Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09 13:18
Ik heb voor een zeer zacht prijsje een storcenter PX4 weten te bemachtigen, en het viel mij op dat de ingewanden van dit NAS station eigenlijk een embedded Atom bord is. nu is dit ding in originele staat al een stuk veelzijdiger (en duurder :) ) dan ik dacht, maar met het woordje Atom gingen bij mij de tweaker-oogjes twinkelen, want ik dacht, daar is misschien nog wel iets leukers van te maken. ik heb hem open gehaald en het moederbord heeft wel wat leuke features. dualcore, DDR3, USB3, uiteraard SATA, gaat u maar door. er lijkt ook een PCI express x4 connector op te zitten. dit vermoeden wordt versterkt door een gat in de behuizing op die plek waar je een PCI kaart in vast kan schroeven. dit is dan natuurlijk perfect voor een videokaartje, wat hij standaard niet heeft.
kortom, hardwarematig is hij erg interessant en niet moeilijk om te bouwen naar een PC/server. maar het lastige is natuurlijk de software. er staat nu een linux variant op. om hem voor andere doeleinden geschikt te maken wil ik er eigenlijk een ander OS op zetten, zoals ubuntu/xbmc of windows. maar om de duifmeneer te quoten: hoe? is het mogelijk om op dit embedded bordje een ander OS te zetten? het is natuurlijk wel een X86, maar de vraag is of hij wel een soort-van BIOS heeft wat ook door andere OS'en ondersteund wordt (en of hij kan booten vanaf bijv. een USB stick).

eigenlijk wil ik ook wel de handleiding van dit bordje zelf hebben, want als ik dat bordje zo zie denk ik dat het een stuk veelzijdiger is dan wat Iomega er van gebruikt, met onder andere de ongebruikte PCI express en andere stekkers die intern zitten. mijn vermoeden is dus dat het een standaard ontwerp is van een ander bedrijf, maar ik heb niks over dit bordje kunnen vinden. op het bordje staat iets wat lijkt op een serienummer: IPPBD-SC (versie 1.03 staat eronder). er staat niks op wat wijst op een mogelijke fabrikant (wat ook doet vermoeden dat het 3rd party is, anders had er wel iomega op gestaan), en niks wat resultaat oplevert op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken, of waar ik info over dit bordje kan vinden?
nog een vraag, is er kans dat ik dit ding van bijv. USB kan laten booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Dat booten op de USB lijkt me dat je dat gewoon moet proberen. Niet dat ik er heel veel ervaring mee heb, maar ik zou op dat bordje een even gaan kijken naar een manier om de BIOS te vinden. Misschien is het mogelijk om een PCI-e kaartje van een andere pc te lenen en te kijken of je beeld kan krijgen? Op het moment dat je beeld hebt, is het volgens mij niet al te moeilijk om te kijken hoe erg de BIOS op slot zit.

Verder lijkt dit me eerder een topic voor procs en mobo's of anders OH.

Anyhow, succes met klooien :)

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
ik heb al even wat geprobeerd, maar ik loop nog een beetje tegen het issue videokaart aan. het geheel wordt namelijk gevoed met een 90W voeding. verder is volgens mij de stroomvoorziening op dat bordje zelf naar de PCIE ook niet echt krachtig, dus er moet een erg zuinig kaartje in. ik had er nog eentje liggen, maar dat is een insteekkaartje voor SDVO, wat deze atom waarschijnlijk niet ondersteunt want ik krijg geen beeld door ;).
dus, iemand een idee wat voor videokaart ik erin zou kunnen stoppen?

andere optie is dat ik de interne GPU gebruik, er zit namelijk een interne stekker met daarnaast VGA. 16 contacten en veel analoog grut eromheen, dus dat zal wel VGA zijn, maar daar heb ik natuurlijk geen pinout van. weet iemand of dit misschien gestandariseerd is?

[ Voor 21% gewijzigd door danielbakker op 06-02-2012 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
iemand met een goed idee voor beeld?