Data recorvery van een linux harde schijf wie kan mij helpen

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 17:43
Beste mede tweakers,

Ik wit even niet waar ik het berichtje moet plaaten.

Mijn verhaal Ik heb een synology diskstation 207+ waar een 2tb hd in zat met de gedachte dat mijn data wel nog even veilig zou zijn op een schijf van een half jaar oud.

Ik heb een stroomuitval in huis gehad. De boel weer opgetart alleen na 2 dagen kon de diskstation de harde schijf niet meer herkennen. Ik dacht dat hij kapot zou zijn ik ben er mee naar alternate geweest maar bijaanluiten op een computer wa hij gewoon zichtbaar en werkende. Ik heb hem megenomen om zef thui met ubuntu te kijken of ik wat zou kunnen maar hellaas de backup partitie is 1 raw partitie.
Terug gebracht naar alternate voor een data recovery na 3 weken de melding dat ook zij geen linux ervaring hebben.

Wie kan mij helpen of wie weet een bedrijf die dat zou kunnen of is het echt over? Ik wil alleen mijn foto's hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07
Ik gok dat je zelf alleen maar windows ervaring hebt?

Vooralsnog zou ik aannemen dat die harddisk geformatteerd is met een EXT2 of EXT3 bestandsysteem. Ik zou als eerste eens de harddisk aansluiten in een windows systeem en op dat systeem de windows EXT2 file system driver installeren - wie weet is er met de schijf verder niets mis en kan je er op die manier direct bij.

Daarna, als dat niet werkt... google eens op "ext2 ext3 data recovery" en kijk eens of daar wat nuttigs bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als ik de Synology terminologie goed door heb, is een 2xx een dual bay NAS. Dus zou het zo maar eens kunnen dat op die schijf een RAID array staat, zelfs als je er maar 1 schijf in had.

In dat geval moet de array eerst geassembleerd worden, een taak die (Live) Ubuntu niet out-of-the-box kan. Open een terminal (command prompt) en type:
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get install mdadm
Met een beetje mazzel word je RAID array automagisch herkend, geassembleerd en gemount.

Een andere optie is PhotoRec. Dit programma kan bestanden terugvinden zonder het filesysteem te kennen, door op zoek te gaan naar bekende headers. Afhankelijk van het filesysteem betekend dat wel dat de filenaam/timestamp e.d. verloren gaat, aangezien die metadata geen onderdeel is van de file zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is hier geen helpdesk. Wat voor research heb je zelf al gedaan om dit op te lossen? Vijf minuten zoeken op internet zou je tientallen aanknopingspunten moeten geven. Als je concrete vragen hebt zien we je graag terug, maar we gaan geen oplossing voor je voorkauwen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Dit topic is gesloten.