In 10 jaar duurzame investeringen terugverdienen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Ik had met grote interesse de openingspost gelezen, maar er moet me toch iets van het hart. Vaak zijn de besparings berekeningen gebaseerd op een gezin dat 30 jaar in een woning blijft wonen. Zoals bijvoorbeeld het voordeel van zonnepanelen. De kosten die je daaraan kwijt bent wegen niet op tegen de kosten voor electriciteit zónder zonnepanelen.

Maar ja, de meeste mensen wonen geen 30 jaar in dezelfde woning… als ik 't goed heb verhuizen een hoop mensen elke 6-10 jaar wel een keer. Gezinsuitbreiding, hogere inkomens, kinderen het huis uit; Met de verhuizingen vervalt eigenlijk ook een groot deel van de financiële meevallers die er te krijgen zijn uit een hoop besparingstips. Je huis isoleren is vaak de goedkoopste en meest directe vorm van besparen, maar zonnepanelen kosten inclusief installatie toch al snel 2500+ euro. Als je die investering op je bankrekening terug wil zien in voordeel, dan ben je vaak minimaal 10+ jaar verder. Verhuis je voor die tijd dan krijg je (soms) een hogere prijs voor je huis terug, maar dat voordeel is dan vooral terug te zien in je volgende hypotheek, en niet per direct op je bankrekening.

Het is maar een voorbeeldje natuurlijk, maar wel iets waar een hoop mensen zich volgens mij op verkijken. Zijn er ook bekende tips waarmee je binnen 10 jaar je eigen geld er uit hebt? Zoals bijvooorbeeld je ramen open doen in de winter om de luchtvochtigheid te verlagen (wat ten goede komt in je stookkosten), of gordijnen niet voor je radiatoren laten vallen, en bijvoorbeeld een wat grotere capaciteit radiatoren nemen waardoor je huis sneller warm wordt en langzamer kouder wordt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
Ik vond je reactie zo goed en tegelijk offtopic in Gas besparen door middel van CV tuning dat ik hem heb afgesplitst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Dit is altijd een interessant onderwerp.

Zolang een investering niet nagelvast zit vind ik een terugverdientijd van meer dan 10 jaar helemaal niet erg.
LED-lampen verhuis je gewoon mee, je extra zuinige wasmachine die een paar honderd euro meer kostte verhuis je ook gewoon mee.
Dat zijn vaak ook de maatregelen die het energieverbruik terugdringen, ik ben van menig dat je daarmee ook moet beginnen. Wat je niet verbruikt hoeft ook niet opgewekt te worden.
(TRIAS energetica benadering)

Extra isolatie verdien je misschien niet perse terug, maar kan wel enorm comfort-verhogend zijn. Dat is ook wat waard. (een auto koop je ook niet voor de investering maar voor het comfort/gemak)

Bovendien vind ik het leuk om bewust met energie om te gaan (daarbij het comfort niet uit het oog verliezend) daarom mag het ook wat kosten. (Vooral kleinere investeringen doe ik meer voor de 'lol' dan voor het geld)

Ik ben me nu voorzichtig aan het oriënteren voor een PV-systeem, die investering is natuurlijk hoger en daarin speelt de terugverdientijd wel degelijk mee. Maar ik weet ook dat ik handig genoeg ben om het eventueel gewoon van het dak te trekken en het te verhuizen.

Als je het puur voor het geld doet en duurzaamheid je verder niets interesseert kun je mijns inziens beter een paar uur per week overwerken.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
wil hier toch nog even loslaten dat als een gezin na 5 jaar verhuisd je 2 opties hebt: verkoop de panelen aan de nieuwe bewoner voor een redelijk bedrag of optie 2, neem de panelen mee naar je nieuwe huis. voor PV is verhuizen dus geen nono

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt Rukapul :)

Ik heb op dit moment anderhalf jaar geleden met m'n vriendin een (redelijk nieuw) appartement gekocht welke best goed geisoleerd is. Maar aangezien de electriciteit en gasprijzen de pan uit rijzen ben ik voorzichtig eens rond aan het kijken om te zien waar investeringen goed te doen zijn die je nog kan terugverdienen binnen een reële tijd.

LED verlichtingen zijn altijd een goed, maar we gebruiken altijd al zuinige verlichting (minder dan 7W per peertje), en onze combi-wasmachine is nu 2 jaar oud, dus 500+ uitgeven voor een zuinige is een beetje contra-productief op dit moment. Maar het zijn inderdaad dingen die je totaalverbruik wat omlaag brengen.

Een zuinige CV kán wat dat betreft ook helpen, mits je een nieuwe CV nodig hebt. Een beetje kwaliteit CV ketel kost je inclusief installatie toch ook al snel 1700-2000 euro, dus dat is voor een gemiddeld gezin een te grote investering als je op dat moment al een (redelijk) nieuwe CV hebt. Die ±1700 euro verdien je niet zo heel snel terug in dat geval denk ik.

Daarnaast is het investeren in een Passiefhuis Renovatie, dubbele/driedubbele beglazing e.d. vaak nét te duur om dat ook binnen 10 jaar "terug te verdienen", vandaar dat ik me afvroeg of er mensen zijn die thuis in bepaalde dingen hebben geïnvesteerd wat ze binnen een reële tijd ook weer terugzien op hun bankrekening… zei het in de maandelijkse energierekening, of in de levensduur van verlichting, CV en andere energieverbruikende en -genererende producten.

Een kleine opsomming in mogelijkheden die ik zelf (in een appartement) kon verzinnen, inclusief producten waar je in principe alleen realistisch gezien in investeerd als deze aan vervanging toe zijn:
- een UHR ketel (Ultra Hoog Rendements ketel)
- een HR-e ketel (een soort eco-ketel die ook stroom opwekt, hoewel dit zo weinig is dat ik me afvraag of het de hoge prijs verantwoord)
- Een zuinige koelkast
- Een zuinige wasmachine
- LED verlichting
- Deuren dichthouden van kamers die je niet gebruikt, evenals de deur naar de gang (waar een hoop kou vandaan komt!) is een gratis en natuurlijk veel besparende tip.
- Als het echt te koud is om je ramen open te doen, kun je ook een vocht-regulatie apparaat kopen. Kost honderd euro, maar kan je enorm veel schelen met stookkosten ten slotte.

Maar ook de wat intensievere (maar nog steeds financiëel haalbare) investeringen zijn in mijn ogen soms erg interessant:
- Betere vloerisolatie. Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld simpele rollen foam i.p.v. isolerende rollen foam of isolerende platen. Kost voor een verdieping van ±80m2 vaak hooguit enkele honderden euro's, wat je sneller terugverdient dan een 2000 euro kostende CV :)
…en hier schort het mij aan duidelijke informatie. Je gaat al snel erg veel geld uitgeven om je huis energiezuiniger te maken, terwijl er volgens mij best veel manieren moeten zijn om de kosten beperkt genoeg te houden om deze investering binnen een jaar of 10 in je voordeel om te kunnen zetten :)

Mvg,
Joram

p.s.: als je overigens écht wil besparen en je bent wél van plan om een lange tijd in hetzelfde huis te wonen, dan is de hierboven vermelde Passiefhuis Renovatie enorm interessant. Je kan huizen namelijk vaak ook met deze standaard renoveren, wat je zo tot ±80% van je gas en electriciteit kosten kan schelen!

