Toon posts:

[Macbook Pro] Geschatte reparatieduur, iemand ervaring?

Pagina: 1
Acties:

• XQz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-11-2021
Hi,

ik heb eindelijk besloten de overstap te maken van Windows naar MacOSX en schafte me via de online store een Macbook Pro aan. Ik wou een mat scherm, hoge resolutie (15" met 1680x1050) en een 7200 rpm HD (BTO).

Op 17/01 de orderbevestiging gekregen en op 31/01 stond de UPS-man aan de deur. Toen ik mijn MBP echter voor het eerst opende merkte ik dat de toets "9" niet goed terugveerde en soms niets registreerde.

Geweest naar de dichtstbijzijnde AASP, die zeiden me te bellen naar AppleCare. Heb dit gedaan en kreeg een casenummer en moest de MBP dan in de winkel afgeven voor reparatie. In de winkel werd het duidelijk dat het veel eenvoudiger was hem DOA te laten verklaren een nieuw toestel te vragen.

Nu mijn eigenlijke vraag: ik vertrek eind februari op internationale stage naar Engeland en ik kan natuurlijk niet vertrekken zonder laptop. Heeft iemand enig idee hoelang zo'n nieuw toestel aanvragen gemiddeld duurt? Ik weet dat er niet gewerkt wordt in het weekend, heb mijn case/serienummer reeds ingegeven op de "repair status" pagina van Apple, maar werd niet gevonden.

Kleine sidenote: ik leef in België en heb geen idee of er al dan niet een Apple Depot is in België. Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat, misschien iemand die in een AASP werkt? Ik ga ervan uit dat de BTO terug van China moet komen enz, dus weer 2 weken wachten?

Alvast bedankt,
een ietwat paniekerige XQz.

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Kan je niet gewoon de laptop terugsturen onder het mom van: "Toch niet helemaal mijn ding" (iets met koop op afstand enzo) en direct weer een nieuwe bestellen of eventueel langs Apple Store gaan om hem fysiek aan te schaffen...

[Voor 18% gewijzigd door The Great HooD op 04-02-2012 19:35]

• XQz
Dan moet ik waarschijnlijk kosten betalen, omdat de laptop al werd opengedaan. Nu, toch al te laat, toestel werd reeds DOA verklaard...

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:51
Mijn ervaring met de online Apple Store is dat wanneer je binnen de 14 dagen zit je, ondanks dat de verpakking geopend is en de macbook pro is opgestart het product gewoon mag retourneren.
Dit is ook het geval met een defect. Je kunt ook afspreken dat ze een nieuwe opsturen en je de oude retourneert nadat de nieuwe is ontvangen.

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
XQz schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 19:46:
Dan moet ik waarschijnlijk kosten betalen, omdat de laptop al werd opengedaan. Nu, toch al te laat, toestel werd reeds DOA verklaard...
Nope, dat is de bedoeling van de koop op afstand wet, en het retourneren ervan binnen een week of 2 weken. Omdat je het product niet fysiek hebt gekocht kon je dus ook niet zien of het product jou pastte. Je kan je laptop dus testen in dat weekje en als je het niet bevalt stuur je hem terug, je kan Apple daar gewoon over bellen...

Lijkt mij de beste optie, indien hij niet al DOA is verklaard, en je dus geen andere opties meer hebt.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:17
Beide opties duren waarschijnlijk ongeveer net zo lang. Sinds de procedures voor reparaties en DOA's in dit geval beiden rusten op transport/verwerking van de order door mensen, kun je waarschijnlijk wel rekenen op een week of 2~4.

Scenario 1:
DOA verklaren via de Apple store hotline en een vervangen Mac regelen. Hierdoor wordt een nieuwe BTO aangemaakt die weer vanuit China wordt verstuurd. Kleine kans dat er misschien al een BTO het centraal distributiecentrum in Tilburg, Nederland aanwezig is, waardoor je niet op de hele BTO procedure hoeft te wachten.

Scenario 2:
Casenummer van reparatie aangevraagd, inleveren bij een APR. De Mac zal dan worden doorgestuurd naar een gecertificeerd reparatiecentrum in Belgie, waarna de topcase vervangen zal worden indien de plastic constructie verbogen/afgebroken is. Een klein uurtje tot anderhalf uur werk, waarna het afhangt van transport etc.

Wat eventueel ook een mogelijkheid is, is om tijdens je stage in Engeland de Mac in te leveren bij een retail store, die zijn over het algemeen een stuk sneller en zullen de Mac ter plekke repareren of vervangen. Mocht je dus met je 'probleem' kunnen leven zou je dus het casenummer blijven behouden en pas in Engeland laten repareren sinds er op Mac's een wereldwijde garantie zit van 1 jaar.

• XQz
@k5052: Ik denk dus dat het bij mij om scenario 2 gaat? Ik had gebeld naar AppleCare en zij gaven me een casenummer. Ik bel morgen nog eens om te vragen hoe lang het zou duren en zien of ik er eventueel wat druk kan achter zetten.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee