Universele laptop docking station

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooleronie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-12-2023
Hallo allemaal,

Ik heb een laptop (asus n-serie) die ik overal mee naar toe neem (werk, school etc.) maar thuis ook gebruik als een 'desktop pc'. Dit gezien me laptop een stuk krachtiger is dan m'n pc.

Nu is het probleem dat ik dus altijd als ik thuis kom alle draden weer kan aansluiten, de volgende ochtend alles weer loskoppelen... je snapt het wel.

Ik ging dus op zoek naar een goede docking station, waar ik zoveel mogelijk alles al kan aansluiten. Wat me opvalt is dat de markt hiervoor ontzettend klein is en daardoor de prijzen belachelijk hoog liggen. Ik heb nog geen universeel dock gevonden die aan me eisen voldoet:

- HDMI
- DVI
- LAN
- 4x USB
- Geluid (mag 3,5mm zijn, of SPDIF)

De enige die in de buurt is die van Asus, maar verkocht ben ik niet.

Ik vroeg me af of iemand hier een docking station gebruikt, en zo ja, welke? Enige tips?

Ook vindt ik het nog opvallend dat die markt klein blijft, gezien de laptop de laatste jaren een heuse opmars kent. Zijn er dan zo weinig mensen die hun laptop ook als 'thuis-pc' gebruikt? Of denk ik fout? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik gebruik alleen mijn laptop, maar dat ding staat gewoon open... Het was vroegah zo dat de lcd schermen van laptops gewoon klote waren, dat daardoor mensen een ander scherm e.d. aansloten om de ergonomie te verbeteren. Tegenwoordig hoeft dat bijna niet meer.

Er zijn nog wel degelijk dockingstations, maar of er eentje voor jou goed is, dat zul je toch zelf uit moeten zoeken...

Trouwens, het dockingstation dat je zelf al aangeeft is nog niet zo slecht volgens mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
Iemand ervaring met bovenstaand docking station van Asus?

Ziet er nl heel ideaal uit voor 9 tientjes, maar kan nergens ervaringen vinden over dit product.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Universele docks voor laptops bestaan niet, omdat het niet gestandaardiseerd is.
Elk merk gebruikt vaak z'n eigen connector, je bent dus overgeleverd bij het merk van je laptop.
Er bestaan zelfs laptops die geen dock mogelijkheid hebben.
Good luck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hell-Slave schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:55:
Universele docks voor laptops bestaan niet
Dat klopt dus gewoon niet: er zijn wel universele docking stations/port replicators voor laptops, waarmee je die extra poorten krijgt (misschien niet HDMI). Probleem is dat ze via de USB2 poort gaan, en niet altijd even lekker werken.

Zie bijvoorbeeld de Toshiba Dynadock en het review met voor- en nadelen wat ik er over geschreven heb: linkje.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De ellende van dit soort "dockings" is dat ze middels USB aan de laptop worden aangesloten. De bandbreedte is dus (zeer) beperkt, helemaal als je er een monitor oid op wilt aansluiten.

Als je persee een docking wilt kun je beter naar een wat duurdere laptop uitkijken, meestal uit de business of professional lijnen van de bekende laptop fabrikanten. Deze hebben over het algemeen een aansluiting voor een docking, uiteraard van hetzelfde merk, dat dan weer wel.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dit ding vind ik niet eens onder de noemer docking station passen.

Zie ook: http://commercial.asus.com/product/detail/49

Denk ook niet dat die USB VGA/DVI kaart snel genoeg is voor bijvoorbeeld games of iets als een h264 video'tje.

Het is eerder een samengeraapt zooitje aan USB-meuk, in een leuke behuizing. Meer niet. Docking station is het simpelweg niet.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RaZ schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:03:
Denk ook niet dat die USB VGA/DVI kaart snel genoeg is voor bijvoorbeeld games of iets als een h264 video'tje.
Waarschijnlijk niet. Maar dat is ook niet het standaard doel.
Het is eerder een samengeraapt zooitje aan USB-meuk, in een leuke behuizing. Meer niet. Docking station is het simpelweg niet.
Waarom niet? Je kunt al je randapparatuur aansluiten, en met een verbinding alles aansluiten. Het doet wat het zegt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:07:
[...]

[...]

Waarom niet? Je kunt al je randapparatuur aansluiten, en met een verbinding alles aansluiten. Het doet wat het zegt.
Technisch gezien zou het dan eerder een port replicator zijn. Een docking zet je over het algemeen je laptop ook echt in.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

redfoxert schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:09:
Technisch gezien zou het dan eerder een port replicator zijn. Een docking zet je over het algemeen je laptop ook echt in.
Mijn vorige laptop had ik een docking station (waar je hem in zet), en die noemde Toshiba "port replicator" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
gambieter schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:01:
[...]

Dat klopt dus gewoon niet: er zijn wel universele docking stations/port replicators voor laptops, waarmee je die extra poorten krijgt (misschien niet HDMI). Probleem is dat ze via de USB2 poort gaan, en niet altijd even lekker werken.

Zie bijvoorbeeld de Toshiba Dynadock en het review met voor- en nadelen wat ik er over geschreven heb: linkje.
Goede link naar een vergelíjkbaar product. Vraag me wel af of je voor het betere Office werk niet gewoon een pc kan kopen ipv je laptop aan zo'n USB ding hangen?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27

Matis

Rubber Rocket

Wij hebben op het werk van de dockingstations met "alles over USB". Via USB kun je je monitor uitbreiden, geluid, ethernet, USB-hub etc. etc.
Ik kan alleen de naam niet meer voor me halen. Ik zal morgen eens bij ICT langslopen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stinger_Ventura schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:23:
Goede link naar een vergelíjkbaar product. Vraag me wel af of je voor het betere Office werk niet gewoon een pc kan kopen ipv je laptop aan zo'n USB ding hangen?
Die gaat niet in het rugzakje op de fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Het schoot me ineens weer te binnen: Kensington Universal Notebook Docking. Je hebt ze ook in goedkopere uitvoeringen, maar doe voldoen niet aan de eisen van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is eigenlijk hetzelfde product als die Dynadock, Matis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Maar kwalitatief (uitgaande van de reviews) niet zo goed als de Kensington. Ben er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
gambieter schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:07:
[...]

[...]

Dus een usb hub is ook een laptop dock?
Lijkt me niet. :S
gambieter schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:01:
[...]

Leuk maar dat noem ik geen universele dock, universeel > elke laptop kan erop en dat is dus niet zo.
Als later Thunderbolt aanslaat zal dit soort docks makkelijker worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Hell-Slave op 19-04-2012 10:20 ]

Pagina: 1