[ Voor 4% gewijzigd door Kapotlood op 06-02-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 16:30

ericplan

5180 Wp PV

Een hoop maatregelen in huis hebben invloed op het energielabel, dat gaat ooit echt wel meetellen in je verkoopwaarde. En verder al genoemd, comfort. Wij hebben onlangs ons gewone dubbel glas uit 1989 laten vervangen door HR++ glas. Het gasverbruik is zoals verwacht iets omlaag gegaan, maar het comfort is enorm gestegen en dat hadden we niet echt verwacht. Je CV kan je ongetwijfeld beter afstellen, waardoor je én meer comfort hebt en minder gas verbruikt. Een niet zo oude koelkast kan toch een enorme stroomvreter zijn, waardoor het loont om 'm voortijdig te vervangen. De meeste appartementen hebben mechanische ventilatie, het vervangen door een energiezuinig exemplaar loont al snel. Verder is een speurtocht naar sluipverbruikers vaak erg zinvol. Zo zijn er wel meer kleine maatregelen die je kan treffen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:18:
Zo zijn er wel meer kleine maatregelen die je kan treffen.
Rot klusje.... vriezer ontdooien. Dat kan wel een factor 2 (!) schelen in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik bedacht me juist vandaag iets dergelijks over zonnepanelen en huurders: dit is toch vrijwel een onmogelijke combinatie? Je gaat geen zonnepanelen op andermans dak zetten, en de installatiekosten zijn een dusdanig groot deel van de totale kosten dat meeverhuizen zinloos is.
Eigenlijk zou er een energieleverancier moeten zijn die zonnepanelen op je eigen dak zet, waarbij je alsnog gewoon per kWh mag afrekenen. Dan heb je niet de investeringskosten, maar ontkomt de leverancier wel aan de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
Rucksichtlos dingen veranderen is natuurlijk nooit slim. Naar mijn mening doen ook maar weinig mensen dat behalve dan de anekdotische verhalen van de PV-leveranciers in het PV topic. De rest gaat best planmatig en in volgorde te werk.

Je kunt namelijk door te meten en observeren en ideeen te maken een ordening maken waardoor je de zaken met de kortste terugverdientijd of grootste comfort/kosten ratio eerst doet.

Qua electriciteit is het vaak eenvoudig. De resterende levensduur van een apparaat is wel redelijk in te schatten en daarmee ook de bepaling of vervanging loont. Zelf heb ik bijvoorbeeld m'n oude server (P4) en mechanische ventillatie unit vervangen omdat puur aan electriciteitskosten dit in een jaar of 2 respectievelijk 4 terug te verdienen is. Idem voor lampen die veel aanstaan (ik had o.a. 2 150W halogeenlampen).

Qua isolatie kun je een heleboel doen wat zich terugverdiend in een aantal jaar en extra comfort oplevert: vloerisolatie, dakisolotie, spouwmuurisolatie kosten je allemaal de kop niet maar zijn hardstikke effectief indien nog niet aanwezig. Een keer met tochstrippen, tochtborstels of een bus purschuim in de weer gaan is natuurlijk helemaal een nobrainer en een gegarandeerde groei op de WAF! Niet-HR+ glas vervangen loont ook vrijwel gegarandeerd (ook in de verkoopprijs later).

Verder wel mee eens dat het soms moeilijk is om iets te bepalen. Neem bijvoorbeeld de casus van een VR ketel. Zou je deze preventief dus voor einde technische levensduur moeten vervangen? M.i. is dat nog niet zo'n duidelijk geval. Zo'n ding schrijft iets van 150 euro af per jaar en dus zou een HR ketel dat moeten besparen wat nog maar te bezien valt.

Voor zaken als PV, zonneboilers, warmtepompen etc speelt denk ik ook mee dat je het gewoon leuk moet vinden en je niet blind moet staren op terugverdientijden.
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:22:
[...]

Rot klusje.... vriezer ontdooien. Dat kan wel een factor 2 (!) schelen in verbruik.
Goed punt. Denk dat ik de boel zo nog naar buiten gooi, want met deze vorst is het ideaal!

edit:
inhoud staat buiten verder te vriezen en de koelvriescombi staat te ontdooien. Straks even een doekje er doorheen en klaar is Rukapul.
RemcoDelft schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:25:
Ik bedacht me juist vandaag iets dergelijks over zonnepanelen en huurders: dit is toch vrijwel een onmogelijke combinatie? Je gaat geen zonnepanelen op andermans dak zetten, en de installatiekosten zijn een dusdanig groot deel van de totale kosten dat meeverhuizen zinloos is.
Eigenlijk zou er een energieleverancier moeten zijn die zonnepanelen op je eigen dak zet, waarbij je alsnog gewoon per kWh mag afrekenen. Dan heb je niet de investeringskosten, maar ontkomt de leverancier wel aan de energiebelasting.
Afaik heeft Greenchoice nu toch zo'n actie? Iets van Zonzoektdak?

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 06-02-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zit wat in, bedankt! :)

Het ontdooien van de vriezer probeer ik jaarlijks te doen, maar 't is inderdaad een tijdrovend en voor je gevoel tijddodend klusje. Maar op een koude winterdag als afgelopen zondag zou 't een ideaal moment zijn om het eens te doen… pannetje heet water in je vriezer met de stekker eruit, en binnen 2 uur is hij weer als nieuw.

Ik heb de afgelopen tijd, zoals Ericplan ook aan had gegeven, ook eens rondgekeken naar sluipverbruikers. Buiten één halogeen hanglamp in de gang is al onze apparatuur hooguit 2 jaar oud (wasmachine, CV, vaatwasser e.d.) en behoorlijk zuinig. We wassen eigenlijk altijd op 30°C, onze vaatwasser draait standaard het eco-programma, en de koelkast staat op een economische setting. Daarnaast hebben we eigenlijk vooral energiezuinige peertjes, koken we op gas (inductie koken kost meer als ik me niet vergis), en gaat de kachel gewoon uit als we er overdag niet zijn of wanneer we onder de dekens liggen. Kortom: eigenlijk hebben we qua sluipverbruikers niet heel veel te verbeteren, en gelukkig maar! :)

HR++ glas heb ik ooit wel eens iets over gelezen, maar toendertijd waren daar de totaalkosten hoger dan de gewonnen verbruiksreductie en comfort… kun je daar eens dieper op in gaan? Gemiddeld kost HR++ glas per m2 namelijk zo'n €55 euro. Als je een glazen muur grenzend aan je balkon hebt zoals ons, dan praat je alleen over die muur al snel over 9m2. Tel daar de overige ramen bij op en je zit al snel aan de 20m2, wat ongeveer 1000 euro kost :)

