Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Subdomain via cname naar subdomain?

Pagina: 1
Acties:

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:25
Ik heb een domeinnaam, waar ik een aantal subdomeinen op heb aangemaakt (bijvoorbeeld test.domeinnaam.nl). Nu wordt alles lokaal gehost, maar wil ik bepaalde subdomeinen elder hosten (ik zet de server zelf uit 's nachts, kostenbesparen, maar wil bepaalde data gewoon altijd beschikbaar hebben). Hiervoor heb ik dat subdomein werkende op een sixserve.net domein. Ik ging er vanuit dat het zo simpel was als een cname aanmaken; test.domeinnaam.nl naar test.moizie.sixserve.net

Echter, dit werkt niet, ik krijg een squidix sixserve No Site There is No Site Configured at this Address - error. Als ik rechtstreeks naar test.moizie.sixserve.net ga werkt de site wel.
Wat is hier de oplossing voor? Blokkeert sixserve dit op een of andere manier? Of werkt dit gewoon niet via cnames?

Waar die error vandaan komt weet ik niet, variaties op de url geven gewoon 404 not found, terwijl dit een specifieke pagina is.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij name-based shared hosting (volgens mij de meest voorkomende oplossing) moet de server weten op welke hostnamen hij moet reageren. D.w.z. de configuratie van de HTTP server op test.moizie.sixserve.net moet weten dat hij voor de domeinnaam test.domeinnaam.nl jouw content, die nu bereikbaar is onder test.moizie.sixserve.net moet laten zien.

In Apache httpd gaat dit via virtual hosts.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MoiZie schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 21:42:
Of werkt dit gewoon niet via cnames?
Je verwacht blijkbaar iets van CNAME's waar ze niet voor bedoeld zijn en wat ze ook niet gaan doen.

Als ik jou zo begrijp verwacht je een redirect op HTTP-niveau. Zoals de poster boven mij al aangeeft, dient de sixserve-server ook te begrijpen dat hij voor het domein test.domeinnaam.nl jouw website moet voorschotelen.

Maar waarom werkt dat niet?

Omdat name-based servers gebruik maken van de HTTP "Host"-header, waar de hostname in staat die aangeeft welke site er bedoeld wordt.

Echter, CNAME werkt op DNS-niveau. Niet HTTP. Het enige wat DNS doet, is een IP-adresje bij een hostname zoeken. En jouw browser connect vervolgens VIA die CNAME naar het sixserve-IP-adres, maar op HTTP-niveau heeft hij nog gewoon het oude adres in de "Host"-header staan.

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-11 15:40
Precies dat wat hierboven staat.
Je zou kunnen kijken of je provider HTTP redirection aanbied, maar ook dit is meestal niet gratis.

• MoiZie
Osiris schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:06:
[...]

Je verwacht blijkbaar iets van CNAME's waar ze niet voor bedoeld zijn en wat ze ook niet gaan doen.

Als ik jou zo begrijp verwacht je een redirect op HTTP-niveau. Zoals de poster boven mij al aangeeft, dient de sixserve-server ook te begrijpen dat hij voor het domein test.domeinnaam.nl jouw website moet voorschotelen.

Omdat name-based servers gebruik maken van de HTTP "Host"-header, waar de hostname in staat die aangeeft welke site er bedoeld wordt.

Echter, CNAME werkt op DNS-niveau. Niet HTTP. Het enige wat DNS doet, is een IP-adresje bij een hostname zoeken. En jouw browser connect vervolgens VIA die CNAME naar het sixserve-IP-adres, maar op HTTP-niveau heeft hij nog gewoon het oude adres in de "Host"-header staan.
Kortom, ik moet sixserve zien wijs te maken dat test.domein.nl gehost is op zijn eigen domein.. Hm, misschien via een fake parked domain.

Redirecten kan bij mijn host alleen op domein niveau, niet op subdomein niveau.

Edit; nah, ze blokkeren daar alles op gratis niveau. Dan maar een andere host zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door MoiZie op 04-02-2012 18:52 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Redirecten kan als het moet met een zelfs meta refresh en dat werkt overal wel

Iperf

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:06

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Dan moet je wel eerst bij die meta-redirect zien te komen. Dat wordt lastig wanneer zijn server offline is en sixserve het domein niet herkent.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fish schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:53:
Redirecten kan als het moet met een zelfs meta refresh en dat werkt overal wel
Dan moet de browser het toestaan, wat niet alle browsers doen. Een meta refresh of HTTP headers (wat iig een mooiere oplossing is dan meta refresh) hebben alleen zin als een server continue aanstaat, wat nu niet het geval is.

