Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet plotseling weg -> spookoverstap?

Pagina: 1
Acties:

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:10
Beste medetweakers,
Ik heb een beetje een vreemde situatie. Ik heb thuis ADSL basis van KPN waar ik altijd tevreden over was. Toen ik gisteren thuis kwam en wilde internetten, geen verbinding. Na wat uitzoekwerk kwam ik er achter dat ik geen internet signaal had (wel breedband signaal).
Nadat ik KPN gebeld had bleek dat er in hun systeem stond dat m’n contract was beëindigd omdat ik een overstap zou hebben aangevraagd wat ik nooit zelf heb aangevraagd.
Vervolgens schoten er een aantal scenario’s door mijn hoofd.

1. Ik woon in een oud herenhuis met 3 verdiepingen wat is opgedeeld in 3 afzonderlijke woningen. In het isra punt komen totaal 6 x viervoudige aderparen binnen. Nu heb ik sinds een maand of 4 een nieuwe onderbuur en ik weet dat hij XS4ALL heeft aangevraagd een tijd geleden en dacht dat het daar mee te maken zou hebben. Na een belletje naar XS4ALL bleek dat niet waarschijnlijk omdat hij al sinds 6 december internet had aangevraagd (hij ging alleen wel afgesloten worden omdat hij niet betaalde).

2. Ik werd een maandje terug een keer ’s avonds opgebeld door een slechte telesales vent die me internet met bellen probeerde aan te smeren en die heb ik afgewimpeld. Ik heb een vermoedde dat hij voor de grap een overstap heeft ingeschoten, het schijnt dat als je mondeling ergens ja op zegt dat dat bindend is maar eigenlijk nooit wordt gecontroleerd (hoera voor de OPTA :/ ) en ik ben bang dat ik een keer ja heb gezegd en dat ze dat in een soort bandje hebben gemonteerd ofzo.

Ik heb in het ISRA punt gespiekt gisteren en gezien dat alleen het aderpaar waar ik internet op heb daadwerkelijk is aangesloten en ook nog steeds op mijn telefoonlijn dus het zou alsnog wellicht een foutje kunnen zijn bij XS4ALL dat ze mijn lijn gekaapt hebben hoewel ze zelf zeggen van niet. (immers heet mijn buurman anders dan ik zelf en dan zou er mijn inziens nooit een overstap kunnen worden ingeschoten tenzij mijn buurman mijn naam heeft misbruikt) wat ik me dan wel afvraag is, als mijn buurman internet heeft, hoe kan het dan dat zijn aderparen allemaal ontkoppeld zijn.
Normaal zou ik even met mijn buurman gaan praten maar die heb ik al weken niet meer gezien dus dat is lastig.

Overigens heb ik mijn bankrekening gechecked en heb geen rare afschrijvingen gezien gelukkig :)

Adjust non olet, plerumque...

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Als die sales vent inderdaad een order heeft ingeschoten kan KPN niks meer voor je doen behalve een nieuwe aanvraag indienen. KPN is namelijk verplicht door de opta om de lijn vrij te geven.

Het kan inderdaad ook zijn dat je onderbuurman iets doet wat niet hoort

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 15:23
Klinkt toch alsof de fout bij KPN zit. Zonder opdracht van jou (als "huurder" van de lijn) mogen zij die nooit zomaar afsluiten tenzij je een wanbetaler bent. Of zij wel of geen opdracht van iemand anders hebben is juridisch helemaal niet interessant.
Als zij geen opdracht van jou hebben gehad, dan zullen ze (kostenloos) de verbinding weer moeten herstellen.

Overigens is sinds vorig jaar een mondelinge overeenkomst niet meer rechtsgeldig (altijd handig om te weten).

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
KPN is de enigste ADSL provider die verplicht de lijn moet vrijgeven zodra een andere provider daarom vraagt. Doet KPN dit niet staat meneer OPTA daar met een boete.

Of de naam nou klopt of niet KPN moet de lijn vrijgeven.

