raad gevraagd bij opzetten windows netwerk

Pagina: 1
Acties:

• bmhvanbenthum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-02 07:44
Beste tweakers,

Ik wil even om raad vragen hoe ik het beste een netwerk in windows kan opzetten. Ik heb ervaring met werkgroep netwerken, maar niet met domeinen.

Het netwerk moet in mijn bedrijf worden aangelegd. Op een centrale computer moet alle data komen staan. Ik wil 2 shares aanmaken, een met de database van de voorraad en klantgegevens. Een apparte share waar al het digitale naslagwerk van diverse leveranciers op gearchiveerd kan worden.

Voor mijn gevoel is het lastig om met werkgroepen een goede beveiliging op te zetten, windows xp kan niet bij de beter beveiligde werkgroepen van een windows 7 machine.

Hoe zit dit met een domein?

Even ter informatie, er zullen drie vaste computer als werkstation gaan fungeren + 1 of 2 laptops aangemeld worden op het netwerk + 1 pc die als server fungeert of ook echt server is.

Mocht het een domein worden, hoe ziet dan de netwerk architektuur eruit? Nu krijgen alle pc's een ip adres van de router, moeten bij een domein niet de ip adressen door de server worden uitgegeven?

En met een werkgroep is het zo dat iederen die op de router aanmeld is je werkgroep kan zien.

Punt is dat het wel beveiligd moet worden. De oude situatie was een lokaal lantasti netwerk zonder verbinding naar buiten, nieuwe situatie wordt een windows netwerk waar ook alle pc's toegang tot internet hebben, tenminste, dat is gewenst.

De werkstations moeten met kabel verbonden worden, en er is een wireless router aanwezig, en een extra accesspoint wat als repeater werkt om de dekking te waarborgen.

Wat raden jullie aan, iets met werkgroepen in elkaar flansen, of een domein opzetten. En kan dit prima met windows server 2003 of kan ik tegenwoordig beter versie 2008 nemen.? Alle clients worden 32 bit operating systems.

En dan is er nog een laatste wens, 2 clients staan aan één balie. Daar is 1 printer die aan 1 van beide clients is aangesloten, deze moet ook gedeeld zijn dat de 2de client hem kan gebruiken. Is dit bij een domein ook mogelijk dat de clients de printer delen, of kan ik beter een netwerk printer gebruiken?

Ik wacht jullie advies af.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

Ik zou (persoonlijk) een domein laten varen, tenzij je hiervoor bereid bent een externe partij voor in te schakelen.

Pak een NAS van een willekeurig gerenomeerd merk, deze is voldoende te beveiligen (en scheelt toch weer in de licentie kosten).

(Ander) alternatief zou nog een Linux server (met Freenas of shares obv Samba) kunnen zijn.

Tot slot...ga je ajb inlezen want dat lijkt me nog wel nodig ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Neem zoiets: http://originwww.synology...ct_name=DS212%2B&lang=nld

Voorkomt dat jij het netwerk sloopt door een gebrek aan kennis en vervolgens een ICT bedrijf langs moet komen om het te fixen. Als jij al geen flauw idee hebt of je met werkgroepen of domeinen moet werken ben je dan wel in staat om het daar op te zetten? En wie zal er voor onderhoud zorgen? Doe jij dat of doen zij dat? Ligt je domein plat kan je niks meer, mooie single point of failure.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

"Voor mijn gevoel is het lastig om met werkgroepen een goede beveiliging op te zetten, windows xp kan niet bij de beter beveiligde werkgroepen van een windows 7 machine."

Dit snap ik even niet. NTFS en share-rechten werken prima beide kanten op tussen W7/XP

