Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor aanschaf ups

Pagina: 1
Acties:

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:34
Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren voor een ups. de laatste 2 jaar heb ik steeds storing gehad aan mijn pc. En andere vage stroomklachten. Als ik de groep in de keuken omzet dan ging de groep van de computers ook uit. Terwijl deze alle 2 uit stonden. Dit kan ik op het moment niet reproduceren.
De pc heeft een eigen groep met automaat. Ik heb de spanning gemeten die op wcd staan. Die bedraagt rond de 238 Volt. De afwijking kan komen door de gebruikte multimeter. De aarde is spanningsloos. Dat was een tip van een buurman die technische installatie aanlegt helaas heeft hij geen flux meter. Maar hij was regelmatig tegen gekomen dat er een fout in de installatie zat waardoor er 110 volt of meer op de aarde stond.

Ik woon hier pas 2,5 jaar in dit huis. Voordat ik hier kwam wonen heeft de verhuurder er een nieuwe groepenkast geplaatst. Ik zelf heb door een elektricien een aparte groep laten aanleggen voor mijn pc met geaarde stopcontacten. Daarop heb ik weer een dure master slave beveiligde stekkerdoos geplaatst. Ik weet het merk daar zo niet van maar ik heb deze 3 jaar geleden aangeschaft voor ongeveer 50 euro.
In de afgelopen 2 jaar heb ik een nieuwe pc geplaatst nadat mijn vorige defect ging. Moederbord was stuk. Daarna een nieuw systeem gemaakt: rondom een I7 680 processor met een 600 w voeding van coolermaster. Mijn systeem bestaat uit de volgende onderdelen.

MSI 1156 P55-GD85 al een keer vervangen
IntelCore i7-860, s1156
OCZGold DDR3,1333-8GK
OCZ SSD 3.5", 120GB, SATA, Vertex 2 al 2 keer vervangen
MSI N460GTX Hawk
WD 640GB, Caviar Black Ed. (sata 3)
coolermaster voeding 600 watt silent Pro M defect doorgebrand. vervangen door Corsair AX750 CMPSU-750AXEU
windows 7 64
Zalman MS1000-HS2 | MS1000-HS2

Tevens zijn er 2 Harde schijven kapot gegaan.
Na een tijdje word het systeem erg traag. en instabiel. (maand 1 1/2) clean install is dan het enige wat helpt. Ik gebruik deze pc vooral om civV te spelen en te internetten. Ik doe geen gekke dingen zoals overklokken ed.

Toen de voeding doorbrandde dacht ik het probleem gevonden te hebben waardoor de hardware steeds kapot ging. Een slechte voeding dacht ik. Daarna ging mijn nieuwe ledlamp stuk. Die op een andere groep zit.
Na mij hier en op google te hebben georiënteerd te hebben wil ik een ups kopen.
Ik heb namelijk het vermoeden dat er ergens in huis iets niet goed zit. En ik heb begrepen dat een ups afwijkingen registreert in het stroomnetwerk. Waardoor je er achter kan komen waar het probleem zit. Als ik de netbeheerder of een elektricien laat komen dan moeten ze wel weten waar ze moeten zoeken. Vandaar dat ik op zoek ben naar een registratie mogelijkheid. Mijn primaire zoektocht was bescherming van de pc. En toen kwam ik de registratie mogelijkheid tegen waardoor ik het als een extra pluspunt zag om tot de aanschaf van een ups over te gaan.

Misschien ver gezocht in mijn achtertuin op 12 meter afstand van de pc staat een wijk stroomverdelerstation van stedin. Zouden deze trafo's. Op deze afstand nog kunnen storen op mijn apparatuur?

Nu heb ik 2 ups-sen op het oog waar tussen ik wilde kiezen.
de aeg PROTECT A. 1400 VA http://www.aegps.com/en/data-it/ups/office_ups/index.html
of de
APC BR1200GI pricewatch: APC Back-UPS BR1500G-FR

De reden dat ik voor deze 2 gekozen heb is de dat dit ongeveer het max is wat ik uit wil geven rond de 250,00 Ik wil nog een tweede pc aansluiten. mocht er dan iets gebeuren dan is de accu niet gelijk leeg binnen 5 seconden.
Graag ben ik benieuwd naar wat jullie zouden adviseren. Als er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.

[ Voor 3% gewijzigd door TurboTon1973 op 06-02-2012 09:51 . Reden: Nog wat toegevoegd ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vreemd verhaal, je schakelt zoals je zegt een groep uit en meteen vliegt daarmee een andere groep ook uit? Dus je moet daarna werkelijk twee groepen weer inschakelen? Als dit echt het geval is, dan zal alleen iemand met behoorlijk verstand van zaken er naar moeten kijken. Zeer merkwaardig verschijnsel en het lijkt er dan sterk op dat er ongelooflijk is geknoeid. Onmogelijk om daar op afstand iets over te zeggen. En een fluxmeter zal daar weinig meer inzicht in geven, die dingen meten magnetische velden en dienen hooguit om verborgen leidingen op te sporen. Heb je hier dus niets aan.