• 1nsane
Het bizarre is ook dat KPN niet kan zien waar de overstap aanvraag vandaan komt. Ik heb uiteraard alweer m'n abbo laten heractiveren maar het duurt dan ook weer 3 weken :(:( voordat het is hersteld.

Heeft er iemand enig idee of ik er achter kan komen welke club het is geweest? Daar zou ik namelijk graag eens een hartig woordje mee spreken.

Weet er iemand of het mogelijk is te voorkomen dat dit weer gebeurd door bij KPN aan te geven dat ze mij moeten bellen om het te verifieren?.

EDIT: overigens begrijp ik niet waarom KPN als enige maar de lijn moet vrijgeven op het moment dat er een of andere kip belt dat ze de lijn vrij willen hebben, ik vind het eigelijk van de zotte dat dat zomaar kan maar wie ben ik :)

[ Voor 19% gewijzigd door 1nsane op 03-02-2012 13:30 ]

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 15:23
Normaliter krijg je ook altijd vooraf een brief van KPN waarin ze bevestigen dat ze een overstap verzoek ontvangen hebben (ben zelf recent nog overgestapt). Dus ook best mogelijk dat ze intern er (weer eens) een rommeltje van hebben gemaakt.

• 1nsane
JivZ schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:45:
Normaliter krijg je ook altijd vooraf een brief van KPN waarin ze bevestigen dat ze een overstap verzoek ontvangen hebben (ben zelf recent nog overgestapt). Dus ook best mogelijk dat ze intern er (weer eens) een rommeltje van hebben gemaakt.
Ergens zou dat ook nog kunnen inderdaad, ik kan me herinneren dat ze me ergens een week of 4 terug op hebben gebeld met de vraag of ik m'n modem terug wilde sturen (vanuit KPN), het feit wilde dat toen ik het aanvroeg, ze me een pakket hebben toegestuurd wat nooit is aangekomen, daarna hebben ze een nieuw pakket gestuurd en dat was wel aangekomen. Ik was dus in de veronderstelling dat ze over dat eerste pakket belden en heb uitgelegd dat ik die nooit heb ontvangen.
Daarop vroeg het persoon aan de andere kant nadat ik vertelde dat ik blij ben met mijn huidige internet of ik dus niet op wilde zeggen. Daarop antwoorde ik nee inderdaad, ik wil niet opzeggen.
Wellicht heeft die er een zooi van gemaakt.

• 1nsane
meer duidelijkheid, maar de soap goes on :(

Ik heb inmiddels een mail naar Kassa gestuurd vanwege deze impasse en kopieer daar even een deel van(ik ben lui).

Na telefonische navraag bij KPN bleek dat er in hun systeem stond dat ik was overgestapt en mijn contract is beeindigd. Ik begreep hier uiteraard niets van.

Toen ging er een lampje branden bij mij. Mijn onderbuurman die sinds een aantal maanden daar woont had ADSL aangevraagd van XS4ALL. Toen hij me dat destijds vertelde heb ik hem verteld dat hij bij het aanvragen even in de gaten moest houden dat ik op aderpaar 4 (van de 6 aderparen) mijn ADSL binnenkreeg en dat XS4ALL daar even rekening mee moest houden. (overigens een saillant detail is dat KPN destijds aangegeven had dat ze mijn adsl op aderpaar 1 gingen leveren en het uiteindelijk op paar 4 terecht kwam).

Even ter verheldering, we wonen in een oud herenhuis wat kadastraal in drie verdiepingen is verdeeld en 2 telefoonlijnen per verdieping beschikbaar zijn (er komen 6 aderparen binnen bij het ISRA punt van de gemeenschappelijke ingang).

Na talloze telefoongesprekken met XS4ALL en KPN ben ik er dus achter gekomen dat XS4ALL een fout heeft gemaakt met de aanvraag en mijn aderpaar als het ware heeft gekaapt(hoogstwaarschijnlijk).

Nu zou je dus denken, dat kan opgelost worden als de providers met elkaar zouden gaan praten.

Niets is echter minder waar.

Mijn onderbuurman heeft (in mijn ogen terecht) zijn rekening van XS4ALL niet betaald omdat er kadastraal niet geleverd is op zijn adres. XS4ALL heeft daarom niet de intentie ook maar iets te doen totdat hij de rekeningen betaald.

