Overclocken om verlies PCI-Express 8x te compenseren?

Pagina: 1
Acties:

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-01 15:35
Op een moederboard, zit een PCI-Express lane 8x gemonteerd. Daar gaat een GTX 460 PCI-Express 16x videokaart op gemonteerd worden.

PCI-Express 8x presteert, als ik het goed heb, ongeveer 5 tot 10% minder dan PCI-Express 16x.

Is het dan zinvol om de videokaart 5 tot 10% te overclocken om dat verlies te compenseren?
Of ben ik dit verkeerd aan beredeneren?

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-01 07:52

jdwrist

En het antwoord is koekje

ik zou denken dat dat geen zin heeft.

pci-express 8x heeft een max doorvoer snelheid van 2 Gb

pci-express 16x heeft een max van 4 Gb

je blijft dus gebonden aan de 2 Gb

Live youre Life and Enjoy every Day

• Uberhood
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Door je videokaart te overclocken help je niks aan de doorvoer snelheid van je PCI-E lane. Dan zou je al de PCI-E lane zelf moeten overclocken als je denkt dat deze te langzaam is voor je GTX460.

Buiten dat:

Ik heb op mijn moederbord 2 PCI-e 2.0 sloten. De bovenste is PCI-E 2.0 16x slot, de onderste een PCI-E 2.0 8x slot.
Ik heb op beide sloten een GTX460 Hawk getest en ik heb totaal geen verschil gemerkt bij benches en games.
Ik heb geen harde cijfers om dit te onderbouwen maar mocht je PCI-E 2.0 sloten hebben dan is een actie ondernemen zinloos.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Helemaal verkeerd helaas. Je PCI-e bandbreedte bepaald de snelheid waarmee je videokaart met de rest van je systeem kan communiceren. Kom je bandbreedte tekort, dan zal de videokaart niet optimaal zijn werk kunnen verzetten doordat 'ie niet genoeg werk aangeleverd krijgt van de CPU. Het overklokken van je videokaart helpt dan uiteraard niet.

Gelukkig hoef jij je geen zorgen te maken, PCI-e 2.1 x8 is ruim voldoende voor jouw GTX460. Bandbreedte word eerder een issue bij hele zware high-end kaarten en dan uitsluitend op extreme resoluties. Kort door de bocht: maak je niet druk.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:37
Singular1ty schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:01:
Gelukkig hoef jij je geen zorgen te maken, PCI-e 2.1 x8 is ruim voldoende voor jouw GTX460.
Zelfs de helft daarvan valt nog reuze mee (let op: GTX480, laat staan een GTX460):
Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GTX_480_PCI-Express_Scaling/images/perfrel.gif

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-01 15:35
Bedankt voor de antwoorden. Ik laat de videokaart gewoon lekker op standaardsnelheden draaien. Het verliespercentage is denk ik nauwelijks waarneembaar.
Pagina: 1