Wegvallende netwerkverbinding tussen PC en NAS

Pagina: 1
Acties:

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Sinds kort heb ik een Synology DiskStation DS212j met twee WD20EARX harde schijven. Als ik bestanden van de harde schijf op mijn pc kopieer naar de NAS, lijkt dat in eerste instantie gewoon te werken. Maar binnen tien minuten krijg ik één of meer van de volgende meldingen.
- Windows Fout Code 64: De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar.
- Windows Fout Code 121: De time-outperiode van de semafoor is verlopen.
- Windows – Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt: Kan niet alle gegeven voor bestand X opslaan. De gegevens zijn verloren gegaan. Deze fout kan zijn veroorzaakt door een fout in de computerhardware of netwerkverbinding. Probeer het bestand ergens anders op te slaan.
- Kan X niet kopiëren. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar.

Als dit probleem zich voordoet, is de pc zijn verbinding met de router kwijt en is er dus geen internet meer. Als ik de pc vervolgens opnieuw opstart, is de verbinding met de router weer hersteld. De pc draait XP Professional en is via een netwerkkabel met de router verbonden. Verder heb ik nooit andere netwerkproblemen ondervonden, de internetverbinding is bijvoorbeeld gewoon stabiel.

In eerste instantie gebruikte ik FreeFileSync om bestanden tussen de harde schijf en de NAS te synchroniseren. Toen het probleem zich voor het eerst manifesteerde, dacht ik dat het te maken had met een time-out. Voor het benaderen van de NAS moest ik namelijk inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens had ik in de NAS een nieuwe gebruiker zonder wachtwoord aangemaakt zodat ik de NAS altijd kan benaderen. Het probleem was hiermee niet verholpen.
Ook het handmatig kopiëren van een bestand naar de NAS wordt onderbroken door een melding dat verbinding is verbroken.

Ik heb verder geen idee of het aan de NAS of aan het netwerk ligt. Ook zou ik niet weten waar ik moet beginnen, want van computernetwerken heb ik weinig kaas gegeten. Zijn er bijvoorbeeld testen die kunne uitwijzen of het aan de NAS of aan het netwerk ligt? Wie kan mij verder helpen?

Signature

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Probeer je NAS eens open te zetten voor iedereen (dus geen username/password nodig), en controleer of het probleem dan weg is.

• Wilhelm11

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Voor zover ik weet, kun je de Synology NAS niet openzetten voor iedereen. Ik heb een gedeelde map gemaakt en daarbij kun je per gebruiker aangeven welke rechten zij hebben. Daarom heb ik een gebruiker zonder wachtwoord aangemaakt. Vanuit de browser op de pc is er altijd toegang tot de gedeelde map (behalve als het probleem zich voordoet). Misschien heeft iemand met een Synology NAS meer ideeën?

Verder heb ik weinig verstand van netwerken, maar ik heb wel eens gezien dat iemand met een soort ping commando via CMD verbindingen kan testen. Zou dat iets voor mijn probleem kunnen zijn?

Update 11 februari 2012
Ik heb de verbinding ook getest vanaf een andere pc (pc2) die draadloos is verbonden met de router. Vanaf die pc geeft de verbinding met de NAS geen problemen. Hieruit concludeer ik dat het probleem bij pc1 of aan het type verbinding (bedraad vs. draadloos) ligt.

Heeft iemand nog ideeën over waar het probleem zou kunnen liggen of wat ik nu zou kunnen testen?

[ Voor 25% gewijzigd door Wilhelm11 op 11-02-2012 11:10 ]

Signature

• Wilhelm11

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Kick

Signature

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:32

lier

MikroTik nerd

Test in ieder geval even een andere kabel.

Welke nic zit in je pc?
Kan je van deze nic diagnostische info uitlezen?
Zou je een keer met een liveCD kunnen testen (om te zien of het OS gerelateerd is)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Wilhelm11

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Ik heb een oude PCI netwerkkaart geïnstalleerd en die geeft geen problemen i.c.m. de NAS. Het probleem lijkt dus te liggen in de onboard LAN. Ik zal kijken of er diagnostische programma's voor de onboard LAN bestaan, en onderzoeken of er iets aan mankeert. Alle ideeën van anderen zijn natuurlijk welkom!

Hieronder volgt een overzichtje van wat ik reeds heb getest.
VerbindingNetwerkkaartDriverProbleem
PC1BedraadBroadcom NetLink BCM57781 (onboard)14.8.0.5 (10-05-2011, meest recente driver)Ja
PC2 (andere pc in hetzelfde netwerk)Draadloos3Com 3CRDAG675 (PCI)Nee
PC1BedraadEen oude 3Com 3C905C-TX-M (PCI)4.5.0.0 (01-07-2001)Nee

Signature

• lier

lier

MikroTik nerd

Mooi overzichtje...heb je al een andere kabel geprobeerd?

