Processor maakt kraakend geluid.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:32
Als ik mijn pc opgestart heb dan maakt hij geluid, dat is nogal logisch. Maar het lijkt nu net of de processor "kraakt" als jullie begrijpen wat ik bedoel. Het is zo'n geluid wat sommige oude computers ook hebben als ze een taak moeten uitvoeren. Weten jullie misschien waar dit geluid vandaan komt? :? Ik heb zelf een klein vermoeden dat mijn koeler er niet helemaal goed op zit.

Koeler: Scythe Mugen 2 RevB
Processor: i7 2600k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 06:58

fynrd1

Fooled by Randomness

-Bas schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:57:
Als ik mijn pc opgestart heb dan maakt hij geluid, dat is nogal logisch. Maar het lijkt nu net of de processor "kraakt" als jullie begrijpen wat ik bedoel. Het is zo'n geluid wat sommige oude computers ook hebben als ze een taak moeten uitvoeren. Weten jullie misschien waar dit geluid vandaan komt? :? Ik heb zelf een klein vermoeden dat mijn koeler er niet helemaal goed op zit.

Koeler: Scythe Mugen 2 RevB
Processor: i7 2600k
Ehm, lijkt me meer de hardeschijf?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peponline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:04
Voor zover ik weet maken processors niet zo'n geluid, de vergelijking die je maakt met oude computers komt eerder voort uit het knurpen van de harde schijf.

Of je Mugen er goed opziet, dat kan alleen jij zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
fynrd1 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:58:
[...]

Ehm, lijkt me meer de hardeschijf?
Dat zou ook nog kunnen, hoe kan het dan dat hij nu ineens geluid maakt? komt dat misschien door temperatuurwisseling of heeft dat misschien een andere oorzaak. De pc heb ik nu zo'n 5 maand, hij maakt pas sinds deze maand geluid :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:33

Nox

Noxiuz

Een hoge toon kan er nog wel vanaf komen, maar dat zijn meestal de spoelen. Als je CPU geluid gaat maken is het niet best. Al eens langs de audicien geweest? :P

In feite is een CPU technisch gezien niet in staat geluid te maken. Ook omdat hij onder enorme druk vast zit in het socket moet het je moederbord zijn.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
NoxiuZ schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:04:
Een hoge toon kan er nog wel vanaf komen, maar dat zijn meestal de spoelen. Als je CPU geluid gaat maken is het niet best. Al eens langs de audicien geweest? :P

In feite is een CPU technisch gezien niet in staat geluid te maken. Ook omdat hij onder enorme druk vast zit in het socket moet het je moederbord zijn.
Nee, want een moederbord maakt natuurlijk wel krakende geluiden (wat zou dat dan moeten zijn denk je?). Wel eens naar de audicien geweest? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Het kan ook gewoon mijn harde schijf zijn, maar hoe komt het dan zo ineens? hij maakte voorheen namelijk nog geen krakende geluiden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

rodie83 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:06:
[...]

Nee, want een moederbord maakt natuurlijk wel krakende geluiden (wat zou dat dan moeten zijn denk je?). Wel eens naar de audicien geweest? :P
Coil whine.

Hier in dit filmpje kan je het wel redelijk goed horen:

Lijkt het op dit geluid?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
NoxiuZ schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:08:
[...]

Coil whine.

[video]

Lijkt het op dit geluid?
nee verre van, ben er nu wel bijna zeker van dat het mijn harde schijf is, maar hoe kan zo'n geluid ineens ontstaan als het er voorheen er nog niet was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 07:46
-Bas schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:07:
Het kan ook gewoon mijn harde schijf zijn, maar hoe komt het dan zo ineens? hij maakte voorheen namelijk nog geen krakende geluiden :P
Wellicht omdat je hardeschijf gefragmenteerd raakt en daar door moet de lees-kop meer heen en weer gaan en "ratelt" je HDD nu meer als 5 maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
cctl01 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:13:
[...]

Wellicht omdat je hardeschijf gefragmenteerd raakt en daar door moet de lees-kop meer heen en weer gaan en "ratelt" je HDD nu meer dan 5 maanden geleden.
Dat zou kunnen helpt defragmenteren hier dan tegen? Want ik heb gehoord dat defragmenteren weinig nut heeft verder. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
NoxiuZ schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:08:
[...]

Coil whine.

[video]

Lijkt het op dit geluid?
Mja. Das meer een soort van hoog gefluit - een krakende hardeschijf geeft een lager en veel duidelijk geluid nog.

[edit] me = slowpoke

Tegen krakende hardeschijven kan je trouwens niks doen. Schadelijk hoeft het trouwens niet te zijn, maar als je er vanaf wil zal je toch een nieuwe moeten halen.

[ Voor 18% gewijzigd door rodie83 op 06-02-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Vrij weinig ja, hij gaat niet opeens stoppen met zoeken.

Oplossing: SSD.

Kost wel wat maar van alle upgrades die ik heb uitgevoerd was het overstappen naar SSD een van de meest ingrijpende en ook voelbaar betere upgrades van de afgelopen tien jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Bedankt allemaal voor het advies, denk toch maar dat ik een ssd moet gaan aanschaffen O-)

defragmenteren heeft dus verder geen zin?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:03

KneoK

Not in a million lightyears

Om je doorgestreepte vraag toch even te beantwoorden, defragmenteren heeft absoluut zin op een normale schijf omdat de data dan netjes geordend wordt zodat de naald niet van de ene plek naar de andere hoeft te vliegen en data niet van verschillende platters hoeft te worden gehaald. Op een SSD is het effect van defragmenteren te verwaarlozen.

