Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Raar voorval pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een goede avond iedereen

Ik heb deze middag mij computer (die ik helemaal zelf in elkaar heb gestoken) volledig in orde gebracht met besturingsprogramma erop te installeren enz... Nu toen alles klaar was heb ik weliswaar nog een extra fan kabel geconnecteerd van een van mijn koelingen. Toen liep het fout, er flikkerende een licht en mijn pc viel helemaal uit.

Ik heb hem proberen opstarten maar er gebeurde niets meer. Dan na even op het web te surfen naar oplossingen, heb ik uiteindelijk mijn kabels even losgekoppeld en terug in mijn moederbord gestoken (ook mijn bios batterij losgekoppeld). Maar ik toen ik mijn 24 pin kabel als laatste terug wou steken zag ik een groen lichtje branden op mijn videokaart. Maar als ik mijn kabel echt goed diep/vast stak dan gebeurde er niets. Dus heb ik die kabel zelf wat vast gehouden terwijl die slecht in mijn moederbord zat. Toen ik dat deed begon mijn voeding, harde schijf, blu ray speler, CPU en GPU te draaien zoals het hoort en zag ik kort een stuk van mijn bios op mijn scherm. Wel viel die na enkele seconden uit omdat ik de 24 pin kabel moest blijven vasthouden en die waarschijnlijk niet meer op de juiste plaats had gehouden.

Ik weet dat dit heel bizar is en dat ik ongelooflijk dom ben geweest door die kabel te connecteren terwijl mijn pc aanstond maar weet toch iemand raadt met dit voorval? Is mijn moederbord toch kapot gegaan door kortsluiting of een ander onderdeel?

Alvast bedankt,

Tom

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-10 22:55

Silasje

www.Entjes.eu

Uit je verhaal kan ik niet opmaken of je de computer al op hebt gestart zonder de ventilator die het probleem veroorzaakt heeft. In principe kan het aansluiten van een ventilator niet zulke hele grote gevolgen hebben (als die wel goed zat!)

1. opstarten zonder die fan
- als dit werkt , is je fan kapot

anders stap 2

2. opstarten zonder alle fans (ook zonder CPU fan (totdat je de bios ziet))
- als dit werkt is je 12v (fan aansluitingen op je MB kapot)
- oplossing: fans rechtstreeks op de voeding aansluiten met verloop stekker

anders stap 3

3. Moederbord met zo min mogelijk randapparatuur opstarten (voeding, cpu, 1 ram stikje(evt. videokaart als geen onboard aanwezig is ))
- werkt dit? dan is een ander onderdeel defect. (alles 1 voor 1 aansluiten)

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

• Namsan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05-2021
@Silasje
Blijkbaar werken de fans van de cpu en video kaart gewoon, aangenomen dat de fans draaien i.p.v. de CPU en GPU zelf (anders deze even goed vastzetten _/-\o_ ). Om te concluderen dat de fan aansluiting op het MB kapot is als alle andere fans losgekoppeld zijn lijkt me wat kort door de bocht.

Stap 1 en anders stap 3 uitvoeren lijkt me verstandig.
Mischien dat je iets meer en gedetailleerde informatie kan geven?
Success ermee.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Alle kabels goed controleren of er niks zwart in zit(kortsluiting), en of er niks los zit.

Als de pc draait mag je dus nooit aan je pc werken.
Indien je aan je pc wilt werken dan, alle stroom kabels losmaken, dan pc starten(3 seconde indrukken), dan ontlaad de pc zich van stroom.
Nu kun je aan je pc werken, wel met statische pols bandje werken. En niet op je sokken werken, want je zou jezelf kunnen opladen en ontladen naar de pc.
Met een stofzuiger je pc schoonmaken mag ook niet, zelfs je plastic buis van je stofzuiger kan statisch je pc kapot maken.

[ Voor 72% gewijzigd door jan99999 op 05-02-2012 04:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn computer nu opgestart zonder fan (koeling, wel met GPU, CPU enz..) erin en ik zag dat de fan poort wat scheef stond.
Die heb ik nu recht gezet en mijn computer werkt terug prima. :-)

Bedankt voor de hulp!

Wel heb ik nog een klein vraagje. Nu draait er geen enkele fan van de koeling van mijn pc zelf. Is het verstandig om die fan toch nog terug aan te sluiten?

Gr.Tom

• Namsan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05-2021
Zou het wel doen. Weet je meteen of het nou aan de fan lag of niet.

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-10 22:55

Silasje

www.Entjes.eu

Ja, zeker doen!

Als dit toch weer problemen veroorzaakt, zijn de fans met verloopstekkertjes ook rechtstreeks op de voeding aan te sluiten!

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Pagina: 1