dvd rippen : tutorial / guide for newbee

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216362

Topicstarter
ik ben een complete newbee op het gebied van dvd-rippen en dvd-decrypten, en ik ben ook al niet zo technisch aangelegd, al die begrippen zijn vreemd voor mij, wie kan me helpen ?

ik heb een mediaplayer gekocht (PC Ryan - Veolo) om van het geklooi met dvd's af te zijn.
daarbij een mobile harddisk van 1TB, verder heb ik een laptop met windows 7
we hebben 2 kleine kinderen die vaak films kijken, maar ook de dvd's rondstrooien vandaar.
nu heb ik een aantal legale dvd's die ik er op wil zetten.
tevens wil ik DVD's gaan downloaden, gratis of voor weinig.

1 kan ik deze het beste rippen en decrypten ?
zoja, wat is dan goede software hiervoor ?
ik heb #1 DVD Ripper gedownload, maar die stond meer dan 12 uur te draaien om 1 DVD van 3,6 GB te rippen.
ik heb het programma gecanceled want dat duurt me veel te lang.

2. of beter op internet zoeken en downloaden ?
zoja, hoe dan ? heb hier totaal geen ervaring mee.
zijn er goede aanbieders van DVD's ?

3. bestaan er tutorials / guides voor newbees ?

PS
ja ik ben al meer dan een dag aan het zoeken naar geschikte informatie, maar vind het niet.
waarschijnlijk zoek ik verkeerd, maar ja als je newbee bent en niet zo thuis in de begrippen is het best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Eerste link in Google "how to rip a dvd": klik
Daar staat een linkje naar een heel eenvoudige tool.. (handbrake)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Je wil een dvd overzetten naar een hdd als ik het goed begrijp.
Daar haal je een gedoe uit met software omdat gedaan te krijgen.

Waarom.?

Mensen doen dit ook vaak met foto's die van een camera af moeten en gooien er software tegenaan omdat gedaan te krijgen maar wederom.... Waarom.?

Stop die dvd nu eens in de dvd player van je pc en open deze nu eens door openen te kiezen.
Maak op je hdd een map met de film naam en kopieer simpel weg de map video_ts op de dvd naar de op de hdd gemaakte map. en klaar is klara.
Met foto's is het exact hetzelfde.

Lukt het copieren nu niet dan kan het zijn dat je een copieer beveiliging hebt op de dvd en zal je het eerst vrij moeten zetten, wat je kan doen met het programma "Any DvD" -even zoeken naar een "gratis" versie-
Op w7 is het lastig omdat je de oude versie niet kan gebruiken waardoor je het handmatig moet selecteren om de dvd te copieren naar hdd. in de oude versie was het simpelweg instaleren van deze software en tijdens copieren werkte het gewoon, waardoor het alleen maar bij een copieer actie blijft en je geen programma hoeft te starten hiervoor. Alleen simpelweg de map copieren was dan voldoende. zo zie je maar weer nieuwe versie is geen vooruitgang.

bij gedownloade dvd's zal je eigenlijk altijd wel een video_ts map krijgen of een iso bestand welke ook door je player afgespeeld kunnen worden..

Ik blijf me afvragen waarom mensen overal programma's voor nodig hebben terwijl er geen noodzaak toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bergen mediaspelers ondersteunen (nog) geen DVD-mappen (VIDEO_TS), aangezien daar niet alleen video inzit, maar ook een menu. Daarom zijn die programma's dus nodig, naast het verwijderen van beveiligingen, modificeren van de DVD (audiostreams en ondertitels eruit slopen/veranderen), etc.

TS: DVDFab kan alles wat je zoekt en meer. :)

[ Voor 5% gewijzigd door TimMer op 06-02-2012 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat voor hardware (processor, videokaart, geheugen, harde schijf, USB-versie) gebruik je? Te langzame of de verkeerde combinatie kan de boel nogal vertragen en een laptop is veelal niet gebouwd op snelheid.
Anoniem: 216362 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 09:30:
ja ik ben al meer dan een dag aan het zoeken naar geschikte informatie, maar vind het niet.
waarschijnlijk zoek ik verkeerd, maar ja als je newbee bent en niet zo thuis in de begrippen is het best lastig.
Het is de volgende keer dan handig om te vermelden enkele voorbeelden te geven van welke zoektermen je dan gebruikte. Dan kunnen we je helpen betere termen te bedenken :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TimMer schreef op maandag 06 februari 2012 @ 03:46:
[...]

Bergen mediaspelers ondersteunen (nog) geen DVD-mappen (VIDEO_TS), aangezien daar niet alleen video inzit, maar ook een menu. Daarom zijn die programma's dus nodig, naast het verwijderen van beveiligingen, modificeren van de DVD (audiostreams en ondertitels eruit slopen/veranderen), etc.

