Toon posts:

Temperatuur gestuurde fancontroller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers

Ik zit met hetzelfde probleem opgezadeld als beschreven in dit topic, namelijk een prachtige hangende TV kast die ontzettend warm wordt door de HTPC en de receiver als de deurtjes gesloten blijven.

Ik zoek de kast dan ook te voorzien van actieve koeling, het liefst voorzien van een temperatuur gevoelige fan controller. De mannen (en vrouwen) van coolerguys hebben een mooie all in one oplossing, maar die is helaas niet te vinden. Het enige iets of wat alternatief dat ik in naburige landen vind, is de FanAmp van MCubed

Weet iemand van jullie nog een alternatief. Ik ben dus uiteindelijk op zoek naar een HTPC-onafhankelijke, temperatuurgevoelige controller om in mijn tv kast in te werken.
Ik heb me al half suf gezocht, maar ik slaag er niet in om iets gelijkaardigs te vinden

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:12

FeaR

In GoT we trust

Wat dit met Audio en HiFi is me zo niet duidelijk. De boosdoener is dan wel een HTPC en het gaat over een audiomeubel, maar de essentie ligt toch bij de koeling. Ik denk dat een topic binnen Cooling wellicht handiger is, of wellicht zelfs Elektronica als je zelf iets wilt gaan knutselen.

Voor nu zet ik dit topic even naar CO.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-01 21:25

JaltaH

meh

Wil je zelf ook de snelheid kunnen regelen, of moeten de fans/controller dat doen? Er zijn namelijk ook temperatuurgestuurde fans te krijgen die je enkel van 12V hoeft te voorzien.

In mijn eigen kast heb ik aan de achterkant 2 stille 120mm fans geplaatst met een losse 6 of 7V voeding. Zodra de schakelaar voor alle apparatuur omgaat (niets blijft standby staan als ik het niet gebruik), gaan ook de fans aan. Ze zijn niet te horen, maar m'n mediacenter en 360 blijven wel lekker koel. :)

Careful. We don't want to learn from this.

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-01 00:48
Anders moet je er een thermostaat tussen zetten (of een thermisch contact).
Als je deze instelt op bv 35°C dan zit je goed.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Er was ook een merk dat fans verkocht met een NTC-weerstand eraan, dus die regelden toerental zonder losse controller. Kan me helaas alleen herinneren welk merk dat was, en vinden lukte me ook (nog) niet.
Aha, JaltaH had dat al geopperd ;) Alhoewel ik ze van een ander merk had.

Als je zelf wat uitgebreiders wilt maken, is dit volgens mij wel een goed begin:
http://webx.dk/oz2cpu/pcmod/fan-reg.htm

[ Voor 16% gewijzigd door 3dfx op 14-02-2012 19:19 . Reden: slechtziend ]

Verwijderd

Is dit niet iets voor je? Dit is een fan die temperatuur gestuurd is: pricewatch: Arctic Cooling F12 Pro TC, 120mm
No Setup Needed - It Simply Works

The ARCTIC F Pro TC controls its speed by itself. Thanks to the temperature sensor, simply install the fan and no further adjustments or setup is required. The fan controller is set to keep the temperature between 32°C and 38°C. When the temperature is below 32°C, the fan spins slowly and silently. If the temperature continues to rise, the fan speed will increase to deliver maximum airflow, and in turn cooling the PC more efficiently.
bron: http://www.arctic.ac/en/p...ctic-f-pro-tc.html?c=2183
Oops JaltaH had die al genoemd :P.

@Iva_Bigone
Welk merk bedoel jij ze van? Zelf maar even doorgezocht ik kom nog die van GELID tegen :) : http://www.gelidsolutions...dex.php?lid=2&cid=5&id=27

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2012 23:58 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 23:53:
@Iva_Bigone
Welk merk bedoel jij ze van? Zelf maar even doorgezocht ik kom nog die van GELID tegen :) : http://www.gelidsolutions...dex.php?lid=2&cid=5&id=27
Ik ben maar eens gaan spitten, en waarempel, ik heb 'm nog: een Coolermaster 80mm fan, type A8025-25BB-3BS-P1.
Ik wist dat het een Papst of Coolermaster moest zijn, want dat waren rond 2005-2006 de merken die ik kocht vanwege de stillere modellen.
Pagina: 1