Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[HTPC] Vaak BSOD's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Dit is de samenstelling van de HTPC die ik een aantal maand terug in elkaar heb gestoken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Terratec Cinergy T Stick RC€ 23,22€ 23,22
2Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 112,89€ 225,78
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 83,10€ 83,10
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Intel Core i3 2100€ 97,-€ 97,-
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 52,36€ 52,36
1Seasonic S12II 380W€ 48,-€ 48,-
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-4GBXL€ 26,99€ 26,99
1Sapphire HD 6450 512MB DDR3€ 31,60€ 31,60
1Gigabyte GA-H67MA-UD2H-B3 (1.1)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,99

Hierop draait een legale Windows 7 met de laatste updates, Windows Security Essentials, Plesk media server, Plesk, sabnzbd, sickbeard en couchpotato. De harde schijven staan niet in RAID en zijn NTFS geformatteerd. De htpc is via hdmi verbonden met onze tv.

Helaas krijg ik vaak BSOD's te zien met beschrijvingen zoals "memory management", "ntfs.sys",... Zeer frustrerend. Ik heb sabnzbd, sickbeard en couchpotato al eens afgesloten omdat het nogal beta software is, maar kreeg toch een BSOD te zien toen ik Windows Easy Transfer opstartte om een paar documenten te kopiëren.

Ik heb een volledige memtest 86+ laten lopen op beide ramsticks, maar er waren geen foutmeldingen... Aan wat kan dit liggen? De 3 ventilatoren van de Silverstone GD04 draaien op volle toeren (en maken overigens veel lawaai, ondanks de silent garanty), de temperaturen liggen rond 30-35 graden, buiten voor de GPU: 70 graden. Maar ik heb gelezen dat een GPU temperatuur zonder enige problemen kan oplopen tot boven de 100°C, misschien is dat bij deze ati dan niet zo?

Edit: ik krijg ook soms de typische windows melding dat een toepassing niet meer werkt: toepassing "Windows Verkenner werkt niet meer en moet worden afgesloten..". Ik steek daarvoor geen speciale dingen uit..

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Controleer je harddisk eens op corrupte bestanden. De GPU mag meestal 125 graden worden voor die zich terugklokt.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:05

F.West98

Alweer 16 jaar hier

volledige memtest, dus 8 uur lang? of één ronde, want dat zegt niets

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Verwijderd

Topicstarter
F.West98 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:10:
volledige memtest, dus 8 uur lang? of één ronde, want dat zegt niets
Een hele dag laten runnen, geen problemen gedetecteerd. Ik krijg overigens vaak foutmeldingen dat met het geheugen te maken hebben. Ook bv. Chrome dat moet worden afgesloten vanwege een geheugenfout (read). Zojuist computer terug gereset door bsod, eerste melding na herstart: "Catalyst Control Center: Host application werkt niet meer". Ik heb mij gewaagd aan 12800 CL9D omdat ik las dat 12800 eventueel nog ondersteund zou worden door het moederbord, en de ramsticks tot die dag gewoon op een lagere snelheid ondersteund worden.
Bartjezz schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:05:
Controleer je harddisk eens op corrupte bestanden. De GPU mag meestal 125 graden worden voor die zich terugklokt.
Welk progje raad je hiervoor aan?

Btw, bij het bekijken van apparaatbeheer, lijken er wel driver problemen te zijn: de netwerkadapters "Microsoft ISATAP Adapter" en "Teredo Tunneling Pseudo-Interface" hebben een uitroepteken. Fout is code 52: De digitale handtekening die voor de stuurprogramma's van dit apparaat vereist is, kan niet worden gecontroleerd. Mogelijk is na een recente hardware- of softwarewijziging een bestand geïnstalleerd dat onjuist is onderstekend of is beschadigd, of is er schadelijke software van een onbekende bron geïnstalleerd. Ik heb de laatste Realtek drivers van Gigabyte gehaald en de drivers hersteld, maar dat hielp niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2012 19:21 ]

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Ik zou gewoon ckeckdisk gebruiken

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:00
Misschien handig om dit proggie een te gebruiken: Bluescreenview
Kan je misschien zien welke bestand of driver de fout geeft maar dan moet het wel aan de software liggen die de BSOD geeft.

[ Voor 14% gewijzigd door SpiriTNL op 05-02-2012 19:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een diepe checkdisk dan? Want hij heeft door de regelmatige resets al een aantal keren een checkdisk uitgevoerd.

App crashes
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/wwihbzqrx/appcrash.png

BSOD's, blijkbaar vaak iets met de harde schijf
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/5zyi3o7yl/bsod.png

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2012 19:30 ]

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:00
Het kan inderdaad een schijf zijn die niet meer goed is.
Ik heb het ook een keer gehad dat een schijf op een bepaalde plek niet meer goed was.
Steeds als ik daar data wilde schrijven of lezen hing de computer.
SMART gaf geen fouten en windows draaide ook goed. Het klinkt raar maar toch was het zo.

Verwijderd

Wat laat Windows event viewer zien bij criticals?
Wellicht dat je uit de warnings en criticals al meer informatie kunt halen.

Verwijderd

Topicstarter
Hitachi Fitness Test
Quick Test uitgevoerd (S.M.A.R.T., media test, seek test, surface test): beide harde schijven ok. Een advanced test neemt echter veel tijd in beslag, maar ik wil het gerust uitvoeren als dat aangeraden is.

Ter info: voor deze test diende ik de control mode in de BIOS van AHCI naar IDE te wijzigen

Memtest86+
- Test 1 (behuizing gesloten, beide reepjes, slot 2 en 4): onmiddellijk errors
- Test 2 (behuizing open, reepje 1, slot 2, 40 min, 2 passes): geen errors
- Test 3 (behuizing open, reepje 2, slot 2, 11 min, 1 pass): geen errors
- Test 4 (behuizing open, beide reepjes, slot 1 en 3, 20 min, 1 pass): geen errors
- Test 5 (behuizing open, beide reepjes, slot 2 en 4, 64 minuten, 2 passes): geen errors

De ramsticks voelden nogal warm aan toen ik de behuizing open deed, misschien geraken ze oververhit? Het zou de errors bij gesloten behuizing verklaren. Nochtans zijn de 3(12V)+1(CPU) ventilators aangesloten en is het ramgeheugen passief gekoeld, maar misschien doet dat meer kwaad dan goed? Kan dit het probleem van de BSOD's zijn? Zoja, wat kan ik hier aan doen? Ik was juist van plan om de ventilators te minderen aangezien ze redelijk veel dB's produceren :)

Of ik heb de tests niet lang genoeg laten uitvoeren, het was een toevalstreffer en het ramgeheugen is daadwerkelijk stuk.. Ondanks dat de reepjes een tijd terug volgens een lange memtest wel in orde waren.

Windows Event viewer
Criticals en errors rond de tijd van de BSOD's:
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/oar0sitel/event_viewer.png

Ik heb geen idee hoe ik deze 2 driver problemen kan oplossen, ik heb reeds de laatste Realtek network driver van Gigabyte voor desbetreffende moederbord geïnstalleerd, maar dit gaf geen oplossing.
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/b5bimezj1/event_viewer_driver_tuneling.png

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 16:16 ]

Pagina: 1