TS: DVDFab kan alles wat je zoekt en meer. :)
het gaat inderdaad om beveiligde dvd's, dus eerst decrypten en vervolgens comprimeren want het origineel is 3,6 GB en dat leek me wat veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor alle reacties
Zal de tutorial "how to rip a dvd" proberen te volgen
dan DVDFAB, Handbrake, AnyDVD, allemaal bekijken en proberen welke het meest gebruiksvriendelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
AnyDVD is ideaal om DVDs die beveiligd zijn alsnog om te zetten naar een iso bestand (digitale kopie)(http://www.slysoft.com/nl/anydvd.html) omdat de decryptie eraf gehaald wordt. Volgens mij heb je dat nodig want ik las in een van de reviews van nl hardware dat de speler niet overweg kan met DVD folder structuur.

Handbrake heb ik laatst gebruikt om Video_TS om te zetten naar bijvoorbeeld mkv (was voor een tablet die meeging op vakantie en die dus geen Video_TS aan kan). Dat is misschien een alternatief ten opzichte van iso's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Anoniem: 216362 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:56:
[...]

het gaat inderdaad om beveiligde dvd's, dus eerst decrypten en vervolgens comprimeren want het origineel is 3,6 GB en dat leek me wat veel
Veel? 3,6 GB is erg weinig voor een originele dvd. Meestal is een film van 100 minuten eerder richting 8 a 8,5 GB. Programma's als DVDshrink etc. zijn gemaakt om een dergelijke duallayer-dvd te comprimeren zodanig dat deze 'past' op een zelf te branden singlelayer-dvd. Al dan niet met behoud van meu's etc.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
Witte schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:53:
[...]

Veel? 3,6 GB is erg weinig voor een originele dvd. Meestal is een film van 100 minuten eerder richting 8 a 8,5 GB. Programma's als DVDshrink etc. zijn gemaakt om een dergelijke duallayer-dvd te comprimeren zodanig dat deze 'past' op een zelf te branden singlelayer-dvd. Al dan niet met behoud van meu's etc.
Ik denk dat er gerefereerd wordt aan het feit dat de pc er 12 uur voor nodig ljikt te hebben en dat IS wel veel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 20:07
Even een up in een heel oud topic maar even aansluitend bij wat besproken is:
Als je een dvd ript met bv dvdshrink comrpimeer je van een duallayer naar een singlelayer disc. Maar ik kan nergens vinden of deze compressie verder ook afbreuk doet aan de kwaliteit van de film? Ik wil namelijk mijn collectie gaan rippen en het verschilt nogal of ik 300 dvd's eerst moet rippen met dvdshrink voordat ik een ISO maak of dat in 1 keer kan doen. Weet iemand hier het antwoord op want dat heb ik nooit kunnen vinden...

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:42
mveijden schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 08:32:
Als je een dvd ript met bv dvdshrink comrpimeer je van een duallayer naar een singlelayer disc. Maar ik kan nergens vinden of deze compressie verder ook afbreuk doet aan de kwaliteit van de film? Ik wil namelijk mijn collectie gaan rippen en het verschilt nogal of ik 300 dvd's eerst moet rippen met dvdshrink voordat ik een ISO maak of dat in 1 keer kan doen. Weet iemand hier het antwoord op want dat heb ik nooit kunnen vinden...
Volgens mij heeft dvdshrink ook gewoon de optie om de compressie uit te zetten. Dan krijg je gewoon een 1 op 1 kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Laatst online: 20:16
mveijden schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 08:32:
Ja, de kwaliteit gaat acteruit vanwege de compressie... hoeveel dat is per film hangt van de film af. Sommige films maken bijna maximaal gebruik van de ruimte op de schijf en dan zal er zware compressie worden toegepast, terwijl andere films amper groter zijn dan de gewenste 4,3GB en dus vrijwel geen verschil in kwaliteit zullen tonen. Maar zoals gezegd kan die compressie ook gewoon uit en dan krijg je een 1:1 kopie, maar mijn argument zal dan zijn dat je voor de kwaliteit van DVD's 4 tot 8 GB aan ruimte per film reserveert en dat kan efficienter...

Als ik jou was dan zou ik de DVD's naar h264-> MKV oid rippen ipv ISO's, kleinere bestanden en betere beeldkwaliteit (wanneer gecompresseerd) vanwege een veel efficientere decoder.

Edit: Je zegt ruimte is niet perse een issue... maar dan wil ik toch het argument maken dat je veel meer kwijt kan als je de volledige film op 2 tot 3 GB codeerd dan gemiddeld 6 tot 8GB voor een duallayer DVD... het scheelt letterlijk de helft.

