For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Nee ik moet meer pixels hebben want mijn werkblad is te klein!Releases schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:57:
Word er voor jou niet scherper op want de resolutie van het scherm is veel hoger. Pak dan een 27'' beeldscherm met 1920*1200 of 1080
Optie is nog wel (maar wil ik liever niet) 2 x 24" naast elkaar.
Als ik het uitreken (qua formaat) geeft de DELL wel een groter beeld (iconen/tekst e.d) wil het alleen ff zeker weten.
[ Voor 22% gewijzigd door MrMarcie op 06-02-2012 17:02 ]
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Nee maar het is wel een groter scherm, toch? 24 vs 27.Releases schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:02:
Dan word het dus onscherp, alles word dus kleiner, ook de iconen. Dit wil je juist toch niet?
Er is eigenlijk geen scherm met 1) meer pixels dan FullHD en 2) grotere pixels dan 24" FullHD.
In Windows 7 kan je wel je tekst groter instellen, 125% en zelfs 150%. Iconen zullen meeschalen, en in sommige browsers ook de gehele pagina (bijvoorbeeld in Opera). Dat is eerder waar je op uit bent, zou ik denken.
Dank voor je samenvatting. Ik wil eigenlijk dat iconen e.d. niet kleiner worden. Maar ben VOORAL op zoek naar een SCHERPER scherm. Die iiyama is te flets o.i.d. als je begrijpt wat ik bedoel.DevilsProphet schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:08:
Wat uitmaakt voor de grootte van iconen en tekst (en dus de scherpte, in jouw geval) is niet de grootte van het scherm, maar de grootte van diens pixels. De pixels bij een 27" 2560x1440 scherm zijn KLEINER dan bij een 24" 1920x1200 scherm, dus tekst en iconen zullen dat eveneens zijn.
Er is eigenlijk geen scherm met 1) meer pixels dan FullHD en 2) grotere pixels dan 24" FullHD.
In Windows 7 kan je wel je tekst groter instellen, 125% en zelfs 150%. Iconen zullen meeschalen, en in sommige browsers ook de gehele pagina (bijvoorbeeld in Opera). Dat is eerder waar je op uit bent, zou ik denken.
Ik zal nog eens ff wat winkels binnenlopen maar als ik de revieuws e.d. lees is die Dell wel SCHERP.
Ik heb hier ook een Samsung TV/Monitor 23" staan. En daar kijk ik al iets fijner op als op die IIyama ondanks dat alles freactie kleiener dus is. Maar is gewoon al scherper en zie meer details op foto's bijvoorbeeld.
Je kan wel forceren dat de tekst groter wordt weergegeven, door de DPI-waarde te verhogen van de standaard 100% naar 125 of zelfs 150%, zoals ik in mijn vorig bericht al zei.
Als je al moeite hebt om tekst te kunnen lezen op je huidige scherm denk ik niet dat jij "scherpte" van foto's associeert met de grootte van pixels, maar eerder met dingen zoals brightness, contrast, hue, kleurtemperatuur, etc. Of ben ik fout? Afin, als ik juist ben, dan wilt dat zeggen dat je niet echt gediend zal zijn met een scherper scherm, maar eerder met het beter afstellen van je huidige scherm.
Des te kleiner de pixels des te scherper kun je iets afbeelden. Maar dit betekent ook in een OS als windows dat je icoontjes e.d. kleiner worden. Je kan idd wel schalen zoals aangegeven, schijnt alleen niet 100% overal in Windows even goed te werken.MrMarcie schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:33:
[...]
Dank voor je samenvatting. Ik wil eigenlijk dat iconen e.d. niet kleiner worden. Maar ben VOORAL op zoek naar een SCHERPER scherm. Die iiyama is te flets o.i.d. als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik zal nog eens ff wat winkels binnenlopen maar als ik de revieuws e.d. lees is die Dell wel SCHERP.
Ik heb hier ook een Samsung TV/Monitor 23" staan. En daar kijk ik al iets fijner op als op die IIyama ondanks dat alles freactie kleiener dus is. Maar is gewoon al scherper en zie meer details op foto's bijvoorbeeld.