@TS: De DNS door verwijzing is in principe goed, echter waar het verzoek uiteindelijk terecht komt kan niet overweg met het opgevraagde. Ik denk niet dat de hoster van de uiteindelijke website moeilijk zal doen om een vhost toe te voegen naar het juiste (sub)domein. Gewoon een ticket bij de hoster aanmaken en je merkt het gauw genoeg.
Osiris schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:06:
[...]

Maar dat is niet wat de TS wil, die wil een redirect op DNS niveau zodat een subdomein van domein 1 eigenlijk doorgaat naar subdomein van domein 2. Dit kan niet via HTTP omdat de server van domein 1 elke avond / nacht uit gaat, dus moet het wel via DNS en dus CNAME. ;)

[ Voor 87% gewijzigd door CH4OS op 04-02-2012 19:20 ]

• Osiris
  • Niet online
CptChaos schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 19:11:

[...]
Maar dat is niet wat de TS wil, die wil een redirect op DNS niveau zodat een subdomein van domein 1 eigenlijk doorgaat naar subdomein van domein 2. Dit kan niet via HTTP omdat de server van domein 1 elke avond / nacht uit gaat, dus moet het wel via DNS en dus CNAME. ;)
CNAME is geen "redirect" of iets dergelijks. Enige wat ik zeg is dat de TS wél een redirect verwacht, terwijl DNS dit nooit kan leveren. Ook niet met een CNAME (want dat is simpelweg geen redirect, maar gewoon eventueel een 2e vhost op een andere server).

Ik zeg dat de TS een HTTP-like-redirect verwachtte en legde uit waarom dat niet ging werken. :)

• MoiZie
Nouja, ik verwachtte eigenlijk gewoon dat de DNS server de wereld zou vertellen dat op het moment dat zij naar test.domein1.nl gingen, uit moesten komen op test.moizie.sixserve.net. Wat ik dus nog niet snap aan het verhaal, is welke pagina ik zie als ik terecht kom op de servers van sixserve. Elke variatie die ik geprobeerd heb met de eerste hostname in de url geeft een 404, terwijl de cname op dit moment redirect naar een werkende pagina! Curieus.

• Osiris
  • Niet online
MoiZie schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:29:
(…) terwijl de cname op dit moment redirect naar een werkende pagina! Curieus.
Heb je m'n 1e post überhaupt gelezen? :? En snap je 'em ook?

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Je komt op dit moment op de index-pagina voor de "default" virtual host die op de server geconfigureerd is. Aangezien de server jouw hostnaam niet kent, komt ie daar uit. De reden dat ie voor andere pagina's dan de index een 404 teruggeeft, is dat die pagina's niet bestaan en de index pagina wel.

Heel logisch, als je je even inleest in virtual hosts (vandaar mijn link in de mijn eerste post).

• MoiZie
Maar wat is dan die index pagina ;) Zowel test.moizie.sixserve.net, als moizie.sixserve.net en sixserve.net bevatten andere pagina's dan de pagina waar ik nu op uit kom. Ik weet dus niet wat ik daadwerkelijk zíe na de cname verwijzing. Dat is waarom ik niet snap wat er precies gebeurt.
Osiris schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:32:
[...]

Heb je m'n 1e post überhaupt gelezen? :? En snap je 'em ook?
Ja, en een cname is niets anders dan een redirect imho. domein.nl verwijst via cname naar domein2.nl (kortom, redirect), de DNS server geeft het IP van domein2 door en de browser maakt verbinding met ip2. Maar ik geef toe dat je het technisch alleen maar mag zien als een rename van de URL.

