Raar gebrom bij lage instelling cpu fan

Pagina: 1
Acties:

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:29
Gezien dit mijn eerste complete bouw pc is loop ik tegen een probleempje op.
Ik heb een core i3 cpu met stock fan. Nu vond ik alles al wat lawaaierig dus ben ik gaan kijken in de bios.
Bleek dat alle fans op max stonden.
Nu wil ik hem ik auto stand zetten en de fan zo laag mogelijk laten draaien.
Zet ik de cpu fan op stand 6 dan komt hij volgens mijn asrock programmatje in windows uit op een nette temperatuur van 26 graden, dus hij mag nog wel een standje lager. Hij draait dan op +- 1500 rpm.
Maar zet ik hem lager dan stand 6 dan komt er een brom uit de computer.
Nu ben ik niet zo into hardware dat ik weet waar deze brom vandaan kan komen. Het lijkt mij dat het de fan zelf is.
Maar moet de stock fan van een intel i3 niet gewoon op 1250 rpm zonder problemen kunnen draaien?

Moet ik dit probleem in het moederbord of de fan zoeken? En zo ja, is het normaal of moet ik het omruilen?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 14:11
kan best van de fan komen;
een stukje onbalans in de waaier, of gewoon het motortje dat protesteert.

Is eigenlijk alleen te testen met een apart fan regelaar.

Maar het is nieuw, dus een belletje met de leverancier kan veel oplossen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-02 05:24

Nox

Noxiuz

Die 26 graden is idle, onder load kan daar nog wel het e.e.a. bij komen. Nou verwacht ik met 26 idle geen torenhoge temperaturen onder load overigens.

Wat het kan zijn is dat de fan gewoon niet lekker is. Probeer eens een andere fan op dezelfde uitgang aan te sluiten. Zelfde brom dan zit het in je moederbord waarschijnlijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW