Onstabiel AMD systeem: SSD en/of geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:10
Ik heb last van meerdere bsod's gehad op mijn game-pc. De meeste zijn te herleiden (debugging tool for windows) naar de OCZ vertex 3 MI firmware en creative drivers.

De her-installatie van windows verliep de laatste keer vlekkeloos en de laatste drivers, firmware en updates zijn geïnstalleerd. Ik ben zelf behoorlijk ervaren met computers, maar dit keer krijg ik het systeem dus niet 100% stabiel. Aan de andere kant doet hij het normaal gesproken prima en heb ik al honderden uren ermee gegamed.

Ik had kort gezegd gewoon een paar vragen waar ik zelf het antwoord niet zeker van weet. Met de antwoorden kan ik dan weer iets verder komen misschien.

1: Ik heb een AMD FX-8150 die geschikt is om native tot 1866 MHz geheugen te draaien. Ik heb geschikt geheugen daarvoor en draai dat geheugen op de specificaties volgens de fabrikant. Mijn moederbord, zoals vrijwel elk recent moederbord, vermeldt bij de specificaties dat geheugen op 1866 via een overclock wordt ondersteund. Het moederbord en de processor kunnen beide de snelheid dus aan. De vraag is of het dan alsnog mogelijk zou kunnen zijn dat (naast DDR voltage wat al op 1.65V loopt) er ergens nog iets moet gebeuren om de 'overclock' stabiel te krijgen? Ik las op sommige sites bijvoorbeeld dat de CPU/NB voltage dan hoger kon naar 1.2 Volt. In principe ben ik eigenlijk niks aan het overclocken, omdat ik alles instel volgende de specificaties van de hardware. Daarnaast vermeldt geen enkele officiële bron dat zoiets zou moeten gebeuren.

2: De OCZ vertex 3 MI (firmware 2.15) draait als primary schijf. Is het bekend of SSD's eigenlijk te onstabiel zijn voor het draaien van een OS?

Ik zoek al weken naar oplossingen en niks lijkt te helpen. Het kan dus ook zijn dat één van bovenstaande punten de boel onstabiel houden. De BSODs die ik heb wijzen in ieder geval naar onstabiele hardware. Blijft trouwens vreemd dat de crashes altijd gebeuren in vrijwel idle stand, terwijl ik uren Battlefield 3 kan spelen zonder crashes. Memtest86+ en al dat soort testen heb ik al meerdere keren gedaan en ik weet ondertussen zeker dat de hardware goed is en goed aangesloten is.

Alvast bedankt voor feedback!

Edit:
Ik heb een paar kleine lettertjes gevonden op de Kingston site:

Onder de algemene beschrijving van de HyperX Genesis modules staat onder andere:
1.7v–1.95v voltage range for dual channel applications for AMD based systems and Intel chipsets older than X58

In de officiële specificatie PDF staat alleen dat dit geheugen getest is om te lopen op 1.65V. Ik heb wel een AMD dual channel setup, dus ik ga het voltage op 1.75 zetten! Denk dat dit dan toch wel de oorzaak moet zijn geweest van alle BSODs.

[ Voor 13% gewijzigd door Playa del C. op 05-02-2012 08:55 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik ben echt gek op het merk Kingston ,maar de hyper X serie heb ik nooit een goed product gevonden vanwege zijn hoge voltage instellingen om de beoogde snelheid cq timings te halen.
De KVR serie heb ik wel "stapels" van liggen en dat werkt altijd op low voltage en overclockt nog redelijk.
Op het moment zitter er 2x4GB in de pc van me vrouw ,het is 1333MHz wat op 1600MHz loopt zonder te prutsen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:08

epic_gram

undercover moderator

Playa del C. schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:37:
Ik heb last van meerdere bsod's gehad op mijn game-pc. De meeste zijn te herleiden (debugging tool for windows) naar de OCZ vertex 3 MI firmware en creative drivers.
probeer het eens zonder creative en OCZ hardware.
2: De OCZ vertex 3 MI (firmware 2.15) draait als primary schijf. Is het bekend of SSD's eigenlijk te onstabiel zijn voor het draaien van een OS?
SSD's worden juist altijd gebruikt als primaire schijf. OCZ is alleen niet zo'n heel betrouwbaar merk.
Ik zoek al weken naar oplossingen en niks lijkt te helpen. Het kan dus ook zijn dat één van bovenstaande punten de boel onstabiel houden. De BSODs die ik heb wijzen in ieder geval naar onstabiele hardware. Blijft trouwens vreemd dat de crashes altijd gebeuren in vrijwel idle stand, terwijl ik uren Battlefield 3 kan spelen zonder crashes. Memtest86+ en al dat soort testen heb ik al meerdere keren gedaan en ik weet ondertussen zeker dat de hardware goed is en goed aangesloten is.
Troubleshooter al doorgenomen?
Edit:
Ik heb een paar kleine lettertjes gevonden op de Kingston site:

