Onwetend abonnement op Vodafone TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06
Een heel goeie middag,

Ik heb een geschil met Vodafone waarover ik graag wat advies zou willen hebben. Eerst zal ik even de situatie uitleggen:

Het begon zo'n anderhalf jaar geleden (ik denk mei 2010). Deze jongen kocht een HTC Desire om die in combinatie met z'n Vodafone prepay sim-kaart te gebruiken. Leuk, een smartphone, dus ook gelijk de internet Blox erbij om er vollop gebruik van te kunnen maken. Al snel kom ik ook terecht bij Vodafone tv: tv kijken op je telefoon. Het leek mij redelijk gratis over te komen, maar al snel merk ik dat er geld van mijn tegoed wordt afgeschreven. Ik heb verder nergens gezien dat dit om maandelijkse kosten gaan en krijg ook geen bericht dat ik een abonnement heb afgesloten. Ik laat het daar dan ook bij.

Van toen tot december 2011 heb ik af en toe nog wel de internet blox van Vodafone en kijk ik ook geregeld op My Vodafone om te checken hoeveel mijn tegoed is en welke blox ik aan heb staan.

Begin december 2011 begint het me op te valt het me op dat mijn tegoed ineens €0,00 is, terwijl ik een week daarvoor nog een euro of acht had en hooguit een paar sms'jes heb gestuurd in de tussentijd. Dus neem ik contact op met de klantenservice van Vodafone. Daar vertellen ze me dat ik nog een abonnement heb lopen bij Vodafone TV, anderhalf jaar eerder afgesloten. Dus ik ga direct naar MyVodafone om te kijken of ik daar iets kan vinden over dit abonnement, maar nee, niks. Bij Vodafone antwoorden ze daarop door te zeggen dat dit abonnement alleen kan vinden door met mijn telefoon naar de site van Vodafone Live te gaan. Als ik dat doe, vind ik echter niks anders dan een pagina waar ik voor moet inloggen, maar geen gegevens voor heb. Aanmelden helpt ook niet.

Het komt er dus op neer dat ik anderhalf jaar een abonnement voor €5/maand heb gehad waarvan ik niet op de hoogte was, de status niet kon controleren zonder Vodafone te contacteren en wat ik ook niet kon opzeggen zonder Vodafone telefonisch te benaderen. Daarom belde ik verolgens Consuwijzer. Zij zeiden dat Vodafone in principe zijn informatieplicht heeft geschonden en dus niet rechtmatig heeft gehandeld. Zij adviseerden mij om een klachtbrief te schrijven.

Die klachtbrief met de eis van volledige restitutie van het betaalde geld is verzonden, maar ik kreeg hierop als reactie dat mijn nummer niet bij Vodafone bekend was (inmiddels was ik overgestapt uit ontevredenheid en hoge kosten, mijn klacht was echter ingediend voordat ik overstapte). Na het aanvoeren van aanvullende informatie en het benadrukken van het feit dat ik inmiddels was overgestapt middels een tweede brief, kreeg ik antwoord: mijn klacht werd van de hand gewezen.

Nou weet ik dat ik naar de geschillencommissie kan stappen, maar het probleem is dat ik niet zoveel/geen bewijs heb. Vodafone heeft de helft van mijn gegevens inmiddels verwijderd en het is voor mij vrij lastig om te bewijzen dat ik niet ben geïnformeerd. Daarom heb ik de volgende vragen:
  1. Heeft iemand nog algemeen advies betreffende deze zaak? Kan ik dit nog winnen? Zoja, hoe?
  2. Heeft iemand misschien een keer iets vergelijkbaars meegemaakt?
  3. In de laatste reactie van Vodafone staat dat ik dit abonnement terug had kunnen vinden onder Vodafone Live! -> My Vodafone -> Mijn abonnementen. Kan iemand dit bevestigen/uitleggen?
  4. Is het Vodafone te verwijten dat ze mijn gegevens hebben verwijderd nadat ik heb aangegeven dat ik een klacht heb over het betreffende onderwerp?
  5. Maakt het nog uit dat ik minderjarig (17) was op het moment van afsluiten?
Groeten,
Joris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Joris,

