Intern bellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 22:03
Hoi Tweakers

Eerst en vooral mijn keuze voor dit boardje: ik vond niet dat dit echt bij "Mobile" thuishoorde, gezien het niet om smartphones gaat, maar wel meer over een intern netwerkje waarin deze telefoons zouden moeten werken. Tevens gaat mijn vraag dan ook over welke telefoons (= apparatuur), en hoe ik dit moet opzetten (netwerkje).
Al bij al hoop ik dat ik met dit boardje juist gekozen heb. Zoniet: mijn verontschuldigingen Modje!

Ik heb ervaring met computers, (computer!)netwerken opzetten, enz... Maar als het op telefonie aankomt, heb ik niet veel kaas gegeten.

We wonen vrij groot (vooral verdiepingen dan), en 1 van onze problemen is dat we thuis onze gsm niet gewoon in onze broekzak laten steken, maar laten rondslingeren. Frequent komt het voor dat personen niet in dezelfde ruimte zijn, en we zijn het roepen naar elkaar een beetje beu (ook ivm met radio's op de kamers, headsets... enfin).

Daarom ben ik al enkele dagen op het internet aan het zoeken hoe ik het gemakkelijkste een (eventueel apart?) netwerkje tussen meerdere draadloze telefoons kan opzetten. Deze telefoons zullen altijd in die kamers blijven. De enige functie die ik voorzie voor die telefoons is dat ze naar elkaar kunnen bellen, ze hebben geen buitenlijn nodig.
Maar hoe ik dit het makkelijkste kan doen en opzetten, begrijp ik nog niet goed. Ik ben al termen als "DECT" tegengekomen, maar zoals ik al zei ken ik niet veel van telefonie af.

Hoe ik het een beetje bezag, waren een soort WiFi telefoons die met de draadloze router verbinding konden maken, en via dat wlan-netwerk elkaar kunnen vinden en dus bellen. Waarschijnlijk zie ik het nu veel te simpel, want ook dergelijke telefoons heb ik nog niet echt gevonden. Of dat dus überhaubt mogelijk is...

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 17:01
Ha LighScan,

Ikzelf ben geen telefoon expert, maar ik zou je enigszins wel een beetje de richting in kunnen sturen.

De simpelste manier is wat je zelf zegt, via DECT. Dit zijn draadloze telefoons die via 1 basis station (beter vertaald als "server") communiceren met de buitenlijn. De eenvoudigste set kan ongeveer zo'n 5 a 6 draadloze telefoons ondersteunen. Bedenk wel, het maximale bereik is grofweg 300 M !
Eventueel zou je nog een 'repeater' kunnen aanschaffen om dit probleem te verhelpen.

Een andere manier is een Interne VoIP server op te zetten met DECT VoIP telefoons. Omdat je aangeeft dat je niet naar buiten hoeft, hoef je je ook geen SIP Trunk te nemen en een simpele laptop van max 5 jaar oud kan de taak van server al aan. (Astrix kan hiervoor bijv. gebruikt worden. Dit is Freeware op GNU licentie)

Succes !

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
Hoi D_Jeff

Alvast al vriendelijk bedankt voor uw snelle reactie! Die DECT lijkt interessant, maar 300 meter max bereik is wel een euvel dat zeker overkomen moet worden. Ik plan om 5 telefoons in gebruik te nemen om overal er eentje te hebben liggen.
Hoe kan ik die telefoons opladen? Moeten ze dan 1 voor 1 in dat ene basisstation? Of kunnen ze elk apart opgeladen worden via een stekkertje in het stopcontact? Dat laatste zou handig zijn.

Wat is het voordeel van een VoIP-server? Ik heb namelijk nu wel een fileserver draaien (een gewone desktoppc), die vrijwel de hele dag aanstaat. Ik zou zo'n Astrix eventueel in een virtual machine kunnen draaien? Maar om dat op te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 15:43
DECT setjes hebben gewoon 1 lader/standaard per telefoon.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
Dat is alvast zeer handig om te weten, dat lost het "laadprobleem" alvast op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@ LighScan:
De ene dect telefoon heeft een accu, de ander maakt gebruik van 2 of 4 oplaadbare batterijen.
Wat RocketKoen stelt, klopt ook. Hou wel rekening dat het niet de bedoeling is dat je 5 telefoons met 5 basis stations koopt, dat gaat niet werken.
Wat wel mogelijk is om een "set" te kopen. Een winkel zoals Dixons (in NL) adverteert hier soms nog wel eens mee.
Voorbeeldje: Siemens DECT setje: 3 telefoons, 1 basis station en 2 laders. Dit setje zou je eventueel nog kunnen uitbreiden. De enige handeling die er wel aan zit is dat deze telefoons aangemeld moeten worden bij het basis station, echter staat dit (bijna) altijd vermeldt in de gebruiksaanwijzing.

Een VoIP-server kan nuttig zijn, maar kost meer moeite om op te zetten.
Voornaamste reden om zoiest te doen, is dat je kan instellen welke telefoon met welke telefoon mag bellen of gebeld worden, digitale voice log voor elke extensie (telefoon) en dat VoIP zowel met DECT als met een telefoon met een UTP kabel werkt.
Astrix server laat zich prima virtualiseren, al is het wel even handig om te na gaan welke software je daarvoor wil gaan gebruiken. (Try out lukt prima in bijv Virtual Box of VMware Player, voor het echte werk kan je eventueel ook VMware ESXi gebruiken. Alle genoemde software zijn Freeware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
Die VoIP-server biedt me eigenlijk extra mogelijkheden die in mijn situatie niet nodig zijn. Ik ga dus voor zo'n DECT-setje.

Als ik het goed begrijp, heb je 1 basisstation (het equivalent van een draadloze router?) en dan de overige telefoons, die enkel een oplader hebben (het equivalent van mijn computers, de clients als het ware...)

Klopt dit? Zo ja, dan denk ik dat ik verder kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Op mijn werk hebben we deze telefoons:

http://www.voipshop.nl/pr...om-m9-ip-dect-handset.htm

En als ik zo die beschrijving lees dan heb je dus de mogelijk om 9 van die telefoons aan te sluiten op het basis station dat je hier http://www.voipshop.nl/pr...m-m9-ip-dect-telefoon.htm op de achtergrond ziet.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
VeterisVulpes schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:32:
Die VoIP-server biedt me eigenlijk extra mogelijkheden die in mijn situatie niet nodig zijn. Ik ga dus voor zo'n DECT-setje.

Als ik het goed begrijp, heb je 1 basisstation (het equivalent van een draadloze router?) en dan de overige telefoons, die enkel een oplader hebben (het equivalent van mijn computers, de clients als het ware...)

Klopt dit? Zo ja, dan denk ik dat ik verder kan!
Correct opgevat ;)

Feitelijk heb je 1 Server ("Master") - (rol vergelijkbaar met indd de Wlan Router) en x aantal clients ("slave").
Kwestie van alle clients aanmelden op de server en gaan met die banaan. Mocht het bereik eventueel niet helemaal naar wens zijn, dan is voor een paar tientjes een DECT Repeater kopen.

Heb zo het idee dat je hier wel uit gaat komen. Ik zou zeggen: Gebruik uw favo zoekmachine en zoek even rond naar een leuk setje. Mijn eerder aangegeven suggestie (Dixons) verkoopt dat soort spul wel, maar zijn nou niet de voordeligste daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
Heel erg bedankt voor de behulpzaamheid (en reacties!). Ik ga er maandag is achter, nadien zal ik deze post en topictitel nog even updaten, maar het zal vast wel in orde komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Nou TS, Surprise us.

Hoe is de stand van zaken?

Pagina: 1