[Win 7] PC blijft ontzettend traag na reinstall

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bridelance
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 13:49
Dag tweakers,

ik heb jullie hulp nodig voor een pc die maar niet normaal wil werken.
Het gaan om een Medion (Intel i5, 4GB) met Windows 7 Home Premium. Hij is nog steeds behoorlijk nieuw, maar gaat ontzettend traag (opstarten kan soms meer dan een kwartier duren, bij het openen van het startmenu heb je nog ruim de tijd om iets te drinken gaan halen, en als je windows verkenner wilt openen kun je soms beter beginnen aan een grote poetsbeurt van je huis :P )
Heb al twee keer de pc herinstalleert vanaf de recovery, maar weinig resultaat. Heb ook al gekeken of er fouten in het geheugen en hdd, maar ook daar niets gevonden.

Ik dacht er nu aan om een volledige format te doen. Maar had nog een paar vragen vooraleer dat te doen:
- Is een volledige format het proberen waard?
- Ik heb (via torrent) een windows home premium van het internet geplukt. Kan ik deze activeren met de OEM key die ik nu heb?
- Ga ik problemen hebben met de drivers? (Ik ga uiteraard wel kijken voor de drivers van de medion site te halen)
- Met welke software maak ik best een format vooraleer ik windows opnieuw installeer?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 00:01

DMZ

Als je wil dat ie goed werkt is de recovery partitie in elke geval niet de beste manier om dat te doen. Alle bloatware zit daar namelijk ook bij.

- Ja, volledig formatteren is een pre om af te komen van de meeste(!) bloatware en virussen.
- Ja kunt elke (taal)versie activeren met de key die je hebt, zolang het dezelfde pakket is (HP key alleen voor HP dus). Dus ja.
- Drivers kun je meestal vinden op de site van de fabrikanten van resp. moederbord, VGA, CPU, enz. Werkt meestal veel beter dan de Medion zooi.
- Gewoon met de windows install disk. Die heeft een optie "Format Disk" bij het kiezen waar je het wil installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

1. Ja, een recovery is niets meer dan het terugzetten van een oudere backup. En mag dus ook geen herinstallatie worden genoemt.

2. Ja dat kan (houdt wel rekening met de bit versie)

3. Als de drivers nog available zijn, dan wel.

4. Gewoon Windows Home Premium op een CD/DVD branden en dan op het begin de partitie verwijderen en een nieuwe partitie aanmaken. Dan laten formateren en verder gaan met de installatie.

Voordat je trouwens opnieuw gaat installeren. Start je PC eens op in veilige modus en draai TDSSkiller. (http://support.kaspersky.com/downloads/utils/tdsskiller.exe)

[ Voor 16% gewijzigd door jopitan op 03-02-2012 16:47 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bridelance
Bedankt voor jullie snelle antwoord!!

Die vraag over die format stelde ik omdat ik gehoord had, dat een windows format nog steeds niet alles verwijderd. Dus ik dacht dat het nog iets beter zou zijn om met speciale software (waarvan ik nu nog geen voorbeeld weet) een complete format te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

Bridelance schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:48:
Bedankt voor jullie snelle antwoord!!

Die vraag over die format stelde ik omdat ik gehoord had, dat een windows format nog steeds niet alles verwijderd. Dus ik dacht dat het nog iets beter zou zijn om met speciale software (waarvan ik nu nog geen voorbeeld weet) een complete format te maken.
De snelle format verwijderd alleen de belangrijke delen. Een full format duurt altijd antiegelijk lang maar formateert wel je hele hardeschijf. Als je echt wilt dat alles weg is moet je DBAN draaien. (Vanaf CD)

Wanneer je in Windows zit kun je niet je C schijf formatteren, dit komt immers omdat ie in gebruik is. Daarnaast probeer eerst even TDSSkiller te gebruiken. Het klinkt namelijk nogal een MBR Rootkit

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Een format is een format, bij windows is dit niet anders als bij bijv linux. De tabel waarin staat waar welke data waar staat word leeg gehaalt waardoor het OS de plek weer 'mag' overschrijven. De data staat er nog maar is in principe inactief.

Waar jij naar zoekt is een killdisk app, die maakt van alle bits respectievelijk een 0 of een 1. Dit maakt echter niks uit als je puur een reinstall doet om je PC weer een beetje vlot te maken.

Zoals hierboven al aangekaart is moet geen repair gebruiken, maar gewoon met een schone installatie beginnen vanaf een windows DVD.
Bridelance schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:38:
- Is een volledige format het proberen waard?
Meestal wel.
- Ik heb (via torrent) een windows home premium van het internet geplukt. Kan ik deze activeren met de OEM key die ik nu heb?
Let er goed op dat deze torrent wel schoon is. Als je met zekerheid een schone wilt hebben pak je een van deze (x86-32 of x86-64)
http://social.technet.mic...3d-4caa-a8c0-1e127a14612a

Eventueel kan je je downloads controlleren met een hashcheck. Als er mee geprutst is komt de hash niet overeen met het origineel:
http://expertester.wordpr...-and-verify-its-hash-key/