Wat ik ook een beetje vreemd vindt, is dat aannemers tijdens de bouw van nieuwbouw panden (ongeacht het soort pand) niet al gelijk zonnepanelen op het dak zetten. De prijs van een huis wordt wel wát hoger, maar je praat dan over ±2000-4000 euro pér huis… wat niet echt een dealbreaker is volgens mij. Als koper van zo'n huis zit de investering van deze zonnepanelen in zo'n geval in je hypotheek, en dat voel je in zo'n geval nauwelijks. Maar je hebt dan als koper wel direct voordeel in lagere maandelijkse energiekosten! Voor een aannemer lijkt me dit een kleine moeite, en qua kosten krijgen ze die investering er toch met de verkoop gelijk uit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
joramoudenaarde schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:35:
.....
Wat ik ook een beetje vreemd vindt, is dat aannemers tijdens de bouw van nieuwbouw panden (ongeacht het soort pand) niet al gelijk zonnepanelen op het dak zetten. De prijs van een huis wordt wel wát hoger, maar je praat dan over ±2000-4000 euro pér huis… wat niet echt een dealbreaker is volgens mij. Als koper van zo'n huis zit de investering van deze zonnepanelen in zo'n geval in je hypotheek, en dat voel je in zo'n geval nauwelijks. Maar je hebt dan als koper wel direct voordeel in lagere maandelijkse energiekosten! Voor een aannemer lijkt me dit een kleine moeite, en qua kosten krijgen ze die investering er toch met de verkoop gelijk uit lijkt me.
Ja, niet alleen PV, maar ook een douche WTW, zonneboiler, extra isolatie, triple glas, meer ramen aan de zuidkant en weinig aan de noordkant, etc. Zeg maar het passiefhuis + principe. Als dat goed doordacht vanaf de bouw toegepast word is er natuurlijk wel een extra investering, maar je hebt daarna eigenlijk geen energiekosten meer, afgezien van een beetje onderhoud hier en daar.

In de hypotheek zou hier ook rekening mee gehouden kunnen worden lijkt me, maar ja in NL zijn de meeste bouwers EN consumenten helaas nog niet zover. In Duitsland zijn ze daar b.v. al veel verder in.

Aan de andere kant, het tempo waarmee dit forum groeit is bemoedigend :)

Zelf wil ik dus graag een houtskeletbouw-strobalen-isolatie passief + huis gaan bouwen.
Alleen nog een stukje grond vinden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Gaan bouwen? Zélf bouwen? Ik kwam eerlijk gezegd op dit draadje omdat ik informatie aan 't zoeken was over het (laten) bouwen van een huis na het kopen van een stukje grond. De prijs van grond in Nederland was jammer genoeg flink aan de prijs waardoor een huisje laten bouwen bijna 2x zo duur is als een bestaand huis van bijna hetzelfde oppervlakte kopen. (een kavel kopen van ±100m2 kost al snel €200.000, en dan moet je nog een huis (laten) bouwen van snel €200.000) :)

Het zijn voor mij nog mooie dromen en dingen waar ik graag naartoe wil werken… een Passiefhuis op een klein stukje grond met een tuintje en wat zonnepanelen is wel echt te gek! Doe er dan nog een glasvezel aansluiting bij en ik verhuis nooit meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:56
Voor mij begint het met bewustwording ; meten is weten.

Ik hou dus op mindergas en energiemanageronline mijn verbruik bij.
Mijn verbruik is direct zichtbaar door een wattcher en thermometers op cv en radiatoren.
Een douchecoach en waterbesparende ringen in kranen geven ook direct een voordeel.

Was ophangen, gordijnen voor glaswerk en achter radiator, koken met deksel, tochtstrips, vriezer ontdooien en inregelen op -18graden( staat vaak af fabriek op -24) trui aantrekken, led tv, led lampen, a+++app

Kortom allemaal maatregelen die je een tvt van <10 jaar zal geven.

Verder zie ik in de wijk (jaren 90 bouw) allemaal kunstof kozijnen komen maar niemand die een beetje meer geld neerlegt voor een passiefhuiskozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Of een 'no frost' diepvries kopen. Die van ons doet het al 5 jaar zonder ooit ontdooit te zijn. Er hoeft ook niks ontdooit te worden, want er koekt nergens ijs aan :) Schoonmaken is zo een eitje :Y)

Maar ik ben het wel met de (onbedoelde :P) TS eens: het is prima om investeringen te doen om geld te besparen, maar eigenlijk zou er een rijtje maatregelen moeten zijn zo van "begin met maatregel A, heb je dat al gedaan, dan is B een optie die je in X jaar terugverdient. Daarna kun je C doen, wat in Y jaar terug te verdienen is of D als je veel stroom verbruikt" (o.i.d.).

Het heeft immers weinig zin om een zonneboiler te installeren in je slecht geïsoleerde huis. Bovendien heeft isolatie nog een extra bijkomstigheid: de ruimtes zijn uniformer van temperatuur, wat het comfort verhoogt :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:25:
Hoi. Deze reactie is wellicht te laat aangezien het aantal posts die er na jouw bericht al zijn verschenen. Maar ik wil toch inhaken op zonne-panelen op een huurhuis.

Ik woon in een huurhuis en na toestemming van de woningstichting mocht ik deze plaatsen. Sterker nog : Ik krijg zelfs geld toe, wanneer ik zou gaan verhuizen. Leuk he? :)

Eventueel is hier meer informatie te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:39:
[...]

Of een 'no frost' diepvries kopen. Die van ons doet het al 5 jaar zonder ooit ontdooit te zijn. Er hoeft ook niks ontdooit te worden, want er koekt nergens ijs aan
Ben ik met je eens, dat is zelfs belangrijker dan een ++++ label in de praktijk.

Ook de praktijk is dat als ik een vriezer open zie gaan (bij een ander) er bijna altijd een hele klont ijs is hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het ontdooien van de vriezer probeer ik jaarlijks te doen, maar 't is inderdaad een tijdrovend en voor je gevoel tijddodend klusje. Maar op een koude winterdag als afgelopen zondag zou 't een ideaal moment zijn om het eens te doen… pannetje heet water in je vriezer met de stekker eruit, en binnen 2 uur is hij weer als nieuw.
Mijn vriezer moet helaas elke 4 maanden ontdooien, waarschijnlijk omdat ik hem vaak open voor ijsklontjes. Maar ik wil je een tip geven i.p.v. met pannetjes water te knoeien: zet er een grote ventilator voor, warme lucht er doorheen blazen gaat veel sneller :) De volgende vriezer wordt ook een "no frost A+++", dat scheelt tientallen keren ontdooien gedurende de levensduur.
Wat ik ook een beetje vreemd vindt, is dat aannemers tijdens de bouw van nieuwbouw panden (ongeacht het soort pand) niet al gelijk zonnepanelen op het dak zetten.
Al zouden ze maar beginnen met "PV-ready" huizen... Waarbij in ieder geval het huis in de juiste richting staat! Werkelijk onbegrijpelijk dat er wel normen zijn voor isolatie, maar dat je prima het huis in een zeer inefficiente richting mag bouwen. Ik woon hier zelf in een cirkeltje: sommige mensen hebben hun huis dus perfect staan en de hele dag warme zon in de woonkamer, anderen niet. Zo jammer dat iemand bedacht dat een cirkeltje "mooi" zou zijn :'(
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:46:
[...]
Ik woon in een huurhuis en na toestemming van de woningstichting mocht ik deze plaatsen. Sterker nog : Ik krijg zelfs geld toe, wanneer ik zou gaan verhuizen. Leuk he? :)
Ik huur particulier, en blijf hier niet lang genoeg om daar ook maar aan te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@RemcoDelft (je zit trouwens vlák bij waar ik woon: Den Hoorn)
Bedankt voor de tip met de ventilator! Die staat bij ons in de kast omdat we 'm dankzij een redelijk goed geisoleerd huis eigenlijk nauwelijks meer gebruiken.