Ik moest zelf even googlen wat betreft vodafone TV. Ik kreeg als tweede resultaat:

http://www.vodafone.nl/ap...t/tv_en_video/wat_is_het/
Het leek mij redelijk gratis over te komen, maar al snel merk ik dat er geld van mijn tegoed wordt afgeschreven. Ik heb verder nergens gezien dat dit om maandelijkse kosten gaan en krijg ook geen bericht dat ik een abonnement heb afgesloten.
Als ik op de bovenstaande link druk staat er netjes een kopje "kosten" en kan ik het volgende uit halen:
Onbeperkt tv kijken - TV abonnement - € 5,- per maand
Zowel de vorm (TV abonnement) en kosten staan er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ned1 is alleen graties de rest kost 5 permaand.
Dat kan je aan & uit zetten,maar 1 maal aan,dan loopt die elke maand door ,totdat je het afzet.

Een advies in deze zaak is wel moeilijk.Vodafone geeft NOOIT geld terug,dat is ook het beleid.
Evt te veel betaald word weer met volgende maand gelijk gemaakt.
Daarom geef ik je ook weinig kans,op geld.
Maar evt uit coulance ,als ze begrip vol zijn,kunnen ze misschien iets voorstellen.
Misschien een gsm en/of met prepaid,maar dan moet je ook echt dat kunnen aantonen.
(Dat je het niet bewust hebt aangezet,en zeker niet gebruikt.Dat kunnen ze zien,want t.v kijken word als DATA afgerekend)

succes ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:50
[verwijderd]

[ Voor 90% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit lijkt meer om consumentenrecht te gaan dan iets wat met de technische kant van telecom te maken heeft, dus ik tik je topic door naar SF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:12

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Joris schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 17:20:
Het leek mij redelijk gratis over te komen, maar al snel merk ik dat er geld van mijn tegoed wordt afgeschreven. Ik heb verder nergens gezien dat dit om maandelijkse kosten gaan en krijg ook geen bericht dat ik een abonnement heb afgesloten. Ik laat het daar dan ook bij.
(...)
Het komt er dus op neer dat ik anderhalf jaar een abonnement voor €5/maand heb gehad waarvan ik niet op de hoogte was
In de eerste maand besef je al dat het financiële aspect niet is zoals je verwacht.. en je doet niets. Vervolgens merk je 18x niet dat er geld van je tegoed af gaat (zie je alleen het tegoed of heb je ook een rekeningoverzicht?).
Het kan goed zijn dat Vodafone fouten heeft gemaakt met de introductie van het pakket, maar jij hebt ook passief gehandeld.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:34:
Vodafone geeft NOOIT geld terug,dat is ook het beleid.
Evt te veel betaald word weer met volgende maand gelijk gemaakt.
En beleid heeft te maken met recht?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nextron schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 19:04:
[...]

[...]
En beleid heeft te maken met recht?
:S Ik zou het niet weten,ik trek ook geen partij in deze.Het is alleen algemeen gebruik bij vodafone dat er
heel moeilijk geld terug naar een klant gaat.
En dat heb ik helaas ook zo mogen ervaren. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:30:
Beste Joris,

Ik moest zelf even googlen wat betreft vodafone TV. Ik kreeg als tweede resultaat:

http://www.vodafone.nl/ap...t/tv_en_video/wat_is_het/
[...]
Als ik op de bovenstaande link druk staat er netjes een kopje "kosten" en kan ik het volgende uit halen:
[...]
Zowel de vorm (TV abonnement) en kosten staan er wel bij.
Het lastige is dus dat het om de situatie van anderhalf jaar geleden gaat. De site zag er toen niet zo uit.
Mar.tin schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:35:
Met bovenstaande, en ik zou even de jaren aanpassen want december '12 is nog niet geweest ;)
Da's nogal blond
Nextron schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 19:04:
[...]

In de eerste maand besef je al dat het financiële aspect niet is zoals je verwacht.. en je doet niets. Vervolgens merk je 18x niet dat er geld van je tegoed af gaat (zie je alleen het tegoed of heb je ook een rekeningoverzicht?).
Het kan goed zijn dat Vodafone fouten heeft gemaakt met de introductie van het pakket, maar jij hebt ook passief gehandeld.
Ik ben daar destijds wel op doorgegaan door informatie op te zoeken. Wat ik precies vond weet ik niet meer, maar ik weet wel heel zeker dat als ik had gevonden dat ik een abonnement was aangegaan, dat ik daar dan naar had gehandeld.

Verder zie ik alleen mijn tegoed. Het is mij wel eens opgevallen dat er wat meer tegoed doorheen ging dan ik verwachtte, maar dit toegeschreven aan de absurd hoge prijzen (30 cent per minuut) van Vodafone. Er is verder geen enkele manier voor mij om te controleren waar dit tegoed heen ging, behalve dan het tellen van sms'jes en het aantal belminuten. De afschrift van dit abonnement stond dan ook nergens vermeld.

Het is dan ook vooral dat punt waarop ik mijn gelijk probeer te halen tegenover Vodafone. Naar mijn mening hebben ze mij onvoldoende inzicht gegeven dat ik een abonnement had (zowel bij afsluiten als gedurende de looptijd).
Maar evt uit coulance ,als ze begrip vol zijn,kunnen ze misschien iets voorstellen.
Ze wilden me wel een paar euro beltegoed teruggeven, maarja daar heb je niks aan als je geen klant bent bij Vodafone. Wel fijn dat ze het zelf héél coulant vonden.
Dat kan je aan & uit zetten,maar 1 maal aan,dan loopt die elke maand door ,totdat je het afzet.
Dat vind ik dus erg opvallend, aangezien alle andere services die Vodafone aan prepay-gebruikers levert (Blox) wel per maand worden stopgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lastige is dus dat het om de situatie van anderhalf jaar geleden gaat. De site zag er toen niet zo uit.
Hoe zag die pagina er wel uit dan? Met alle respect, je bent eigenlijk nu nog verder van huis. De gegeven pagina (http://www.vodafone.nl/ap...t/tv_en_video/wat_is_het/) geeft precies aan wat voor dienst het is, wat het kost en hoe je het kan opzeggen. Nu kan ik je geen exacte getallen geven, maar de pagina die ik je zojuist heb gegeven kan best anderhalf jaar oud zijn; er wordt namelijk gesproken over "Zorgeloos Internet Blox." Deze bestaat al een tijdje niet meer (http://www.vodafone.nl/mo..._blox/blox_voor_internet/).
Dat vind ik dus erg opvallend, aangezien alle andere services die Vodafone aan prepay-gebruikers levert (Blox) wel per maand worden stopgezet.
Alleen als je onvoldoende tegoed hebt, anders word een blox automatisch verlengd.

http://www.vodafone.nl/mo..._blox/blox_voor_internet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-10 20:58
Dat automatisch verlengen is pas sinds kort, sinds ze de basis internet blox hebben verlaagd van 250MB naar 100MB (en werkt niet op de 100MB blox), in ieder geval voor internet...

[ Voor 9% gewijzigd door kutagh op 04-02-2012 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:08:
[...]

Hoe zag die pagina er wel uit dan? Met alle respect, je bent eigenlijk nu nog verder van huis. De gegeven pagina (http://www.vodafone.nl/ap...t/tv_en_video/wat_is_het/) geeft precies aan wat voor dienst het is, wat het kost en hoe je het kan opzeggen. Nu kan ik je geen exacte getallen geven, maar de pagina die ik je zojuist heb gegeven kan best anderhalf jaar oud zijn; er wordt namelijk gesproken over "Zorgeloos Internet Blox." Deze bestaat al een tijdje niet meer (http://www.vodafone.nl/mo..._blox/blox_voor_internet/).
Ik weet vrij zeker dat ik niet zo'n overzichtelijke pagina voorgeschoteld heb gekregen destijds. Daarnaast moet je voor het gebruik van de dienst met je telefoon naar Vodafone Live en niet naar die betreffende site.

