TV-scherm net zo prettig als monitor voor browsen/etc?

Pagina: 1
Acties:

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-02 21:42
Lieve twiekers,

M'n huidige setup: een Samsung BX2450, LED-EDGE. 24 inch met 1920x1080. Full HD dus.

Altijd op 125% á 140% zoom. Op standaard grootte nog prima leesbaar, desondanks niet prettig. Nu wil het geval dat ik een wat grotere scherm wil. Een een 27 of 30 inch monitor is waanzinnig duur, zie ik. :{. Maar dat is eerder te wijten aan hun resolutie.

Kijk ik bij de TV's, is het frappant hoe spotgoedkoop een 32 inch LED/LCD TV bijvoorbeeld is. Met dezelfde 1920x1080 resolutie. Dan overweeg ik een LED/LCD TV te nemen van minstens 30 inch.
Afstand is zo'n 1 meter.

Stel hé. Je hebt 2 schermen:

LED/LCD TV 24 inch: 1920x1080.
Monitor 24 inch: 1920x1080.

Dan zit ik met een vraag. Zjn de huidige LCD/LED schermen wel op gebouwd om computerbeelden 'prettig' te vertonen? Zien de webpagina's e.d. anders uit op een tv-scherm, dan gebruikelijk op een computerscherm? Is het vermoeiender om naar te kijken. :?

Ik vermoed van wel. Want in een TV zitten ook zaken als decoder, coax enz. verwerkt. En toch nog goedkoper dan een monitor met dezelfde resolutie. Dus ergens moet er op bespaard zijn.

Dat 1920x1080 resolutie beperkt is voor een grotere scherm, is voor mij niet zo'n issue. Iemand ervaring met of computeren achter een TV-scherm anders is, daar zo'n scherm voor gebouwd is om beelden continu te wisselen?

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 00:39

Dr C

met C en CK

Goeie vraag, ik vermoed dat het prijsverschil grotendeels te verklaren is door de massa productie. Ik meen dat veel TV's tegenwoordig IPS schermen bevatten. Als je hem aansluit via HDMI dan zal het beeld net zo rustig zijn als bij een monitor. Ik denk zelfs dat je TV's van tegenwoordig wel kan zien als een monitor+speakers+tuner

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Het grote verschil tussen televisies en monitoren is de afstand waarvoor ze gemaakt worden. Het panel van een tv is beter geschikt voor een grote kijkafstand maar ziet er niet uit als je er met je neus op zit... voor een monitor eigenlijk precies andersom.

En ja, een televisie is goedkoper vanwege de massaproductie, maar ook omdat het paneel van een monitor goedkoper te produceren is... er hoeven simpelweg minder pixels in een inch dus veel eenvoudiger te produceren. Dat is ook waarom je niet naar een 30" tv of groter wilt gaan zitten kijken op je bureau, dan kan je namelijk de pixels tellen.

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06-2025
27" monitoren met een resolutie gelijk aan die van een tv zijn helemaal niet gek duur?

TVs worden niet gemaakt voor het weergeven van computerbeelden, ze passen een hoop postprocessing toe om het beeld op te poetsen. Bij de meeste monitoren omheen te werken door of één of andere optie in te stellen op iets als 'pc mode' of door een specifieke ingang te gebruiken (VGA en DVI omzeilen het vrijwel altijd - soms wordt er een HDMI poort voor gereserveerd).
Daarnaast van wat ik er van begrepen heb gebruiken niet alle TVs 4:4:4 chroma subsampling (ofwel geen subsampling) wat de kwaliteit ook geen goed doet.

Wat voor websites geen probleem is maar voor gaming wel is dat de inputlag bij de meeste PCs ook erg hoog ligt.