Let er wel op dat je de ISO wel eerst de standaardnaam geeft, die staan ook wel op die pagina
- Ga ik problemen hebben met de drivers? (Ik ga uiteraard wel kijken voor de drivers van de medion site te halen)
Win7 herkent de meeste drivers uit zichzelf, en verder kan je alles wel van de medion siteh alen ja ;).
- Met welke software maak ik best een format vooraleer ik windows opnieuw installeer?
Gewoon met de windows installatie zelf. Mocht je hem een low-level format willen geven, download deze (Handig voor van alles en nog wat ;) )

http://www.ultimatebootcd.com/

[ Voor 57% gewijzigd door D4NG3R op 03-02-2012 16:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanto
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 16:11
Edit: YouTube: Best guide to speed up Windows 7
volg dit filpmje. Misschien helpt dat. Danheb je ook minder gedoe met format. En kan je computer blijven gebruiken zoals je nu ook doet

Ik zal eerst kijken wat maakt het zo lang. En niet direct alles er afgooien. Want als je Win7 er op doet. Het probleem ligt aan de hardware. Dan heb je het straks ook. Wat zou je kunnen doen.
Uitzoeken waar het probleem zit:
Manier 1: Deze manier is voor de minder ervaren mensen die win7 gebruiken.
Ga naar 'Start'. Klik rechtmuisknop op 'Mijn computer'. Klik dan op eigenschappen. Je krijt nu een scherm waar ik staat wat er in je computer zit. Werkgeheugen of je win7 32bit of 64bit hebt. Maar daar onder staat ook een cijfer. Geloof dat het 'index' heet. Het idee er van is. Dat windows laat zien wat ten opzicht van win7. Welk component in je computer het langzaam is.
Draat de test als je kan. En kijk wat het laagste cijfer heeft. Dit kan hoog waarschijnlijk het probleem geven.

Manier 2: Voor meer ervaren mensen
Start 'taak beheer'. Ga naar processen. En kijken bij 'processen' bij kolom CPU of kolom werkgeheugengebruikt heeft. Controleer of bij 'gebruikersnaam kolom of jouw inlog naam bij staat. Wat je nu kan doe ik programma afsluiten die in de achtergrond heb opgestart. Ga dit lijst af tot dat je merkt dat je PC sneller gaat. PAS OP stop geen proces van systeem. Je kan je computer crashen. !Doe dit alleen maar als je weet wat je doet (ervaring met win7)!

Oplossingen 1:
Ligt het probleem bij het opstarten van jouw computer? processen die in de achtergrond starten als je computer opstart. Schakel dit uit via msconfig. YouTube: Clean Windows 7 StartUp with MSConfig

Oplossing 2:
Ligt het aan een van je computer compnenten (harddisk, werkgeheugen)? Kan dan of je deze kan upgrade door een nieuwe beter in te zetten.

Heb je meer vragen of een van deze stappen. Zeg gerust dan maak ik een soort stappen plan. Oplos handleiding ook wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefanto op 03-02-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bridelance
Hartelijk bedankt allemaal!

Nog echter één vraagje: ik downloadde voor de zekerheid de versie de D4NG3R voorstelde, maar die is in het engels. De OEM windows was echter in het nederlands. Geeft dat problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Serial is gebonden aan de versie (Home, Prof, etc) niet aan de taal en/of 32/64bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Bridelance schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 21:51:
Hartelijk bedankt allemaal!

Nog echter één vraagje: ik downloadde voor de zekerheid de versie de D4NG3R voorstelde, maar die is in het engels. De OEM windows was echter in het nederlands. Geeft dat problemen?
Oei daar had ik niet aan gedacht. Als een engelse versie problematisch is moet je je torrent even hashchecken zoals ik in de 2e link aangaf ;) . Verder is zoals hierboven vermeld een licentie verboden aan de versie. Niet aan een 64b release of aan een andere taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:30
D4NG3R schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 23:18:
[...]

Oei daar had ik niet aan gedacht. Als een engelse versie problematisch is moet je je torrent even hashchecken zoals ik in de 2e link aangaf ;) . Verder is zoals hierboven vermeld een licentie verboden aan de versie. Niet aan een 64b release of aan een andere taal.
OEM licenties zijn 32 of 64 bits. Retail licenties zijn zowel 32 als 64 bits. Wel even op letten dus. Overigens niet zo heel lastig om een Windows 7 OEM NL met SP1 te vinden :). Moet goedkomen!

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 04-02-2012 16:20 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bridelance
Na heel lang wachten is het eindelijk gelukt om een back-up te nemen van alle bestanden, en nu sta ik op het punt om een partitie te selecteren en de boel opnieuw te installeren. Nu zijn er 4 partities: 'system', 'recovery', 'OEM reserved' en de partitie waar de oude windows op staat. Mag die OEM partitie gedeleted worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 00:01

DMZ

Kan wel, ben je wel alles erop kwijt (dus evt drivers....) en vervalt volgens mij je garantie op de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik zou als ik jou was eerst alles backuppen via speciale backup software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Bridelance schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:22:
Na heel lang wachten is het eindelijk gelukt om een back-up te nemen van alle bestanden, en nu sta ik op het punt om een partitie te selecteren en de boel opnieuw te installeren. Nu zijn er 4 partities: 'system', 'recovery', 'OEM reserved' en de partitie waar de oude windows op staat. Mag die OEM partitie gedeleted worden?
Ja
DMZ schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:25:
Kan wel, ben je wel alles erop kwijt (dus evt drivers....) en vervalt volgens mij je garantie op de software.
Garantie op de software heb je sowieso niet, als jij als eindgebruiker je Win7 install verneukt betekend medion niks voor je, tenzij je geld neer legt.

Pagina: 1