Toon posts:

Zijn deze prestaties normaal voor een oude mac?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs de Mac Mini met 1,66 ghz Core Duo processor en 2 gig ram van mijn ouders gefomatteerd. De reden hiervoor was de veronderstelling dat een verse installatie de computer misschien terug wat extra snelheid zou geven en wat kwaaltjes zou oplossen.

De volgende software staat geïnstalleerd:

• Leopard 10.5.8 + de meest noodzakelijke updates
• Office 2008 + updates
• Google Chrome + Better Pop-Up Blocker + AdBlock Plus
• Sparrow 1.2.3 (de laatste Leopard-compatibele versie)
• Dropbox

Na installatie van de software heb ik drie user-accounts aangemaakt, fast user switching is uitgeschakeld.

Nu vraag ik mij af of het normaal is dat de computer totaal niet snappy reageert. Hij is via ethernet aangesloten op de router en de internetverbinding is snel genoeg.
Het lijkt wel alsof hij in de helft van de gevallen niet registreert dat er met de muis geklikt wordt. Ik heb met een andere muis geprobeerd, en op meerdere USB-poorten en dit probleem blijft. Ook bij de vorige installatie was dit eigenlijk dé klacht waardoor ik met formatteren begonnen ben.

Nu vraag ik mij af of de computer niet té gedateerd is. Toch; Chrome zou de snelste browser moeten zijn en er worden absoluut geen zware taken op uitgevoerd; Youtube niet-HD lijkt mij dan nog het zwaarste. Doorsnee gebruik geeft ook geen hoge CPU-belasting in activiteitenweergave, en page-outs blijft altijd mooi op 0.

Iemand enig inzicht in dit (muis)probleem?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 08:38
Hoe is je snelheid in Safari? Ik herken het probleem namelijk exact, heb een Mac Mini ('11) die hetzelfde doet, met 8GB ram.... in Safari reageert de Mac prima terwijl FF en Chrome drama is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 14:22
Ik denk dat het probleem van het 'niet-snappy' zijn bij de prestaties van de hdd ligt. Je zou kunnen overwegen een nieuwe HDD te kopen, of als je toch bezig bent een SSD'tje kopen.

Het lijkt mij trouwens ook verstandig te upgraden naar Snow Leopard, dat is ontdaan van een hoop rommel. (bv. PowerPC compactibaliteit)

[ Voor 27% gewijzigd door vdkleijn op 06-02-2012 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Willem schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:31:
Hoe is je snelheid in Safari? Ik herken het probleem namelijk exact, heb een Mac Mini ('11) die hetzelfde doet, met 8GB ram.... in Safari reageert de Mac prima terwijl FF en Chrome drama is.
Interessant. Op 't eerste zicht is het inderdaad beter. Jammer, want ik vind Chrome toch wel boven Safari uitsteken.
Hopelijk komt er dan een update want zeker op een Mini van nog geen jaar oud zou zoiets zeker niet mogen :).

Bedankt voor deze input, zal tijdelijk Safari in hun dock zetten en problem solved dan :P.
vdkleijn schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:32:
Ik denk dat het probleem van het 'niet-snappy' zijn bij de prestaties van de hdd ligt. Je zou kunnen overwegen een nieuwe HDD te kopen, of als je toch bezig bent een SSD'tje kopen.

Het lijkt mij trouwens ook verstandig te upgraden naar Snow Leopard, dat is ontdaan van een hoop rommel. (bv. PowerPC compactibaliteit)
Ik heb er inderdaad ook aan gedacht om Snow Leopard te kopen. Je leest soms echter wel verschillende dingen wat betreft de snelheid t.o.v. 10.5 op oudere hardware, waardoor ik hier wat twijfelachtig tegenover sta.

Een SSD is natuurlijk mooi, maar ik denk niet dat dat een slimme upgrade is voor een computer van 6 jaar oud w.b.t. kosten/baten. Maar inderdaad, in een nieuwe moet dat sowieso in vind ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-10 15:43
Dat zit nog wel in 10.6 (naja, niet standaard, maar je kan het bij-installeren). Het is verdwenen in 10.7, maar dat kan je volgens mij ook niet meer op een Core Duo installeren.
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:09:
Een SSD is natuurlijk mooi, maar ik denk niet dat dat een slimme upgrade is voor een computer van 6 jaar oud
Waarom niet?

Ik weet niet hoeveel ruimte je ouders nodig hebben, maar als de Mac alleen gebruikt wordt voor internet, mail, iWork, etc. heb je toch niet héél veel nodig? Een 16GB SSD heb je al voor 30 euro.

[ Voor 43% gewijzigd door Lrrr op 06-02-2012 18:58 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jamy015 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:51:
[...]

Waarom niet?

