HDD RMA wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48
Beste mede tweakers,

Ik zou graag de mening van jullie willen horen over een hardeschijf van mij.

De Hdd heeft sinds het begin wat vage problemen, zoals windows die vraagt om formatteren wanneer aangesloten via usb in externe behuizing. (ook via sata:)Plots wegvallende partities, zeer traag reageren/lezen/schrijven. Schijf is ook steeds bezig, terwijl hij idle zou moeten zijn.
In desktop wordt hij niet altijd herkend door Seatools. Seatools kan zelf geen problemen vinden.
De problemen treden onregelmatig op, heeft het een half jaar goed gedaan na een firmware update, nu weer precies dezelfde problemen.

Schijf heeft erg veel bad sectors en crc errors. Dit kan mogelijk komen door het gebruik als externe hdd, want slaap en uitschakel commandos kwamen niet door met usb, daardoor moest de voeding altijd met een harde schakelaar uitgezet worden. En de externe behuizing had erkende problemen met e-sata.

Schijf is momenteel zo langzaam als bootschijf dat er niet meer mee te werken valt.
Er is nog een firmware update beschikbaar cc49, kan het kwaad om die erop te zetten?( raak ik dan de smart waardes kwijt?)

De smart data:

Afbeeldingslocatie: http://www.wiki.tweak.nl/argus.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.wiki.tweak.nl/cdi.jpg

Wat zien jullie in deze waardes?

Ik zelf zou hem RMA geven, maar omdat Seatools niks vindt, heb ik twijfels of de problemen genoeg zijn voor een goedgekeurde RMA.

Alvast dank.

[ Voor 52% gewijzigd door ditbenikecht op 03-02-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Je kan hem even met HD Tune laten scannen naar bad sectors.
Zelf kan ik weinig uit deze waardes halen, printscreen is wat beter.

Mijn WD20EARS heeft 0,1% bad sectors, maar dat is als het goed is al genoeg om RMA te sturen.

Fabrikant zelf even mailen/bellen?

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisik op 03-02-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt één 'Current Pending Sector', dat is op dit moment je voornaamste probleem. Dit los je op door een lange format in windows 7 via de disk management interface (Run->'diskmgmt.msc').

Het punt is wel dat je Reallocated Sector Count vrij hoog is (269). Dit zijn passieve bad sectors die niet meer zichtbaar zijn en inmiddels omgewisseld zijn door reserve sectoren. Dit is dus op zich geen probleem, ware het niet dat deze waarde erg hoog is en kan betekenen dat je hardeschijf continu nieuwe bad sectors aan het ontwikkelen is.

Dat is vervelend omdat je een 'current pending sector' niet kunt lezen, en je dus vastlopers of 'hangende' applicaties kunt krijgen. Ik zou de schijf dus omruilen met RMA. Een printout van de SMART waarden zoals in jouw screenshot is vaak handig om bij de HDD te voegen, misschien dat dat helpt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Bedankt voor je uitleg, maar het aantal fouten dat je nodig hebt voor RMA is dus niet te zeggen?

Ik heb al gezien dat ik hem moet opsturen naar schiphol. Nog aangetekend nodig?
En secure erase doen, of doen ze daar dat zelf wanneer ze hem weer doorsturen als refurbishment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Refurbed disks worden altijd helemaal leeggemaakt. Gewoon RMAen en dan zit je prima. Aangetekend kan, maar dat heb ik zelf nooit gedaan, en dat is altijd wel goed gegaan eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Bedankt voor jullie info, heb de disk inmiddels op de post gedaan.
Pagina: 1