Server in washok

Pagina: 1
Acties:

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01 12:33

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Zoals in een ander topic te zien ben ik bezig met het opzetten van een thuisserver.

In de bureau boven is er geen netwerk connectie beschikbaar (bedraad) en was aan het denken om de server in het washok te plaatsen.en rechtstreeks aan de router te koppelen.

In het washok staan volgende apparaten:

- Gasmeter
- Water ding :)
- Elektriciteitskast
- Boiler
- Waterpomp
- Diepvriezer
- Wasmachine
- Droogkast

De droogkast is een condensatiedroogkast omwille van het feit dat we geen afzuiging hebben naar buiten toe. Echter wanneer we de droogkast opzetten is het in deze ruimte en de hal (aanpalende ruimte) warm/vochtig. wij noemen dit hier "Duffes" :) --> als je dan binnenkomt heb je zo een gevoel van: wow, warm/vochtig pffff :)

Nu vroeg ik mij af of het kwaad kon om hier deze server in te plaatsen? Electronica en vochtige ruimtes gaat nooit goed samen maar misschien is de vochtigheid gewoon een "gedacht" ipv een feit...

Ik ga ervan uit dat er nog wel mensen zijn die een server in het washok hebben staan,hoe hebben jullie dit aangepakt? een houten kist rondom de server plaatsen met soort van folie zodat er geen vocht in kan?

Indien de algemene reactie's zijn: zorg dat je langs buiten een kabel naar de bureau trekt zal ik dit doen, maar toch wanneer het warmer is :) :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

SeatRider

Hips don't lie

Niet aan beginnen, vocht komt er toch wel bij in de vorm van condens, en daarbij moet die server ook weer zijn warmte kwijt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Bij de meeste electonica staat als maximum een luchtvochtigheid van 90% en 'niet condenserend'. Als je in hetzelfde hok een condens wasdroger hebt staan ga je daar vast dik overheen.
Ik ga ervan uit dat er nog wel mensen zijn die een server in het washok hebben staan,hoe hebben jullie dit aangepakt? een houten kist rondom de server plaatsen met soort van folie zodat er geen vocht in kan?
Het vocht zit in de lucht, en die lucht (circulatie) heb je nodig voor de pc koeling.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou het niet doen. Als het daar erg warm en vochtig is dan zal je server daar niet echt vrolijk van worden, denk aan oxidatie e.d.
Daar is vast wel wat tegen te doen (ding in een kast zetten die 't vocht buitenhoudt enzo), maar het is denk ik veel makkelijker dat ding ergens anders ner te planten.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44
Eens met hierboven. Tevens vraag ik mij wel af de groepenkast ("Elektriciteitskast") en andere apparatuur daar wel thuishoort.

Verwijderd

Volgens mij kan het geen kwaad. Een server lijdt niet zo snel onder luchtvochtigheid (heb er zelf ook 1 gehad) en doordat er een continue luchtstroming in de kast is lijken me bovenstaande scenario's best overdreven. Probeer het eens, tis niet zo dat er druppels met vocht van je heatsink(s) afdruipt.

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
@ allen: Okido, kabeltje naar boven trekken dus :O

Edited: eerst eens meten met hygrometer zoals hieronder voorgesteld :)
Rukapul schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:26:
Eens met hierboven. Tevens vraag ik mij wel af de groepenkast ("Elektriciteitskast") en andere apparatuur daar wel thuishoort.
Is een huis van 5 jaar'tjes oud en volgens de wetgeving gedaan... Is eigenlijk de "berging" waar alle aansluitingen binnenkomen en terug vertrekken. Hier was ook plaats voorzien voor alle andere apparaten zoals diepvriezer, wasmachine en droogkast.... Veronderstel dus dat dit officieel geen probleem mag vormen...
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:28:
Volgens mij kan het geen kwaad. Een server lijdt niet zo snel onder luchtvochtigheid (heb er zelf ook 1 gehad) en doordat er een continue luchtstroming in de kast is lijken me bovenstaande scenario's best overdreven. Probeer het eens, tis niet zo dat er druppels met vocht van je heatsink(s) afdruipt.
proberen is een mogelijkheid maar wat als het dan fout afloopt? .... Mooie blog om te maken natuurlijk :)

