usb virus maakt usb apparaten onbruikbaar, hulp gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
goedenavond,

de computer van mijn broertje zit al een tijdje met een agressief virus en na geen adequate oplossingen gevonden te hebben probeer ik het via deze weg.
Het probleem heeft te maken met een virus dat via usb binnen gekomen is en nieuwe aangesloten usb apparaten onbruikbaar maakt. Dit wil zeggen: zijn pc kan de usb apparaten niet zien/lezen, maar na insertie kunnen deze ook niet meer op andere (niet geïnfecteerde) computers gebruikt worden. Tot zo ver betreft het 2 usb sticks, een externe hdd 3,5'' (na vervangen case werkte deze weer) en nu een xbox controller.

Anti malware bytes en hitman pro heeft helaas niet geholpen en googlen brengt mij niet veel verder.

Is er iemand met meer expertise op dit gebied die mij zou willen helpen?

mvg
Bernhard

ps: sorry voor het niet runnen van hijackthis, pc was niet ter mijn beschikking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gewoon de schijf eruit halen een nieuwe erin doen en dan weer het os erop zetten?
Opgelost :)

Eventueel kan je met een linux boot-cd nog bestanden van de schijf halen, dan heb je hopelijk geen last van het virus.

Voor zover het een virus is, kan ook zijn dat je moederbord gaar is en kortsluiting maakt op de aansluitingen.
Dan doet die externe hdd het dus idd weer na het vervangen van de behuizing, omdat je dan ook de opgelbazen controller hebt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Harde schijf leegmaken(formateren) en mbr(fixmbr of mbrfix, zoek met google) wissen van de harde schijf, dan weer windows installeren.

Of natuurlijk is er iets met je usb aan de hand, hardware matig.

[ Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 04-02-2012 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Lijkt me sterk dat een virus hardware kan aanpassen/beschadigen dat het ook niet meer op een andere pc werkt. Klinkt alsof er iets met de USB poorten zijn waardoor de hardware beschadigd raakt.
Waarom denk je aan een virus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een Knoppix live CD zou ook mijn eerste keuze zijn. Dat een virus USB-apparaten kapot zou maken lijkt me onwaarschijnlijk, hoogstens zal het misschien de bestands of partitiestructuur wissen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het virus een Xbox-controller kapot maakt. Die heeft helemaal geen interne opslag of software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Hoe oud is je pc?
Heb je aan je hardware iets veranderd?
Kontroleer je usb aansluiting, intern kun je deze verkeerd aansluiten, maar of je hierdoor iet defect kan maken weet ik niet.

Test met een zo goedkoop mogelijk usb stick.
Misschien kan iemand uitleggen of je met multimeter op de usb stroom kan meten, of dat er stroom op de aarding van de usb staat. Indien dit mogelijk is.

[ Voor 74% gewijzigd door jan99999 op 04-02-2012 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties, hierbij nog wat extra uitleg
waarom ik denk dat het een virus is: 1 van mijn broertjes had het eerst op zijn pc, usb stick werkte niet meer en stak die in pc van mijn andere broertje, sindsdien hebben ze beide hetzelfde probleem. Dat probleem zijnde dat usb apparaten niet gezien worden en daarna ook niet meer op andere apparaten (mijn pc, die verder geen problemen heeft).
Ik vermoed niet dat er hardwarematig wat kapot gaat aan die apparaten, maar is er wellicht een boot bestand waar iets aan veranderd wordt? (dit idee heb ik aangezien het vervangen van de case van die ext hdd hielp).

aan de hardware is niks veranderd, en voor dit probleem deed usb het prima. de pc is zo'n 1.5-2jaar oud

formatteren lukt natuurlijk, hoe run ik daarna mbrfix voordat ik os installeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:43

SkyStreaker

Move on up!

