Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keuze voor programmeertaal bij een universele applicatie

Pagina: 1
Acties:

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-11 09:02
Ik wil binnenkort eens een poging gaan wagen om een softwarepakket te bouwen om sportbeelden (in mijn geval specifiek zwemfilmpjes) te kunnen analyseren. Hierbij moet je denken aan het tegelijkertijd laten lopen van 2 filmpjes (2 camera's, bv. 1 boven en 1 onderwater), het tekenen in de video van bv. lijntjes etc. en het over elkaar zetten van 2 filmpjes (waarvan eentje halftransparant verschijnt) zodat je het verschil in de zwemslag duidelijk kunt zien.

Dit klinkt allemaal erg pittig, en ik weet ook zeker dat dit heel lastig zal worden, zeker aangezien ik op het ogenblik vooral kennis heb van webbased talen zoals php, javascript, etc. en beperkte kennis in Objective-C en in een grijs verleden nog een klein beetje met Visual Basic en Visual C.

Toch heb ik dit soort dingen vaker gedaan en heb bij visual basic toen ook een erg complexe applicatie verzonnen waar ik zonder ook maar 1 letter visual basic kennis aan ben begonnen, dus dat zou in feite wel moeten lukken met wat hulp hier en daar.

Waar ik nu naar opzoek ben is een ontwikkelomgeving die voldoende library's of (open-source) 3rd party add-ons beschikbaar heeft en waarmee ik op de Mac kan bouwen en als het even kan ook nog dat ik de interface visueel kan ontwikkelen.

Klinkt veeleisend, maar in feite zit dit allemaal in het pakket X-Code, enige probleem hierbij is dat ik hiermee geen Windows applicaties kan compilen.

Weet iemand hier een goed alternatief? Op internet is namelijk heel veel te vinden waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie en daarom het liefste hier deze vraag stel aan mensen die hier toch al een hoop kennis van hebben uit eigen ervaring.

Als het overigens te complex en onmogelijk blijkt te zijn om dit op deze manier te doen dan denk ik overigens dat ik een mac-only versie ga ontwikkelen met XCode in Objective-C.

Bedankt alvast!

To Apple or not to Apple? That's the banana!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik moet je waarschuwen voor een klok/klepel reactie mijnerzijds, maar ik dénk dat QT en diens IDE wel eens 't bekijken waard kan zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door RobIII op 03-02-2012 15:58 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
En heb je al eens over JAVA nagedacht ?
heel veel cross-platform apps worden geschreven in JAVA.
al heb ik zelf geen programeer ervaring in java.

Verwijderd

Het is geen programmeertaal maar wellicht kan je LabVIEW gebruiken? Dat kan ook gebruikt worden om video's te analyzeren en is er (als ik het goed onthouden heb) ook voor Mac. Het lijkt een beetje op Quartz Composer maar dan iets meer low-level.

Als dat geen optie is zou ik inderdaad, wat Rob zegt, voor Qt gaan. Dat is cross platform voor Windows/Mac/Linux.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57

Rmg

RobIII schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:56:
Ik moet je waarschuwen voor een klok/klepel reactie mijnerzijds, maar ik dénk dat QT en diens IDE wel eens 't bekijken waard kan zijn.
QT wat ook mijn eerste gedachte idd, crossplatform, goeie voorbeelden en multimedia libraries

• mac-er
Als ik zo de reacties lees steekt QT met kop en schouders er bovenuit, en ik zal dit dan ook zeker eens gaan bekijken.

Wat ik me wel afvraag is hoe de toekomst van QT er uitziet want ik zie dat dit iets van Nokia is en dat is op dit moment niet het meest stabiele merk, want het is niet de bedoeling dat als over een jaar Nokia om zou kieperen dat ik dan een kit gebruik die niet meer wordt onderhouden.

Ik zie verder nog dat JAVA genoemd wordt, en daarvan is natuurlijk redelijk zeker dat die nog zeker jaren zal worden onderhouden, maar dan zit wel het nadeel eraan dat JAVA naar mijn idee redelijk log en traag is wat je natuurlijk niet kunt gebruiken bij een video analyse (en dat is meestal toch iets wat op laptops gebeurd die ook soms wat minder krachtig zijn).

Verwijderd

mac-er schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:10:Wat ik me wel afvraag is hoe de toekomst van QT er uitziet want ik zie dat dit iets van Nokia is en dat is op dit moment niet het meest stabiele merk, want het is niet de bedoeling dat als over een jaar Nokia om zou kieperen dat ik dan een kit gebruik die niet meer wordt onderhouden.
Qt is een open-source framework (toch?) dus het lijkt me dat, stel Nokia gaat failliet je nog wel zeker bent dat het door ontwikkeld wordt. Daarnaast wordt Qt in een heleboel professionele applicaties gebruikt, dus je kan er zeker van zijn dat het nog wel even blijft.

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
_trickster_ schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:58:
En heb je al eens over JAVA nagedacht ?
heel veel cross-platform apps worden geschreven in JAVA.
al heb ik zelf geen programeer ervaring in java.
Java is inderdaad erg geschikt als het cross-platform moet zijn, maar ik weet niet hoe goed Java is voor video processing.

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-11 15:04

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Een interessant alternatief voor QT is eventueel nog wxWidgets.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:22
Eens met Akathos: Ik zou voor mogelijke verdere ontwikkelingen niet zo bang zijn aangezien bijv. KDE Qt heeft aangemerkt als de api., Autodesk Qt in Maya en Microsoft Qt in skype gebruikt.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Qt bestond al jaren voordat Nokia 't kocht; weer een nieuwe eigenaar maakt dus weinig uit.