[ Voor 33% gewijzigd door dj_vibri op 04-02-2012 13:32 ]

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44
Meet de luchtvochtigheid ook eens met een hygrometer :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:28:
Volgens mij kan het geen kwaad. Een server lijdt niet zo snel onder luchtvochtigheid (heb er zelf ook 1 gehad)
Gelukkig ben jij geen beheerder van professionele systemen. Stabiele luchtvochtigheid is juist erg belangrijk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Gunner schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:32:
[...]

Gelukkig ben jij geen beheerder van professionele systemen. Stabiele luchtvochtigheid is juist erg belangrijk.
Het gaat om een thuis server. En ik neem aan dat er een klein beetje vorm van ventilatie aanwezig is om het vocht van de droger weg te voeren, anders is het aannemelijk dat binnen 3 maanden alles groen staat van de schimmel :P

Ik heb een half jaar lang een P3 in m'n washok gehad waarbij ik regelmatig m'n was via het wasrek droogde. Ging uitstekend zelfs.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nee dat snap ik dat het om een thuisserver gaat. Maar je doet het voorkomen alsof het om feiten gaat en in bedrijfskritische omgevingen ook niet belangrijk is omdat jij een goede ervaring thuis met een knutselbakje hebt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• hopsy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2021
Ik zie niemand waterkoelsysteem opnoemen? Dat kan toch wel helpen?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dan zou je de kast helemaal luchtdicht af moeten sluiten wil dat helpen. Maar niet alleen de cpu wordt warm, ook andere onderdelen. Dus een fan is vaak toch wel gewenst.

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
En afhankelijk van op welke groep je een server aansluit, spanningspieken.

• psy
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Een condensdroger geeft net vrijwel geen vocht af. Het is geen normale droger met een slang!!! Vrijwel al het vocht condenseert op de condenser.....er gaat niet veel vocht naar buiten. Je moet niet voor niks die watertank legen na een aantal droogbeurten... :o

Ik heb het eens gemeten met een hygrometer, nou het was vrijwel niet meetbaar in de ruimte waar die droger staat. Wel voelt het inderdaad anders maar dat ligt voor een groot deel aan de flink gestegen temperatuur..

Volgens mij is het geen probleem.

Sowieso een server staat altijd aan en wordt echt wel warm. No chance dat dat gaat condenseren of het moet echt enorm vochtig worden.

[ Voor 19% gewijzigd door psy op 04-02-2012 19:01 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
psy schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:57:
Een condensdroger geeft net vrijwel geen vocht af. Het is geen normale droger met een slang!!! Vrijwel al het vocht condenseert op de condenser.....er gaat niet veel vocht naar buiten. Je moet niet voor niks die watertank legen na een aantal droogbeurten... :o
Dit dus :>

In het week-end van schoonvader een all-in-one "weersstation" geleend die dus ook de luchtvochtigheidsgraad meet, nu wachten op eerste keer droogkast opzetten :)

Momenteel geeft hij nu 20% aan en een temperatuur van 25°C :/ I'll keep you informed :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Googlen naar mainboard en humidity brengt me o.a. bij de specs van dit Supermicro-moederbord dat bij een relatieve luchtvochtigheid tot 90 procent kan werken. Blijkbaar kunnen die moederborden een hoge luchtvochtigheid aan. Condensatie lijkt me geen issue aangezien de server warmer zal zijn dan de omgeving.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

SeatRider

Hips don't lie

Femme schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:09:
Googlen naar mainboard en humidity brengt me o.a. bij de specs van dit Supermicro-moederbord dat bij een relatieve luchtvochtigheid tot 90 procent kan werken. Blijkbaar kunnen die moederborden een hoge luchtvochtigheid aan. Condensatie lijkt me geen issue aangezien de server warmer zal zijn dan de omgeving.
Dan nu alleen nog geheugen, HDD en powersupply vinden waarvoor hetzelfde geldt!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1