Ik weet niet hoeveel ruimte je ouders nodig hebben, maar als de Mac alleen gebruikt wordt voor internet, mail, iWork, etc. heb je toch niet héél veel nodig? Een 16GB SSD heb je al voor 30 euro.
Okay, point taken. Hij zou dan 40 gig nodig hebben (nu 18 in gebruik + wat marge). Dat zou inderdaad geen slecht idee zijn, integendeel.

Ik ga alleszins nog eens opzoeken hoe je die dingen weer open kreeg want ik herinner mij dat je daarvoor een plamuurmes nodig had. Wel iets waar ik tegen op zie; ik zou al bijna geneigd zijn 'm er via USB aan te hangen; dan ga je nog van pak 5 mb/sec. naar 30 à 40. Zie wel.

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 14:52
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:38:
[...]

Okay, point taken. Hij zou dan 40 gig nodig hebben (nu 18 in gebruik + wat marge). Dat zou inderdaad geen slecht idee zijn, integendeel.

Ik ga alleszins nog eens opzoeken hoe je die dingen weer open kreeg want ik herinner mij dat je daarvoor een plamuurmes nodig had. Wel iets waar ik tegen op zie; ik zou al bijna geneigd zijn 'm er via USB aan te hangen; dan ga je nog van pak 5 mb/sec. naar 30 à 40. Zie wel.

Thanks alvast!
ifixit.com is je vriend.

En als je Firewire 800 had zou dat ook kunnen werken, maar een C1D heeft helaas maar Firewire 400. Nog steeds veeeeeel sneller dan USB 2.0, maar niet geweldig.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 10:02
coptician schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:57:
[...]

ifixit.com is je vriend.

En als je Firewire 800 had zou dat ook kunnen werken, maar een C1D heeft helaas maar Firewire 400. Nog steeds veeeeeel sneller dan USB 2.0, maar niet geweldig.
hoezo? usb 2 is 480mbs > firewire 400

je kan nog proberen de core duo te upgraden naar een core2duo (hoorde vandaag van iemand dat dat kan). Dan kan lion erop

[ Voor 14% gewijzigd door sharkzor op 07-02-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05
Omdat USB 2 slechts 30MB/s haalt (240Mbs) en FireWire 400 wel daadwerkelijk 400Mbs (50MB/s). En het upgraden van de processor is een te lastig karweitje om dit rendabel te maken. Ik zou idd iFixit er bij pakken, open maken (wat op zich best mee valt) en zo'n Kingston 40GB er in knallen. Succes ;)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sharkzor schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:16:
[...]

hoezo? usb 2 is 480mbs > firewire 400

je kan nog proberen de core duo te upgraden naar een core2duo (hoorde vandaag van iemand dat dat kan). Dan kan lion erop
Ik weet 't niet zeker maar volgens mij zijn de CPU's erop gesoldeerd. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van CPU-upgrades in Apples.

FW haalt een hogere doorvoersnelheid in praktijk ondanks het lager theoretisch maximum, en FW belast de processor niet, wat USB wel doet. Firewire is inderdaad de beste oplossing hier.

Persoonlijk ben ik wel van mening dat je aan Apple niet té veel sleutelt; ze zijn super gebruiksvriendelijk maar dat gaat ten koste van upgradebaarheid en user-serviceability. Ik zou om die redenen voor 't zelfde geld een pc bouwen...
Natuurlijk, als je de handigheid en 't zelfvertrouwen hebt om 't zelf te doen maakt dat niet uit, maar in mijn geval hou ik 't liever veilig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 10:02
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:35:
[...]

Ik weet 't niet zeker maar volgens mij zijn de CPU's erop gesoldeerd. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van CPU-upgrades in Apples.

FW haalt een hogere doorvoersnelheid in praktijk ondanks het lager theoretisch maximum, en FW belast de processor niet, wat USB wel doet. Firewire is inderdaad de beste oplossing hier.

Persoonlijk ben ik wel van mening dat je aan Apple niet té veel sleutelt; ze zijn super gebruiksvriendelijk maar dat gaat ten koste van upgradebaarheid en user-serviceability. Ik zou om die redenen voor 't zelfde geld een pc bouwen...
Natuurlijk, als je de handigheid en 't zelfvertrouwen hebt om 't zelf te doen maakt dat niet uit, maar in mijn geval hou ik 't liever veilig :).
http://www.ifixit.com/Gui...re-2-Duo-Processor/1178/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, het kan dus. Maar zoals ik zei, daar ga ik mij echt niet aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

