[XP] Dual boot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-10 06:54
Ik heb enkele dagen geleden windows XP op een oude laptop geinstalleerd. Op die laptop was reeds Ubuntu en Windows 7 geinstalleerd.

Voorheen kreeg ik een perfect multiboot scherm waarin ik kon kiezen of ik Windows 7 of Ubuntu op wou starten. Deze komt nu echter niet meer tevoorschijn en windows XP wordt standaard gestart. Ik wil nu Windows 7 opstarten, maar dat lukt niet meer.
Ik heb me het laatste uur werkelijk de pleuris gezocht naar een simpele oplossing om zo'n multiboot scherm terug te krijgen maar elke poging loopt stuk op het punt dat ik mijn boot.ini moet gaan veranderen. Bij mijn boot.ini file staat namelijk alleen lijn met
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
De Ubuntu en Windows7 OS'en staan op overige partities.

Ik word uit al deze boot.ini meuk echt niet wijs, laat staan dat ik begrijp hoe ik nu Ubuntu en Windows7 terug kan krijgen.

Is er iemand die me kan/wil helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Nieknikey op 03-02-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Met het multiboot scherm bedoel je niet de grub bootloader van Ubuntu?
Anders zou je kunnen proberen die los er weer op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Je hebt grub inderdaad waarschijnlijk overschreven met de boot bestanden van XP. Hoe je grub weer kunt installeren kan je volgens mij prima vinden via google.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
Dat lijkt mij ook :) ik had het ondertussen al gedaan met deze handleiding erbij.

Nou boot mijn laptop helemaal niet meer... na POST krijg ik "Grub Loading" wat al snel volgt met:

GNU GRUB version 1.97~beta4
[ Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device/file completions. ]

sh:grub>_

Dit gaat duidelijk mijn kennis te boven, ik ben niet van plan om het op te geven maar ik kom er nu al helemaal niet meer wijs uit. Hoe krijg ik überhaupt weer Windows 7 terug op mijn laptop? Dat Ubuntu en Windows XP weg zijn maakt me niet zoveel uit, maar op Windows 7 staan al mijn bestanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Win7 krijg je terug door via de Win7 DVD de recovery te starten. Van daar uit kan je via 'startup repair' alle bestanden laten herstellen die nodig zijn om Win7 te kunnen booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
Dat heb ik nu gedaan. GRUB bootmanager blijft echter opstarten zodra ik mijn computer opstart. Je oplossing leek me logisch en ik begreep zelf ook niet waarom ik er niet op ben gekomen, maar nu hij klaar is met repareren start hij nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
Iemand? Hoe krijg ik mijn OS'en weer bootable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
De startup repair was wel succesvol doorlopen? Staat grub op een aparte partitie? Anders zou je kunnen overwegen om die partitie even in zijn geheel weg te halen. Even googlen geeft dit als resultaat: http://windows7forums.com...k-uninstalling-linux.html

En anders gewoon proberen een OS te booten en van daaruit je bestanden veilig stellen en gewoon helemaal opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Windows 7 werkt met een andere soort boot mechanisme, genaamd de BCD. De BCD van Windows Vista/Windows 7 wordt opgeslagen in de map boot van de actieve partitie en kan met het commando BCDEDIT worden aangepast. Terwijl het bestand BOOT.INI van Windows XP nog eenvoudig met Kladblok te bewerken is, moet daar voor het commando BCDEDIT Dit commando is zó ingewikkeld dat maar weinigen het weten toe te passen. Gelukkig kan de BCD ook met een eenvoudiger te begrijpen tool als EasyBCD worden aangepast. Met zo'n tool worden ook nog eens minder snel fouten gemaakt! Tevens als je zoekt op Windows 7 + Windows XP Dual boot vindt je voldoende informatie. Zelf raad ik altijd af om Windows XP en Windows 7 te dual booten, maar gebruik te maken van Windows XP-Mode in Windows 7(kan wel alleen in bepaalde edities van Windows 7). Ook hier op Tweakers, zijn voldoende topics te vinden met mensen die hetzelfde willen:
Dual boot Windows 7

[ Voor 12% gewijzigd door Turdie op 04-02-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
Het grootste probleem is voornamelijk dat ik niet weet welk OS op welke partities staan. De partities hebben namen als /dev/sda1t/m5. Als ik nou wist op welke partitie windows 7 stond dan zou ik de overige gewoon verwijderen, maar ik weet dat dus niet. Overigens geeft de Ubuntu installatie CD aan dat Windows 7 standaard geboot wordt, terwijl dit niet het geval is?

Als ik thuis ben zal ik meteen uitzoeken hoe ik met EasyBCD eventueel mijn probleem op kan lossen. Ik laat nog wel weten als het gelukt is. Harstikke bedankt in ieder geval!
Pagina: 1