Toon posts:

Backward compatibiliteit Ivy Bridge met H61

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een nieuwe computer aan het plannen en had een vraagje in verband met de compatibiliteit van Ivy Bridge met de huidige H61-chipset.

Het doel is een media/office/internet-pc te bouwen die minstens vijf jaar, maar liefst langer zal meegaan. Misschien wel het belangrijkste aspect waar ik rekening mee wil houden is de efficiëntie; daar zo'n computers het grootste gedeelte van de tijd idle draaien, en processors sowieso een goed energie-management hebben, wil ik ook een zuinig moederbord.

Ik ben op dit bord van Intel uitgekomen:
pricewatch: Intel Desktop Board DH61AG

Het is inderdaad een duur bord maar ik vind dat de voordelen opwegen tegen di nadeel; weinig features dus weinig controllers die continu energie slurpen. Uiteindelijk wordt 't gewoon een computer met een processor, geheugen, één SSD en eventueel nog een extra 2,5" HDD voor extra opslagcapaciteit. Verder niets fancy.

Ook heeft het bord een ingebouwde power supply waardoor ik met een simpele adapter van Dell een voeding heb die efficiënt is bij het idle-verbruik, maar ook stress aankan.

Ik denk dan ook dat dit bord perfect is. Er zou dan een i3 2125 in komen.

Indien mogelijk zou ik echter wachten tot Ivy Bridge in april. Ik weet dat je in het computerwereldje altijd kan blijven wachten op de next big thing, maar hier ben ik voor mijzelf al uit; als het moederbord het aan kan doe ik het vanwege het lagere energieverbruik.
De vraag is dus; kunnen die H61-moederborden Ivy Bridge-processoren aan? Ik las reeds van wel maar dat er een BIOS-update nodig zal zijn.

• Werkt het absoluut niet zonder die update of zal er reeds basisfunctionaliteit zijn zodat je Windows kan installeren en dan updaten? Indien niet moet het via mijn huidige computer, maar dat is een Mac. Is dit mogelijk?

• Mis je veel functionaliteit in de zin van ingebouwde features die van belang zijn?
Ik las bv. op internet:
However, it is important to note that, according to My Drivers, your motherboard must be equipped with the ME8 (management engine) firmware, which cannot be upgrade by the user. We are a little unclear on this requirement, but we suspect it has to do with Intel’s Active Management Technology and that most boards are already equipped.
Ik ken helaas te weinig van technische details om dit te begrijpen. Is dit bv. van belang?

Groot stuk tekst en misschien lastige vragen maar 't zou leuk zijn moest iemand kunnen helpen :).
Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Kleine kick...

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-02 15:25

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al aangegeven had heb ik reeds gezocht.

Ik heb dit topic geopend omdat ik weet dat het backward compatible is, maar niet veel snap van de bedenkingen die gemaakt worden.

Bijvoorbeeld, die ME8, wat het ook moge zijn, is niet backward compatible. De vraag was dus of dat dit belangrijk is...

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2012 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een kickje... Echt niemand met een antwoord?

• Jeroen P
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik heb gelezen dat ze sowieso backward compatible zijn met Z68 moederborden. Of ze ook backward compatible zijn met P61 en H61 borden heb ik niet gelezen en weet ik ook niet..

Maar als je toch wilt wachten op de ivy bridge waarom dan niet meteen op de nieuwe Z77 (of ander nieuw) moederborden? Hier zal vast ook een leuke optie tussen zitten rond jou prijsklasse.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht komt er een BIOS-update uit, waardoor oudere moederborden wellicht ook compatabiliteit krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Jeroen P schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:53:
Ik heb gelezen dat ze sowieso backward compatible zijn met Z68 moederborden. Of ze ook backward compatible zijn met P61 en H61 borden heb ik niet gelezen en weet ik ook niet..