Je hebt 2 keuzes.
1.) Je kiest een scherm dat groter is met dezelfde resolutie - alles wordt wat groter en makkelijker te zien alleen heb je niet meer schermruimte. Zelfs 30" met 2560x1600 heeft kleinere pixels dan 1920x1080 @ 24".
2.) Je kiest een scherm dat groter is en met een hogere resolutie. Dan ga je in Windows schalen. Maakt alleen deels de extra desktop ruimte ongedaan.
Je moet anders eens schalen met je huidige scherm, dan zie je wat voor effect dat heeft.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Kleinere pixels = een scherper beeld omdat alles simpelweg uit veel fijnere puntjes wordt opgebouwd. Helaas houdt dat ook in dat alles op je beeld kleiner wordt en als je het op het moment al niet goed ziet dan geloof mij maar dat je geen 2560x1440 monitor wilt hebben. Ik heb namelijk nog perfect zicht en ben ook gewend aan de nog hogere pixel dichtheid van mijn laptop (15.4"/2560x1440) maar op mijn 2560x1440 monitor moet ik soms toch wel iets dichter bij het scherm gaan zitten voor sommige texten.
Daarnaast wordt het omhoog draaien van de DPI vaak als 'de oplossing' gezien (gelukkig niet in dit topic). Het is echter verre van ideaal, een programma's gaan er niet of niet goed mee om. Sommige sites krijgen layout problemen en iconen die er niet op voorbereid zijn zien er niet uit.
--
Afijn, volgens mij heb is je definitie van scherper beeld simpelweg verkeerd en kan je zoals al eerder aangegeven beter naar 27" 1920x1080 monitoren kijken. Nadeel is wel dat monitoren met die resolutie en dat schermformaat vrijwel altijd een TN-paneel hebben en niet super zijn voor fotobewerking. Ik zou zeggen, loop een winkel in waar ze 27" Full HD monitoren hebben staan. Als je het beeld scherp genoeg vind bestel dan vervolgens één van de 27" monitoren met *VA paneel.
Voorbeelden zo uit mijn hoofd (pricewatch filters werken niet echt lekker door missende informatie):
- pricewatch: Samsung Syncmaster S27A650D
- pricewatch: BenQ EW2730V
- pricewatch: Iiyama ProLite X2775HDS-1
[ Voor 4% gewijzigd door Xthemes.us op 07-02-2012 14:03 ]
MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD
Nou volgens mij valt het dat wel mee... de TS gebruikt de verkeerde term voor wat er eigenlijk bedoelt wordt. De ts doelt volgens mij veel meer op kleurweergave etc... aangezien de TS spreekt over een flets beeldscherm. Volgens mij wil de TS in ieder geval een monitor die dynamischer is qua kleur, want dat zou alles beter zichtbaar maken...Xthemes.us schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:00:
Ik denk dat JT het bij het juist eind heeft. Je definitie van scherpte is verkeerd.
Maar ik schrijf je inderdaad iets toe zoals je het zelf niet verwoord hebt.
Bovenstaande monitoren die ik had gelinked zullen het op dat gebied ook goed doen. Als de TS trouwens IPS (zoals de Dell) wil in plaats van VA dan is het misschien aan te raden nog even te wachten. LG zou deze maand met hun nieuwe 27" 1920x1080 IPS scherm op de markt moeten komen. Bijkomend voordeel van die specifieke monitor als je er 2 haalt is natuurlijk de heel erg dunne bezel.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Ik kan nog wel ff wachten. Klinkt goed! Ik ga daar eens op Googlen.Xthemes.us schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:08:
../..Als de TS trouwens IPS (zoals de Dell) wil in plaats van VA dan is het misschien aan te raden nog even te wachten. LG zou deze maand met hun nieuwe 27" 1920x1080 IPS scherm op de markt moeten komen. Bijkomend voordeel van die specifieke monitor als je er 2 haalt is natuurlijk de heel erg dunne bezel.
