WIFI storing, dagelijks en dan weer opgelost

Pagina: 1
Acties:

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-02 09:07
Ik heb last van een onbetrouwbare wifi verbinding sinds een paar dagen. En toevalligerwijs is dat net de periode dat er een soort van (anti)kraker aan de overkant een kamer heeft betrokken.

De situatie:
wifi via b/g/n
WPA2-PSK
TL-WR1043ND is de router, internet via ziggo
client: osx, windows 7 en android phone

Sinds een paar dagen valt de wifi verbinding weg en nadat je opnieuw verbinding maakt is er geen website meer te bezoeken, pingen of wat dan ook maar. Soms kom je er half doorheen en kan ik bv inloggen op de router.
De oplossing was altijd een ander kanaal te kiezen, omdat het vrij druk is qua wifi zenders hier in de buurt. Helaas werkte dat ook niet goed meer.
Sinds een tijdje vermoed ik opzet, al dan niet onbewust. Mijn vermoeden wordt gevoed doordat het meestal rond 8 uur 's avonds gebeurt, en storingen niet zo tijdvast zijn.
Deze avond echter hielp geen 1 oplossing en had ik maar de kabel gepakt. Na een half uurtje wachten zag ik dat mijn wifi weer opgepakt was en rara nu zonder storingen een stabiele verbinding.

Wat kan er aan de hand zijn? En hoe kan ik bepaalde zaken uitsluiten, bijvoorbeeld een buur die probeert mee te liften of denkt me te kunnen hacken, of een andere storingsbron?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:22
Je kunt uitsluiten dat je buurman lastig doet door een nieuw SSID & WPA2 in stellen, en je SSID niet meer uit te zenden. Dan heeft je buurman het vrij lastig om te verbinden.

Mogelijk zit er ook een logboek in je router. Zet dat eens aan en kijk erin ;)

En je kan met inSSIDer de buurt scannen, helaas niet op lastige buren.

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-02 09:07
Nog steeds problemen... Router eens meegenomen naar een andere locatie en daar bleek dat de wifi na een dag nog stabiel was. Maar hier thuis is de wifi onbetrouwbaar, soms houdt ie het een dag vol en soms maar 15 minuten voordat er geen verbinding meer mogelijk is of een verbinding zonder betrouwbaar netwerkcapiciteit.

Via inssider zie ik dat het best wel druk is, zo rond de 15 zichtbare ssid. Ook zie ik mijn verbinding om de paar minuten verschrikkelijk inkakken in signaalsterkte. Is dat een interferentie?

Zou een 5ghz router dit oplossen?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:22
Ja, maar kan je wel 5 Ghz? inSSIDer kan ook 5 GHz kanalen indexeren.

Mogelijk is het vastzetten van je 2.4 kanaal ook voldoende.
Kies dan wel een kanaal waar géén buurman op zit met het midden van z'n parabool in inSSIDer.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Check voor de zekerheid of er geen draadloze telefoons / magnetrons in de buurt staan. Kan zijn dat die ook nog een bron van storing zijn. En verder wat er hier al boven werd vermeld. Verander je wachtwoord van je router en zet hem desnoods vast op de mac-adressen van je eigen gebruikte hardware,

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:08

RvL

Zijn en kanalen die minder druk zijn dan het kanaal waar je op dit moment op zit? Ik neem even fictieve kanalen: stel je zit nu, samen met 12 anderen op kanaal 6. Op kanaal 2 zijn maar 3 andere netwerken te vinden. Dan is het aan te raden om kanaal 2 eens te proberen.

Let ook goed op de overlap van kanalen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Pagina: 1