• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-02 18:50
Ik kreeg een pc van een maat van me, waarvan het moederbord kapot is. Hijzelf kocht liever een nieuwe dan dat hij het moederbord vervangt en gaf hem dus aan mij of ik er misschien nog wat mee wou.

De pc heeft een fujistu moederbord en heeft een AMD 64 X2 (4600) processor, is het rendabel om nog een nieuw moederbord hiervoor aan te schaffen?
ik zelf heb nog een pentium 4 pc die ik voor het downloaden gebruik. Als de AMD zoveel beter is dan de pentium 4 (2.8) en het moederbord te betalen is overweeg ik het wel te doen.

Echter is het moederbord "gespiegeld" ten opzichte van de normale moederborden. Welk moederbord raden jullie mij aan om te kopen, maar ik wil wel de zelfde behuizing gebruiken!

wat ik aan productcodes op de kapotte moederbord kan vinden is:
Fujistu Siemens
w26361-w1402-z2-02-36
w26361-w1402-x-02

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:04
Dat soort moederborden heten als het goed is btx.

Als ik jou was zou ik een andere kast gaan gebruiken (tenzij de kast simpelweg het moederbord ondersteboven heeft opgehangen - iets wat je wel vaker ziet.)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Kasper
is een nieuwe kast plus moederbord goedkoper dan alleen een btx moederbord?
dat was mijn insteek om alleen moederbord te vervangen en kast te behouden

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 10:26
Als je de computer alleen gebruikt voor downloaden. Is het dan niet handig om even te zoeken naar idle (bij het downloaden is je cpu niet echt veel in gebruik) energie gebruik? Lijkt me dan belangrijker dan de snelheid.

Verwijderd

BTX is toch nog vrij schaars, via V&A heb je al een ATX bordje voor 20€ en een kast begint al bij 15€ dus ik denk dat je dan sneller klaar bent en gezien de snelheid van de CPU en de verkoop waarde van een compleet systeem lijkt mij dit de moeite wel waard.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2012 14:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BTX borden zie je bijna niet. Het is een standaard die enkel in de OEMmarkt nog een beetje voeten in de aarde heeft gekregen. Daarbuiten eigenlijk helemaal niet.

• Kasper
dan zou ik ook mijn pentium 4 kast kunnen gebruiken, als ik die pc er toch mee ga vervangen.. ik schat dat er nog weinig waarde aan zon pentium 4 processor plus moederbord zit

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:03
Ik zou gewoon de zooi die nog werkt uit de kast halen, wie weet komt het van pas als je pentium 4 pc dood gaat.

als je voor erg weinig een werkend moederbord kan vinden is het misschien wel de moeite waard om te gaan klooien, pentium 4's zijn nogal grote stroomslurpers in idle, die amd is als het goed is een stuk zuiniger.

[ Voor 49% gewijzigd door haarbal op 04-02-2012 14:12 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Kasper
dat heb inderdaad al gedaan, videokaart, ram en harde schijf heb ik al bij mijn pentium 4 pctje ingeduwd..

maar t ging me meer om die processor, aangezien die amd 64 x2 toch wel wat beter is dan pentium 4 toch?
dacht misschien is het rendabel om speciaal daarvoor een nieuw moederbord te kopen

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:03
Ja, die cpu is wel een stuk sneller als het goed is, ik zou het alleen doen als je een bordje voor 20,- inc. verzenden kan krijgen ofzo.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:08

epic_gram

undercover moderator

haarbal schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 14:30:
Ja, die cpu is wel een stuk sneller als het goed is, ik zou het alleen doen als je een bordje voor 20,- inc. verzenden kan krijgen ofzo.
mwa, ik denk dat 90% van de gebruikers nog prima kan werken met een X2 4600 CPU of soortgelijke CPU. Al helemaal in combinatie met een goede SSD zal het systeem voor standaard (kantoor) applicaties, waaronder downloaden, vrijwel niet onder doen voor een high end systeem. Daarom vind ik jouw grens van max 20 euro erg laag. TS kan hier echt nog een heel mooi systeem van maken IMO, waar hij nog jaren mee vooruit kan.

Tevens kan je de stroomkosten die je gaat besparen met je nieuwe CPU wel verwaarlozen denk ik, op papier ga je er veel op vooruit alleen als je het afstreept tegen de extra kosten die je maakt door je nieuwe mobo en behuizing is die vooruitgang opeens weer een stuk minder ;)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 14:42
DELL gebruikt idd ook BTX (zie mijn ex XPS420 en huidige XPS430 desktop)

t probleem is dat je buiten OEM's idd die formfactor niet of nauwelijks gaat tegenkomen. Dus naar een ATX mobootje swappen kan best, probleem is alleen dat je dan ook weer zit met andere behuizing (want BTX accepteert geen ATX mobo en mogelijk ook de koeling die anders geplaatst is/bevestigd word (zie DELL)

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06-2025
epic_gram schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:39:
Tevens kan je de stroomkosten die je gaat besparen met je nieuwe CPU wel verwaarlozen denk ik, op papier ga je er veel op vooruit alleen als je het afstreept tegen de extra kosten die je maakt door je nieuwe mobo en behuizing is die vooruitgang opeens weer een stuk minder ;)
Normaal gesproken wel, maar in dit geval is het een P4 (en dat zijn grootverbruikers). Die hebben ook nog geen Intel Speedstep want dat dat is Intels reactie op AMD's Cool'n'Quiet geweest (één generatie later).

Ik denk dat je aan verschillen als hieronder moet denken.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/intel%20dual%20core%20preview%20part%202_040605110408/6837.png

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Xthemes.us schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:53:
[...]

Normaal gesproken wel, maar in dit geval is het een P4 (en dat zijn grootverbruikers). Die hebben ook nog geen Intel Speedstep want dat dat is Intels reactie op AMD's Cool'n'Quiet geweest (één generatie later).

Ik denk dat je aan verschillen als hieronder moet denken.
[afbeelding]
Dat scheelt €61,12 per jaar, als hij 24/7 full load aanstaat. Ik moet idd toegeven dat het meer was dan ik aanvankelijk dacht. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Volgens mij kan je in een btx kast ook een atx moederbord kwijt ,het hangt alleen op zijn kop toch ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Speedy-J schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:49:
Volgens mij kan je in een btx kast ook een atx moederbord kwijt ,het hangt alleen op zijn kop toch ?
Ja alleen dan zitten je PCI sloten en je mobo aansluitingen andersom.

• Kasper
epic_gram schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:58:
[...]

Ja alleen dan zitten je PCI sloten en je mobo aansluitingen andersom.
Dan kloppen de gaten in de kast niet, dus dat werkt niet echt..

Als ik goedkoop ATX mobo tegenkom, gebruik ik gewoon mijn pentium 4 kast. aangezien ik die toch vervang dan.
Pagina: 1