Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Win7 op een Dell D420 zinvol?

Pagina: 1
Acties:

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
Ik kreeg een vraag waar ik 123 geen antwoord op kon geven, hopelijk iemand van jullie wel.
Namelijk, is het zinvol om Win7 te installeren op een Dell 420 laptop (1.2 GHz U2500 Dual Core, 2GB DDR2 533MHz, Intel GMA 950)? Voor zover ik kan vinden zijn er geen Dell drivers voor 7, maar zouden de Windows reverence drivers moeten werken. Geheugen en CPU lijken me (net) voldoende, maar ik twijfel met name over de GPU. Wordt het systeem niet te sluggish dan? Echte bottleneck (ook nu al in XP) is natuurlijk de 1.8" ZIF 520orpm HDD. Een SSD krijg ik er volgens mij niet in aangesloten (of wel, voor een redelijke prijs)?

Verwijderd

Ik zou geen SSD kopen om die trage bak nog wat leven te geven. Zonde. Je zou waarschijnlijk het Aero thema moeten uitschakelen en de klassieke moeten gebruiken zonder animaties.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
Je zou kunnen kijken naar een 1,8" IDE ssd, alleen op Ebay te vinden als ik het me goed herinner.
Mijn ervaring is dat XP toch sneller werkt met zulke machine's dan 7, maar je zal het ongetwijfeld aan de praat krijgen na enkele uren vol frustraties op zoek naar de juiste drivers als je pech hebt.

Mijn vraag aan jou is, wat zou windows 7 voor je opleveren wat je nu niet voor elkaar krijgt met XP?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Gewoon XP laten draaien lijkt me. Anders is Windows 7 Basic iets voor je misschien?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 07:05
Ik heb er ook W7 op staan, werkt op zich prima, maar ik krijg de onboard geluidskaart met geen mogelijkheid aan de praat. Fatsoenlijke W7 drivers zijn nergens te vinden. Dus hier dien je wel rekening mee te houden.

• mtr33
Het is niet voor mijzelf, maar W7 Ultimate is voorhanden en zou denk ik handig zijn i.v.m. netwerken (Homegroup) en content sharing e.d.. De rest van de PCs draaien al W7 en aangezien de laptop zeker moet worden opgeschoond (herinstallatie) is het dan gelijk installeren van W7 het overwegen waard. W7 draait er o.a. ook redelijk goed op een NEC P550, maar die heeft volgens mij wel een betere GPU (X300 dacht ik).

@Jimster: heb je deze driver al getest? Kwam ik in mijn zoektocht naar drivers toevallig tegen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De harddisk is een 4200 rpm disk, die middels een plat kabeltje aan de aangepaste IDE interface wordt aangesloten. Zijn wel SSD's voor maar duur en klein qua gigabytes. Niet de moeite imo. Ik heb mijn D430 van de week verkocht :)

Windows 7 draaide an sich prima op die D430, D420 zal ook wel gaan maar reken niet op wonderen.

[ Voor 17% gewijzigd door redfoxert op 04-02-2012 14:19 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Lijkt me totaal geen probleem zeker als je Aero niet aan hebt staan en alle overbodige franje uitschakelt :) en als je volledig alles uitschakelt krijg je volgens mij de Win2K look :).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2012 17:11 ]

• mtr33
Op ebay had ik inderdaad een aantal 1.8" ZIF SSD's gezien, maar deze lijken me wat te duur in verhouding tot de laptop. Met geheugen maxed en franje uit zou het dus moeten kunnen qua belasting. Als het niet merkbaar zwaarder/trager is dan XP lijkt het me wel de moeite waard.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 07:05
mtr33 schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 11:17:
@Jimster: heb je deze driver al getest? Kwam ik in mijn zoektocht naar drivers toevallig tegen.
Die had ik ook al geprobeerd. Werkt niet. Ik heb bijna alles geprobeerd wat ik heb gevonden, zonder succes. Het zou misschien aan mijn hardware kunnen liggen. Dat moet ik nog even testen.

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:52
Ik heb ook een D420 voor op het werk..

Gewoon standaard met eerst Windows 7 erop en nu sinds een maandje of 4 Windows 8 developers Preview.
Ik moet zeggen dat beide gewoon "vliegen" als je het zo kan noemen. Ik heb echt geen problemen, en de W8 start enorm snel op!! (heb wel de metro interface disabled).

Nu was ik ook aan het kijken voor er een ssd'tje in te steken, want Office 2010 bv is wel zwaar voor het oude bakje :)

Dus niet doen zeggen jullie?