Trouwens, ik zit nu even goed te kijken naar die site, voornamelijk bij de kosten, en ik zie dit:
Je kunt ook TV bekijken zonder abonnement. Je betaalt dan een vast bedrag per 10 minuten. Het bekijken van Nederland 1 is altijd helemaal gratis.
Ik weet vrij zeker dat ik destijds in de veronderstelling was dat ik hier gebruik van maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klopt dat je naar Vodafone Live moet gaan, maar het gaat puur om de kosten en gebruik ervan, en die zijn vermeld. Nogmaals, ik weet niet wanneer die pagina is gemaakt, maar wanneer er oude termen worden gehanteerd.. Dat gaat dat moeilijk worden.
Ik weet vrij zeker dat ik destijds in de veronderstelling was dat ik hier gebruik van maakte.
Vrij zeker.. veronderstelling.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
Het is een veronderstelling omdat ik niet weet of de opties van nu hetzelfde zijn als toen. Ik weet iig zeker dat ik niet akkoord ben gegaan met een abonnement tot nader opzegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay, ik speel nu even de advocaat van de duivel (vodafone), alle feitjes op een rijtje:

- De pagina die ik je had gegeven duidt duidelijk aan wat de kosten zijn en hoe je ervan af komt (mocht het zover komen, dan kan de technische dienst laten zien hoe oud die pagina is);
- Je onderneemt heel laat actie (anderhalf jaar later);
- Je wordt gecompenseerd in de vorm van beltegoed (op basis van bovenstaande feiten hoeven ze dit niet te doen).
Ik weet iig zeker dat ik niet akkoord ben gegaan met een abonnement tot nader opzegging.
Tja, het gaat best gemakkelijk met dat soort dingen. Een paar klikken verder ("ja, ik accepteer" komt heel vaak voor) en je hebt je geabonneerd op zulke diensten. Enfin, je zei zelf nog:
Al snel kom ik ook terecht bij Vodafone tv: tv kijken op je telefoon. Het leek mij redelijk gratis over te komen, maar al snel merk ik dat er geld van mijn tegoed wordt afgeschreven.
Ik zal het hierbij laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-10 13:09
Via waybackmachine vind je deze pagina uit 2009:

http://web.archive.org/we...obile_tv_en_video/kosten/

Lijkt me toch dat ze steeds de kosten aardig hebben aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
Zentbeer schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:18:
Via waybackmachine vind je deze pagina uit 2009:

http://web.archive.org/we...obile_tv_en_video/kosten/

Lijkt me toch dat ze steeds de kosten aardig hebben aangegeven.
Ja, €0,50 per 10 minuten. Ik zie hier nergens iets staan over dat je automatisch een abonnement aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apart, heb je wel hetzelfde pagina voor je? Ik zie toch echt duidelijk het volgende staan.
Wil je zorgeloos tv kijken op je mobiel? Maak dan gebruik van het TV & Video abonnement. Je kijkt dan voor € 5,- per maand 24 uur per dag tv op je mobiel. Ga naar Vodafone live! op je mobiel om het TV & Video abonnement te activeren. Probeer het abonnement nu, en kijk automatisch de eerste drie maanden gratis tv op je mobiel!
Nogmaals..
Je kijkt dan voor € 5,- per maand 24 uur per dag tv op je mobiel. Ga naar Vodafone live! op je mobiel om het TV & Video abonnement te activeren.
Ik weet vrij zeker dat ik niet zo'n overzichtelijke pagina voorgeschoteld heb gekregen destijds.
Pagina blijkt precies hetzelfde te zijn :) Maar goed, succes nog.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2012 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:35:
Apart, heb je wel hetzelfde pagina voor je? Ik zie toch echt duidelijk het volgende staan.

[...]
Kosten tv kijken (zonder tv abonnement)
Standaard € 0,50 per 10 min
Pagina: 1