Nu is het verhaal al aardig complex maar het wordt nog erger.

Afgezien van de telefoonrekening die ik al tegemoet kan zien vanwege alle belletjes naar zowel KPN als XS4ALL, moet ik nu drie weken zonder internet zitten omdat het zo lang duurt om alles in de centrales om te zetten terwijl ik voor mijn werk mijn internet nodig heb. Ik kan een dongle aanschaffen voor 40 euro en dan maar hopen dat KPN uit coulance dit gaat vergoeden maar dat kunnen ze niet garanderen.

Inmiddels heb ik al wel mijn ADSL abonnement opnieuw aangevraagd zodat ik niet nog langer zonder hoef te zitten dan drie weken.

Echter voorzie ik al grote problemen dat de situatie straks weer omgedraaid is. KPN gaf namelijk aan nu op aderpaar 1 te gaan leveren maar omdat ze dat destijds ook zouden doen en het op paar 4 werd geleverd vrezen mijn onderbuurman en ik dat het signaal van XS4ALL wat nu op paar 4 loopt (en in mijn appartement uit komt) straks weer terug gekaapt wordt en het verhaal weer van voren af aan begint.

In dit geval zijn er twee mogelijke oorzaken:

XS4ALL heeft een fout gemaakt in de aanvraag waardoor mijn aderpaar (en service ID zoals ze het noemen) is overgenomen zonder dat ik daar zelf om heb gevraagd en zonder dat mijn buurman daar om heeft gevraagd.

Een andere mogelijkheid is dat er in de wijkcentrale iets mankeert aan de labelling van de lijnen waardoor het signaal op de verkeerde aderparen binnen komt.

Echter houdt KPN vol dat de fout bij XS4ALL ligt en zij het op moeten lossen terwijl XS4ALL niks wil ondernemen omdat mijn onderbuurman niet heeft betaald en bovendien beweert dat de fout bij KPN ligt.

Kortom, de twee providers (wat nog erger is, xs4all is dochteronderneming van KPN) willen niet met elkaar praten en al helemaal niet gezamenlijk een oplossing treffen |:(

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:36

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

1nsane schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 12:45:
Echter houdt KPN vol dat de fout bij XS4ALL ligt en zij het op moeten lossen terwijl XS4ALL niks wil ondernemen omdat mijn onderbuurman niet heeft betaald en bovendien beweert dat de fout bij KPN ligt.
Dat de fout mogelijk bij XS4ALL ligt maakt voor jou niets uit, buiten het feit dat je er de dupe van wordt. Jij hebt een contract met KPN, zij zullen geen opzegging door jou (of door hun) van het contract kunnen tonen, dus geldt het contract nog. Zij leveren de overeengekomen dienst niet dus moeten ze maar aan het werk om dat in orde te krijgen. Om KPN dat ook daadwerkelijk te laten doen is een tweede punt.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:12
Precies.
Jij hebt een contract met KPN.
Je buurman met Xs4all.

Jullie moeten alle 2 contact opnemen met je eigen provider.
KPN zal dan jouw verbinding werkend moeten maken en Xs4all die van je buurman.

Hebben jullie ook een eigen toevoeging voor je huis?
Zo ja, dan heb je echt een eigen is/ra punt, zo nee, dan is er 1 is/ra punt, met meerdere aderparen, en als de aderparen in het pand naar de losse appartementen verkeerd zijn getrokken, is dit niet een probleem van KPN, ook niet van Xs4all, maar van de eigenaar van het pand.

• 1nsane
RollieBollie schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:08:
Precies.
Jij hebt een contract met KPN.
Je buurman met Xs4all.

Jullie moeten alle 2 contact opnemen met je eigen provider.
KPN zal dan jouw verbinding werkend moeten maken en Xs4all die van je buurman.

