Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kast gekocht, de aerocool VX-9 pro LE, met daarin 4 fans gepositioneerd zoals op de afbeelding.

Afbeeldingslocatie: http://www.aerocool.com.tw/images/case/vx9_pro_le/air_flow.jpg
fan 4 is momenteel niet ingebouwd, paste niet omdat ik heb lopen prutsen met kabels (toch maar tijdelijk :P)

Ik wil bovenop de kast, waar de 2x120mm fans zitten, een radiator plaatsen voor mn waterkoelsetje. In de kast is nergens anders plaats.
Het probleem is dat ik bijna geen lucht uit de kast voel komen aan de bovenkant en slechts een klein beetje aan de achterkant. Bovenop zit een rooster die naar mijn vermoeden een deel van de lucht tegenhoud. Problematisch, gezien het feit dat een radiator meer luchtweerstand geeft dan een rooster.

De fans zouden volgens de fabrikant 58CF/M verplaatsen op maximale stand. Ik draai ze altijd op 60% vanwege het geluid. echter zelfs op 100% vermogen is er amper lucht uit mijn kast te voelen komen.

Mijn vraag: is dit zuchtje wind genoeg om mijn 6950 en mijn AMD Phenom II X4 960T te koelen (2x120mm rad)? zonee, zou het schelen als ik de rear-fan omdraai? dan zijn er 2 fans die mn kast inblazen en 2 die mn kast uitblazen. De voeding is gepositioneerd op de bodem. Zonee, hoeveel CFM raden jullie aan?

• Namsan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05-2021
Volgens je verhaal en het plaatje heb je nu 2 intake fans (1 en 5) en 3 outtake fans (2 en 3).
Als je de rear fan omdraaid dan kom je toch op 3 intake en 2 outtake fans :?
Je voelt weining lucht uit je kast komen maar hoe zijn de temperaturen van je kast, CPU en GPU op het moment? De rear fan omdraaien lijkt me niet echt bevorderlijk voor een goede airflow.

Verwijderd

Download HWmonitor om iig te weten wat je temps zijn.
En nee niet omdraaien en niemand kan je vertellen of dat zuchtje genoeg is.

Verwijderd

Topicstarter
Fan nummer 5 is geen intake, dat is een optionele fan. Was ik vergeten erbij te zetten. Mn graka haalt onder load 70 graden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 02:22:
Mn graka haalt onder load 70 graden.
Dat zit er goed uit. En je CPU temps?

• Namsan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05-2021
Mischien heb je gewoon een lekker stille, voldoende gekoelde PC.

Verwijderd

Topicstarter
Graka: idle 50 - load 70
Processor idle 24 - ~50 (ik heb mn na 5 minuten op 42 graden en het stijg niet snel meer)
Zou het kunnen dat mn temperatuursensor kapot is? load 42 graden na 5 minuten, de stockfan draait op 3300rpm?

Maar dat is op lucht, en ik wilde dus kijken of mn airflow voldoende was om een radiator te koelen.
Ik denk dat ik voor de trial and error manier ga - gewoon inbouwen, en indien onvoldoende er een shroud bij bouwen en fans vervangen.

De rear outtake laat ik lekker voor wat ie is.

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Even een vraag: de huidige situatie is van boven naar beneden:
-Bovenkant kast
-120mm fans
-rooster
-mobo/rest van de binnenkant van de kast?

En waar moet de raidator dan precies komen? Nog boven de bovenkant van de kast, of tussen het rooster en het mobo in?

Dat laatste geval lijkt me sowieso lastig ivm mobo-heatsinks, RAM en de 4(+4) stroomkabel voor de CPU. Lijkt me dat dat moeilijk gaat passen.

Maargoed ik geloof dat je het eerste geval bedoelt, gezien de boel met het kleine briesje dat uit de bovenkant komt gekoeld moet worden?
Wat je natuurlijk ook altijd kan doen is nog 2 extra 120mm fans (met fangaurds ;) ) bovenop je rad plaatsen. Je hebt de boel dan toch al extern, dus dan kun je net zo goed 'all out' gaan :p

Verwijderd

Topicstarter
====== <- rooster
[==][==] <- fans
====== <- rooster

De radiator past NET niet in de kast. De clips die het RAMgeheugen op zn plaats houden zijn ongeveer 2mm te groot :'(
Ik leg (of nouja, tape/tie wrap) hem bovenop de kast. Ik zat er meer mee dat ik vermoedde dat er onvoldoende lucht in de kast was en dat daarom de top fans zo weinig lucht verplaatsten. Bovendien heeft die rear fan weinig nut als er geen CPU fan aanwezig is die veel warme lucht de kast uit wil hebben.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:32:
Bovendien heeft die rear fan weinig nut als er geen CPU fan aanwezig is die veel warme lucht de kast uit wil hebben.
Sorry maar wat zeg je nu? Natuurlijk heeft een rear fan nut als er geen cpu fan aanwezig is!. Tenminste als je cpu geen stock cooler heeft maar wel een degelijk koelblok. De rear fan zorgt samen met je 2 top fans voor de airflow in je hele kast... en aangezien je je 2 top fans wil vervangen door je radiator, al helemaal! Natuurlijk moeten ze wel de lucht naar buiten blazen.

[ Voor 4% gewijzigd door diedazz op 05-02-2012 14:39 ]

Get Airflow, save the world.

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Mwah, ik heb zelf een 360+120 rad om de boel (CPU + GPU) koel te houden en heb de fans op de laagste stand staan. Dan voelt je ook maar een heel klein briesje, maar de temps zijn wel gewoon goed. Ik zou me daar dus niet al teveel zorgen om maken.

Wat betreft je rear fan: Zeker niet weghalen. Hij trekt lekker wat lucht over je VRMs en NB van je mobo heen en dat is op zich best belangrijk :p

Verwijderd

Topicstarter
diedazz schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:39:
[...]

Sorry maar wat zeg je nu? Natuurlijk heeft een rear fan nut als er geen cpu fan aanwezig is!. Tenminste als je cpu geen stock cooler heeft maar wel een degelijk koelblok. De rear fan zorgt samen met je 2 top fans voor de airflow in je hele kast... en aangezien je je 2 top fans wil vervangen door je radiator, al helemaal! Natuurlijk moeten ze wel de lucht naar buiten blazen.
Ik wilde die 2 top fans niet weghalen, juist laten zitten om lekker lucht te laten blazen door die radiator.
Ik dacht dat zoveel exhaust fans een beetje overkill waren met zo weinig warmteproducerende elementen in de kast (de radiator hangt er immers buiten) en het idee was dat als de rear exhaust uit stond, alle lucht wel via de bovenkant eruit moest en zo iets meer lucht over de radiator te persen
Pagina: 1