Samengevat, als je een TV voor PC doeleinden wilt inzetten lees je dan heel erg goed in, het aantal TVs die hier echt voor geschikt zijn is klein. Daarnaast is het vaak ook enkel een specifieke revisie. Als je er weinig geld voor over hebt, koop dan gewoon een 27" AOC voor net iets meer dan 200 euro. Werkt beter dan het overgrote merendeel van de TVs voor PC gebruik.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

tv's hebben een minder pixel dichtheid. als je op 30 cm er vanaf zit is het moeilijk te evenaren met een gewoon beeldscherm. en daarnaast hebben tv's ook grote voeten, en meestal ook dikkere randen. monitoren zijn wat compacter.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

MicGlou schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:50:

En ja, een televisie is goedkoper vanwege de massaproductie, maar ook omdat het paneel van een monitor goedkoper te produceren is... er hoeven simpelweg minder pixels in een inch
Hoezo minder pixels 1920 is toch 1920 pixels?
Maar lees je inderdaad goed in wat je kunt met de tv die je op het oog hebt, Heb hier een staan die 1366x768 zou moeten doen maar ben er niet blij mee.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:44
^ Minder pixels IN EEN INCH

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:40:
[...]

Maar lees je inderdaad goed in wat je kunt met de tv die je op het oog hebt, Heb hier een staan die 1366x768 zou moeten doen maar ben er niet blij mee.
nee 1920 is ongeveer het bereik van je scherm die de controllerboard erachter aan kan.
met een dichtere pixeldichtheid zijn er meer pixels die 1 pixel van de 1920 namaken, waardoor je dus scherper beeld krijgt.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-02 11:20

yzx

* yzx gamed/browsed op FHD van op een meter afstand vanaf een 32" tv

Ben er tevreden mee, wil ik nog een PC scherm? Niet echt dit voldoet, IPS paneel whatever :P ik ben blij met mijn tv ;) het is een Serie 4 van Samsung FullHD LCD nummer precies weet ik niet meer!

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Fordox

Fordox

00101010

yzx schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:46:
* yzx gamed/browsed op FHD van op een meter afstand vanaf een 32" tv

Ben er tevreden mee, wil ik nog een PC scherm? Niet echt dit voldoet, IPS paneel whatever :P ik ben blij met mijn tv ;) het is een Serie 4 van Samsung FullHD LCD nummer precies weet ik niet meer!
nummer staat achterop je tv :)

• yzx

yzx

Fordox schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:47:
[...]

nummer staat achterop je tv :)
;) veel kabels en weinig plaats op mijn desk

• Fordox

Fordox

00101010

yzx schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:47:
[...]

;) veel kabels en weinig plaats op mijn desk
ik ga er altijd met een camera achterlangs, hoef je je hoofd er niet achter te steken.

• MicGlou
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:40:
[...]

KnockNL voegde het al kort toe... minder pixels per inch. Dus de pixeldichtheid is veel kleiner. Reken zelf maar uit hoeveel pixels er in een inch gaan bij 1920x1080 op een 24 inch of een 32 inch...tv

Als je dan toch groter wilt en de boel 'scherp' wilt houden: pricewatch: Dell Ultrasharp U2711

Dat is een HELE mooie monitor voor dat geld en gaat je qua beeldkwaliteit veel meer plezier geven dan welke tv dan ook...

• yzx

yzx

Fordox schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:48:
[...]

ik ga er altijd met een camera achterlangs, hoef je je hoofd er niet achter te steken.
Dan nog moest ik het een goede 10cm naar voor verschuiven ;) 8)7

Ewuhh tis een LE32A552P3R

Deze dus
MicGlou schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:49:
[...]

KnockNL voegde het al kort toe... minder pixels per inch. Dus de pixeldichtheid is veel kleiner. Reken zelf maar uit hoeveel pixels er in een inch gaan bij 1920x1080 op een 24 inch of een 32 inch...tv

Als je dan toch groter wilt en de boel 'scherp' wilt houden: pricewatch: Dell Ultrasharp U2711

Dat is een HELE mooie monitor voor dat geld en gaat je qua beeldkwaliteit veel meer plezier geven dan welke tv dan ook...
Niet te vergeten dat je GPU ook wel wat power mag hebben als je op die een game van iets of wat grafisch geweld wilt spelen

[ Voor 49% gewijzigd door yzx op 05-02-2012 20:53 ]

• Fordox

Fordox

00101010

yzx schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:52:
[...]

Dan nog moest ik het een goede 10cm naar voor verschuiven ;) 8)7

Ewuhh tis een LE32A552P3R

Deze dus
ah kijk, zoals ik zei: enorme voet en dikke randen. niet fijn bij een multi monitor set-up later... maar het is net of je dat wilt of niet

• yzx

yzx

Fordox schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:53:
[...]

ah kijk, zoals ik zei: enorme voet en dikke randen. niet fijn bij een multi monitor set-up later... maar het is net of je dat wilt of niet
3x32" ge zeit zot :D heb nu al whiplashes bij bepaalde games na lang gamen 8)7

maar ja, ik heb die tv nu al 5 jaar, maar je kunt een nieuwer model nemen die hebben dan weer alles slanker

En voet? Evt in de muur he :P

Zoiets bv kost ook niet te duur nja is zijn keuze he

Ik doe het en vind het prettig, zou ik liever niet meer kleiner dan 27" willen gaan, 24" voelt te klein aan

[ Voor 22% gewijzigd door yzx op 05-02-2012 20:58 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Ik heb een tijdje mn Sony Bravia KDL-32EX402 (32" full hd) als scherm gebruikt, voor games inderdaad prima, maar het lezen van tekst op 60cm afstand gaat toch echt wat minder (krijg er zelfs hoofdpijn van).

Misschien dat het op 1 meter afstand beter gaat, maar zoals al eerder gezegd, er zijn zat goedkope 27" full hd monitoren, daar zou mn keus dan eerder op vallen.

Verwijderd

Kost niet duur? Ga jij eens ff snel terug naar de schoolbanken B)

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:10:
[...]

voor die prijs is het een goede koop

ik ga later ook een 27" beeldscherm halen, kan ik 2 19" schermpjes in portrait ernaast zetten en dan eyefinity 2.0 ^^
maargoed eerst een nieuwe gpu en ssd, vakantie en school betalen en dan dat scherm pas.
nu draai ik op 'maar' 2x 19" 16:10 schermpjes...

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-02 15:20
Fordox schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:20:
[...]

voor die prijs is het een goede koop

ik ga later ook een 27" beeldscherm halen, kan ik 2 19" schermpjes in portrait ernaast zetten en dan eyefinity 2.0 ^^
maargoed eerst een nieuwe gpu en ssd, vakantie en school betalen en dan dat scherm pas.
nu draai ik op 'maar' 2x 19" 16:10 schermpjes...
Het ging om je taalfout :P iets kost niet veel of is niet duur :+

• yzx

yzx

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:10:
[...]

Ik heb mijn toendertijd 800 betaalt en als je ziet wat je voor de helft van de prijs tegenwoordig betaalt is dat goedkoop ;)

En jah niet iedereen kijkt op een euro he, als je iets veel gebruikt mag het kwaliteit zijn en geld kosten is mijn motto 8)

• Fordox

Fordox

00101010

Nilsepils schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:26:
[...]

Het ging om yzx's taalfout :P iets kost niet veel of is niet duur :+
verbeterd :)

en ag het is internet, iedereen heeft zo wel zijn spelvauten :)

• yzx

yzx

Fordox schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:28:
[...]

verbeterd :)

en ag het is internet, iedereen heeft zo wel zijn spelvauten :)
Ik noem het meer dialect ;) 8)7

Een tip : JUPILER :+ :*)

[ Voor 8% gewijzigd door yzx op 05-02-2012 21:30 ]

• Fordox

Fordox

00101010

yzx schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:29:
[...]

Ik noem het meer dialect ;) 8)7

Een tip : JUPILER :+ :*)
bij ons praten we iig nog onduidelijk plat (A) geweldig dialect.
jupiler is best lekker idd.

maargoed, genoeg offtopic :P

• Hatsieflatsie
MicGlou schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:49:
[...]

Je snapt het duidelijk niet.

Een 24 inch TV met native resolutie van 1920x1080.
Een 24 inch monitor met native resolutie 1920x1080.

Daarin zitten gewoon evenveel pixels per inch. Klaar. De vraag blijft of je daarvan ook verschil merkt. Dit aangezien de TV-schermen enigszins goedkoper zijn, terwijl ze tuner, decoder, afstandbediening e.d. bevatten.

[ Voor 13% gewijzigd door Hatsieflatsie op 05-02-2012 22:10 ]

• MicGlou
Hatsieflatsie schreef op zondag 05 februari 2012 @ 22:09:
[...]

Je snapt het duidelijk niet.

Een 24 inch TV met native resolutie van 1920x1080.
Een 24 inch monitor met native resolutie 1920x1080
Volgens mij haalde jij zelf het voorbeeld van een 30" tv aan en de goedkope prijs daarvan?
Kijk ik bij de TV's, is het frappant hoe spotgoedkoop een 32 inch LED/LCD TV bijvoorbeeld is. Met dezelfde 1920x1080 resolutie. Dan overweeg ik een LED/LCD TV te nemen van minstens 30 inch.
Afstand is zo'n 1 meter.
Ik legde je simpel uit dan een tv in principe goedkoper is omdat een paneel goedkoper/eenvoudiger te produceren is om 1920x1080 pixels in 32" te krijgen dan in 24"... en dat dezelfde resolutie op een groter paneel dus een minder beeld geeft op 1 meter afstand. Heel basically...

Zodra je naar kleine tv's gaat kijken, dan krijg je in principe gewoon goedkope TN monitoren met een decoder eraan... die doorgaans ook echt niet goedkoper zijn dan een betere 'normale' monitor van hetzelfde formaat. Mocht dat wel zo zijn, ga er dan maar rustig van uit dat het een paneel van zeer slechte kwaliteit zal zijn.

Overigens snap je volgens mij zelf niet helemaal wat je wilt... je 'klaagt' over je huidige 24' 1920x1080 monitor omdat je altijd moet inzoomen bij het browsen... dan begin dus over grotere tv's omdat ze zo goedkoop zijn en gaat dan uiteindelijk een 24" tv en een monitor naast elkaar zetten... dan hou je toch hetzelfde probleem? Want zoals je zelf zegt: 1920x1080 is toch hetzelfde? Het wordt niet groter als je de resolutie niet verlaagt of een grotere monitor neemt...

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:44
Volgens mij snappen jullie het allebei en is hier gewoon sprake van miscommunicatie, haha!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

Cheezus

Luiaard

Is het niet een idee om een laptop met HDMI kabel mee te nemen naar een winkel en gewoon wat TV's uit gaat proberen of het er goed uit ziet/snel genoeg is e.d.?

• Hatsieflatsie
MicGlou schreef op zondag 05 februari 2012 @ 22:48:
Volgens mij haalde jij zelf het voorbeeld van een 30" tv aan en de goedkope prijs daarvan?
Dus? Bij een gelijke resoluite met dezelfde afmetingen, is het aantal pixels per inch gewoon hetzelfde. En dat zal ook zo blijven, ongeacht of het een monitor of TV-toetsel is.
Overigens snap je volgens mij zelf niet helemaal wat je wilt... je 'klaagt' over je huidige 24' 1920x1080 monitor omdat je altijd moet inzoomen bij het browsen... dan begin dus over grotere tv's omdat ze zo goedkoop zijn en gaat dan uiteindelijk een 24" tv en een monitor naast elkaar zetten... dan hou je toch hetzelfde probleem? Want zoals je zelf zegt: 1920x1080 is toch hetzelfde? Het wordt niet groter als je de resolutie niet verlaagt of een grotere monitor neemt...
Het is heel simpel: de letters zijn te klein voor mij. Door een groter oppervlak te nemen met dezelfde resolutie worden ze simpelweg vergroot.

Als je beter leest, zie je dat 24 inch TV en monitor als een voorbeeld aangegeven wordt. Want dan gaat het hier om karakter van het beeld, en of je daarin verschil zult merken tussen TV en monitor bij gelijke resolutie en grootte. :{.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Fordox schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:44:
[...]

nee 1920 is ongeveer het bereik van je scherm die de controllerboard erachter aan kan.
met een dichtere pixeldichtheid zijn er meer pixels die 1 pixel van de 1920 namaken, waardoor je dus scherper beeld krijgt.
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Pixels zijn kleiner of groter maar zeker niet meer pixels om 1 "pixel" te maken. Bij mijn 42 inch 1920x1080 plasma zijn de pixels veel groter dan op mijn 3,5 inch iphone 960x640. Daar zijn ze zelfs niet te zien.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:36

Nemesizz

Untouchable

Ik heb sinds kort een 40 inch TV als monitor (m'n broer z'n idee, hij had een scherm "over"). Het is even wennen (had eerst een 23 inch monitor) maar het is te doen.