Of het defragmenteren je probleem op zal lossen is natuurlijk een kwestie van proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door KneoK op 07-02-2012 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-01 06:55
KneoK schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 03:26:
Om je doorgestreepte vraag toch even te beantwoorden, defragmenteren heeft absoluut zin op een normale schijf omdat de data dan netjes geordend wordt zodat de naald niet van de ene plek naar de andere hoeft te vliegen en data niet van verschillende platters hoeft te worden gehaald. Op een SSD is het effect van defragmenteren te verwaarlozen.

Of het defragmenteren je probleem op zal lossen is natuurlijk een kwestie van proberen.
Tegen krakende en dood gaan de hardeschijf heeft dus GEEN nut.. Het ligt aan de kopje tussen de platters die niet goed is (kan elke oorzaak zijn, denk hierbij aan: teveel down time (energie-besparing)) dus als je hdd vaak ik standby gaat (meestal na 20 min) en dan weer opstart, en dan weer niet enzovoort.

Meestal het beste wat je kan doen is kijken welke HDD het is, en gewoon RMA doen en daarnaast is het altijd slim om een SSD als boot er in te doen, en de rest van je HDD's als Data/Movies/Games/enzovoort te gebruiken :D

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:56

Nemesizz

Untouchable

Hardeschijven "kraken" nou eenmaal als ze aan het werk zijn, dit is normaal (ik heb nog geen één hardeschijf gehad die géén krakend geluid maakte tijdens lezen/schrijven).
Krijsen of "pinp pong bal" geluid duid meestal op een stervende schijf.

Meestal komt het door fragmentatie van bestanden en/of te weinig RAM en de hardeschijf moet bijspringen.

Defragmenteren heeft zeker effect, ik heb dit kort geleden ook gedaan (na 2 a 3 jaar pas ofzo) en de snelheid is er op vooruit gegaan.
Ik heb wel een 3rd party software voor gebruikt, omdat de ingebouwde defrag van Windows nog wel eens te wensen over laat (metname die in Vista is erg brak).

[ Voor 5% gewijzigd door Nemesizz op 07-02-2012 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
Nemesizz schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:46:
Hardeschijven "kraken" nou eenmaal als ze aan het werk zijn, dit is normaal (ik heb nog geen één hardeschijf gehad die géén krakend geluid maakte tijdens lezen/schrijven).
Krijsen of "pinp pong bal" geluid duid meestal op een stervende schijf.

Meestal komt het door fragmentatie van bestanden en/of te weinig RAM en de hardeschijf moet bijspringen.

Defragmenteren heeft zeker effect, ik heb dit kort geleden ook gedaan (na 2 a 3 jaar pas ofzo) en de snelheid is er op vooruit gegaan.
Ik heb wel een 3rd party software voor gebruikt, omdat de ingebouwde defrag van Windows nog wel eens te wensen over laat (metname die in Vista is erg brak).
Klopt, maar als je gelezen hebt naar de TS, dan kan je eigelijk er van uit gaan dat het al geen nut meer heeft

en nu @LOL.. wie gebruikt en nu nog vista |:( 8)7

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:40
Soundstorm2010 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:18:
[...]

Klopt, maar als je gelezen hebt naar de TS, dan kan je eigelijk er van uit gaan dat het al geen nut meer heeft

en nu @LOL.. wie gebruikt en nu nog vista |:( 8)7
Niets mis met Vista Sp2, werkt feitelijk niet heel veel anders dan 7. beetje rare opmerking.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
Visgek24 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:24:
[...]

Niets mis met Vista Sp2, werkt feitelijk niet heel veel anders dan 7. beetje rare opmerking.
Tja, het is maar hoe je het opvangt.. Aangezien win7 lichter en minder dan Vista + SP2 in beslag neem.

En ja.. ik heb vista in het begin geprobeerd, en gelijk er van af gestapt en overgegaan naar Win7 beta..

Sinds dien, heb ik en wil ik ook niks met vista te maken hebben 8)7

PS.. Dit is een mening van mij.. kan je er niet mee overweg, blijf dan weg ;w O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:54
dat is je hdd ;)

Procesoren maken geen geluid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:03

KneoK

Not in a million lightyears

Soundstorm2010 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:50:
[...]

Tja, het is maar hoe je het opvangt.. Aangezien win7 lichter en minder dan Vista + SP2 in beslag neem.

En ja.. ik heb vista in het begin geprobeerd, en gelijk er van af gestapt en overgegaan naar Win7 beta..

PS.. Dit is een mening van mij.. kan je er niet mee overweg, blijf dan weg ;w O-)
Niemand vroeg je om die mening noch is de topicstarter ermee geholpen. Resoluut roepen dat hij de schijf maar moet rma'en is naar mijn mening ook veel te voorbarig, vrijwel elke schijf ratelt en tikt, dat is geen enkele indicatie voor de levensduur.

Een SSD plaatsen is natuurlijk nooit een slecht idee, dan kan hij deze schijf gewoon voor data gebruiken. Eventueel defragmenteren en met een 3rd party tooltje testen op betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46

itsalwaysme

Graast voor DB

Soundstorm2010 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:50:
[...]

technisch gezien is Wista SP2 en Windows 7 hetzelfde, er zit alleen een iets andere grafische schil om. Tuurlijk zijn er wat meer verschillen, maar die zitten iig niet in de kernel/driver-framework

@TS:
Als je het niet vertrouwd kan je altijd nog RMA aanvragen, of in de winkel het laten testen. Misschien kan je het geluid eens opnemen ofzo, zodat we het ook kunnen horen.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Pagina: 1