• robobeat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-01 22:21
Ik wil even om raad vragen hoe ik het beste een netwerk in windows kan opzetten.
Ik heb ervaring met werkgroep netwerken, maar niet met domeinen.
nou, zoals je zelf al aangeeft ligt je kennis bij werkgroepen, niet bij domeinen.
Heel eerlijk gezegd zou ik dan al stoppen en het bij een werkgroep houden.
Het netwerk moet in mijn bedrijf worden aangelegd. Op een centrale computer moet alle data komen staan.
Ik wil 2 shares aanmaken, een met de database van de voorraad en klantgegevens.
Een apparte share waar al het digitale naslagwerk van diverse leveranciers op gearchiveerd kan worden.
met data zou ik gaan voor een nas, zoals al eerder aangegeven is. Deze zijn snel, makkelijk te beheren en in te richten als ook te beveiligen met user accounts. Daarnaast heb je ook een goede veiligheid voor je data, mits je het goed inricht (raid 5, backup naar een cload bvb).
Voor mijn gevoel is het lastig om met werkgroepen een goede beveiliging op te zetten,
windows xp kan niet bij de beter beveiligde werkgroepen van een windows 7 machine.
Windows 7 en xp zijn zo in te stellen dat beide bij elkaars shares kunnen, zonder enige problemen. Hiervoor dient vooral Windows 7 goed ingesteld te worden, hier is genoeg over te vinden via google.
Mocht het een domein worden, hoe ziet dan de netwerk architektuur eruit?
Nu krijgen alle pc's een ip adres van de router, moeten bij een domein niet de ip adressen door de server
worden uitgegeven?

En met een werkgroep is het zo dat iederen die op de router aanmeld is je werkgroep kan zien.
zet gewoon een goede router neer die al je netwerk verkeer en structuur regelt en waar je internetverbinding op binnen komt. Deze regelt dan je DHCP, je DNS en je internet verbinding. Stel je nas dan wel in op een vast IP, gezien het feit dat dit een vast punt is voor je data.
Punt is dat het wel beveiligd moet worden. De oude situatie was een lokaal lantasti netwerk zonder verbinding
naar buiten, nieuwe situatie wordt een windows netwerk waar ook alle pc's toegang tot internet hebben, tenminste,
dat is gewenst.

De werkstations moeten met kabel verbonden worden, en er is een wireless router aanwezig,
en een extra accesspoint wat als repeater werkt om de dekking te waarborgen.

Wat raden jullie aan, iets met werkgroepen in elkaar flansen, of een domein opzetten.
En kan dit prima met windows server 2003 of kan ik tegenwoordig beter versie 2008 nemen.?
Alle clients worden 32 bit operating systems.
zoals ik al zei, houd het gewoon bij werkgroepen. Voor beveiliging kan je op iedere pc dezelfde users aanmaken, met dezelfde wachtwoorden, ook al logt deze gebruiker nooit op die pc in. Dan kan je door middel van NTFS rechten alle users de benodigde rechten geven tot de shares. Dit doe je ook op de nas. hierdoor is alles beveiligd binnen je netwerk met wachtwoorden en kan een gast op je netwerk niet zomaar bij je bestanden.
En dan is er nog een laatste wens, 2 clients staan aan één balie. Daar is 1 printer die aan 1 van beide
clients is aangesloten, deze moet ook gedeeld zijn dat de 2de client hem kan gebruiken.
Is dit bij een domein ook mogelijk dat de clients de printer delen, of kan ik beter een netwerk printer gebruiken?
gewoon delen op 1 pc. Heeft de printer ook een netwerk aansluiting? sluit hem dan op het netwerk aan, altijd makkelijker, en je zit niet met het delen te klungelen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik ben eigenlijk benieuwd wat jouw kennis en ervaring is.
lier schreef op maandag 06 februari 2012 @ 10:33:
Ik zou (persoonlijk) een domein laten varen, tenzij je hiervoor bereid bent een externe partij voor in te schakelen.
Ik heb inderdaad ook niet de indruk dat dit de beste oplossing is voor TS, gezien zijn overduidelijk gebrek aan kennis.

[ Voor 46% gewijzigd door Gunner op 06-02-2012 14:33 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• bmhvanbenthum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-02 07:44
nog even een toevoeging, ik heb ook als wens om vanuit een andere lokatie te kunnen werken. Ik wil hiervoor op afstand inloggen op een virtuele client. Dit omdat remote desktop minder data verstook dan de database zelf door te sturen. Het gaat om dbf bestanden van een aantal mb per stuk. Deze virtuele client moet dan actief zijn of gemaakt worden op een van de computers binnen het netwerk. Zover mij bekend is, is het grootste voordeel van een domein dat alle accounts op 1 plek beheerd kunnen worden. Dus met een handje vol computers is zonder domein het ook nog te overzien. Maar misschien kan iemand kort de voor en nadelen van eem domein vs werkgroep opsommen. Verder wil ik melden dat het feit dat ik nog niet met een domein gewerkt heb niet wel zeggen dat dit niet te leren is. Ik ga toch eerst even test setup maken voor ik ga switchen.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-02 23:52
Ja, het is wel te leren, maar je moet dan wel iemand hebben om op terug te vallen als je er niet uit komt. Op school heb je immers ook een leraar.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:02

