Toon posts:

CPU veel te warm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• ObAt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 14:41
Hallo Tweakers,

Ik heb een raar probleem gevonden met een vrij nieuwe computer. De laatste versie van SpeedFan geeft aan dat de CPU onder idle rond de 90 graden is! Gebruik ik echter het programma Core Temp dan wordt mij verteld dat de temperatuur ongeveer 30 graden is. Gebruik ik het programma Heavyload om de CPU eens flink te laten werken dan zakt de temperatuur bij SpeedFan tot 60-65 graden. Bij Core Temp loopt de temperatuur juist op tot 50 graden. Kijk ik in de Bios dan heeft het laatste programma gelijk. Deze hardware zit in de PC:

Asus P8H61
Intel i3 2100

Ik heb de bios al geupdate en gekeken als de CPU Fan er goed op zit. Ik heb hem opnieuw gemonteerd en ook goed opgelet als er genoeg koelpasta op zat, maar dit is nog allemaal goed.

De computer zou na een bepaalde tijd een errormelding krijgen van 'American Megatrends Amibios' wat aangeeft dat de temperatuur te hoog is. Ik heb überhaupt geen idee wat American Megatrends met een Asus moederbord heeft te maken, ikzelf heb de error ook nog niet gezien.

Misschien kan iemand mij verder helpen :)

ObAt

Edit: De temperatuur van de 'AUX' is onder IDL boven de 60 graden en onder load z'n 50 graden. Ik heb echter geen idee wat ik mij hier bij moet voorstellen.

[Voor 6% gewijzigd door ObAt op 04-02-2012 10:04]

Mijn dagelijkse spamdosis is te lezen op http://twitter.com/#!/ObAtG

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:18

Liveshort

Certified Crazy Person

Lijkt me gewoon een gevalletje van Speedfan die jouw temps niet goed uitleest. Het BIOS doet dat meestal wel gewoon goed. Overigens had je op het forum kunnen zoeken, er zijn meestal 3 a 4 gevallen per week van iemand die zo'n topic aanmaakt.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-07 00:13
90 lijkt me sowieso sterk, want dan zou die zichzelf omlaag klokken om niet kapot te gaan.
Bios heeft voor zover ik weet altijd gelijk, omdat dat het dichtst op het hardware zit. Dan zal CoreTemps dus de goede temperaturen weergeven.

Heb zelf ook zoiets als dit, toen met SpeedFan bij 'configure' alles uitgezet behalve de temperatuur die gelijk was aan de andere applicaties/bios, en daar verder mee gewerkt. CoreTemp had nl teveel 'bloatware' met zich mee bij de installatie :/

[Voor 6% gewijzigd door C.Hariri op 04-02-2012 10:10]

• ObAt
Het maakt mij opzicht niet uit dat SpeedFan er naast zit, maar er komt om de zoveel tijd een rare error volgens de eigenaar van de PC.

• C.Hariri
Lekker vaag :) rare error. Kan dat niet aan iets anders liggen dan?
Ik weet nog dat mijn oude pc een thermal shutdown heeft; dus als die boven de 85C raakt, slaat die gewoon af.
Maar voor zover ik weet zal bios geen foutmelding geven na het POST.

• ObAt
De computer valt ook niet uit, en het lijkt mij dat er een of ander programma een error geeft. Het rare is, is dat die American MegaTrends voor mijn weten totaal niets te maken heeft met een Asus EFI moederbord. Ook kan ik nergens een programma vinden die zo heet.

Vrij apart op de ochtend :p

• C.Hariri
Pleur er een nieuw Windows op =) , 9/10 keer alle problemen opgelost.
Waar krijgt hij die foutmelding dan? En wat staat erin..

[Voor 29% gewijzigd door C.Hariri op 04-02-2012 10:23]

• ObAt
C.Hariri schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 10:21:
Pleur er een nieuw Windows op =) , 9/10 keer alle problemen opgelost.
Waar krijgt hij die foutmelding dan? En wat staat erin..
Das opzicht een vrij grote operatie, als iets simpeler is zal ik dat graag eerst proberen ;)

Edit: Het probleem is, is dat ikzelf de error nog niet heb gezien.

[Voor 9% gewijzigd door ObAt op 04-02-2012 10:27]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

CoreTemp zal het eerder bij het rechte eind hebben dan SpeedFan in de meeste gevallen. Als je een van die twee wilt geloven, doe dan maar CoreTemp.
Beter duik je even je BIOS/EFI in en kijk je wat daar wordt aangegeven bij de temperaturen. Als die idle overeenkomen met CoreTemp, dan weet je al beter wie je kunt geloven.

Wat "American Megatrends" betreft: Heb je hier uberhaupt al op gezocht? Want als je dat ingeeft in een zoekmachine zoals Google of in Wikipedia komt het antwoord direct naar voren. Zie ook eens http://en.wikipedia.org/wiki/American_Megatrends.
Wat heeft dat te maken met ASUS? Nou, op je moederbord zit een BIOS of EFI firmware, wie denk je dat een producent van die software is? Juist, AMI. ;)
Over de error zou ik helaas niks kunnen zeggen zonder dat je duidelijkheid geeft over de inhoud er van. Waar zie je deze error? Wanneer treed deze op en wat is de boodschap? Of staat er echt enkel "American Megatrends"?

[Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 04-02-2012 10:35]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-08 16:29
ObAt schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 10:20:
De computer valt ook niet uit, en het lijkt mij dat er een of ander programma een error geeft. Het rare is, is dat die American MegaTrends voor mijn weten totaal niets te maken heeft met een Asus EFI moederbord. Ook kan ik nergens een programma vinden die zo heet.

Vrij apart op de ochtend :p
Asus heeft toch American MegaTrends? Ik heb zelf een Asus E35M1-M Pro moederbord, en dat is ook een EFI moederbord.. Dus ik denk dat de BIOS het niet is..
Wat doet de eigenaar zelf met zijn PC? Simuleer dat na zou ik zeggen, en kijk of er wat uit komt..

• ObAt
Bedankt iedereen voor de snelle en uitgebreide hulp!

De computer wordt gebruikt om wat te internetten en foto's te kijken. Niets extreems dus. De temperaturen van de Bios/Efi komen inderdaad overeen met CoreTemp.. Ik heb in de Bios maar ingesteld dat hij de temperatuur niet hoeft te 'monitoren' maar kan negeren. Ik weet dat dit niet de beste oplossing is, maar de computer is onder full load max 50 graden.

Als ik de error nog krijg laat ik nog wat weten!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee