Toon posts:

Netwerk Printer toevoegen met net use

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een klant moet ik printers toevoegen op een terminal server. De terminal server draait in het datacenter, de printers staan bij de klant. Er ligt een VPN verbinding tussen de netwerken.

Ik heb niet veel ervaring met network shares, maar het is me gelukt om de printer handmatig toe te voegen (in het Administrator account). Dit heb ik gedaan door

- start > uitvoeren > \\1292.168.xx.xx
- printer dubbelklikken

Het lukt dan ook om de netwerk printer te selecteren wanneer ik een test pagina wil printen met kladblok.

Nu wil ik een script schrijven om met net use de printer(s) toe te voegen.

Ik heb dit geprobeerd met
code:
1
net use * \\192.168.xx.xx <password> /user:ADAM.local\printACC /persistent:yes

Ik krijg echter de volgende foutmelding:

System error 67 has occurred. The network name cannot be found.

Heeft iemand enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat de printer(s) met net use worden toegevoegd? Klopt mijn syntax niet? Of moet ik op een andere manier verbinding met een share op een IP maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

code:
1
 NET USE [LPTx:] \\ComputerName\printer_share /PERSISTENT:YES

En mogelijk waar nodig van de user voorzien maar dat lijkt me niet verplicht aangezien je de user al op de share toegang hebt gegeven.

Je wist/weet dat je eigen voorbeeld voor drive-mappings is aangezien de * zorgt voor een drive-letter?

[ Voor 68% gewijzigd door MAX3400 op 03-02-2012 13:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gewoon de net use help van microsoft gepakt, en die gaf dat als volledige syntax. Omdat ik niet wist wat ik daar moest invullen, heb ik maar een sterretje gebruikt :)

Wat betreft die user, ik heb alleen een share door gekregen, met username en password. Ik geloof dat ik die wel mee moet nemen in de net use commando, of niet? en moet ik dan voor ComputerName dat IP adres invullen? En is printer_share dan de name van de printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 16:41
Hoe connect die klant met de server ? Er staat dat het een terminal server is. Kan je dan niet gewoon printen via je rdp sessie ?
En weet je zeker dat je wil rommelen op de server ? Gezien je vragen en antwoorden ben ik bang dat je er niet heel veel van begrijpt.

net use lpt1: \\servernaam\printernaam /user:usernaam password /persisten:yes

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou het zit zo:

In ons Datacenter hangt een kluster, waar onder andere een terminal server in hangt (Windows Server 2008 R2). De klant maakt verbinding met een RDP sessie. Ze hebben binnen hun eigen pand een aantal printers staan, en die moeten toegankelijk worden voor de gebruikers.

Als ik via RDP inlog als "Administrator" en naar "start > uitvoeren" ga en daar verbinding maak met "\\192.168.xx.xx" inlog scherm. Hierin vul ik ADAM.local\username en daar onder het wachtwoord in. Dan krijg ik een venster van Explorer, met daarin de volledige netwerk share. Daar staan ook een stuk of 6 printers bij. Ik kan met deze printers connecten.

Als ik vervolgens naar "Start > Apparaten en printers" ga, dan staan ze er ook netjes allemaal bij.

Dit moet ik dus met alle users van de terminal server doen. Het lukt me niet om die netwerk printers aan de Printmanager toe te voegen, en ik krijg het ook niet voor elkaar om een script te schrijven met "net use"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dit moet ik dus met alle users van de terminal server doen. Het lukt me niet om die netwerk printers aan de Printmanager toe te voegen, en ik krijg het ook niet voor elkaar om een script te schrijven met "net use"
No offense maar wat is er mis met de users dat zelf laten uitzoeken, eventueel de printer-shares bekend maken in AD zodat ze zelf kunnen connecten of een mail rondsturen met de IP-adressen?

Het klinkt, maar als goede raad, dat je je vingers niet moet branden aan deze materie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer nu om de printer te deployen in print management services. De netwerk printers worden echter niet gezien in Print Management (start > Administrative Tools > Print Management). De klant wilt graag dat de printers worden toegevoegd aan alle users, en daar betalen ze ook voor. Dat is de reden dat ik het niet door de users zelf kan laten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Tja, wat al gezegd is, de printer(s) toevoegen aan het AD en deze deployen over het netwerk, het maakt dat niet uit of users via RDP/Terminal inloggen, deze kunnen dan gewoon overal aangemeld worden daar de printers zichzelf aanmelden op het AD (per user een discovery uitvoeren is een andere mogelijkheid)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe connect die klant met de server ? Er staat dat het een terminal server is. Kan je dan niet gewoon printen via je rdp sessie ?
Het hele idee is juist dat mensen vanuit de RDP sessie kunnen printen. Alleen staan die printers weer binnen het pand van de klant. Tussen de TS en de klant ligt een VPN.

Het lukt me alleen niet om de printers op te nemen in de AD.