In elk geval; wat ik dus kennelijk nodig heb is de optie tot het parken van een domain, bij mijn eigen host een cname instellen naar moizie.sixserve.net ipv het subdomein. Een subdomain aanmaken onder het parked domain op sixserve, maar niet de DNS van sixserve instellen in mijn hosting optie. Dan zou het volgende moeten gebeuren volgens mij; domein.nl --> ip1. subdomein.domein.nl --> cname naar subdomein.sixserve.net (maar in de host staat de oorspronkelijke URL). Bij arriveren op sixserve.net; redirect naar subdomein.domein.nl op sixserve.net. Hoop alleen dat dit kan, want ik kan me ook voorstellen dat sixserve vervolgens via DNS weer opzoek gaat naar domein.nl :+ In dat geval is het een loop.

Wat onzinnig dat dit niet voor elkaar te krijgen is ;(

@ hieronder, dan ben ik in de war, wat is dan de default virtual host? Ik ging er vanuit dat je daarmee dus moizie.sixserve.net bedoelde, aangezien dat een virtuele host is lijkt mij?

[ Voor 43% gewijzigd door MoiZie op 04-02-2012 22:21 ]

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
"Die" index pagina is de index pagina voor de "default" virtual host, zoals ik net al zei. Lees anders de documentatie even...

Een cname is géén redirect. Een cname wil niets anders zeggen dan dat de opgegeven naam een andere naam is voor de opgegeven "canonical" host. Dat wil weer niets anders zeggen dat beide namen resolven naar hetzelfde IP adres. That's it, verder gaat DNS niet.

DNS weet niet dat er een HTTP server draait op die host die voor verschillende hostnames verschillende content kan serveren. Je zult die HTTP server dus moeten vertellen wat ie moet doen bij jouw hostname. In dit geval (en in het geval van alle andere hostnames die hij niet kent) is dat: het serveren van de content behorende bij de "default" virtual host.

Edit nav jouw edit: de "default" virtual host, is -ZOALS IN DE DOCUMENTATIE TE LEZEN IS- (of moet ik nog subtieler zeggen dat je de documentatie moet lezen?) de vhost die als zodanig is geconfigureerd op de server. In Apache httpd is dat de "eerste" uit de lijst. Indien geen specifieke hostname van een andere vhost wordt gematched, is dat de vhost die gebruikt wordt.

Bij sixserve.net is die default vhost zo geconfigureerd dat ie een index-pagina heeft met de melding die jij ziet: There is No Site Configured at this Address. Dat klopt dus precies: zolang sixserve.net niet weet dat jij de hostnaam test.domeinnaam.nl laat wijzen naar het IP adres van hun server, kan hun server ook geen specifieke content voor jouw hostnaam opleveren.

Voor een redirect op HTTP niveau -wat je nu van plan lijkt te zijn- zal er nog steeds een HTTP server moeten zijn die jouw hostnaam begrijpt en in reactie daarop een redirect stuurt. Dat gaat je niet lukken als je zelf geen server aan wilt hebben staan of sixserve.net wijs kunt maken dat ze dit voor je regelen.

[ Voor 113% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 04-02-2012 22:38 ]

• MoiZie
Ah nu snap ik het! Ik browse nu naar het ip adres wat ik onder mijn sixserve domein heb hangen (dus ik speel voor handmatige DNS) en dan krijg ik inderdaad die 'default' virtual host. Jeej. :+

Ok mysterie 1 opgelost, nu alleen nog een oplossing vinden, maar misschien kan ik hier wat mee; http://sixserve.com/topic/1426-setting-up-domain/

Dat is precies wat ik wil en nodig heb. Dank voor de antwoorden, hopelijk kan ik het hiermee oplossen. (Nu maar hopen dat het dan ook werkt voor meerdere subdomeinen!)

En over 'DE DOCUMENTATIE', die wil ik best lezen, maar de documentatie die ik daar kan vinden bestaat voor zover ik kan zien uit een forum, met mogelijk 2 behulpzame subfora;
http://sixserve.com/forum/5-tutorials/ en
http://sixserve.com/forum/6-technical-support/

Waarbij geen van de pinned topics (waar ik documentatie verwacht) ook maar in de buurt komen van dit onderwerp. Dus ik zie graag een linkje van je.

Leuk om te zien dat ik, met een redelijke hoeveelheid kennis op andere (tech)vlakken, echt een complete noob ben op andere gebieden. Erg leerzaam dit allemaal.

[ Voor 37% gewijzigd door MoiZie op 04-02-2012 22:41 ]

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Met "de documentatie" bedoelde ik de documentatie over vhosts waar ik in mijn eerste reply naar linkte :)

Pagina: 1