Never ever financial advice...

Verwijderd

Past hier exact bij. Heb dus ook die d420, niet al te snel met de standaard HD.
De SSD's komen nu af en toe goedkoper voor bij zoals deze:
https://maxict.nl/product...r-acer-aspire-one-netbook
Hij is voor de Aspire one maar met ZIF/PATA.
Zou dus moeten werken.
Alleen nog even geisoleerd inbouwen....
Wat vinden jullie?
Het is zo'n handig klein laptoppie, verder er zeer tevreden over wat je er van kunt verwachten.
Ik heb nu nog geen zin om over te gaan naar een tablet, ik gebruik oa excel en zo er nogal eens op...
Product Info:

Specifications
Mfr Part Number: FEM64GF13M
Features:
MLC NAND Flash
80 MB/sec sequential read and 40 MB/sec sequential write speeds
Standard IDE / Parallel ATA interface
ECC, bad bit management and wear leveling built into the controller
Capacity: 64 GB
Interface: 40-pin IDE ZIF
NAND Flash: MLC
Modes: PIO modes 0~4
OS Support: All
Current: Active Mode - 55 mA(max); Sleep/Idle Mode - 0.18 mA(max)
Shock(operating): 10G, 3 axis
Vibration(operating): 1G, each axis
Storage Temperature: -55°C to +80°C
Performance:
Sequential Read Rate: 80 MB/s (max)
Sequential Write Rate: 40 MB/s (max)
Access Time: 0.1 ms
Track to Track Seek: 0.1 ms
Bus Tx Speed: 16.7 MB/sec (peak time)
Endurance:
MTBF: +1,000,000 hours
Data Reliability: Built-in EDC/ECC function
Data Integrity: 10 years
Wear Leveling: Patent Pending
Write/Erase: 10,000 cycles
Read: Unlimited
Power Supply: 5V ±10%
Dimensions: 2.13 x 1.26 inch / 54.1 x 32.1 mm
Form Factor: 1.3 Inch ZIF

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
als je moeite hebt met drivers, probeer anders eens 3dp-chip, werkt voor zon beetje alle onderdelen ( uiteraard de nieuwste versie pakken.. is ook te vinden op een hirens boot cd)

• HollowGamer
  • Niet online
Mijn advies: vooral niet doen. Ook lijkt als ik zo (te) snel over de specificaties heen kijk, dit een beetje zonde van het geld. M.a.w. leg dit geld liever opzij voor een echte SSD bij aankoop van een nieuwe laptop/tablet.

Ik zelf zou meer de Linux kant opgaan, zeker omdat deze (mits je kiest voor lichte DE), minder zou kunnen vragen. 20 euro tweedehands misschien een (Windows RT) tablet kopen?

Verwijderd

Ik ga nog niet voor een tablet, nog er een erbij... en geen excel puur kunnen draaien, plus nog een genealogie programma die alleen nog onder oudere Wins draait of nog net Win7 32 bits.
Daarom ook geen zin (en tijd) om naar Linux te gaan of dat genealogie programma onder Wine aan de praat te krijgen is. Verder wel heel wat Linux ervaring hier, al jaren een server/router gehad toen routers nog errug duur waren (begintijd vd kabel, nog voor ADSL), maar dat kan ivm energie nu niet meer uit. Wel nu een dedicated Linux Webdav server staan om wereldwijd in de cloud te zijn,..... maar wel alles in eigen beheer. Backup server staat bij mijn zoon, hij gebruikt hem beroepshalve, zijn backups staan bij ons.

Ben er nog niet uit. Die FEM64GF13M heeft wel zijn ZIF aansluiting aan de zijkant zitten, ik moet nog even kijken, dat zou wel te lastig kunnen zijn.
Alhoewel... p22: dus beter bekijken nog (een gesloten doosje is wel safer...)
ftp://ftp.dell.com/Manual...ervice%20Manual_en-us.pdf

Ben inmiddels weer wat verder gaan zoeken en vond oa:
http://www.superbiiz.com/query.php?s=zif
Helaas geen shipping naar NL... Net als Otto.de .nl levert hem niet. Hmmm, ze hebben wel afhaal adressen net over de grens....(in combi met tanken zou dat echt uit kunnen, 27 km enkele reis...)
en tips of ZIF aanlsluitingen:
http://www.digitalintelli...zif_hard_drive_enclosure/

Verwijderd

Net de Runcore Pro IV geinstalleerd en een ghost van de oude installatie gekloond...
Wow.... vanuit slaapstand was ie redelijk, meer dan iig 1 minuut met opstarten, nu < 30 seconden vanaf de power aan staat desktop met browser er.. vanuit de slaapstand.
Prijs onder de 100 euro...
Word start nu ook in een flits op....
Nu slapen, zal nog tekst updaten oa waar met weblink.