Maar als je toch wilt wachten op de ivy bridge waarom dan niet meteen op de nieuwe Z77 (of ander nieuw) moederborden? Hier zal vast ook een leuke optie tussen zitten rond jou prijsklasse.
Normaal gezien wel.
De reden waarom ik geen andere chipset wil kiezen is om 't feit dat hoe minder controllers e.d. je hebt, hoe minder energie je pc gebruikt. Vandaar dus de minimalistische H61.
CptChaos schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:56:
Wellicht komt er een BIOS-update uit, waardoor oudere moederborden wellicht ook compatabiliteit krijgen.
En hoe gebeurt dat dan? Kan je gemakkelijk binnen geraken op je moederbord zonder geldige CPU of open je dan een wereld van ellende, proberen en resetten?

• noudm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
En hoe gebeurt dat dan? Kan je gemakkelijk binnen geraken op je moederbord zonder geldige CPU of open je dan een wereld van ellende, proberen en resetten?
Je flasht je bios met je oude cpu (of cpu van buurman/vriend), zet de nieuwe erin en klaar is Tony... :Y

Noud

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-02 10:48
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 00:06:
[...]

Normaal gezien wel.
De reden waarom ik geen andere chipset wil kiezen is om 't feit dat hoe minder controllers e.d. je hebt, hoe minder energie je pc gebruikt. Vandaar dus de minimalistische H61.

[...]

Beetje nonargument. Moederbord verbruikt sowieso al niets, je zult die HDD nog gaan werken dan...

Voor bios update heb je een processor nodig die er al op werkt.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Niet echt een non-argument hoor - in idle verbruikt tegenwoordig het mobo stukken meer dan de cpu. Een dual core Sandy Bridge cpu idlet op zo'n 500 mW, en met Ivy wordt dat nog lager.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier staat een lijstje met compatibele chipsets.

Wikipedia: LGA 1155

Verwijderd

Topicstarter
Dreamvoid schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:08:
Niet echt een non-argument hoor - in idle verbruikt tegenwoordig het mobo stukken meer dan de cpu. Een dual core Sandy Bridge cpu idlet op zo'n 500 mW, en met Ivy wordt dat nog lager.
Klopt, en dit is de reden waarom ik deze vraag stel.

Beetje jammer wel, ik kan geen processor lenen om het bios te flashen. Hopelijk maakt Intel het moederbord vlug compatibel vanuit de fabriek. Ivy Bridge werkt op H61 en het zijn tenslotte eigen producten...

Moet wel zeggen dat ik er niet echt optimistisch voor ben, het is echt wel een niche-product en less is more is iets wat volgens mij absoluut niet opgaat wat betreft moederborden.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ander vraagje, waarom nu een bord kopen voor een processor die pas over 3 maanden komt?

Je zou bij het updaten van je bios ook gewoon deze proc kunnen kopen en dan daarna weer op tweakers kunnen zetten. Zal je een keer 10-15 euro kosten dan

pricewatch: Intel Celeron G530 Boxed

[ Voor 61% gewijzigd door Ernemmer op 17-02-2012 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ernemmer schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 21:11:
Ander vraagje, waarom nu een bord kopen voor een processor die pas over 3 maanden komt?

Je zou bij het updaten van je bios ook gewoon deze proc kunnen kopen en dan daarna weer op tweakers kunnen zetten. Zal je een keer 10-15 euro kosten dan

pricewatch: Intel Celeron G530 Boxed
Ik ga er van uit dat dat moederbord gezien de geringe populariteit eerder discontinued zal worden dan geupdate. En dat vind ik jammer, want het is echt wel wat ik zoek.

Een trage processor (in de zin van niet future-proof) kopen gewoon voor de update vind ik verspilling. Niet zo zeer qua geld, het gaat gewoon ook in tegen het plan van het samenstellen van een eco-pc.

Dan zou ik bv. eerder nu een Sandy Bridge plaatsen, en 't voor de rest zo laten.

Aangezien de pc zowel voor thuisgebruik zal dienen gaat hij ook aan een tv aangesloten worden als mediaplayer en vandaar dat ik wou wachten trouwens - SB heeft een bug waarbij 23,976 niet 100% correct wordt weergegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2012 11:16 ]

Pagina: 1