Onder de algemene beschrijving van de HyperX Genesis modules staat onder andere:
1.7v–1.95v voltage range for dual channel applications for AMD based systems and Intel chipsets older than X58

In de officiële specificatie PDF staat alleen dat dit geheugen getest is om te lopen op 1.65V. Ik heb wel een AMD dual channel setup, dus ik ga het voltage op 1.75 zetten! Denk dat dit dan toch wel de oorzaak moet zijn geweest van alle BSODs.
Je zegt net dat je memtest86+ al hebt gedraaid. Waarom denk je dan dat het toch je geheugen is? Heb je wel 8 uur gedraaid?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Playa del C.
epic_gram schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:56:
[...]
probeer het eens zonder creative en OCZ hardware.
Vergeten te vermelden: Ik heb voor die problemen firmware en drivers geupdate, waardoor die BSOD niet meer voorkomt.
[...]
SSD's worden juist altijd gebruikt als primaire schijf. OCZ is alleen niet zo'n heel betrouwbaar merk.
SSD's worden niet altijd gebruikt als primaire schijf. Door de snelheid is het uiteraard wel het fijnste als je je OS daarop zet. De vraag was meer of een SSD van zichzelf al zo onstabiel kan zijn dat er BSOD van komen op regelmatige basis. Ik vind dat persoonlijk eigenlijk vreemd, omdat ik 100% stabiliteit van een opslag medium verwacht, ongeacht de techniek. Je geeft eigenlijk al aan dat OCZ SSD's dus over het algemeen niet bekend staan als stabiel (of stabiel genoeg).
[...]

Troubleshooter al doorgenomen?
Die troubleshooter had ik zelf kunnen maken ... Het probleem is hier wat ingewikkelder, en misschien zelfs niet oplosbaar. Mensen op het sevenforum, die erg goed zijn in het oplossen van BSOD's konden dit ook niet oplossen, waardoor alleen hardware stabiliteit overblijft. Het vreemde is dat ik uren memtest kan draaien en games kan spelen, maar dat soms in idle er spontaan een BSOD komt.
[...]

Je zegt net dat je memtest86+ al hebt gedraaid. Waarom denk je dan dat het toch je geheugen is? Heb je wel 8 uur gedraaid?
Ik heb memtest voor 8 passes gedraaid en dat zou voldoende moeten zijn inderdaad. Ik heb echter verschillende bronnen gevonden op internet waaruit blijkt dat het HyperX geheugen op een AMD systeem op minimaal 1.75V zou moeten lopen!
Achteraf ben ik ook niet zo blij met dit soort hoge voltage geheugen. Een volgende keer komt er gewoon standaard spec geheugen in, met als belangrijkste dat het werkt op standaard voltage.

Ik heb mijn pc vandaag helemaal opnieuw geinstalleerd en alles perfect laten verlopen. DDR voltage is dus nu 1.75V en ik zal zo eerst een paar dagen draaien om te kijken of het zo stabiel blijft. Bedankt voor de feedback!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:08

epic_gram

undercover moderator

maar als je die troubleshooter al hebt doorlopen, heb je het geheugen al vervangen. ;) Wat gebeurde er daarna?

Probeer het met een andere SSD, andere voeding, ander geheugen, enz. Als het probleem hardwarematig is, zou het ook met een linux installatie moeten optreden. Ga dus een poosje met linux werken.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Playa del C.
Goede adviezen, ik heb alleen geen andere geschikte SSD, voeding en geheugen liggen... De linux installatie is ook een goede optie.

Zoals ik al zei ben ik nu een paar dagen bezig om op 1.75 Volt te testen en tot nu toe, na een paar uren draaien per dag nog geen enkele BSOD gehad. Dit kan nog wel komen, dus de komende dagen wacht ik dat nog even af. Voor de voltage verhoging had ik zo gemiddeld elke dag één BSOD, dus als ik volgende week nog geen BSOD heb, dan ga ik er eerst vanuit dat het systeem stabiel is :)

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1