port forward extreme -> synology

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295641

Topicstarter
G'avond, ik tob nu al enkele avonden, om mijn photos van de nas te bekijken op mijn iphone
Heel het internet staat natuurlijk vol met port forwarding, en ik heb al diverse setups gevolgd..maar geen een voldoet tot nu toe.
( nu heb ik vd week een update gekregen van airport..maar ik geloof niet dat dat zorgt voor problemen)
Het is toch als volgt:
airport configuratie programma
tab netwerk
poort koppeling + (nwe aanmaken)
beschrijving (kiezen) bestandsdeling? maakt het nog uit welke ik neem?
publieke udp poort: 80 (wordt aangegeven by synology als photo poort)
publieke tcp : 80
ip adres 10.0.1.x
private udp : 80
private tcp : 80
vervolgens ga ik in de photo+ app (van synology) naar http://ipadres/photo ( zoals op synology site staat)
maar dan krijg ik kan geen verbinding maken met het diskstation...
weet iemand wat ik fout doe?

Ook heb ik webdav aangezet...kwam ik ergens tegen op een forum...en dat dat poort 5005 zou gebruiken..
als ik dat via de browser bezoek, krijg ik het ook niet voor elkaar (http://ipadres:5005)

als ik vervolgens met ipscanner.nl de boel scant zie ik ook alleen maar poort 21 (ftp) open staan..

Het klinkt misschien gek, maar ik wordt er bijna moedeloos van, en dat terwijl de rest van osx zo gebruiksvriendelijk werkt..of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik denk dat je een stapje verder moet kijken dan je Apple-apparatuur. Wat is jouw volledige netwerk-opstelling? Begin in ieder geval bij de eerste stap vanaf het internet: staat je provider toe dat je bepaalde poorten gebruikt? Zo ja, dan is de volgende stap je modem/router en vervolgens (waarschijnlijk) je airport express.

Op ieder apparaat tussen je NAS en het internet dien je de portforwarding in te stellen. Is je NAS direct gekoppeld aan je modem/router, dan dus alleen op dat apparaat.

Overigens, ftp open vanaf het internet? Dat lijkt mij onverstandig als je het niet gebruikt. Zet die forward in ieder geval uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke thanks,

mijn provider is hoc en van hun heb ik een pure modem (cisco ep3212) moet ik hier dan ook op forwarden?
(nadeel ik heb geen inlog van dit app)

daar achter staat een extreme, waaraan de nas zit...dezeheb ik geprobeerd te forwards wat niet lukt.

is er nergens een stappenplan? voor een apple omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je geeft erg weinig informatie.

Wat je zult moeten uitzoeken is in hoeverre er een firewall op de modem is geconfigureerd. Die zul je moeten aanpassen. Als je provider dat toestaat is dat mooi, zo niet, dan zul je de hulp van je provider moeten inroepen.

Wat ook kan zijn is dat al het verkeer wordt doorgelaten door de modem en dat je extreme het apparaat is waar het verkeer wordt tegengehouden.

Zie het als een autoweg die verandert in een serie splitsingen. Echter er ligt een blokkade voor die splitsing. Je zult eerst die blokkade moeten verwijderen voor je de juiste afslag kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke bedankt, ik ga vanavond gelijk met upc bellen, wat de modem doorgeeft of tegenhoudt..

dat poort 21 open kan, is geen bewijs dat hij alles doorgeeft..?

ps. ik kan je natuurlijk alle informatie geven die je maar wil, voor een beter advies..omdat je zegt "je geeft weinig informatie" maar welke info is dan nog meer nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:59
Forward je de port wel op de interne ip van je nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm..

bij airport config prog. krijg je als je bij toevoegen van een poortkoppeling..keuze uit diverse presets volgens mij (bestandsdeling, ftp enzo...zelf 1 aanmaken qua naam gaat niet, ik weet niet of hier ook nog specifieke eigenschappen aan hangen)

en dan vult hij de publiek en private udp en tcp zelf in,
en ook het ip adres...ik gaf daar volgens mij de ip van de extreme in..maar dat zou dan degene van de nas moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 08:59
Ja dat lijkt mij nogal logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 11:41

Ma®tin

Hallo

Heb je het vanaf je lan al wel werkend?

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, maat het werkt nog steeds niet...wel via lan, maar van buiten af niet..

Is er nog iemand die mij kan helpen? Wellicht een uurtje online hulp?

Config
Upc modem epc3212

Apple extreme, daar hangt de nas aan.

Lokaal kan ik wel mijn synology apps gebruiken maar extern niet..

In het airport prog heb ik wel geprobeerd poorten te forwarden...
maar is mij niet elemaal duidelijk wat ik in moet stellen...

Ik bv. Webdav ingeschakeld met poort 80
Maar ik kom via ds photo+ er extern niet doorheen.

