HTPC start niet meer op bij aansluiten Plasma via HDMI

Pagina: 1
Acties:

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Sinds enige tijd heb ik een HTPC thuis staan bestaande uit de volgende hardware

inventaris: HTPC

waarvan waarschijnlijk het belangrijkste is (gezien mijn probleem) dat er een moederbord in zit van Asus met een onboard ATI Radeon™ HD 4290 GPU videokaart. Tot gisteren was de HTPC succesvol verbonden aan een Samsung LED 565 (40 INCH). Echter omdat die tv HD ready was en niet full HD hadden we wat problemen met bekijken van Full HD materiaal. Uiteindelijk zijn we vandaag overgegaan tot de aanschaf van Panasonic plasma 46GT30. Voor de installatie heb ik eerst de laatste versie van Catalyst Software Suite geinstalleerd waar ook alle nieuwe drivers etc in zitten. Op de samsung verder geen problemen, maar nu komt het.... bij het verbinden van de plasma aan de HTPC wil deze niet langer opstarten. Hij start simpelweg niet meer door (je hoort geen piepje meer). Als ik de HDMI eruit trek, een oude pc monitor in de plaats zet en opnieuw opstart, werkt alles weer naar behoren. Ik kan daarna ook de HDMI verbinden en de tv wordt ook gewoon herkend. Alle instellingen kan ik verder dan aanpassen dus de video kaart kan wel overweg met de TV.

Het enige probleem (en dat is meteen wel cruciaal) is dat de PC weigert op te starten als de TV verbonden is middels de HDMI.

Ik begin me nu serieus af te vragen of ik een verkeerde aankoop heb gedaan met het moederbord en dat er toch een separate videokaart bij geplaatst moet worden. Zie ik iets over het hoofd of komt het inderdaad neer op een additionele uitgave? :'(

Edit: We komen er net per toeval achter dat de pc wel op wil starten als de TV uitstaat.

[ Voor 2% gewijzigd door Miss_80 op 05-02-2012 21:17 . Reden: Aanvulling op de beschrijving van het probleem ]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:17
Probeer in je TV eens de CEC of de een of andere (smart/viera/bravia) Link optie uit te zetten. Zoals je al gemerkt heb zorgt de communicatie tussen de TV en je videokaart er voor dat de HTPC niet op wil starten. Als het mogelijk is ook de EDID (automatische herkenning). Het zou maar zo kunnen zijn dat je TV videokaart al tijdens de POST dwingt om naar 1080P te schakelen, terwijl de computer dit om dat moment helemaal niet aan kan.

Een andere optie is in de BIOS je "Primary Video Adapter" te veranderen. Ik heb geen flauw idee of dit werkt maar je kunt het eens proberen. Je zou in de BIOS ook eens andere Video instellingen kunnen aanpassen.

• Miss_80
Athome schreef op zondag 05 februari 2012 @ 22:46:
Probeer in je TV eens de CEC of de een of andere (smart/viera/bravia) Link optie uit te zetten. Zoals je al gemerkt heb zorgt de communicatie tussen de TV en je videokaart er voor dat de HTPC niet op wil starten. Als het mogelijk is ook de EDID (automatische herkenning). Het zou maar zo kunnen zijn dat je TV videokaart al tijdens de POST dwingt om naar 1080P te schakelen, terwijl de computer dit om dat moment helemaal niet aan kan.

Een andere optie is in de BIOS je "Primary Video Adapter" te veranderen. Ik heb geen flauw idee of dit werkt maar je kunt het eens proberen. Je zou in de BIOS ook eens andere Video instellingen kunnen aanpassen.
Ik heb geen idee waar deze opties op de tv zitten, maar daar komen we wel uit (er wordt een goede gebruiksaanwijzing bijgeleverd). Ik weet in ieder geval welke kant ik op moet. Wat me gisteren wel opviel is dat het afspelen zonder haperingen nu zeker lukt, maar die irritante horizontale streep is niet weg terwijl wanneer ik hetzelfde bestand rechtstreeks vanaf de NAS op de tv stream (via de WIFI van panasonic) het beeld perfect is. Er zit dus sowieso iets niet lekker met mijn HTPC en daar baal ik van :( . Dacht alles goed uitgezocht te hebben. :|

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Het is sowieso

Probeer eens een andere aansluiting op de TV. Vaak heeft maar 1 van de HDMI poorten CEC (of ARC, misschien zit dat in de weg, je weet het nooit).

En als je de TV aanzet voor je de HTPC boot?

• Miss_80
418O2 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:28:
Het is sowieso

Probeer eens een andere aansluiting op de TV. Vaak heeft maar 1 van de HDMI poorten CEC (of ARC, misschien zit dat in de weg, je weet het nooit).

En als je de TV aanzet voor je de HTPC boot?
We hebben gisteren de HDMI op alle poorten uitgeprobeerd. Geen verschil helaas. De TV aanzetten voor het rebooten is precies het probleem, dan doet de HTPC helemaal niets. Zet ik de TV uit en zet dan de HTPC aan, start hij flitsend op en kan ik overschakelen naar het juiste kanaal.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:17
Dit probleem had ik volgens mij ook met mijn projector en HTPC. Eerst de HTPC opstarten en daarna de projector pas (dat was de volgorde volgens mij). Anders kreeg ik problemen

• Miss_80
Athome schreef op zondag 05 februari 2012 @ 22:46:

Toppie, dat was de oplossing. Aan en uit via link uitgezet en voila, htpc start op. hier mag een slotje op! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Miss_80 op 11-02-2012 12:38 ]

Pagina: 1