Malev failliet en tickets geboekt voor augustus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:58
Ik zou op 3 augustus met Malev naar Budapest vliegen (Sziget festival).
Nu heb ik vandaag gehoord dat Malev zo goed als failliet is (http://www.nrc.nl/nieuws/...vliegtuigen-aan-de-grond/). Ze hebben een persbericht op http://www.malev.com staan, maar op het nummer zijn ze onbereikbaar (geen wacht).

Ik zie op dit moment zelf niet de mogelijkheid om 3 nieuwe tickets te kopen met KLM. Ik heb bij Malev geboekt omdat daar nog goedkope tickets te krijgen waren op de gewenste dagen. In verband met het Sziget festival is bij KLM praktisch alles al volgeboekt. Ik heb met mijn goedkope tickets geen recht op annulering.

Wat zijn je rechten? Wat zouden voor mij verstandige stappen zijn om te ondernemen?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Even je reisverzekering bellen en vragen of dit ook door hun gedekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:31

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Achteraan in de rij schuldeisers aansluiten, en ervan uitgaan dat je er niks meer van terug ziet...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
FreezeXJ schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 19:08:
Achteraan in de rij schuldeisers aansluiten, en ervan uitgaan dat je er niks meer van terug ziet...
Dat dus...ik denk dat je naar je geld kan fluiten :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Maar dat betekent dus dat bij het failliet van een grote luchtvaartmaatschappij honderdduizende mensen geen geld en vlucht meer hebben? Dit soort dingen worden immers erg ver van te voren geboekt. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat in de luchtvaart zo gaat!

Ze waren wel lid van de Oneworld alliantie, ik weet niet of die afspraken hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
hopen dat ze door een easyjet ofzo overgekocht word :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
http://www.consuwijzer.nl...aatschappij_failliet_gaat

Malev wordt waarschijnlijk wel overgenomen aldus NRC. Maar zou het dan gebruiker zijn om ook de vluchten mee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Makkelijk schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 19:14:
Maar dat betekent dus dat bij het failliet van een grote luchtvaartmaatschappij honderdduizende mensen geen geld en vlucht meer hebben? Dit soort dingen worden immers erg ver van te voren geboekt. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat in de luchtvaart zo gaat!

Ze waren wel lid van de Oneworld alliantie, ik weet niet of die afspraken hebben..
Waarom zou dat anders gaan dan in de normale zakenwereld? Curator gaat opzoek naar mogelijke overkopers, vliegentuigen of passagiers.

Kans is dan best groot bij overname dat ook de vluchten worden overgenomen, maar ga er dan niet vanuit dat je 100% garantie hebt dat je vlucht op xx datum xx tijd ook probleemloos doorgaat.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:48

Ardana

Mens

heb je gechecked of Malev aangesloten is bij het Stichting Garantiefonds Reizen voordat je boekte? Persoonlijk zou ik nooit boeken bij een organisatie die daar niet bij aangesloten is. Het kost je misschien 'n paar euro (maar volgens mij is 't zelfs gratis), maar je bent er tenminste zeker van dat je je geld terugkrijgt als de zaak failliet gaat.

Tsja, en anders: dure les?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Volgens die link bij consuwijzer zijn er geen lijndiensten aangesloten bij het SGR.
Voor losse lijndiensttickets bestaat er geen garantieregeling zoals bij de SGR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Volgens ATOL en Malev:
Passengers who booked directly with the airline using a credit or debit card should contact their card issuer.
Dit is inderdaad een risico bij ver van te voren kopen van goedkope tickets.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Heb ik weer, betaald met ideal.. mastercard had nog kunnen helpen idd

[ Voor 39% gewijzigd door Makkelijk op 03-02-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:59

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ernemmer schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 19:06:
Even je reisverzekering bellen en vragen of dit ook door hun gedekt wordt.
Nop, kennelijk bij bijna geen enkele annuleringsverzekering (aldus ANWB)
gambieter schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 19:52:
Volgens ATOL en Malev:
[...]
Jep, die kunnen dus ook niks :(

Overigens maakt ticketprijs niks uit. Ook de duurste business class super flexible tickets hebben dit probleem. Want je annuleringsverzekeraar bij Malev is toch niks waard..