Denk dat ik toch voor die Dell ga. Redelijk betaalbaar, erg goed volgens test en revieuws. En die nnieuwe LG's worden vast een stuk duurder en dan heb ik er 2 nodig qua resolutie/pixels.
2560x1440 @ 27" = 108.79 PPI
1920x1080 @ 21.5" = 102.46 PPI
Het is wel zo vergelijkbaar mogelijk, maar een 27" 2560x1440 heeft een nog hogere pixeldichtheid en alles dus nog net iets kleiner. iMacs zijn trouwens glossy? (Weet het niet of dat bij de oudere ook het geval is) Wat tot een beeld kan leiden dat scherper oogt doordat het licht niet 'diffused' word. Mocht je de Dell na ontvangen toch niet helemaal je-van-het vinden dan kan je een Samsung S27A850D of Hazro HZ27WC (of HZ27WD) overwegen. Eerstgenoemde heeft een veel lichtere AG-coating, laastgenoemde heeft geheel geen AG-coating.
Bedenk me nu pas dat de problemen die je beschrijft al vaker heb gezien bij mensen die zich erg aan de AG-coating storen en met matte schermen geheel niet overweg kunnen. De Dell u2711 is dan weer net een monitor die er om bekend staat als (negatieve) uitschieter op dat gebied.
[ Voor 49% gewijzigd door Xthemes.us op 10-02-2012 13:36 ]
Dank je wl voor die toevoeging. Ik zal toch eerst eens gaan zoeken waar ik zo'n scherm kan bekijken, want voor mij (met mijn ogen) is dat toch wel belangrijk.Xthemes.us schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:28:
../..
Bedenk me nu pas dat de problemen die je beschrijft al vaker heb gezien bij mensen die zich erg aan de AG-coating storen en met matte schermen geheel niet overweg kunnen. De Dell u2711 is dan weer net een monitor die er om bekend staat als (negatieve) uitschieter op dat gebied.
Heb trouwens (eindelijk) wel gisteren me een computerbril laten aanmeten bij de opticien, dus over 2 weken heb ik (weer) superzicht. Dan maakt dat scherm (hopelijk) ook wat minder uit.
P.S. Die Samsung heeft wel een erg negatieve review hier:
[ Voor 8% gewijzigd door MrMarcie op 11-02-2012 12:25 ]
Ik werk er vooral op (Adobe Webdesign Premium CS5.5) maar wil af en toe ook wel wat fotobeoordeling/bewerking kunnen doen.
Sowieso de non-glass versie nemen. Met de glazen versie heb je kans op stof achter de glasplaat, en andere vuiltjes. Daarnaast heb je met de glazen versie ook veel meer reflecties. Een verschil in beeldkwaliteit is er niet, dus de glazen versie biedt eigenlijk geen enkel voordeel.MrMarcie schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 13:09:
Ik ben er denk ik wel uit. Hte wordt de Hazro HZ27WC. Vraag is alleen met of zonder glas. Als ik de opmerkingen hier en daar lees moet je die zonder glas nemen. Zijn jullie daar mee eens en wat is het verschil (in kijkbeleveing).
Ik werk er vooral op (Adobe Webdesign Premium CS5.5) maar wil af en toe ook wel wat fotobeoordeling/bewerking kunnen doen.
Ikzelf heb beiden gehad, en zou niet terug naar de glazen versie willen.
Ik begrijp dat je wat ouder wordt, en dat je lastiger details kan waarnemen op je beeldscherm. Het schijnt er allemaal bij te horen. Maar let wel, dit kan twee dingen betekenen. Ofwel de spieren in je oog worden minder, waardoor je niet meer scherp kan zien. Dan wel gaat het onderscheidend vermogen van je ogen achteruit, laten we zeggen het aantal megapixels van de lichtgevoelige laag cellen in het oog.MrMarcie schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:55:
Ik heb al jaren in IIYAMA ProLite E2430WS maar daar zie ik steeds minder goed op. Ben al een wat oudere Tweaker schijnbaar en mijn ogen hebben er wat moeite mee. Ik zit dagelijks toch zeker wel 8 a 10 uur achter dat scherm.