Vervolgens dacht ik dat een ddsn ofzo de oplossing was en hb ik bij synology en mydns aangemaakt..maar dit doet ook weinig ( ik weet ook niet hoe ik het echt moet gebruiken )

Kortom ik ben echt een leek, ik surf me rot en lees mij rot, maar het zijn nooit dezelfde configuraties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Als je van buitenaf je thuisnetwerk wil bereiken moet je dat uiteraard wel doen op je externe IP adres. Dat is in ieder geval niet het 10.0.0.x adres wat je in je startpost opgeeft.
Sites zoals http://whatismyip.com geven je externe (publieke) IP adres (ook wel WAN adres genoemd soms) weer wat je op dat moment gebruikt.
Sommige internetabo's zorgen er voor dat je een vast IP adres hebt op je internetverbinding thuis. Andere geven je een extern IP via DHCP. In dat geval is het nodig om DynamicDNS services zoals DynDNS te gebruiken om er zeker van te zijn dat je altijd je thuisnetwerk kan bereiken, ook al wijzigt het IP adres soms.

Het principe van port forwarding is eenvoudig:
- Je geeft het poortnummer op dat je vanaf je externe IP wil doorverwijzen ("forwarden") naar een poortnummer en een IP adres in je interne netwerk.
- Portforwarding moet je instellen op je router die rechstreeks met je internetverbinding is verbonden
- Het poortnummer aan de externe kant kies je in principe zelf, her poortnummer waar je naartoe forward moet hetzelfde zijn dan de poort die gebruikt wordt door de service die je toegankelijk wil maken.
Een voorbeeld: ik heb in mijn interne netwerk een webserver met IP adres 10.0.0.20. Een webserver accepteert standaard verkeer op poort 80 (de http poort). Ik wil deze beschikbaar maken vanaf het internet zodat ik mijn website ook elders kan benaderen.
Op mijn router ga ik dus een portforwarding instellen. De "source" poort mag je zelf bepalen: dit kan poort 80 zijn, maar je kan ook iets anders kiezen, zolang het maar een cijfer boven de 1024 is (alles onder de 1024 zijn "gereserveerde" poorten, zoals poort 80 gereserveerd is voor HTTP verkeer).
Als "destination" poort geef je wél poort 80 aan, en als destination IP uiteraard het interne IP van je webserver (10.0.0.20 in mijn voorbeeld).
Mijn externe IP (via whatismyip opgezocht) is bijvoorbeeld 213.112.254.126. Als ik in mijn browser dit IP adres ingeef moet ik terecht komen op mijn eigen webserver.
Als je een ander poortnummer dan 80 gebruikt moet je het poortnummer ook ingeven! Als voorbeeld kies ik poortnummer 2000 die ik forward naar poort 80. Om mijn webserver dan te bereiken geef ik in mijn browser 213.112.254.126:2000 in (let op de dubbele punt tussen het IP en het poortnummer!).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

[ Voor 57% gewijzigd door Darkstar op 14-10-2012 09:19 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
He goedemorgen, bedankt voor je duidelijke snelle antwoord... Dat van extern en intern adres is nu duidelijk wist ik niet...

Ik wil voornamelijk ds file, ds photo en ds music gaan gebruiken, maar ik zie vaak poort 80 voorbij komen...
Moet ik dan voor al deze poort 80 gebruiken? En dan alles via 1x portforwarding? Of voor iedere taak een aparte?

Bij het portforwarding krijg ik in mijn airport config, allemaal voorkeuzes te zien
bv. Webdav en webserver...laat ik deze links liggen?
En gebruik bv een naam als "photo"
intern tcp wordt dan "80" denk ik..
udp is dacht ik niet nodig...
Intern ip adres.. Is 10.0.1.8 (synology) 10.0.1.8:5000 is de DSM
Extern tcp wordt dan bv. 1380...
En extern udp niks...

En dan zou ik met ip adres xxx.xxx.xxx.xx:1380... Ds photo moeten kunnen benaderen..

Ik heb ook via synology een myds account aangemaakt, is dat hetzelfde als een DynDDS..of iets heel anders?
Ik heb het nog niet ergens kunnen activere, en erheen surfen lukt me ook niet (xxxxx.synology.me)

Overigens heb ik in de synology... Ook ergens webdav kunnen aangeven..met een poort als 5005 (5006 https) en het lijkt wel of hij deze wel doorgeeft, als ik erheen surf

Daarnaast heb ik ook og in de synology de wizard ez gebruikt en alles aangevinkt wat nuttig zou zijn, maar ik kom deze instellingen nergens meer tegen en ze werken ook niet..of komt dat doordat deze poorten ook nogeens in de airport config ingesteld moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
update: SUPER!! mijn ds photo is nu extern te bereiken!! helemaal super!!

enige vraag die ik nu nog open zou hebben staan..zijn die laatste 3 van mijn vorige post..
synology's myDS...is dat DynDSS...of heb ik daar niks aan?

webdav...het zegt me niks..

de EZ wizard, is mij ook niet helemaal duidelijk..maar zoals het nu werkt ben ik al blij!! nog bedankt!!
Pagina: 1