Het liefst zou ik de printer opnemen in de Print Management om die vervolgens op een hele user group (alle users) te deployen. Deze herkent zoals ik al zei de printers die afkomstig zijn van de share alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

En wat voor clients staan er bij de klant? Zolang het fat-client zijn, kan je natuurlijk gewoon via IP-printing de client-side printers laten mappen in de TS-sessie en klaar; alleen is het dan niet goed/altijd mogelijk om alle bakken en kleuren te kiezen alsnog.

Neem toch aan dat er minstens 1 DC bij de klant op lokatie staat; waarom die dan niet ook als printserver inrichten en vanaf daar in AD opnemen; je probeert nu, op basis van de gegeven info, een "lossstaande" Terminal Server een soort van inverse over de VPN te laten connecten naar printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 16:41
Ik snap niet waarom je niet gewoon de client printers laat meenemen in je rdp sessie.
Vraag welke printers ze hebben en installeer die drivers op je TS. Configureer je RDP zo dat printers worden meegenomen in de sessie, en je bent toch klaar ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En als vervolgens iemand van het personeel vanuit een externe lokatie met een laptop aan het werk is, en op kantoor wilt printen? Een van de redenen voor bedrijven om terminal servers af te nemen is om makkelijker locatie onafhankelijk te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:11:
En als vervolgens iemand van het personeel vanuit een externe lokatie met een laptop aan het werk is, en op kantoor wilt printen? Een van de redenen voor bedrijven om terminal servers af te nemen is om makkelijker locatie onafhankelijk te werken...
Werken = niet printen.

Maar ja, dat is een discussie die het bedrijf intern maar moet voeren; op het moment dat ik thuis werk via TS Gateway ofzo, wil ik natuurlijk mijn eigen printer hier op mijn bureau kunnen gebruiken en niet een of andere high-powered laserprinter op de 4e verdieping naast de administratie. Zou niet weten waarom ik op werk moet printen; documenten staan toch op een netwerk-share zodat collega's er ook bij kunnen als ze die nodig hebben? :)

Anyhow, het probleem waar je blijkbaar mee zit maar je ondanks de antwoorden hierboven niet beantwoord: jouw Terminal Server kan de printers niet direct benaderen op een of andere manier of hij ziet ze niet vanaf de printserver of niet op IP of niet via AD. Totdat dat is opgelost, lijkt de oplossing voor "net use" echt de aller- aller- allerlaatste oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 05-02-2012 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 22:35

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:11:
Waarom zou je willen op een printer die niet fysiek bij jou in de buurt staat?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:09
ralpje schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:22:
[...]

Waarom zou je willen op een printer die niet fysiek bij jou in de buurt staat?
Je weet helemaal niet wat voor bedrijfsprocessen TS mee te maken heeft, dus je vraag slaat nergens op. Daar gaat het toch ook helemaal niet om, TS wil printen op afstand, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 22:35

ralpje

Deugpopje

En dat kan door de bestaande printers in je sessie mee te laten connecten. Eén van de tegenargumenten die gegeven wordt is dat dat een probleem kan zijn als je op een printer op een andere lokatie wilt printen. Ik geef aan dat dat niet veel zal voorkomen dus geen probleem hoeft te zijn. Ik snap niet waarom je daar op zo'n flamerige manier op moet reageren.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HenkEisDS schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:29:
[...]

Je weet helemaal niet wat voor bedrijfsprocessen TS mee te maken heeft, dus je vraag slaat nergens op. Daar gaat het toch ook helemaal niet om, TS wil printen op afstand, punt.
+
ralpje schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:34:
En dat kan door de bestaande printers in je sessie mee te laten connecten.
En wat is de allereerste schakel op het moment dat iemand op welke lokatie dan ook inlogt op de Terminal Server? Inderdaad: Active Directory of RADIUS (want er ligt een VPN welke verder niet gespecificeerd is maar ook aan authentication doet). Goed, dat is dus dan ook het eerste punt waar de printers bekend gemaakt kunnen worden. En als volgende punt is dat eventueel een script die connectie legt met shared printers.

Blijft het feit dat zowel AD als shares niet genoemd zijn door topicstarter noch als optie zijn bekeken noch werken dus het maakt op dit moment geen klap uit wat de bedrijfsprocessen of afstanden zijn; imho zit er ergens technisch iets niet goed waardoor de printers voor users niet bereikbaar zijn middels net use.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 05-02-2012 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@MAX3400, Er is dus een interface om printers te deployen over alle users. Het lijkt fout te gaan doordat de printers in een share staan in een ander domein dan die van de Terminal Server. Het is wel mogelijk om een printer port toe te voegen als zijnde een netwerk printer. Wanneer ik dit zo in stel dan gaat een test print naar de print que om vervolgens direct te verdwijnen. De klant geeft echter aan dat er niet is geprint.
Pagina: 1