Ik zit er tijdens PC gebruik redelijk dicht op, dan merk je duidelijk dat het beeld veel minder scherp is dan een 23 inch monitor (letters zijn wat korreliger), maar voor gamen of films kijken is het toch wel wat mooier (al hebben games beetje hetzelfde probleem als desktop, iets minder scherp dan een monitor).

Verder heb ik m'n PS3 er ook aan hangen, maar dan ga ik wat verder van het scherm afzitten en dan is het mooi scherp.

Het voordeel is dat ik nu 2 PC's en een PS3 aan 1 scherm heb hangen, en kan nog eventueel nog een PC via VGA en nog een PC/Console/whatever via een HDMI nog aansluiten (m'n monitor kon maar 1 apparaat per keer aan).

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

heb nu een tv scherm voor me.. het is vreselijk ...... de input/output is mega traag.. lagt als een gek.
Hooguit voor simpel kantoor/ browsen geschikt

[ Voor 32% gewijzigd door A87 op 06-02-2012 12:51 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-02 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Nemesizz schreef op maandag 06 februari 2012 @ 11:53:
Ik heb sinds kort een 40 inch TV als monitor (m'n broer z'n idee, hij had een scherm "over").

Ik zit er tijdens PC gebruik redelijk dicht op, dan merk je duidelijk dat het beeld veel minder scherp is dan een 23 inch monitor (letters zijn wat korreliger), maar voor gamen of films kijken is het toch wel wat mooier (al hebben games beetje hetzelfde probleem als desktop, iets minder scherp dan een monitor).
Gek he!
Lias schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:51:
heb nu een tv scherm voor me.. het is vreselijk ...... de input/output is mega traag.. lagt als een gek.
Dan moet je even alle beeldverbeteropties uitzetten, dan heb je zo die milliseconden terug.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:36

Nemesizz

Untouchable

Neu, vind het niet gek, zelfde aantal pixels op een groter oppervlak is minder scherp.
Maar het is wel iets om rekening mee te houden als je een TV als monitor wilt gebruiken.

Nu zul je er met een 32 inch minder last van hebben dan een 40 inch.

Het is niet onleesbaar ofzo, zo erg niet.

En inderdaad, alle beeld-verbeter foefjes uitzetten, meestal op default settings staat alles aan.
Ik heb zelf geen last van input lagg (alleen op VGA, maar die gebruik ik niet veel), PC aan de HDMI en niks aan de hand.

• yzx

yzx

Lias schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:51:
Ligt dat dan niet aan je tv? Ik heb hier totaal geen probleem van 8)7

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06-2025
yzx schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:03:
Ligt dat dan niet aan je tv? Ik heb hier totaal geen probleem van 8)7
Inputlag zal sterk van TV tot TV verschillen en in sommige gevallen zelfs van revisie tot revisie van dezelfde. Ik kan me ook voorstellen dat een firmware upgrade nog een verschil zou kunnen maken.
Daarnaast kan de gebruikte aansluiting ook een verschil maken, VGA/DVI zijn de grootste kanshebbers op lage inputlag doordat ze voor PC gebruik worden toegevoegd. Zoals ik op de vorige pagina al had aangeven kan het in sommige gevallen zelfs per HDMI poort verschillen doordat er 1 voor PC input is bestemd.

Voor vrijwel alle TVs gaat echter op dat de input lag hoger zal liggen dan bij de traagste monitor.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• Hatsieflatsie
Zojuist een TV besteld. :Y)

Verwijderd

Heb zelf een 42" Philips tv als scherm, zit er een cm of 65 vandaan, is zeer goed te doen. Extra input lag tov mijn "oude" Acer h235h is amper/niet te merken (hoe test ik dit?!). Speel vooral BF3 (pc) en diverse racesims op het scherm.

Heb hem wel via VGA aangesloten omdat er allemaal "digital crystal clear" zooi wordt aangezet als ik het scherm via HDMI aansluit, wat de kleuren helemaal omgooit en alles korrelig maakt.
Pagina: 1