Naar alle waarschijnlijkheid is je andere PC nu ook geinfecteerd, daar je waarschijnlijk automatisch windows aangesloten boel laat inlezen (dit staat ook lekker standaard AAN 8)7 ) . Als het virus zichzelf opstart middels autorun.inf (dit is voor eender welk datadrager, niet alleen optische media) en je hebt geen adequaat verweer, ben je de pisang.

(voortaan shift ingedrukt houden, dan insteken - voorkomt automatisch inlezen)

Installeer eerst eens even MSE (microsoft security essentials), updaten. Opstarten in safe mode zonder netwerk. Scannen. Malware Bytes en Hitman Pro zijn niet de paketten die je hiervoor inzet, doorgaans.

Succes.

[ Voor 4% gewijzigd door SkyStreaker op 04-02-2012 09:35 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die laatste PC is gelukkig niet geïnfecteerd. Het is al een tijdje terug, maar deze gaf wel een waarschuwing bij insteken van het usb apparaat en problemen zijn er verder niet geweest (gebruik regelmatig usb apparaten en geven geen problemen).
Zal MSE proberen, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Lijkt me wel degelijk een hardwareprobleem, omdat je door het vervangen van de case de schijf wel aant werk hebt gekregen. Virus is software, dat kan nooit op de chip van een casing terechtkomen.
Meet de spanning op je usb-poorten. Voeding en data aansluitingen, het kan zijn dat je data aansluitingen een te hoge spanning geven.

In een usb-poort zijn de buitenste 2 lipjes de voedingsbron (5V en ground) en de middelste 2 lipjes voor de data. Daar kun je gewoon een multimeter overheen zetten in spanningsmodus, als je stroom gaat meten maak je kortsluiting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijwel onmogelijk, wat zeg ik, absoluut onmogelijk dat een virus je USB-sticks danwel HD case defect maakt.

Je zit hier met 100% zekerheid naar een hardware probleempje te kijken. Zoeken naar een oplossing in Antivirus software o.i.d. zou ik dan ook staken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wederom bedankt.
Weet niet zeker of ik zo'n multimeter heb, maar om eerlijk te zijn ben ik waarschijnlijk niet handig genoeg (aka: geen idee hoe ik er goed mee om moet gaan) om een multimeter te gebruiken op dergelijke pinnetjes/libjes.

Wat zou je moeten vervangen om dit probleem op te lossen, en is het bijv ook nuttig om de poorten aan de voorkant van de pc los te koppelen? (sorry als dit dom klinkt, zoveel verstand heb ik er dus van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
SkyStreaker schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 09:33:
Naar alle waarschijnlijkheid is je andere PC nu ook geinfecteerd, daar je waarschijnlijk automatisch windows aangesloten boel laat inlezen (dit staat ook lekker standaard AAN 8)7 ) .
Onzin: dat geldt alleen voor CD's, niet voor USB-drives. Voor USB-drives werd Autorun.inf vóór XP SP2 überhaupt niet gelezen. Tussen SP2 en SP3 werden programma's alsnog niet direct gestart: je kreeg een menu waar de bovenste entry de autorun.inf-entry was. Dat is er in SP3 weer uitgesloopt.

Er waren nl. wél problemen met virussen die zichzelf 'Browse the files on this USB drive' noemden én bovenin de lijst terechtkwamen, zodat zodat mensen het virus in feite zelf opstartten.

Voor Vista zal een vergelijkbaar tijdpad gelden, in 7 zijn is de support er nooit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
windows fixmbr
Dit in google ingeven dan weet je hoe het moet. Met formateren is je hd niet leeg.

Usb stick zijn en blijven gevaarlijk, autorun is wat wij zien, maar onder de motorkap van windows gebeurd veel meer, daar kunnen bepaalde programma's wel schade aanrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit inmiddels al opgelost? Want ik ervaar namelijk hetzelfde probleem. Elke keer wanneer ik een USB device koppel wordt die niet herkend en daarna onbruikbaar gemaakt. Voor alle Pc's wordt ie dan onbruikbaar.
Iemand enig idee? :?
Pagina: 1