Ik heb hiervan geleerd dat ik, bij welke maatschappij dan ook, voortaan gewoon via een reseller boek die een verzekering aanbied. Zoals cheaptickets. Overigens is het bij een faillisement van bijvoorbeeld Lufthansa of KLM dan nog steeds een risico dat de reseller failliet gaat door de claims :P

[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 04-02-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:22
Snel boeken bij Wizzair :) Eindhoven naar Boedapest.
De rest zal alleen maar snel duurder worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 19:52:
Volgens ATOL en Malev:
Malev was beslist geen low cost carrier.
Makkelijk schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 15:41:
Ik heb hiervan geleerd dat ik, bij welke maatschappij dan ook, voortaan gewoon via een reseller boek die een verzekering aanbied.
Vliegtickets kun je het beste met credit card boeken, dan krijg je je geld wel terug als tussen de tijd van boeken en vliegen de vliegmaatschappij failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:41:
En dat zeg ik dan ook niet. Goedkope tickets zijn ook te krijgen bij medium/normal-cost airlines.
Vliegtickets kun je het beste met credit card boeken, dan krijg je je geld wel terug als tussen de tijd van boeken en vliegen de vliegmaatschappij failliet gaat.
Yep. Die transactiekosten van €5 of zo schrikken mensen wel eens af, maar je kunt het zien als een "verzekering".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:41:
[...]

[...]

Helaas niet meer per definitie. Mijn rabo studentenpakket credit card is "in verband met bezuinigingen" automatisch veranderd in een basecard zonder enige vorm van aankoopbescherming en een lagere bestedingslimiet..
gambieter schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:24:En dat zeg ik dan ook niet. Goedkope tickets zijn ook te krijgen bij medium/normal-cost airlines.
True, maar een flexibel (duurder) ticket wat je mag annuleren helpt geen moer als de maatschappij waarbij je kunt annuleren failliet is. Kost je alleen maar meer geld.

Al met al blijkt toch wel de beste manier achteraf om voor een paar euro meer bij cheaptickets te boeken met een expliciete faillissementsbescherming.

Ik heb mijn verlies maar genomen en ga waarschijnlijk voor €900 (ipv 660..) met KLM vliegen.

[ Voor 36% gewijzigd door Makkelijk op 09-02-2012 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Makkelijk schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 14:58:
[...]

Helaas niet meer per definitie. Mijn rabo studentenpakket credit card is "in verband met bezuinigingen" automatisch veranderd in een basecard zonder enige vorm van aankoopbescherming en een lagere bestedingslimiet..
Dat heet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en is op te lossen door een echte credit card te nemen. Die rabo basecard is eigenlijk gewoon een pinpas maar dan met mastercard erop ipv maestro.
Ik heb mijn verlies maar genomen en ga waarschijnlijk voor €900 (ipv 660..) met KLM vliegen.
Mijn reisplanner wees me op http://www.travelservice.aero/, die vliegen ook AMS-BUD schijnbaar, en daar zie ik heel redelijke prijzen (bij boeking via https://www.smartwings.net).

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 09-02-2012 15:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:22
edit@hierboven: die is in ieder geval een stuk goedkoper zo te zien.
Makkelijk schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 14:58:
[...]
Je wil persee vanaf Amsterdam ofzo? :o

[ Voor 12% gewijzigd door Vandread op 09-02-2012 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
CyBeR schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:10:
[...]

Dat heet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en is op te lossen door een echte credit card te nemen. Die rabo basecard is eigenlijk gewoon een pinpas maar dan met mastercard erop ipv maestro.
Zoals ik zei is het zo dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten maar dat mijn creditcard onaangekondigd is gewijzigd naar een basecard. Met mijn rekening heb ik bij mijn bank ook geen recht op een normale creditcard. Maar dat is een discussie die niet relevant is.
Vandread schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:10:
edit@hierboven: die is in ieder geval een stuk goedkoper zo te zien.
[...]
Je wil persee vanaf Amsterdam ofzo? :o
Nee maar ik zie RyanAir niet zo zitten, de reden is niet zo relevant maar iets met veel handbagage en slechte verhalen. Het prijsverschil blijkt ook best klein, als je meerekent dat je bij RyanAir nog belasting, 50 euro 'transactiekosten' en 70 euro per persoon aan bagage kwijt bent naast de geadverteerde prijs. Uiteindelijk was Malev gewoon de goedkoopste optie, ook goedkoper dan wizzair en ryanair omdat die al vrij vol zitten in die periode.
Mijn reisplanner wees me op http://www.travelservice.aero/, die vliegen ook AMS-BUD schijnbaar, en daar zie ik heel redelijke prijzen (bij boeking via https://www.smartwings.net).
Tnx voor de tip!

ontopic
Ik kreeg de afgelopen dagen vanuit diverse bronnen de tip om mijn claim bij de IATA in te dienen. Schijnbaar zouden die de refund alsnog kunnen regelen omdat Malev bij de IATA zat. Weet iemand daar wat over?

[ Voor 21% gewijzigd door Makkelijk op 14-02-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Was Malev geen onderdeel van het Skyteam?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ze waren lid van de Oneworld alliantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Makkelijk schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:39:
[...]

Zoals ik zei is het zo dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten maar dat mijn creditcard onaangekondigd is gewijzigd naar een basecard. Met mijn rekening heb ik bij mijn bank ook geen recht op een normale creditcard.
http://www.mastercard.com...mer_bank_independent.html
http://www.visa.nl/nl/vis...k_wil_een_visa_kaart.aspx
https://www212.americanex...ds/cardsinformation_pr.do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
offtopic:
@CyBeR
Helaas staan je DM's uit dus hiermee help ik helaas mijn eigen topic een beetje om zeep.
Echt, ik waardeer je goedbedoeld advies. Misschien ga ik zelfs proberen om een ANWB creditcard te krijgen. Maar 'voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten' en dit rijtje komt toch wel een tikkeltje betweterig over. Bovenal is het ontzettend offtopic.

Mijn volgende actie is nieuwe tickets boeken en dan werk maken van het terughalen van wat betaald is. Mogelijk komt er nog wel enige vorm van compensatie.

Zou het mogelijk zijn in elk geval de betaalde belasting te laten terugkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:15
Weet niet op welke manier je hebt besteld, maar ik kreeg een mailtje van cheaptickets : "Gezien de ernst van deze situatie en de verwachting dat deze maatschappij mogelijkerwijze uiteindelijk failliet zal gaan hebben wij besloten om Malev tickets, met een vertrek in de toekomst, restitutie aan te vragen bij IATA."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Makkelijk schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:59:
offtopic:
@CyBeR
Helaas staan je DM's uit dus hiermee help ik helaas mijn eigen topic een beetje om zeep.
Echt, ik waardeer je goedbedoeld advies. Misschien ga ik zelfs proberen om een ANWB creditcard te krijgen. Maar 'voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten' en dit rijtje komt toch wel een tikkeltje betweterig over. Bovenal is het ontzettend offtopic.
Kun je me tenminste nog uitleggen wat je met 'dit rijtje' bedoelt? Ik heb je wat links gegeven naar credit cards die wél met verzekeringen komen en niet bankgebonden zijn. Maar daarmee wel iets duurder dan een rabo basecard (zeker de Amex). Dát is wat ik bedoelde.
Zou het mogelijk zijn in elk geval de betaalde belasting te laten terugkomen?
Normaal gesproken kun je inderdaad bij een non-refundable ticket de belasting wél terug laten betalen. Maaarr, dit is natuurlijk geen normale situatie dus ik denk dat dat niet zozeer van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
denuz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:13:
Weet niet op welke manier je hebt besteld, maar ik kreeg een mailtje van cheaptickets : "Gezien de ernst van deze situatie en de verwachting dat deze maatschappij mogelijkerwijze uiteindelijk failliet zal gaan hebben wij besloten om Malev tickets, met een vertrek in de toekomst, restitutie aan te vragen bij IATA."
Ik heb inderdaad begrepen dat de IATA sowieso iets gaat doen voor ticketverkopers. Ze maken daar op 31 maart meer over bekend. De vraag is wat je daar als rechtstreekse afnemer aan hebt.
CyBeR schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:25:
Kun je me tenminste nog uitleggen wat je met 'dit rijtje' bedoelt? Ik heb je wat links gegeven naar credit cards die wél met verzekeringen komen en niet bankgebonden zijn. Maar daarmee wel iets duurder dan een rabo basecard (zeker de Amex). Dát is wat ik bedoelde.
Zoals ik al zei, ik waardeer het, maar het is offtopic. Ik noemde het betweterig omdat het overkomt alsof je "het toch even gezegd moet hebben, ondanks dat het offtopic is". Maar het was niet zo aardig, excuus. Ik vind een mastercard via ANWB aanvragen toch wel een goed plan.
Normaal gesproken kun je inderdaad bij een non-refundable ticket de belasting wél terug laten betalen. Maaarr, dit is natuurlijk geen normale situatie dus ik denk dat dat niet zozeer van toepassing is.
Malév heeft dat geld natuurlijk ook nooit aan de overheden betaald. Maar toch, ik vlieg niet dus ik belast niets.

[ Voor 44% gewijzigd door Makkelijk op 14-02-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 15:52
Ik heb weinig met deze optie, maar als geld een rol speelt kun je overwegen om met eurolines busje te gaan...

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je 21-25 bent kost een retour:
1 aug ams-Bu
8 aug (Bu-ams)

134 euro per persoon. Reistijd is ca. 21 uur.... zoals ik al zei heeft zoiets niet mijn voorkeur, maar het is niet duur

Edit: laat maar, ik zie op de eerder genoemde smartwings vliegtickets met vergelijkbare prijzen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ivos op 14-02-2012 22:41 ]

Pagina: 1