Overigens is het verstandig om een goede scheiding te maken tussen je GUI en je logica. De videoprocessing zou ik gewoon in pure C++ houden, dan is dat deel portable naar alles met een CPU.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24

BikkelZ

CMD+Z

mac-er schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:52:
Als het overigens te complex en onmogelijk blijkt te zijn om dit op deze manier te doen dan denk ik overigens dat ik een mac-only versie ga ontwikkelen met XCode in Objective-C.

Bedankt alvast!
Als je kiest voor één platform, kun je veel makkelijker allerlei API's gebruiken die voor dat platform beschikbaar zijn. .Net, C#, WPF en de diverse codecs werken volgens mij prima samen alleen zit je dan aan Windows vast. Hoe dat bij Apple zit weet ik niet qua API's, maar dat kan ook best interessant zijn aangezien Apple natuurlijk wel een grote vinger in de pap heeft wat betreft professionele video editing. Hoe graag wil jij extra code schrijving alleen omdat feature X bij Linux, Apple en Windows anders geimplementeerd zijn en je dus daarom een dikke wrapper laag moet bouwen die ook nog rekening houdt met platformspecifieke bugs en limitaties?

iOS developer

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Jegorex schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:18:
[...]

Java is inderdaad erg geschikt als het cross-platform moet zijn, maar ik weet niet hoe goed Java is voor video processing.
Aangezien er - voor zover ik weet - geen pure Java video applicaties zijn zou ik zeggen 'niet'. In dit soort gevallen kun je Java wel gebruiken, maar dan in combinatie met een native library, die in dit geval of crossplatform is, of gecompiled is voor verschillende platformen. Als aanstuurtaal zou je Java natuurlijk wel kunnen gebruiken.

Maar de analyses zelf, afhankelijk van hoe intensief en realtime die zijn, zijn waarschijnlijk nog altijd het beste te doen in een native te compileren taal (C/C++ en kompanen). Zeker aangezien videobewerkingen tegenwoordig voor een belangrijk deel op GPU's kunnen draaien voor (veel) betere performance.

@TS: Je hoeft natuurlijk niet je hele applicatie in 1 taal te doen. Je kunt ervoor kiezen om de intensieve rekentaken in een native library te stoppen en de UI in een andere taal / omgeving.

• mac-er
Ok, ik ben overtuigd dat ik bij QT safe zit ;)

Wat ik me dan tot slot wel nog afvraag of er heel veel extra werk is als ik het in een omgeving als QT programmeer ipv. XCode.

Ik was net namelijk even aan het denken, maar in feite zal vooral de Mac versie worden gebruikt. Indien nodig is het dan namelijk ook nog een optie om een export van de videofilmpjes met commentaar te maken voor de Windows gebruikers.

Kijk, als het ongeveer evenveel werk en even moeilijk is met QT als met XCode om een soortgelijk pakket te maken dan is de keuze snel op QT gevallen want dan heb ik voor hetzelfde een cross-platform pakket. Maar wat me nu eigelijk vooral aan het denken heeft gezet is de reactie van BikkelZ, Apple heeft namelijk zijn strepen wel ruimschoots verdiend op het gebied van video.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Merk op dat je dus C++ gaat gebruiken met als GUI framework Qt.
Qt is niet meer (maar ook niet minder) dan een framework om voornamelijk GUI applicaties mee te maken.
Zo heeft Qt geen speciale functionaliteit voor video editing, en zul je zeer waarschijnlijk naar een 3rd party lib moeten uitwijken, wat weer platform afhankelijk kan zijn.

[zeikmodus] En menschen, het is Qt en niet QT !! [/zeikmodus]

Verwijderd

Het hangt er natuurlijk erg vanaf waar je het meeste ervaring in hebt.

Heb je veel ervaring in Objective-C + XCode en gaat de eerste versie alleen Mac zijn? Dan zou ík kiezen voor Xcode. Heb je veel ervaring in C++ en gaat het sowieso cross-platform gebruikt worden? Dan zou ik neigen naar Qt.

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11 10:00
Je kan met XCode wel Windows applicaties compilen, moet je gewoon via WINE GCC installeren en zo cross-compilen.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Als de grootste groep gebruikers Mac users zijn kan je gebruik maken van Core Video & Core Audio binnen Cocoa dit zal je veel werk uit handen nemen voor het processen van video (filters, afspelen, croppen e.d.). En dit is allemaal "to the bone" geoptimaliseerd (GPU, Multicore e.d.).

[ Voor 14% gewijzigd door ZpAz op 05-02-2012 14:41 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11 10:00
Je kan natuurlijk Mono gebruiken, maar dan moet je een aparte Windows UI schrijven (geloof ik). Ben zelf wel fan van Mono, want Microsoft heeft goede .NET documentatie.
Gebruiker moet wel Mono installeren (ook al kan je dat embedden, weet alleen niet hoe), maar hij output zowel .app als Windows executable.

[ Voor 63% gewijzigd door Wolfos op 05-02-2012 22:57 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:22
Wolfos schreef op zondag 05 februari 2012 @ 22:54:
Je kan natuurlijk Mono gebruiken, maar dan moet je een aparte Windows UI schrijven (geloof ik).
Nee hoor. Ool met mono kan je Qt of gtk# gebruiken em die werken op zowel osx, Windows als linux.
Pagina: 1