@Osirus... dat ligt er geheel aan hoe je de decoder instelt, dit kan ook 'lossless'. DVD is eenvoudig heel slecht gecodeerd, wanneer je de gebruikte software goed instelt heb je geen kwaliteitsverlies maar wel een veel kleiner bestand. AVI was toentertijd al een betere encoder, DVD is eigenlijk heel erg achterhaald en zonde om nog in te zetten (net zoals bluray btw)... zoals met een audio CD is het afgevuld met leegte die een goede FLAC encoder er ook uit codeert zonder kwaliteitsverlies :) Het kiezen van een MPEG stream om een kleiner bestand te krijgen sloopt de boel juist meer omdat het een minder efficiente decoder is en er dus meer kwaliteitsverlies zal optreden voor een bestand wat net zo groot is. De kwaliteit hetzelfde houden... tja dan kan je net zo goed een ISO maken omdat je dan alsnog met grote bestanden zit. Maar goed... TS heeft aangegeven geen problemen met de grootte te hebben, dan zou gewoon puur een 1:1 mpeg rip idd het beste zijn...

[ Voor 39% gewijzigd door MicGlou op 03-01-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
De grote van het bestand vind ik op zich niet super spannend, harde schijf ruimte is zo duur niet meer.
Ik ben wel een kwaliteitsfreak dus het gaat mij erom dat de kwaliteit van de rip gelijkwaardig blijft aan het origineel dus de MKV tip vind ik dan een goeie. :)

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nou, naar H.264 in een MKV-tje coderen is altijd nog hercoderen.. Dús kwaliteitsverlies.

Rippen als originele MPEG-stream zoals 'ie op de DVD staat zónder hercoderen is nog altijd het beste voor de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MicGlou schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 08:43:
Als ik jou was dan zou ik de DVD's naar h264-> MKV oid rippen ipv ISO's, kleinere bestanden en betere beeldkwaliteit (wanneer gecompresseerd) vanwege een veel efficientere decoder.
Je haalt een paar dingen door elkaar - h.264 is een codec. Een decoder heb je nodig om af te spelen (of te 'decoderen'). Een 'encoder' is software die omzet naar een gewenste codec. MKV is een container - letterlijk een omhulsel waarin je meerdere 'streams' stopt': audio, video, ondertiteling.
@Osirus... dat ligt er geheel aan hoe je de decoder encoder instelt, dit kan ook 'lossless'.
Aangezien h.264 geen lossless formaat is (bestaan die in de videowereld?) in tegenstelling tot bv. FLAC heb je altijd kwaliteitsverlies.
AVI was toentertijd al een betere encoder container, DVD is eigenlijk heel erg achterhaald en zonde om nog in te zetten (net zoals bluray btw)... zoals met een audio CD is het afgevuld met leegte die een goede FLAC encoder er ook uit codeert zonder kwaliteitsverlies :) Het kiezen van een MPEG stream om een kleiner bestand te krijgen sloopt de boel juist meer omdat het een minder efficiente decoder codec is en er dus meer kwaliteitsverlies zal optreden voor een bestand wat net zo groot is.
Technische termen gecorrigeerd.

Ik weet niet of AVI 'beter'was, het is een beetje appelen en peren vergelijken. DVD is een 'formaat' en een fysieke drager net zoals Blu-Ray, containers zorgen voor bestanden. Die zijn onafhankelijk van de drager. AVI had ook voldoende beperkingen, vandaar dat MKV al een tijdje heer en meester is.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
Als ik het zo lees dan ga ik even met handbrake spelen. Sowieso is dat al de favoriet geloof ik want 9 van de 10 keer kom ik daar steeds weer op uit. Beetje formaat sparen is niet erg natuurlijk maar niet het hoofddoel dus rippen naar MKV gaat het wel worden denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Laatst online: 20:16
@Borromini... excuus, haalde de boel idd door elkaar, tis even geleden het rippen van DVD's etc. Bedankt voor die correctie...

Maar heel erg op de details gekeken, ja dan heb je met het omzetten altijd 'verlies', maar een goed ingestelde encoder bij het omzetten van 'oude DVD mpeg stream' naar een meer moderne h264 encoded MKV kan nagenoeg zonder zichtbaar kwaliteitsverlies en zal altijd een kleiner bestand opleveren, oftewel het opslaan van de DVD in zijn geheel als ISO is wat mij betreft zonde van de ruimte... dat is het punt. Je duikt iets te diep in de stof nagelang de vraag. De TS wilde eventueel met dvdshrink dvd's verkleinen/compresseren, dan is de keuze om het te encoden naar een ander efficienter formaat altijd een betere keuze, en al helemaal beter dan de 6 tot 8 GB voor de volledige ISO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 09:19:
[...]