Ik heb nog geen no-frost combi, maar een A+ koelvries combinatie. Ik denk dat dat één van de grootste energieslurpers is nu ik dit draadje zo terug lees. Jammer genoeg is hij net anderhalf jaar oud, en stond ik er niet bij stil dat ik hier misschien beter een A+++ model voor had kunnen nemen. Da's zeker iets om te onthouden voor als we weer verhuizen!

Al die investeringen die bedrijven en instanties aanduiden als belangrijk komt op mij soms een beetje over alsof ze 't eerder voor zichzelf doen dan voor 't milieu. Wat Grrrrrene ook aangeeft; er is voor zover ik heb gezien niet echt een duidelijke site of instantie die eens goed en overzichtelijk is ingedeeld met tips en besparingen gebaseerd op tijdsduur van quitte spelen.

Dus:
- investeringen/aanpassingen in je huis die niks kosten (gordijnen niet voor je radiatoren, goed je huis luchten e.d.)
- investeringen in je huis die je binnen 1-5 jaar terug kan verdienen (A+++ koelkast, LED verlichting e.d.)
- investeringen in je huis die je binnen 10-15 jaar terug kan verdienen (A+++ beglazing, betere isolatie e.d.)
- investeringen in je huis die je binnen 20+ jaar terug kan verdienen (zonnepanelen, Passiefhuis renovatie e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:58:
Dus:
- investeringen/aanpassingen in je huis die niks kosten (gordijnen niet voor je radiatoren, goed je huis luchten e.d.)
- investeringen in je huis die je binnen 1-5 jaar terug kan verdienen (A+++ koelkast, LED verlichting e.d.)
- investeringen in je huis die je binnen 10-15 jaar terug kan verdienen (A+++ beglazing, betere isolatie e.d.)
- investeringen in je huis die je binnen 20+ jaar terug kan verdienen (zonnepanelen, Passiefhuis renovatie e.d.)
Zonnepanelen verdienen zich BINNEN 10 jaar terug. Je loopt achter...

Vriezer ontdooien hoort bij, kost niets en levert wel veel op.
Pompschakelaar bij vloerverwarming TVT circa 7 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Binnen 10 jaar? Kijk, dat soort dingen worden niet overal even duidelijk aangegeven… dat maakt zonnepanelen een heel stuk interessanter voor een hoop mensen denk ik!

Nu betalen we thuis in mijn ogen bijzonder weinig aan de Eneco. Onze energietransporteur is Westland Infra en rekent 31 euro per maand voor de transport, en verder zijn we aan de Eneco ±53 euro per maand kwijt aan gas/electriciteit. Wat we aan water betalen weet ik zo snel even niet, maar da's ook heel weinig. Onze maandelijkse lasten zitten in ons huidige appartement dusdanig laag dat we in het geval van zonnepanelen, betere radiatoren e.d. eens goed zouden moeten uitrekenen wat dan de eventuele voordelen voor ons zouden zijn.

Overigens was m'n lijstje investeringen/aanpassingen maar een voorbeeldje, puur om een beetje te laten zien wat ik bedoelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Ik zie nog maar zelden dingen over radiatorfolie.

Wordt daar tegenwoordig niets meer aan gedaan? Is het zinloos geworden met de goed geïsoleerde huizen van tegenwoordig?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yzf1kr schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:35:
Ik zie nog maar zelden dingen over radiatorfolie.

Wordt daar tegenwoordig niets meer aan gedaan? Is het zinloos geworden met de goed geïsoleerde huizen van tegenwoordig?
Ook bij een nieuw huis nog zinvol, wel een stuk minder dan in een oud huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

joramoudenaarde schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:58:

Dus:
Je hebt gekeken naar sluipverbruik? Ook je internetrouter en je audio/video-apparatuur? Die heb je nog niet genoemd. Met een stekkerschakelaar kan je daar ook flink winnen (categorie 1-5 jaar)

Heb je een energiemeter?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Ericplan;

Ik heb geen energiemeter :)
Heb wel al gekeken naar apparatuur die bij mij in slaapstand staan: LED TV, soundbar, modem en router, Apple TV. Ik zou zo'n stekkerschakelaar kunnen plaatsen op het stopcontact waar mijn TV, soundbar en Apple TV op aangesloten zijn, maar aangezien dat stopcontact op heuphoogte zit zou ik met zo'n toch niet héél aantrekkelijk uitziende schakelaar in 't zicht zitten.

M'n modem en router kunnen eigenlijk niet/nauwelijks écht uitgezet worden omdat m'n computer regelmatig staat te downloaden (die heeft geen sluipverbruik omdat deze echt aan staat), en als ik op m'n werk zit moet ik ook wel eens bij m'n router kunnen (die heeft een ingebouwde HD die ik overal kan bereiken). Qua sluipverbruik valt 't nog enigzins mee gelukkig. Het overgrote deel van m'n apparatuur heb ik wel gekocht met het oog mede gericht op dat ze niet bijzonder veel stroom vreten in slaapstand.

Maar zijn er ook verborgen dingen die je makkelijk aan kan pakken eigenlijk? Nu heb ik een appartement en dus geen sluipkelder, maar 't lijkt me dat zich daar aardig wat koude lucht verzamelt, terwijl de meeste mensen een houten afdek luik hebben… als je daar een isolerend luik in zou zetten hou je ook al aardig wat kou tegen.

Of bijvoorbeeld het plakken van tochtstrips in bijvoorbeeld je ramen en deuren, of wat "gekke" kleine dingen zoals je oven wagenwijd open laten staan nadat je 'm gebruikt hebt. Je oven koelt daardoor sneller/beter door af, en de warmte van de oven zorgt ook weer voor een kleine temperatuurstijging in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:27:
@Ericplan;
p
Ik heb geen energiemeter :)
Heb wel al gekeken naar apparatuur die bij mij in slaapstand staan: LED TV, soundbar, modem en router, Apple TV. Ik zou zo'n stekkerschakelaar kunnen plaatsen op het stopcontact waar mijn TV, soundbar en Apple TV op aangesloten zijn, maar aangezien dat stopcontact op heuphoogte zit zou ik met zo'n toch niet héél aantrekkelijk uitziende schakelaar in 't zicht zitten.
Of je stopt een verlengsnoer in dat stopcontact, zodat je de schakelaar zelf op een aantrekkelijkere plek kunt wegwerken. Wij hebben het aan de achterkant van ons dressoir waar de audio in staat geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Anders verzamelt iemand alle goede ideeën en voorstellen en stopt deze is een startpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Plaatsen van rolluiken kan vooral 's nachts en 's morgens veel effect hebben, omdat het dan het koudst is. (ook al heb je HR++++ driedubbele beglazing). Natuurlijk moeten de rolluikbakken ook goed geisoleerd zijn als ze in de muur worden geplaatst ipv erop.

