Prioriteit op thuisnetwerk instellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Ik ben een noob als het om thuisnetwerken gaat. Sinds anderhalve maand woon ik samen met iemand anders in een huis. Hij is een typische downloader en die altijd van alles aan het downloaden is. Ik download daarentegen weinig maar kijk veel streams, youtube, etc.

We hebben 20 mbit internet van Tele2, met een Davolink router/modem. De afgelopen twee weken was ik alleen huis en ging alles prima. Maar nu hij terug is, haperen streams, youtube moet constant bufferen, etc. het lijkt alsof de verbinding dicht is geslibt. Hij gebruikt op dit moment wifi, ik heb zelf een UTP kabel lopen (aangesloten op poort 3 van de modem, weet niet of dat wat uitmaakt). Hij zei zelf dat hij lagere snelheden met z'n computer haalt door de wifi, dat zou dan toch in mijn voordeel moeten zijn.

Hoe zit het met prioriteiten van system op het thuisnetwerk? Zijn er zaken die ik in kan stellen oid (heb windows 7)? Is het mogelijk een vast deel van de verbinding te 'claimen' of krijgt degene die de meeste dataverkeer veroorzaakt ook automatisch de meeste bandbreedte? Het zou immers geen probleem zijn als hij iets minder snel downloadt.

Ik las in de faq wat complexe oplossingen, ik zoek eigenlijk naar de mogelijkheden die ik hier vrij makkelijk kan uitvoeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Morphs op 06-02-2012 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 23:10

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je zal je huisgenoot moeten temmen zodat hij de maximum download snelheid op zijn computer (met bijvoorbeeld Netlimiter) of per programma instelt op 75% van 20Mbps. Dat is de beste oplossing ben ik bang...

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
Op die modem valt dus niks in te stellen? Dat je beide 10mbit krijgt als je beide downloadt, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Was het maar zo simpel dat je dát kon doen.. :(

Bij sommige routers kan je QoS (Quality of Service) instellingen toepassen. Hiermee kan je dan prioriteiten en/of de maximum bandbreedte bepalen voor verkeer.

Maar het aantal routers waarbij dit kan is schaars. Zeker bij de standaard apparatuur die je van je internet provider krijgt. Misschien kan je een extra router plaatsen met daarop DD-WRT of OpenWRT zodat je QoS wél kan toepassen. Duik daar eens in ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 08:02
Morphs schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:11:
Op die modem valt dus niks in te stellen? Dat je beide 10mbit krijgt als je beide downloadt, bijvoorbeeld.
Het modem van tele2 laat je niks instellen wat dat betreft.
Dit kan alleen op dure professionele apparatuur.

Ik had hetzelfde probleem als jij. Ik heb gewoon met mn huisgenoot afgesproken dat we niet met volle snelheid downloaden als we beide thuis zijn. Gaat nu al 3 jaar goed.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:08
hele lelijke oude truc is hem aan een kabel hangen, en dan zijn portje naar 10Mbit forcen. Als hij de enige wifi gebruiker is, kan je waarschijnlijk op je accesspoint ook de wifi snelheid wel begrenzen door hem op 802.11b only in te stellen ;)

Tis niet elegant, maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

borft schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:40:
hele lelijke oude truc is hem aan een kabel hangen, en dan zijn portje naar 10Mbit forcen. Als hij de enige wifi gebruiker is, kan je waarschijnlijk op je accesspoint ook de wifi snelheid wel begrenzen door hem op 802.11b only in te stellen ;)

Tis niet elegant, maar het werkt wel.
Dat zou ik dus niet cool vinden voor 's nachts óf voor file sharing via het LAN :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:50
Routertje met goeie QoS is de elegantste oplossing, weet niet of dat kan in combinatie met tele2.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
RocketKoen schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:40:
[...]
Ik had hetzelfde probleem als jij. Ik heb gewoon met mn huisgenoot afgesproken dat we niet met volle snelheid downloaden als we beide thuis zijn. Gaat nu al 3 jaar goed.
Dus jullie gebruiken dan beide die NetLimiter en dan op 50% usage ofzo?
borft schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:40:
Als hij de enige wifi gebruiker is, kan je waarschijnlijk op je accesspoint ook de wifi snelheid wel begrenzen door hem op 802.11b only in te stellen ;)
Wat wifi betreft is hij de enige met een computer (naast onze smartphones dan). Waar/hoe doe ik dat, op die modem? Volgens mij komt de kabel bij de telefoonstekker uit de muur dus daar valt weinig in te stellen. En hoe snel is 802.11b only? Als het bijv. 1 mbit is dan valt het wel erg op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 08:02
Morphs schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:24:
[...]

Dus jullie gebruiken dan beide die NetLimiter en dan op 50% usage ofzo?
Aangezien alle downloads hier via torrent of usenet zijn, hebben we een limiet ingesteld in de client.
niet 50%, maar iets van 80% van wat de lijn kan halen.
(niet 80% van de 20Mbit dus, maar 80% van wat je echt haalt)

met 20% van de snelheid over kun je namelijk nog prima gamen, muziek luisteren of youtube kijken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Misschien wordt het dan tijd dat je je probleem eens tegen hem uitspreekt. Als door zijn gedrag jouw internetgebruik zo beperkt wordt dan zal hij normaal gezien willen meewerken aan een geringe beperking van zijn downloadsnelheid.

Er zijn diverse mogelijkheden om snelheid te beperkten. De eenvoudigste is als hij zijn torrents in zijn client beperkt.

Anders zet je een software router tussen de switch en het modem. Bijvoorbeeld pFsense, Zeroshell of Sonicwall zijn voorbeelden die dit zouden kunnen.
Voor nog meer mogelijkheden zie: Wikipedia: List of router or firewall distributions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je kan eventueel een eigen modem/router nemen waar QoS functies in zit. Er zijn genoeg how-to op internet hoe je eigen modem/router kan gebruiken op het Tele2 netwerk.

Het beste is eerst praten, daarna met software en dan pas met hardware spelen.

[ Voor 19% gewijzigd door plizz op 06-02-2012 20:16 ]

Pagina: 1