jamy015 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:51:
Dat zit nog wel in 10.6 (naja, niet standaard, maar je kan het bij-installeren). Het is verdwenen in 10.7, maar dat kan je volgens mij ook niet meer op een Core Duo installeren.
10.7 vereist een 64-bit capable Mac en dat begint bij de Core 2 Duo. De Core Duo en Core Solo machines worden niet meer ondersteund. Daar kun je dus niet hoger als 10.6. Over het algemeen werkt 10.6 wel wat lekkerder dan 10.5, net even wat meer snelheid in de meeste gevallen. Dat zou dan nog wel een aanrader kunnen zijn maar gaat in dit geval niet bepaald helpen.
Vanwege het kostenplaatje: ben je bereid om dat er in te steken in de ijdele hoop dat het ding ineens snel wordt of neem je een andere keuze? Als ik het zo lees is het nog maar de vraag of een ssd gaat werken want er kunnen meerdere oorzaken zijn (softwarematig, hdd die het loodje begint te leggen, te hoge verwachtingen, enz.). Ik zou dan ook eerst beginnen om eens te kijken of er niet wat aanwijzingen zijn of de harde schijf het niet meer trekt. Die vindt je o.a. in Activity Monitor maar ook door het doen van schijfperformance tests. Als je weet wat voor schijf erin zit (en dat weet je via System Profiler) kun je reviews opzoeken en de resultaten van jouw tests met die van de reviews vergelijken. Om maar eens een zijstraat te noemen. En ook hier kun je je weer afvragen of je al die moeite voor dat oude gebakje nog wel wil doen.
Vaak zijn dat ook de vrij slecht presterende versies waardoor het nut van de exercitie eigenlijk nul is geworden. Bij een ssd kun je ook beter wat ruimer in de capaciteit gaan zitten en dus wat meer geld spenderen. Dan zou ik eerder voor een wat gangbaardere opslagcapaciteit gaan. Dan heb je ook meteen wat meer keus. Zoals gezegd is het nog maar de vraag of dat hier wel tot een oplossing zal leiden want er zijn meerdere oorzaken voor een traag systeem te bedenken.

@tony_clifton: in de oude Mac minis zoals die van de TS waren de cpu's nog niet op het moederbordje gesoldeerd maar zaten ze in een socket; latere modellen hebben dat wel. Er zijn dan ook veel mensen die 'm dan ook met een Core 2 Duo upgraden. Nadeel is dat Lion weer niet in dat trucje trapt en het gewoon weigert om zich te installeren (maar volgens mij waren daar ook weer trucjes voor). Het zijn in ieder geval hele leuke speelgoeddoosjes waarmee je lekker kunt prutsen. Dat is imo ook eigenlijk de enige reden om die dingen te upgraden met van alles en nog wat. Als we gaan kijken naar de kosten en de moeite die je er voor moet doen heeft het vrij weinig zin, het gaat dan eigenlijk alleen nog maar om de "fun-factor".

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 07-02-2012 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ppl schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 19:30:
[...]

@tony_clifton: in de oude Mac minis zoals die van de TS waren de cpu's nog niet op het moederbordje gesoldeerd maar zaten ze in een socket; latere modellen hebben dat wel. Er zijn dan ook veel mensen die 'm dan ook met een Core 2 Duo upgraden. Nadeel is dat Lion weer niet in dat trucje trapt en het gewoon weigert om zich te installeren (maar volgens mij waren daar ook weer trucjes voor). Het zijn in ieder geval hele leuke speelgoeddoosjes waarmee je lekker kunt prutsen. Dat is imo ook eigenlijk de enige reden om die dingen te upgraden met van alles en nog wat. Als we gaan kijken naar de kosten en de moeite die je er voor moet doen heeft het vrij weinig zin, het gaat dan eigenlijk alleen nog maar om de "fun-factor".
Inderdaad, dat denk ik ook. Veel te veel als/dan en uiteindelijk ga je dan gemakkelijk 20% van de prijs van een nieuwe uitgeven. Vandaar dat ik er af blijf; moest de harde schijf het begeven (niet onwaarschijnlijk na 6 jaar) dan kunnen ze nog kiezen tussen een nieuwe Mini of een externe SSD. Op dat moment is er nog niets mee verloren.
Verder stoort het mij meer dan hun dat hij traag aan het worden is dus ze doen maar als ze er nog happy mee zijn. Heb ze al voorgesteld om eventueel te upgraden naar een nieuwe mini of mij voor 't zelfde bedrag een Windows-pc te laten bouwen waar ze zeker weer 10 jaar mee verder kunnen.

Het trucje om Lion er op te krijgen kan bv. zijn om met Carbon Copy Cloner een kopie te nemen van een andere mac denk ik. Anyway, maakt niet uit.

In ieder geval, topic mag afgesloten worden hoor; het ligt aan Chrome en het is op te lossen door Safari te gebruiken. Weet alles wat ik moet weten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 21:49
Als die Snow Leo draait zou ik dat zeker doen, Snow fixte voor mij een heleboel bugs en performance was stukken beter.
Pagina: 1