De koelkast, diepvriezer, etc weghouden van ramen en direct licht, en indien mogelijk plaatsen in donkere, koele onverwarmde ruimtes. In een klein huisje / appartement heb je natuurlijk niet zoveel ruimte, maar wie wil die kan.

De stofzuiger! Gebruik dat ding wat minder, veeg eens door je huis heen met een bezem/swiffer, of koop een zuiniger beest.

De welbekende absorberende baksteen in het waterreservoir van de wc. Waterbesparing is natuurlijk ook een must, het moet niet alleen elektriciteit zijn. Natuurlijk is een hoe-heet-zo'n-ingebouwde-wc-bak met 2 spoelknoppen ook veel interessanter.

Natuurlijk moet ik hier op tweakers niet vertellen dat je je pc kunt underclocken etc... dat weet mijn oma nog wel (bij wijze van spreke :9 ).

Voor de iets oudere huizen is het altijd interessant om een aantal bussen PU-schuim te kopen en eens rond te lopen / de zolder op te kruipen. Luchtdicht = positief. Ongeveer hetzelfde effect als tochtstrips en deuren dichthouden.
Tevens moet je voor de tochtstrips niet alleen kijken naar de onderkant van de deur, maar ook de bovenkant. Vooral houten deuren hebben de eigenschap om na verloop van tijd scheef te gaan hangen. Collega Jan de Timmerman kan dat natuurlijk heel eenvoudig verhelpen. Evenals kozijnen die niet meer perfect afsluiten.

Wat ook interessant is als alternatief voor led-lampen is T2 of T5 buizen. Variant op TL, maar veel kleiner/dunner en dus ook zuiniger. Kwestie van je huis wat aan te passen in de trend van indirecte verlichting, maar vaak is zo'n lichtbron voldoende voor normaal gebruik.

Dan nog optioneel en net op de markt, vast wel hier al een topic over: http://www.nest.com/ Nest, de zelf-lerende thermostaat: 250eur.

't zijn allemaal de kleine dingen, maar je weet wat ze daarvan zeggen ;)

op deze site: http://www.cedubo.be/index.cfm?n01=materiaal_en_advies (Centrum voor Duurzaam Bouwen) staat heel wat nuttige info over wat er allemaal mogelijk is op gebied van apparatuur, isolatie en verbouwingen. Zeker even bekijken.

[ Voor 9% gewijzigd door diedazz op 07-02-2012 17:42 ]

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat hoeft nog geen 20 Euro te kosten en dat heb je er zo uit, want ik denk dat je schrikt als je gaat meten aan je apparatuur in standbye.
http://www.beslist.nl/products/klussen/r/energiemeter/
En als je toch een router met ingebouwde harde schijf hebt, moet je je afvragen of de router het downloaden niet kan doen, in plaats van je computer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
joramoudenaarde schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:28:
Gaan bouwen? Zélf bouwen? Ik kwam eerlijk gezegd op dit draadje omdat ik informatie aan 't zoeken was over het (laten) bouwen van een huis na het kopen van een stukje grond. De prijs van grond in Nederland was jammer genoeg flink aan de prijs waardoor een huisje laten bouwen bijna 2x zo duur is als een bestaand huis van bijna hetzelfde oppervlakte kopen. (een kavel kopen van ±100m2 kost al snel €200.000, en dan moet je nog een huis (laten) bouwen van snel €200.000) :)

Het zijn voor mij nog mooie dromen en dingen waar ik graag naartoe wil werken… een Passiefhuis op een klein stukje grond met een tuintje en wat zonnepanelen is wel echt te gek! Doe er dan nog een glasvezel aansluiting bij en ik verhuis nooit meer ;)
Inderdaad, mijn gedachte! En dus inderdaad in eigen beheer bouwen. Ik hoef niet elke spijker er zelf in te slaan maar wil zeker wel flink wat zelf doen. Als je redelijk wat zelf doet kun je inclusief zonnepanelen, wtw etc. wel € 50.000 lager uitkomen maar het ligt er natuurlijk erg aan wat je in gedachte hebt en hoe groot het moet zijn :P
En ik ga niet op 100m2 bouwen, dat mag ook eigenlijk nooit op zulke kleine stukjes. Ik wil eigenlijk minimaal voor 1000m2 gaan :9, dan kan ik tenminste een fatsoenlijke moestuin naast mijn huis hebben ;).
Maar dat zal dan niet in de randstad zijn, want daar is dat voor ons ook niet te betalen, aan de andere kant wil ik ook niet naar Delfzijl gaan (no offense).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:21
diedazz schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 17:37:
Ongeveer hetzelfde effect als tochtstrips en deuren dichthouden.
Tevens moet je voor de tochtstrips niet alleen kijken naar de onderkant van de deur, maar ook de bovenkant. Vooral houten deuren hebben de eigenschap om na verloop van tijd scheef te gaan hangen. Collega Jan de Timmerman kan dat natuurlijk heel eenvoudig verhelpen. Evenals kozijnen die niet meer perfect afsluiten.
Om maar even een plaatje aan je verhaal toe te voegen.
Hier zie je mijn balkondeur toen ik nog geen tochtstrip aan de bovenkant had zitten. Aan de onderkant en beide zijkanten wel. Nu zit hij er wel maar nog geen plaatje van gemaakt.
Ook het raampje erboven welke open kan, moet nog strips krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.sintinschiedam.nl/images/forum/tochtstrip.jpg

Verder zie je op de foto wat ik later zelf ook gezien heb, links boven zit hij goed en onder de deur kruk net iets minder goed. Dat krijg je als je in de avond zo'n klusje doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt voor 't fotootje xs2tom :) Dat spreekt al boekdelen! Ik zal zelf van het weekend eens een setje tochtstrips gaan halen en deze op alle deuren en ramen plakken. Ik had dit in m'n vorige huis wel gedaan bij een aantal ramen, maar 't viel me op dat als ramen al nauw aansluiten op de raamkozijnen, dat je ze maar moeilijk dicht krijgt als er ook nog eens tochtstrips op zitten… daar moet ik dan maar eens wat op gaan verzinnen, maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

diedazz schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 17:37:
De stofzuiger! Gebruik dat ding wat minder, veeg eens door je huis heen met een bezem/swiffer, of koop een zuiniger beest.
Kom kom. Alleen als je dagelijks drie keer de stofzuiger pakt heeft het zin om die te vervangen. Zo veel verbruikt een stofzuiger nou ook weer niet voor die 10 minuten stofzuigen per 2/3 dagen...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

joramoudenaarde schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:33:
Bedankt voor 't fotootje xs2tom :) Dat spreekt al boekdelen! Ik zal zelf van het weekend eens een setje tochtstrips gaan halen en deze op alle deuren en ramen plakken. Ik had dit in m'n vorige huis wel gedaan bij een aantal ramen, maar 't viel me op dat als ramen al nauw aansluiten op de raamkozijnen, dat je ze maar moeilijk dicht krijgt als er ook nog eens tochtstrips op zitten… daar moet ik dan maar eens wat op gaan verzinnen, maar goed :)
Heb zelf gister van die strips rond de voordeur geplakt, viel me op dat er bij de voordeur een hoop tocht er langs kwam! Ik woon in een klein flatje met afgesloten ingang/trappenhuis, maar hier wordt het alsnog een stuk kouder dan in huis. Tochtstrip kostte 5 euro, maar ik vermoed dat de TVT vrij kort is :)

