon gebruiken.
Optie 4

Een ouderwetsch oortje indoen, al dan niet via bluetooth of een draadje. Nadeel is dat die vaak enorm vervelend zitten (heb nog ergens zo'n Nokia BT200 liggen, doet venijnig pijn bij >30 minuten dragen) en andere nadelen kennen.
Je hebt ook 'goed' gevormde oortelefoontjes die wel comfortabel zijn. De vraag is ook hoe vaak je nu een gesprek van +5 minuten in de auto gaat voeren. Want ook al zou ik handsfree bellen, ik hou niet van lange gesprekken als ik aan het autorijden bent, dat leidt toch behoorlijk af, handsfree of niet.

Vaste oortjes zijn wel zo goedkoop en zaten waarschijnlijk al bij je toestellen. Ik heb ze ook wel eens kapot getrokken aan de stoel of wat dan ook, maar die dingen vervangen kost geen ene drol dus ja, waarom ook niet? Via Bluetooth kan ook, maarja, het opladen enzo...

Ik heb ook een bluetooth oortje, maar ik kan bevestigen dat die altijd leeg is (en meermaals na het opladen vergeten ben in de auto terug te leggen). Die bluetooth oortjes zijn soms ook best vervelend, vaak zit er maar één knopje op voor bediening van meerdere functies, als je vergeet hoe het precies werkt zit je altijd te klooien..

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:49
HTT-Thalan schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:47:
Het voordeel van een ingebouwde kit is dat de radio automatisch naar AUX springt zodra je een telefoontje ontvangt, en dat voordeel wil ik behouden door een plug-in kit op de aux aan te sluiten.
Weet je dat zeker? Het lijkt me eigenlijk stug dat de door jou gevonden Beewi het voor elkaar krijgt dat jouw radio op de Aux-ingang schakelt. Of de radio moet dat vanzelf doen als er een geluidssignaal binnenkomt, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien...?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:25
Wat voor radio zit er in de huur-/leaseauto? Als het een aftermarket radio is, kun je hem er waarschijnlijk zo uit trekken en een fatsoenlijke Parrot Carkit aansluiten. Heb in de vorige auto van mijn vrouw een Parrot CK3100 binnen een uur aangesloten zonder onherstelbare schade aan te brengen aan de auto.

Ook als je een fabrieksradio in je auto gaat krijgen is het mogelijk een CK3100 aan te sluiten (zit nu in mijn 2010 Renault Megane). Parrot + montage kostte bij de Renault dealer 250 euro.

.....

Pagina: 1