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als er vanaf extern ingelogd moet worden dan kom je ook alweer snel bij een VPN terecht. Wellicht is een oplossing met een Terminal Server dan ook interessant, dan heb je intern ook direct een hoop onderhoud-problemen opgelost omdat je dan niet alle clients hoeft te onderhouden.

Zijn er ook nog wensen ten aanzien van VoIP / backup / virusscan / e-mail? Anders weet ik misschien nog wel iets anders voor je.

Is er ook een budget beschikbaar? Een oplossing op basis van Linux zal wellicht goedkoper kunnen zijn in de aanschaf dan een volledige MS oplossing.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Lijkt mij een goed idee om het topic te verplaatsen naar

Serversoftware en Windows Servers

1) Verschillen tussen werkgroep en domein zijn legio en goed gedocumenteerd via Google te vinden. Het voornaamste is dat het creëren van Windows server omgeving met domein voorziet in het centraal beheren van allerhande zaken. Dat begint met gebruikers en computer accounts maar gaat nog verder met beleidsregels en server applicaties die niet eens werken buiten een domein om

2) Voor je huidige setup raad ik op het moment ook even geen domein aan. Ik denk dat het niet al te vaak voorkomt dat men middels een persoonlijk account moet inloggen op een andere PC op de zaak. Hardware is cheap tegenwoordig, je kunt gemakkelijk iedereen voorzien van een eigen PC

3) Werkgroepen in Windows 7 en Windows XP werken op dezelfde wijze. HomeGroups echter werken enkel op Windows 7 en hoger :)

4) Ik weet waar je noodzaak voor een 32-bit besturingssysteem vandaan komt. Vroeg of laat heb je echter geen keuze meer en moet je wel naar 64-bit. Bedenk dat je kunt terugvallen op virtualisatie (Windows 7 Ultimate biedt de mogelijkheid van XP Mode, VPC of Virtual Box kan uiteraard ook.)

5) Een VPN is zo opgezet tegenwoordig. Maak het jezelf makkelijk en schaf hiervoor een geschikte router aan waarop deze VPN mogelijkheden zitten. Zelf heb ik de Cisco RV220W aangeschaft, deze voorziet in VPN functionaliteit en de VPN's zijn zo opgezet.

6) Windows Home Server 2011 zou een optie kunnen zijn om klein te beginnen, hiermee heb je wel server mogelijkheden. NAS etc is ook allemaal prima. Het zal wel voldoen voor de basic behoefte. Voordeel van een Windows bakje is dat je idd een VPN sessie op je router kunt openen en dan met RDP verbinden en rechtreeks op de server kan werken.

7) Printer delen is peanuts tegenwoordig met allerhande printservertjes (kleine kastjes met netwerk poort of wireless) Ga niet moeilijk doen met printer aan een Windows computer hangen en daarop delen met gedoe met wachtwoorden en matching user accounts. Koop een geschikte netwerkprinter (Voor mijn part All in One). Samsung en Brother bieden goedkope netwerkprinters aan met mogelijkheden voor duplex printing etc. Scheelt je al snel in de papierkosten.

Oh ja, ik zeg makkelijk koop dit, koop dat. Ik geef makkelijk geld uit, zeker als het van een ander is. Maar de kosten van hetgeen ik hierboven vermeld zijn echt niet zo bizar hoor Nog ver onder de 1000 euro. En met nieuwere spulletjes kun je ook al snel bezuinigen he? Een printserver verdien je in een paar maanden terug ipv een desktop PC die de hele dag aan moet staan om printopdrachtjes te kunnen verwerken. Een nieuwere PC is ook al veel zuiniger dan een oude P4 of wat dan ook die stroom staat te vreten.
Pagina: 1