Die 238 V is weliswaar aan de hoge kant, maar tegenwoordig is de netspanning 230 V en dan zit die 238 V nog binnen de toegestane marges. Het is wel een momentopname, om echt inzicht te krijgen zul je een poosje moeten registreren.

Dan een UPS, dit is een apparaat dat vooral dient om data te redden bij stroomuitval. In een geval als dit is het alleen maar symptoombestrijding. Het lijkt alsof je helderziende gaven ervan verwacht, althans dat hij je precies vertelt waar de fout zit. Kun je uiteraard lang wachten. Als je echt verdenkingen hebt, dan moet je gewoon de fout opsporen.

[ Voor 33% gewijzigd door Techneut op 06-02-2012 19:05 ]

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:05
Ik ben het met Techneut eens dat je eerst een moet gaan kijken waarom de van die vage dingen hebt. Moet ook wel heel raar zitten als je groep A aan zet dat B dan uit gaat. Ga daar zeker naar kijken of laat er iemand naar kijken want dat kan nooit goed zijn.

Ik ben zelf in bezit van een 2 tal Eaton (MGE) UPSen (Schijf je dat zo? O-) )en die bevallen mij goed. Denk overigens niet dat je daar nauwkeurig mee kan meten / loggen. Ze meten wel maar het is niet zo dat het heel nauwkeurig is. Bij mij is het zelfs zo als ik een PC aanzet welke energie zuinig is, laten we zeggen max 40W dat ik wel zie dat de Load iets omhoog gaat en de Backup tijd iets zakt maar in het vermogen en de stroom die hij laat zien blijven hetzelfde.

Als je dus echt wilt gaan loggen zou je meer naar meter moeten zoeken die daarvoor geschikt is dan voor een UPS.

Wel is het zo dat de UPS op noodstroom gaat lopen als de voedings spanning te hoog wordt. Echter 238 volt is in mij ook niks om je druk over te maken. Zeker niet gezien je dicht bij het wijk station zit.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:54
Vertex 2 al 2 keer vervangen
Dit is normaal, deze gaan allemaal defect.

Een pc wordt traag, lijkt me normaal, na een schone installatie is hij weer snel, is dus normaal.

Registreer eens in de pc de voltages met software.
Meet met de hand(multimeter) de voltages. Kijk of de software hetzelfde registreert, en houd dit dus eens een tijd bij, en kijk of je geen dip of te hoge spanningen hebt.

[ Voor 69% gewijzigd door jan99999 op 06-02-2012 21:37 ]

• TurboTon1973
[quote]Techneut schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:57:
Vreemd verhaal, je schakelt zoals je zegt een groep uit en meteen vliegt daarmee een andere groep ook uit?[quote]
Klopt tegelijkertijd.

[quote] Dus je moet daarna werkelijk twee groepen weer inschakelen? [quote]

Ik heb dit een paar dagen kunnen reproduceren en daarna niet meer. Ik zal morgen nog een keer proberen als ik het nu weer kan oproepen.

[quote]Als dit echt het geval is, dan zal alleen iemand met behoorlijk verstand van zaken er naar moeten kijken. Zeer merkwaardig verschijnsel en het lijkt er dan sterk op dat er ongelooflijk is geknoeid. Onmogelijk om daar op afstand iets over te zeggen. [quote]

Dat begrijp ik, de electricien werkt voor mij buurman die aannemer is. Net verhuisd he handig buurman is aannemer, ken hier geen goede aannemers. Buurman kunt u voor het volgende aanleggen tuurlijk kost zoveel. Goed buurman doe maar.... :) De buurman heeft al een paar keer aangeven dat hij langs zou komen. Helaas, wil op geen ruzie maken. Zeker als de fout ergens anders zou kunnen liggen. bv eigen apparatuur zoal voeding.

[quote]En een fluxmeter zal daar weinig meer inzicht in geven, die dingen meten magnetische velden en dienen hooguit om verborgen leidingen op te sporen. Heb je hier dus niets aan.

Die 238 V is weliswaar aan de hoge kant, maar tegenwoordig is de netspanning 230 V en dan zit die 238 V nog binnen de toegestane marges. Het is wel een momentopname, om echt inzicht te krijgen zul je een poosje moeten registreren.

Dan een UPS, dit is een apparaat dat vooral dient om data te redden bij stroomuitval. In een geval als dit is het alleen maar symptoombestrijding. Het lijkt alsof je helderziende gaven ervan verwacht, althans dat hij je precies vertelt waar de fout zit. [quote]

Ik probeerde de link te vinden die ik vorige week hier op de site gelezen had kan hem nu helaas niet terug vinden. Waardoor ik zoals je zo mooi zegt helderziende gaven van verwacht. Zoals ik dat bericht toen las registreerde bepaalde ups spanningsverschillen etc. zodat je net zoals een hygrometer dan later kan zien wat er precies gebeurt is. ingeval van hygrometer temperatuur en vochtigheidsgraad. Bij ups spanningspieken en de de spanning. En verder geen idee wat er geregistreerd zou kunnen worden. Electriciteit is nooit mijn sterkste eigenschap geweest vandaar dat ik het werk door een electricien heb laten uit voeren. En nu erg baal van alle problemen

