Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 13:35
Beste Tweakers,

Ik heb zonet een hoopje hardware gekocht, en uiteraard ook geassembleerd. Ik krijg echter met regelmaat een BSOD: 0x00000101. Tot hier toe is het enkel opgetreden bij het gamen, Crysis 2 en Minecraft.

Ik vermoed dat het interessant is om eerst de hardware eens op te noemen:

-Intel i5 2500K
-Corsair XMS3 (CMX8GX3M4A13333C9)
-Corsair AX850 (toekomstgericht)
-Asus P8P67-M Pro
-Crucial M4 128GB SSD
-Samsung HD502HM
-MSI Twin Frozr ii Nvidia GTX560 Ti

Het is niet zo dat de BSOD op een specifieke moment optreed, het is random. Ik ben dan gaan zoeken wat het probleem zou kunnen zijn. Bij de BSOD krijg ik als extra informatie: "a clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated time interval". Ik dacht dus gelijk aan de CPU.

Ik heb dan maar is Minecraft gestart en de temperatuur van de CPU in de gaten gehouden. Deze is vrij normaal, zo rond de 40°C a 50°C. Momenteel zit de stock-fan er nog op.

In eerste instantie heb ik uitgezocht of het aan de SSD lag, hierop heb ik Windows 7 Professional draaien. Ik heb daarom op de Samsung HDD een Windows XP geïnstalleerd. Het probleem trad ook daar op. Ik ga er dus vanuit dat dit al uitgesloten is.

Daarna heb ik van alles geprobeerd met de videokaart, een beetje down-clocken, beetje over-clocken, maar ook dit hielp niet. Ik heb eveneens dan maar eens fumark zijn werk laten doen. De temperatuur van de GPU klom naar een maximum van 72°C. Dat is ver van een top-temp, maar goed, ik denk dat dit nog net acceptabel is. Overigens, tijdens het spelen van games, bijvoorbeeld Crysis 2 was de temperatuur max. 60°C.

Toch maar even de CPU wat getest, met SuperPI. Ik heb hem zowat alle mogelijkheden laten berekenen maar geen crash. Al ben ik er van bewust dat dit nog geen uitsluitsel geeft.

Dan dacht ik van, wat blijft er nu nog over? Het geheugen en mobo. Ik heb gisteren even getest met 2 modules i.p.v. 4 modules. Ik heb toch een gehele tijd gespeeld, zowel minecraft als Crysis 2, zonder enige crash. Deze nacht heb ik Memtest laten lopen, voor een dikke 3 uur. De testen waren allemaal doorlopen, hij zat zelfs al terug aan 30% van de tests. Deze test gaf geen errors terug.

(Even vergeten te vermelden: ik heb de BIOS stapsgewijs geüpdatet tot de laatste. Na elke update even geprobeerd, maar dit lost het probleem dus niet op.)

Wat mijn vermoeden is dat het moederbord het een beetje zwaar heeft met het geheugen. Althans, het geheugen staat in de lijst v/d ondersteunde.

Momenteel heb ik er 3 modules ingestoken, mijn muisknop vastgeplakt en maar laten minecraften. Tot hier toe, geen crash.

To the point: kan dit dat het moederbord het een beetje zwaar heeft met het geheugen? Zo ja, wat zijn de oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

101 bsod is een te lage Vcore of vtt voltage. Verhoog je Vcore met 3 stapjes en ik vermoed dat je er vanaf bent :) Daarnaast staat dit topic totaal verkeerd natuurlijk! Wel een beetje blijven opletten hoor!

[ Voor 28% gewijzigd door millman op 03-02-2012 15:19 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 13:35
Oftoppic:
Ik twijfelde al waar het moest staan, mijn excsues

Wat betreft Vcore, ik las dit ook al ergens. Ik heb al eens wat dingen geprobeerd, maar dat hielp niet bepaald. Overigens weet ik niet goed waar ik effectief de Vcore kan aanpassen, aangezien dit niet in de BIOS voorkomt. Misschien iemand met gelijkaardig mobo dat weet hoe ze het bij Asus noemen?

edit:

Ik heb wat aan de instellingen van het RAM geprutst, dit stond nu op Auto, ik heb het manueel ingesteld zoals de sticker op de modules het wilden. Verder zag ik met Prime-95 dat de temperatuur toch wel aan de hoge kant was. Ging naar de 80°C toe. Ik heb de koeler er afgehaald, klein beetje koelpasta toegevoegd, opnieuw verdeeld. De piek-temp is nu 61°C, toch wel opmerkelijk verschil. Het zou dus wel eens de koeling kunnen geweest zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Lorduh op 04-02-2012 16:44 . Reden: aanpassing ]