Dat was dus met good old XP zoals ik hem destijds kocht.
Net een schone install gedaan met Win7, gevalideerd en alle updates gedaan. Office 2003 met alle update en compatibiliteitspakket erbij gezet. Chrome & FF beiden er op.
Met beide browsers aan in hybernate laten gaan.... hertstart na bios fase kost bijna 25 s.. wow....
Het voelt als een nieuwe laptop aan.... mijn D430 heeft echt een 2e leven gekregen. Voorlopig geen tablet hier, mijn twijfels zijn nu helemaal definitief weggenomen om deze upgrade te doen.

De SSD krijgt bij de prestatie index een 6.2. Ik gebruik geen Aero... das maar goed ook want die zou een 2.3 gekregen hebben. De rest van de prestatie ligt rond de 4, maar das logisch voor dit bakkie.
Die voldoende voor de SSD telt dus blijkbaar hard door voor het gevoel dat ie snel is..
Als je zwaar op de CPU gaat leunen.... video renderen, zal zal de zwakte van het bakkie wel duidelijk zijn, maar dat was nieuw ook al zo (ik heb hem 2e hands gekocht).

YouTube: Stock Hard drive vs SSD Boot time comparison - Dell Latitude D430
Dt lijkt me op een Vista vergelijk, het verschil tussen XP was veel groter...
En Win7 heb ik alleen op de SSD gezet met bovenstaand zeer prettig resultaat.
Jimster schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 10:47:
Ik heb er ook W7 op staan, werkt op zich prima, maar ik krijg de onboard geluidskaart met geen mogelijkheid aan de praat. Fatsoenlijke W7 drivers zijn nergens te vinden. Dus hier dien je wel rekening mee te houden.
Vreemd... ALLES werd door Win7 SP1 in één keer geinstalleerd, geen enkel geel uitroepteken, niets hoeven nainstalleren. Win7 gevalideerd en meteen updates gedraaid... hij draait nu tadelloos...
Draai nu op de D430 met extern bureaublad en bedien nu mijn desktop... dat trekt ie dus ook probleemloos.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2014 22:29 . Reden: aanvullingen ]

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Vista + kleine snelle USB stick voor ReadyBoost.
ReadyBoost werkt namelijk beter dan je zou verwachten. Oude hardware wordt plotseling weer snel.

Verwijderd

Ok, maar dan heb je wel een stick eruit steken...
En:
http://www.pcsnellermaken...sneller-maken/readyboost/
werkt alleen als RAM geheugen, niet als snelle SSD schijf voor de rest.
Als ik meer tijd heb doe ik wel een testje, nu heb ik 2GB RAM.

• mtr33
Aangezien de de posts van andre_at_home dit topic weer onder mijn aandacht brachten, maar even een update voor mogelijk geïnteresseerden. De D420 draait nu al weer bijna 2jr op Win7 met een Supertalent SSD. Drivers installeren ging probleemloos en geheel automagisch. Bootup is <30sec en met Aero uit is het een goede vervanging voor XP. De beperking waar je niet omheen komt is de zwakke on board video; met name flash is een killer. Gelukkig heeft de betreffende gebruiker daarvoor een tablet. Al met al een geslaagde operatie om een voor zijn tijd (2006) vooruitstrevende "ultra" portable nog wat jaartjes extra te geven.
Readyboost is met een SSD en 2GB RAM imho niet nodig; wel heb ik een SD card in de reader gedaan voor extra storage (voornamelijk gebruikt voor read only).

Verwijderd

Aha een extra ervaring..... mooi.
Trouwens: mijn broer heeft exact hetzelfde netboekje en vond hem ook te traag worden met oude HD en heeft exact dezelfde RunCore SSD erin gezet... en is nu heeeeeel blij... Het blijft een handig klein ding om ergens (oa vakantie voor foto's backup/plus lokaal zoekwerk) mee te nemen.
In mijn vaste laptoppie, Dell D630 (Core2Duo T9300, 4 GB RAM) heb ik bijna 2j geleden een SSD ingezet en die loopt ook als een zonnetje. Model uit ca 2008 dus... voor wat ik er mee doe kan ie nog een hele tijd mee. Voelt nog steeds heel snel aan....
Pagina: 1