Je haalt een paar dingen door elkaar - h.264 is een codec. Een decoder heb je nodig om af te spelen (of te 'decoderen'). Een 'encoder' is software die omzet naar een gewenste codec. MKV is een container - letterlijk een omhulsel waarin je meerdere 'streams' stopt': audio, video, ondertiteling.
Nu haal je zélf ook een paar dingen door elkaar. Een 'codec' is een stukje software, coder en/of decoder. H.264 is een video compressie standaard, géén codec! Codecs voor H.264 zijn bijvoorbeeld de welkbekende x264, QuickTime (7), Nero Digital of ProCoder et cetera.
[...]

Aangezien h.264 geen lossless formaat is (bestaan die in de videowereld?) in tegenstelling tot bv. FLAC heb je altijd kwaliteitsverlies.
MicGlou heeft gelijk. H.264 kán ook lossless. (M.b.v. een CRF van 0 coderen in 't geval van x264 bijvoorbeeld.)
[...]

Technische termen gecorrigeerd.
codec = format/standaard in dat verhaaltje ;)
MicGlou schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 08:43:
[...]

@Osiruis... dat ligt er geheel aan hoe je de decoder instelt, dit kan ook 'lossless'. DVD is eenvoudig heel slecht gecodeerd, wanneer je de gebruikte software goed instelt heb je geen kwaliteitsverlies maar wel een veel kleiner bestand. AVI was toentertijd al een betere encoder, DVD is eigenlijk heel erg achterhaald en zonde om nog in te zetten (net zoals bluray btw)... zoals met een audio CD is het afgevuld met leegte die een goede FLAC encoder er ook uit codeert zonder kwaliteitsverlies :) Het kiezen van een MPEG stream om een kleiner bestand te krijgen sloopt de boel juist meer omdat het een minder efficiente decoder is en er dus meer kwaliteitsverlies zal optreden voor een bestand wat net zo groot is. De kwaliteit hetzelfde houden... tja dan kan je net zo goed een ISO maken omdat je dan alsnog met grote bestanden zit. Maar goed... TS heeft aangegeven geen problemen met de grootte te hebben, dan zou gewoon puur een 1:1 mpeg rip idd het beste zijn...
Een audio-CD met een DVD vergelijken is natuurlijk onzin. Een audio-CD is helemáál niet gecomprimeerd, dus nogal wiedes dat FLAC er dan lossless nog wat kleiners van weet te maken 8)7

Maareh, ik ben nu eventjes een DVD (interlaced MPEG2, 6000 kb/s) aan het recoden naar lossless H.264 m.b.v. x264, -crf 0 en de yadif deinterlacer met preset 'veryslow' voor de meeste compressie (placebo = useless). Dit resulteert in een stream van ongeveer 30 Mb/s!! :X Kortom, een vervijfvoudiging van je bitrate. Logisch ook, want het is lossless 8)7 No way dat een lossless H.264-stream meer comprimeert dan een lossy MPEG2, ook al is H.264 een in principe 'beter' formaat wat beter comprimeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Osiris schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:08:
[...]

Nu haal je zélf ook een paar dingen door elkaar. Een 'codec' is een stukje software, coder en/of decoder. H.264 is een video compressie standaard, géén codec! Codecs voor H.264 zijn bijvoorbeeld de welkbekende x264, QuickTime (7), Nero Digital of ProCoder et cetera.
OK... Op de Nederlandse Wikipedia-ingang staat h.264 vermeld als codec, in de Engelse versie staat het inderdaad nergens vermeld.
[...]

MicGlou heeft gelijk. H.264 kán ook lossless. (M.b.v. een CRF van 0 coderen in 't geval van x264 bijvoorbeeld.)
Weer wat bijgeleerd :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:22:
[...]

OK... Op de Nederlandse Wikipedia-ingang staat h.264 vermeld als codec, in de Engelse versie staat het inderdaad nergens vermeld.
offtopic:
De Nederlandse Wikipedia is bij vlagen dan ook serieus slecht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
Osiris schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:08:
[...]

Maareh, ik ben nu eventjes een DVD (interlaced MPEG2, 6000 kb/s) aan het recoden naar lossless H.264 m.b.v. x264, -crf 0 en de yadif deinterlacer met preset 'veryslow' voor de meeste compressie (placebo = useless). Dit resulteert in een stream van ongeveer 30 Mb/s!! :X Kortom, een vervijfvoudiging van je bitrate. Logisch ook, want het is lossless 8)7 No way dat een lossless H.264-stream meer comprimeert dan een lossy MPEG2, ook al is H.264 een in principe 'beter' formaat wat beter comprimeert.
En wat voor programma gebruik je hiervoor? Is dat met Handbrake of gebruik je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
mveijden schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:15:
[...]

En wat voor programma gebruik je hiervoor? Is dat met Handbrake of gebruik je dat niet?
FFmpeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
Ah, ga ik van de week even googelen. Zo eerst nog even een laptop opereren en installeren als het goed is. :p

Pagina: 1