Sowieso goed nieuws: sinds de zomer ben ik bij mn vriendin gaan wonen en we hadden verwacht om te moeten bijbetalen op de jaar afrekening tot 31-12-2011. In de tussentijd had ik al redelijk wat dingen gedaan om (voornamelijk stroom) te besparen, wat heeft geholpen! We kregen +/- 85 euro terug! :*)

In het nieuwe jaar ook weer wat dingen veranderd (master/slave stekkerblok en tochtstrips bij de deur), dus verwacht dat het verbruik voor dit jaar weer wat omlaag gaat :)

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Goed om te horen Blizzard :)

Wij zitten hier een beetje met 't feit dat we, hoewel we echt hartstikke leuk wonen, geen 10 jaar in dit appartement blijven wonen. We willen op ten duur ook aan gezinsuitbreiding denken, en een tuintje is natuurlijk altijd wel interessant. Vandaar dat ik toen ik 't originele draadje zag (over CV tuning), me ineens de vraag naar boven rees over wat nu eigenlijk reële duurzame investeringen zijn op de korte(re) termijn.

Maar tochstrips zijn wel één van die dingen die je snel vergeet maar wat toch een behoorlijk verschl kan maken. Die staat bij deze dus op het "to-do" lijstje van dit weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:04

Punkrocker

Mostly harmless

c70070540 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:59:
[...]

Kom kom. Alleen als je dagelijks drie keer de stofzuiger pakt heeft het zin om die te vervangen. Zo veel verbruikt een stofzuiger nou ook weer niet voor die 10 minuten stofzuigen per 2/3 dagen...
10 minuten per 2/3 dagen...

Jij woont in een appartement en hebt geen huisdieren 8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:13
Grappig dat A+++ vriezer en koelkasten als besparingstips voorbij komen.

Mijn inziens verdien je de meerprijs van A+++ tov A++ nooit terug.

A+++ is vaak qua aanschaf 350 euro +
A++ is verkrijgbaar rond de 200 euro.

A++ koelkast verbruik op jaarbasis ongeveer 120 - 160 kWh
A+++ misschien 80 - 90.

120 - 80 = 40 kWh
40 kWh x 0,25 eur/kWh = 10 euro per jaar minder energie.
Terugverdientijd A+++ is dus 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

FIFO schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 12:40:
Grappig dat A+++ vriezer en koelkasten als besparingstips voorbij komen.

Mijn inziens verdien je de meerprijs van A+++ tov A++ nooit terug.

A+++ is vaak qua aanschaf 350 euro +
A++ is verkrijgbaar rond de 200 euro.

A++ koelkast verbruik op jaarbasis ongeveer 120 - 160 kWh
A+++ misschien 80 - 90.

120 - 80 = 40 kWh
40 kWh x 0,25 eur/kWh = 10 euro per jaar minder energie.
Terugverdientijd A+++ is dus 15 jaar.
Soms doe je dingen niet alleen om terug te verdienen. Soms geeft het iemand ook een goed gevoel als hij/zij minder stroom verbruikt dan noodzakelijk ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
ZIt wat in, maar uiteindelijk willen we op de korte termijn onnodige investeringen ('t blijft toch een gevoels ding voor een hoop mensen), op de lange termijn toch terugzien. Misschien omdat "we hollanders benne"? :)

Maar wat FIFO zegt snijdt ook hout… het prijsverschl tussen A++ en A+++ is soms nét te groot om dat in je portomonee op de lange(re) termijn terug te zien in je portomonee. En omdat er toch een hoop mensen zijn die energiezuinigheid toch graag financieel ook in hun voordeel merken, kunnen dat soort dingen soms wat moeilijker aanslaan.

Het is voor mij ook één van de redenen waarom ik niet héél veel biologisch eten koop bijvoorbeeld. Het is ongetwijfeld beter voor het milieu/de natuur, maar als het meer geld kost wordt de drempel die je daardoor moet nemen een stukje hoger en minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
Reactie op beide hierboven.

Natuurlijk is een lager verbruik beter voor het milieu. Alle kleine beetje helpen.

Maar ik heb meer het idee dat die A+++ met de huidige prijzen meer een marketingtruc is dan dat je er op middellange termijn (5 - 10 jaar) daadwerkelijk voordeel mee gaat behalen. Kopers denken dat ze appels met appels aan het vergelijken zijn, terwijl ze eigenlijk misleidt worden en appels met peren aan het vergelijken zijn.

Als je beide apparaten (A+++ en A++) in de winkel ziet staan, beide vermelden het energielabel, beide vermelden een energieverbruik in kWh per jaar en beide vermelden een prijs. Voor de consument geeft een van de drie genoemde kenmerken de doorslag. Terwijl eigenlijk de combinatie van de drie kenmerken de doorslag zou moeten geven.

Zo geldt dat voor heel veel witgoedproducten in allerlei soorten merken en energieklasses. Waarom wil men graag een Miele wasmachine? Antwoord: deze gaat lang mee, is betrouwbaar. Maar voor hetzelfde geldt koop je twee Samsung wasmachines die samen langer mee gaan dan die Miele en waarvan de tweede die je koopt weer voorzien is nieuwere (meer energiezuinigere) technieken en wellicht weer bespaard op je energieverbruik dan.

Je kunt je euro maar een keer uitgeven. Het leert mij in ieder geval er skeptisch naar te kijken. Van enkel naar dubbelglas in een woning waar je weet dat je geen 10 jaar zult wonen of toch maar goede gordijnen waardoor je ook op je energie kunt besparen. Met zulke drastische wijzigingen aan je woning creer je natuurlijk wel een waardestijging, maar de manuren van zo'n verbouwing verdien je met de verkoop van je woning zeer zeker niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

FIFO schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:52:
Reactie op beide hierboven.

Natuurlijk is een lager verbruik beter voor het milieu. Alle kleine beetje helpen.

Maar ik heb meer het idee dat die A+++ met de huidige prijzen meer een marketingtruc is dan dat je er op middellange termijn (5 - 10 jaar) daadwerkelijk voordeel mee gaat behalen. Kopers denken dat ze appels met appels aan het vergelijken zijn, terwijl ze eigenlijk misleidt worden en appels met peren aan het vergelijken zijn.