Edit 1 aanvulling op vragen:

Als ik de groep van de bijkeuken uitschakel dan schakelt de groep van pc niet meer mee uit zoals in september.
Zal verder zoeken naar de andere vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door TurboTon1973 op 11-02-2012 15:38 ]

• TurboTon1973
jan99999 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:33:

Registreer eens in de pc de voltages met software.
Meet met de hand(multimeter) de voltages. Kijk of de software hetzelfde registreert, en houd dit dus eens een tijd bij, en kijk of je geen dip of te hoge spanningen hebt.
Hardware monitor Fintek F71889F
Voltage 0 3.36 Volts [0xD2] (+3.3V)
Voltage 1 0.87 Volts [0x6D] (CPU VCORE)
Voltage 2 1.98 Volts [0x7C] (VIN2)
Voltage 3 1.40 Volts [0x77] (VIN3)
Voltage 4 5.84 Volts [0x8B] (+5V)
Voltage 5 12.06 Volts [0x89] (+12V)
Voltage 6 2.06 Volts [0x81] (VIN6)
Voltage 7 3.20 Volts [0xC8] (VSB3V)
Voltage 8 3.28 Volts [0xCD] (VBAT)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:46
Als Voltage 4 klopt is dit te hoog met 5,84V
(+5 VDC ±5% (±0.25 V) +4.75 V to +5.25 V)
Dit is alleen te controlleren met een volt meter.
TurboTon1973 schreef op zondag 12 februari 2012 @ 10:37:
[...]

Hardware monitor Fintek F71889F
Voltage 0 3.36 Volts \[0xD2] (+3.3V)
Voltage 1 0.87 Volts \[0x6D] (CPU VCORE)
Voltage 2 1.98 Volts \[0x7C] (VIN2)
Voltage 3 1.40 Volts \[0x77] (VIN3)
Voltage 4 5.84 Volts \[0x8B] (+5V)
Voltage 5 12.06 Volts \[0x89] (+12V)
Voltage 6 2.06 Volts \[0x81] (VIN6)
Voltage 7 3.20 Volts \[0xC8] (VSB3V)
Voltage 8 3.28 Volts \[0xCD] (VBAT)

• TurboTon1973
Hell-Slave schreef op zondag 12 februari 2012 @ 13:48:
Als Voltage 4 klopt is dit te hoog met 5,84V
(+5 VDC ±5% (±0.25 V) +4.75 V to +5.25 V)
Dit is alleen te controlleren met een volt meter.

[...]
Dank je wel voor je reactie. Ik zal van de week voorzichtig de voltage meten met een voltmeter. Die 5 volt word dat geregeld door het moederbord of de voeding?

Als het de voeding is. Dan zou het aan de spanning hier hier in huis kunnen liggen. Aangezien dit een nieuwe voeding is.

• Hell-Slave
Dit wordt inderdaad door de voeding geregeld.
Het kan een foute uitlezing zijn door software, maar hier kom je alleen achter door het te meten.
De meeste computer voedingen hebben een groot regelbereik jouw Corsair AX750 heeft een bereik van 90~264V. ( http://www.corsair.com/pr...modular-power-supply.html )
Dus 238V moet geen probleem zijn, wat wel zou kunnen is dat er veel storing op je net staat, maar dan zou meer apparaten uit moeten vallen.
Je zal wel gewoon wat pech hebben met computers :D
TurboTon1973 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 07:55:
[...]

Dank je wel voor je reactie. Ik zal van de week voorzichtig de voltage meten met een voltmeter. Die 5 volt word dat geregeld door het moederbord of de voeding?

Als het de voeding is. Dan zou het aan de spanning hier hier in huis kunnen liggen. Aangezien dit een nieuwe voeding is.

• TurboTon1973
Hell-Slave schreef op maandag 13 februari 2012 @ 23:53:
Dit wordt inderdaad door de voeding geregeld.
Het kan een foute uitlezing zijn door software, maar hier kom je alleen achter door het te meten.
De meeste computer voedingen hebben een groot regelbereik jouw Corsair AX750 heeft een bereik van 90~264V. ( http://www.corsair.com/pr...modular-power-supply.html )
Dus 238V moet geen probleem zijn, wat wel zou kunnen is dat er veel storing op je net staat, maar dan zou meer apparaten uit moeten vallen.
Je zal wel gewoon wat pech hebben met computers :D

[...]
Ik denk dat ik inderdaad veel storing heb. Toen zaterdag de wasmachine ging centrifugeren. Stopte civ V met spelen die liep vast. Nu loopt dat spel wel vaker vast. Alleen zaterdag was het opvallend dat toen de wasmachine klaar was het spel niet meer is vast gelopen.

Machine zit op een eigen groep. Die groep is wel de groep die van in september er voor zorgde dat als die ingeschakeld werd de groep waar de pc op is aangesloten ook uit geschakeld werd. Ik zal morgenochtend proberen de pc met multimeter te meten.

• Hell-Slave
Een ups is sowieso toch verstandig om te nemen, om bv je dure hardware te beschermen en data beschadiging/verlies te verkomen.
Pagina: 1