• Wilhelm11

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Ik heb geen andere kabel kunnen proberen, want er ligt maar één kabel in het huis. De 3Com PCI kaart werkt wel met dezelfde kabel, dus ik verwacht dat daar het probleem niet in zit.

Het diagnostische DOS programma van Broadcom geeft aan dat er geen problemen zijn gevonden.

Hieronder volgen de instellingen van de Broadcom LAN in apparaatbeheer.
802.1p QOS: Disable
802.3az EEE: Disable
Checksum Offload: Tx/Rx TCP/IP Checksum
EEE Control Policies: Optimal Power and Performance
Ethernet@WireSpeed: Enable
Flow Control: Auto
Jumbo Mtu: 1500
Large Send Offload: Enable
Locally Administered Address: Niet aanwezig
Speed & Duplex: Auto
Wake Up Capabilities: Both
WOL Speed: Lowest Speed Advertised

Hieronder volgt een overzichtje van wat ik reeds heb getest.
VerbindingNetwerkkaartDriverProbleem
PC1BedraadBroadcom NetLink BCM57781 (onboard)14.8.0.5 (10-05-2011, meest recente driver)Ja
PC2 (andere pc in hetzelfde netwerk)Draadloos3Com 3CRDAG675 (PCI)Nee
PC1BedraadEen oude 3Com 3C905C-TX-M (PCI)4.5.0.0 (01-07-2001)Nee
PC1BedraadBroadcom NetLink BCM57781 (onboard)14.6.0.3 (17-01-2011)Ja

Signature

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:49
Op meerdere systemen iets vergelijkbaars meegemaakt. Oorzaak lag tot nog toe altijd in broadcom driver of instellingen. Probeer de meest recente drivers te vinden en installeer deze. Helpt dat niet, schakel dan Checksum Offload en Large Send Offload uit.

• Wilhelm11

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Het uitschakelen van Checksum Offload en Large Send Offload lost het probleem helaas niet op. Ik denk dat ik nog wat andere instellingen ga wijzigen/testen. Maar als dat uiteindelijk niet helpt, weet ik niet wat ik nog meer zou kunnen doen. Iemand nog andere gedachten/ideeen?

Signature

• lier

lier

MikroTik nerd

Test eens met de Broadcom geforceerd op 100Mbps FD.

• Wilhelm11

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Ik heb 100 Mb FD en 10 Mb FD geprobeerd, maar dat heeft niets geholpen. Daarnaast heb ik ook allerlei andere instellingen getest, maar niets lost het probleem van de onboard LAN op. Wel balen dat zoiets 'simpels' als onboard LAN niet naar behoren werkt. Zijn er andere gebruikers van ASRock 990FX Extreme4 moederborden of de BCM57781 chip die problemen hebben ondervonden?
Zou een BartPE CD met netwerkdrivers nog iets uit kunnen sluiten?

Signature

• lier

lier

MikroTik nerd

Wilhelm11 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 19:27:
Zou een BartPE CD met netwerkdrivers nog iets uit kunnen sluiten?
lier schreef op zondag 12 februari 2012 @ 08:57:
Zou je een keer met een liveCD kunnen testen (om te zien of het OS gerelateerd is)?

• Zwatelaar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-11 19:43
Tijdje terug hetzelfde probleem gehad met mijn nas. Wel een hele andere (simpel ding van Conceptronic).
Dagen zitten klooien, ook te weinig verstand van netwerken.
Kort verhaal lang, statisch IP adres ingesteld en sindsdien geen hoofdpijn meer.

BTW: kheb vandaag de ds212j gehaald, nog geen tijd gehad om alles over te zetten. Thank god it's weekend.

• Wilhelm11

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Ik heb het kopieren van bestanden naar de NAS ook met een BartPE en een Knoppix CD getest en bij beide doet het probleem zich voor. Daaruit concludeer ik dat Broadcom LAN waarschijnlijk de bron van het probleem is. Ondertussen ben ik het gekloot meer dan zat en ga ik gewoon een usb 'netwerkkaart' kopen.

Bedankt voor jullie hulp!

Signature

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-12 16:07
BCM57781 (onboard) is waarschijnlijk de dader heb hier namelijk hetzelfde probleem onder win7 X64 prem home!
Met een oud netwerk kaartje (Intel) loopt het als een trein via een goedkope GB switch (T-lan)

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Pagina: 1