Nu will ik wel die Dell UltraSharp U2711.
Maar bedoeling van nieuwe monitor is dat ie EN scherper/duidelijker beeld geeft en NIET kleiner maar liefst iets GROTER de iconen/text e.d.
Nu weet ik wel dat de pixelpitch van de dell .23 is en van de iiyama volgens mij .27 maar dat is volgens mij de ruimte TUSSEN de pixels.
Geeft die Dell een groter (dus voor mij beter) beeld?
En is ie echt aan te raden, gebruik 'm voor webdesign, opmaak en fotografie bewerken!
In het eerste geval is er veel op te lossen met een eenvoudige leesbril. Het schijnt dat het merendeel er vanzelf afhankelijk van wordt. Ik denk dat je zelf wel in kan schatten hoe het met de scherpte van de ogen is gesteld. Loop eens bij een opticien langs, en vraag hem om een oogmeting.
In het tweede geval is je probleem natuurlijk iets lastiger. Helaas werkt het verlagen van de pixel pitch niets; als het lastig wordt de huidige pixel pitch waar te nemen, dan wordt het niet beter bij een lagere pitch. Resolutie wordt minder belangrijk als het lastiger wordt details te onderscheiden. Een groter beeldscherm werkt wel. Vaak werkt een hoog contrast ook goed als de ogen op deze manier achteruit gaan.
Ik zou vooral een groter scherm kiezen, waarbij de resolutie niet zo gek veel uitmaakt. Veel belangrijker is het beschikbare kleurenspectrum en de passieve contrastratio. Hoewel een gewone leesbril ook wonderen kan verrichten
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
*Mogelijke problemen: Een glasplaat die sneuvelt bij het vervoer, een glasplaat die verzakt - maar twee mensen hierover zien posten maar toch. En last but not least zoals Jo... al aangaf stofproblemen. De glasversie verdwijnt binnenkort van de markt juist door de stofproblemen.
HaHa, ik hoop dat eerste. Bij de opticien ben ik al geweest voor die computerbril (met een leesbril -heb ik ookals 40er- ga je te dicht op het scherm zitten. Een leesbril is voor 30/40 cm afstand en die computerbril voor zeg 65/80 cm afstand)Helixes schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 13:25:
[...]
In het eerste geval is er veel op te lossen met een eenvoudige leesbril. Het schijnt dat het merendeel er vanzelf afhankelijk van wordt. Ik denk dat je zelf wel in kan schatten hoe het met de scherpte van de ogen is gesteld. Loop eens bij een opticien langs, en vraag hem om een oogmeting.
Moet nog wel naar de oogarts maar hoogstwaarschijnlijk heb ik een ooglidcorrectie nodig omdat die (bijna) voor mijn pupillen hangen en dat neent licht/scherpte weg.
[ Voor 11% gewijzigd door MrMarcie op 11-02-2012 21:13 ]
In "Eigenschappen voor Beeldscherm" in de tabs Vormgeving > Geavanceerd kun je de grootte van de letters in allerlei Windowselementen aanpassen en in Instelingen > Geavanceerd een custom DPI instelling wat op zich wel werkt mits je die niet te groot kiest want helaas wil anders nog wel eens tekst niet meer in Windows-elementen passen. Iets van 115% kun je meestal wel gebruiken. In browsers kun je met Ctrl in combinatie de numerieke plus, min en (gewone) nul de grootte in je browser aanpassen die per site gewoonlijk onthouden wordt. Met al die instelmogelijkheden kun je Windows ook op een scherm met kleinere pixels behoorlijk aan je voorkeuren aanpassen.
Als het overigens zo is dat je gezichtsvermogen in betrekkelijk korte tijd merkbaar minder is geworden is het inderdaad zinvol ook even een keertje bij een oogarts langs te gaan wat je al aangaf. Die kan even in je ogen kijken en even de oodruk meten om te kijken/uit te sluiten of/dat er mogelijk iets gaande is dat aandacht behoeft.