Als je beide apparaten (A+++ en A++) in de winkel ziet staan, beide vermelden het energielabel, beide vermelden een energieverbruik in kWh per jaar en beide vermelden een prijs. Voor de consument geeft een van de drie genoemde kenmerken de doorslag. Terwijl eigenlijk de combinatie van de drie kenmerken de doorslag zou moeten geven.

Zo geldt dat voor heel veel witgoedproducten in allerlei soorten merken en energieklasses. Waarom wil men graag een Miele wasmachine? Antwoord: deze gaat lang mee, is betrouwbaar. Maar voor hetzelfde geldt koop je twee Samsung wasmachines die samen langer mee gaan dan die Miele en waarvan de tweede die je koopt weer voorzien is nieuwere (meer energiezuinigere) technieken en wellicht weer bespaard op je energieverbruik dan.

Je kunt je euro maar een keer uitgeven. Het leert mij in ieder geval er skeptisch naar te kijken. Van enkel naar dubbelglas in een woning waar je weet dat je geen 10 jaar zult wonen of toch maar goede gordijnen waardoor je ook op je energie kunt besparen. Met zulke drastische wijzigingen aan je woning creer je natuurlijk wel een waardestijging, maar de manuren van zo'n verbouwing verdien je met de verkoop van je woning zeer zeker niet terug.
Het milieu is natuurlijk meer dan alleen je electriciteitsrekening. We moeten ook zuinig omspringen met onze grondstoffen. Vanuit dat oogpunt is een apparaat dat lang meegaat veruit te verkiezen boven het apparaat wat na zes jaar kapot is. Datzelfde geldt ook voor woningverbetering, waarbij ongewis is of je er blijft wonen. Voor een termijn kleiner dan 10 jaar loont het nog steeds om HR++ glas te plaatsen. Misschien dat je zelf de kosten er niet helemaal uit haalt, maar de samenleving wel. Het moet toch wel een goed gevoel geven dat je je woning duurzaam hebt achtergelaten? Cadeautjes geven is altijd leuk, zeker als je er zelf ook van genoten hebt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Ten tijde van augustus '11, toen ik mijn koelkast kocht, was de zuinigste A++ koelvriescombinatie 225kWh/jaar, en mijn A+++ 157kWh/jaar. Prijsverschil was 150 euro, afgezien van onvergelijkbare modellen (hokkietokkiemerken). Puur op basis van dat verschil was de terugverdientijd zonder mee te rekenen dat elektriciteit duurder wordt al 9 jaar. Bovendien was deze koelkast ook groter en had hij in tegenstelling tot alle A++ modellen garantie dat dit verbruik na 10 jaar nog steeds wordt neergezet (oftewel, koelmiddel lekt niet weg).

A+++ is definitely geen marketing, het is een echte besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
mux schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 08:52:
Ten tijde van augustus '11, toen ik mijn koelkast kocht, was de zuinigste A++ koelvriescombinatie 225kWh/jaar, en mijn A+++ 157kWh/jaar. Prijsverschil was 150 euro, afgezien van onvergelijkbare modellen (hokkietokkiemerken). Puur op basis van dat verschil was de terugverdientijd zonder mee te rekenen dat elektriciteit duurder wordt al 9 jaar. Bovendien was deze koelkast ook groter en had hij in tegenstelling tot alle A++ modellen garantie dat dit verbruik na 10 jaar nog steeds wordt neergezet (oftewel, koelmiddel lekt niet weg).

A+++ is definitely geen marketing, het is een echte besparing.
Welke koelkast heb je gekocht als ik vragen mag. De mijne is een A label van 10 jaar oud.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:33
tip. koop een koeler ipv koelkast, een koeler verbruikt nl veel minder en in plaats van vriesvak koop een diepvrieskist deze hebben een veel lager verbruik dan vrieskasten en een koel-vriescombi is natuurlijk nooit energiezuinig.
Een diepvrieskist mag je ook gewoon in de schuur zetten itt vrieskasten die soms zelfs gaan verwarmen bij een te lage buitentemperatuur!
Koop een kist op het aantal liters en niet op merk of zo, ze komen ongeacht merk allemaal uit dezelfde fabriek in Denemarken.
Heb jaren een kist gehad van 160 liter die 183kWh verbruikte per jaar.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Wat is een koeler?
Het enige wat ik ken is een koelkast, met een deur of klep, variërend in hoogte van 0,6 tot 2 meter...

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

technopeuter schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:28:
tip. koop een koeler ipv koelkast, een koeler verbruikt nl veel minder en in plaats van vriesvak koop een diepvrieskist deze hebben een veel lager verbruik dan vrieskasten en een koel-vriescombi is natuurlijk nooit energiezuinig.
Een diepvrieskist mag je ook gewoon in de schuur zetten itt vrieskasten die soms zelfs gaan verwarmen bij een te lage buitentemperatuur!
Koop een kist op het aantal liters en niet op merk of zo, ze komen ongeacht merk allemaal uit dezelfde fabriek in Denemarken.
Kan het niet helemaal met je eens zijn, ook bij vrieskisten zijn er aanwijzingen voor de omgevingstemperatuur. Meestal 10 graden minimaal. Kom je er onder kan het verbruik sterk toenemen. Dat zit dan in de eigenschappen van het koelmiddel.

Verder kunnen combi's wel degelijk zuiniger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

motormuis schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:08:
Welke koelkast heb je gekocht als ik vragen mag. De mijne is een A label van 10 jaar oud.
Bosch KGE39AW40 A+++. Koel-vriescombi van 336 liter totaalinhoud (200 koel, 140 vries). 156kWh opgegeven verbruik, in de eerste weken dat ik hem had heb ik hem aan de energiemeter gehangen en leek hij in de buurt van 120-130kWh/jaar gemiddeld te zitten.
technopeuter schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:28:
Dit klopt helemaal niet. Maar ik denk dat ik weet waarom je dit zegt. Oudere (niet-A klasse) koel/vriescombinaties hebben een gecombineerde thermostaat, of beter gezegd, maar één thermostaat die in het koelgedeelte zit. Deze regelt wanneer de pomp aan gaat, en het vriesgedeelte gaat dan automatisch mee. Dat zorgt ervoor dat op z'n zachtst gezegd het vriesgedeelte niet optimaal wordt gekoeld. Erger nog, wanneer de omgevingstemperatuur heel laag wordt zal de thermostaat in het koelgedeelte niet meer aanslaan en wordt dus ook het vriesdeel niet meer gekoeld. Deze wordt dan warmer en ontdooit. Echter, moderne koelkasten hebben een gesplitst systeem: meestal met kleppen en soms zelfs met een aparte motor worden de twee gedeeltes apart gekoeld. Een koelvriescombinatie is dan precies even zuinig als een aparte koeler en vriezer, en het maakt dan niet uit welke je neemt.
Dat klopt, maar alleen voor koelkasten. Een koelkast die een thermostaat heeft die hem op 7 graden probeert te houden, in een omgeving van onder nul, zal moeten verwarmen ipv koelen om hem op temperatuur te houden. Vriezers met verwarmingselement zijn er voor zover ik weet niet (behalve voor echt extreem koude gebieden).
En ik heb dus een koelvriescombinatie van meer dan 2 keer dat volume die 2/3 van dat verbruikt. Er is wel degelijk verschil, en door de jaren heen wordt het wel degelijk beter. Het heeft zin om te vergelijken en te shoppen.
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:36:

Kan het niet helemaal met je eens zijn, ook bij vrieskisten zijn er aanwijzingen voor de omgevingstemperatuur. Meestal 10 graden minimaal. Kom je er onder kan het verbruik sterk toenemen. Dat zit dan in de eigenschappen van het koelmiddel.
Dit is een misverstand! Het is niet de schuld van het koelmiddel, maar de werking van de thermostaat (zie hierboven uitgelegd) en eventuele verwarming bij zeer koud weer.

• catchingfire
  • Laatst online: 17:01
Dat dacht ik dus ook. Heb al maanden een Plugwise stekkert op m'n pakweg 15jaar oude tafelmodel vrieskastje.

Compleet vol ijsklompen: 0.8kWh/dag
Na ontdooien en ijsklompvrij: 0.8kWh/dag

(afgerond, het zou nu ook 0.76kWh/dag kunnen zijn, moet ik thuis even kijken)

[ Voor 9% gewijzigd door catchingfire op 16-02-2012 11:00 ]

Verwijderd

catchingfire schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:24:
[...]
Dat dacht ik dus ook. Heb al maanden een Plugwise stekkert op m'n pakweg 15jaar oude tafelmodel vrieskastje.

Compleet vol ijsklompen: 0.8kWh/dag
Na ontdooien en ijsklompvrij: 0.8kWh/dag
Dat het ontdooien van een vriezer uitmaakt in het verbruik is algemeen geaccepteerd.
De omvang van de besparing hangt af van de omstandigheden. Bij die factor 2 had ik wel te lang gewacht, dat geef ik toe.

Stevig verbruik overigens, 292 kWh per jaar voor alleen een kleine vriezer.

• catchingfire
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:00:
Stevig verbruik overigens, 292 kWh per jaar voor alleen een kleine vriezer.
Yep. Daar ben ik me terdege van bewust. Maar hij doet het nog, en om een werkend apparaat af te danken en vervolgens 350-400 euro's te tappen voor een nieuw apparaat vind ik toch wat lastig. Ik heb de Liebherr GP1466-23 A++ op het oog die volgens kieskeurig 135kWh per jaar doet. Zou zo'n 150kWh/jr schelen, wat neerkomt op pakweg 30 euro. Duurt best lang om dan 350-400 euro terug te verdienen...

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo duur hoeft het niet te zien, een snelle ronde op kieskeurig leert me dat een kleine vriezer met een verbruik dat ruim onder de 200kWh ligt voor minder dan €200 verkrijgbaar is,

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• catchingfire
Erasmo schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:13:
Zo duur hoeft het niet te zien, een snelle ronde op kieskeurig leert me dat een kleine vriezer met een verbruik dat ruim onder de 200kWh ligt voor minder dan €200 verkrijgbaar is,
Klopt, een echte Exquisit GS 114 A++ met een netto inhoud van maar liefst 68 liter. De genoemde Liebherr 104 liter. Wel slechts 120kWh/jr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Diepvrieskisten hebben wel degelijk een lager verbruik tov diepvrieskasten met dezelfde inhoud. Dat komt omdat de zware koude lucht onderin de kist blijft liggen wanneer je hem opent. Wanneer je de kast opent kan deze koude lucht eruit stromen (vandaar de lades om dit effect te beperken).
FIFO schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:52:
Jij vind dus 8 jaar tvt voor de meerprijs te lang? Tegen de tijd dat je vriezer / koelkast 15 jaar oud is (en dat worden ze!) heb je dus twee keer die meerprijs uitgegeven aan elektriciteit. En je hebt een koelkast die minder waard is dan het duurdere, maar zuinigere model. A+++ wint gewoon. Ik weet dat het niet over grote bedragen gaat, maar het economische argument gaat niet op om het _niet_ te doen. Het economische argument is er een om het wél te doen.

[ Voor 61% gewijzigd door SpiceWorm op 17-02-2012 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
Er zijn meerdere argumenten om niet voor A+++, maar die zijn niet puur economisch.

Ga je 15 jaar doen met je koelkast? Denk aan verhuizen, huis kopen, keuken verbouwen, inbouwkoelkast plaatsen.

Beschikbaar budget. Misschien wil je wel én een koelkast én een vriezer. Niet iedereen heeft het even breed. Je kunt twee A++ apparaten kopen voor een A+++. En A++ is ook al erg zuinig.

Je haalt op lange termijn je investering er wel uit, maar voor welke termijn investeer je eigenlijk. Op het moment dat je budget een rol speelt maak je weldegelijk andere beslissingen.

Verwijderd

In Duurzame Energie deel 18 is het al eens genoemd, maar in het kader van dit topic vind ik het de moeite waard om het nog een keer onder de aandacht te brengen. Woningen met een groen energielabel worden sneller verkocht en brengen gemiddeld 6000 Euro meer op. Zie dit artikel. Het is dus makkelijker dan je denkt om je duurzame investeringen in 10 jaar terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, als dat in de praktijk ook echt zo is (het hangt ook een beetje af van de prijs-range van jouw huis op dat moment) is het inderdaad een "winst" waar je als investeerder in je eigen huis toch nog profijt van hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Op de onderestaande link kun je een superzuinige +++ koelkast uitzoeken

http://www.ecotopten.de/prod_kuehlen_prod.php

Verbruik, inhoud, maten, veel info

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

FIFO schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:32:
Ga je 15 jaar doen met je koelkast? Denk aan verhuizen, huis kopen, keuken verbouwen, inbouwkoelkast plaatsen.
Ik heb dezelfde rekensom ook eens gedaan en toen ook een A+ gekocht ipv de A++ versie. Dat geld trouwens ook voor droogtrommels en ander witgoed dat een A++ met warmtepomp niet altijd handiger zijn. Een meerprijs betalen zal zich per jaar wel degelijk terugverdienen maar je blijft zitten met een initieele aanschaf. Indien een terugverdientijd bestaat uit 15 jaar is een andere overweging ook mogelijk: gaat het apparaat überhaupt wel 15 jaar mee? Mijns inziens is een levensduur van 10 jaar+ vrij zeldzaam.

Kortere rekensom is trouwens dat nu 300 euro lappen nog altijd beter is dan nu 600 euro lappen. Ik heb die 300 euro meerprijs vaak niet en ook al zou het 30 euro per jaar opleveren, rentelast, huidige koopkracht en kans op defecten blijven ook meespelen zodat het goedkopere apparaat mijns inziens toch beter past.

Ontopic: besparen op licht, veel ledlampen nalopen en alle gloeilampen en eventueel halogeen eruit. Maar inderdaad ook woningverbeterende dingen zoals nieuwe ketel en isolatie blijft handig. Ook al verdient dat zich niet altijd even snel terug, je wint vaak wel aan comfort doordat de nieuwe ketel je woonkamer bv wel in 1 uur warm heeft of de isolatie een koude luchtstroom extra tegenhoudt.
Pagina: 1