Hebben jullie ook een eigen toevoeging voor je huis?
Zo ja, dan heb je echt een eigen is/ra punt, zo nee, dan is er 1 is/ra punt, met meerdere aderparen, en als de aderparen in het pand naar de losse appartementen verkeerd zijn getrokken, is dit niet een probleem van KPN, ook niet van Xs4all, maar van de eigenaar van het pand.
Ik woon kadastraal gezien op 76B, mijn onderbuurman op 76A en de onderste buurman op 76.

Overigens heeft het niks te maken met verkeerd getrokken aderen, het heeft te maken met een providerfout in de toewijzing van de lijn. Het probleem is echter dat de providers los van elkaar het probleem niet willen en kunnen oplossen op dit moment omdat ze allebei zeggen dat de fout bij de ander ligt en dat die het maar op moet lossen...

Ik snap je punt maar het probleem is dat ondanks de kadastrale verdeling, de lijnen nog zo zijn ingericht dat het voor "the grid" maar om 1 adres gaat (waar dus in 1 isra punt 6 aderparen binnen komen) omdat dit heul lang geleden inderdaad zo was (minimaal 30 jaar geleden).

Dan nog is het absurd dat er een incompetente aansluiter is die van de 6 beschikbare lijnen in het pand besluit om de enige actieve lijn maar over te sluiten terwijl mijn buurman bij het aanvragen expliciet heeft vermeld dat zijn bovenbuurman(ik dus) dat aderpaar in gebruik heeft.

• 1nsane
Nextron schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:01:
[...]
Dat de fout mogelijk bij XS4ALL ligt maakt voor jou niets uit, buiten het feit dat je er de dupe van wordt. Jij hebt een contract met KPN, zij zullen geen opzegging door jou (of door hun) van het contract kunnen tonen, dus geldt het contract nog. Zij leveren de overeengekomen dienst niet dus moeten ze maar aan het werk om dat in orde te krijgen. Om KPN dat ook daadwerkelijk te laten doen is een tweede punt.
Daar zeg je wat, zij (KPN) hebben gewoon een overstap aanvraag ontvangen en doen wat de OPTA ze opdraagt en daarmee is voor hun de kous af.

De enige manier dus om dit op te lossen is als de providers met elkaar gaan praten maar zo simpel als het is om een telefoonnummer te bellen, zo onmogelijk is het protocoltechnisch gezien blijkbaar om het nummer van een andere provider te bellen (terwijl het nog een dochtermaatschappij is ook).

Ik zeg, koude douche voor XS4ALL en KPN.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:49

Kettrick

Rantmeister!

1nsane schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:23:
[...]

Dan nog is het absurd dat er een incompetente aansluiter is die van de 6 beschikbare lijnen in het pand besluit om de enige actieve lijn maar over te sluiten terwijl mijn buurman bij het aanvragen expliciet heeft vermeld dat zijn bovenbuurman(ik dus) dat aderpaar in gebruik heeft.
Dit kan gebeuren als je onderbuurman per ongeluk toch een verhuisorder heeft aangevraagd, in dat geval wordt het eerste gebruikte aderpaar door een provider overgenomen. Kleine vergissing, maar erg vervelend voor de eigenaar van het aderpaar :X

Misschien kan je via twitter even contact opnemen met xs4all, wie weet kunnen ze je van internet voorzien tot je lijn weer naar KPN gaat. Ze kunnen de verhuizing in ieder geval niet ongedaan maken, zo werkt het nou eenmaal bij KPN, KPN zal dus je lijn terug moeten verhuizen.
Nextron schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:01:
[...]
Dit is overigens wel weer typisch, als we over willen stappen naar een andere ISP willen we vooral geen opzegging versturen en moeten provider het zelf maar uitzoeken. Gaat het een keer mis, komen we met dit soort verhalen aan. Overstappen moest simpeler gemaakt worden, het is dan niet zo gek dat het een keer fout gaat :)

[ Voor 31% gewijzigd door Kettrick op 04-02-2012 13:37 ]

• RollieBollie
1nsane schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:23:
[...]

Ik woon kadastraal gezien op 76B, mijn onderbuurman op 76A en de onderste buurman op 76.

..

Ik snap je punt maar het probleem is dat ondanks de kadastrale verdeling, de lijnen nog zo zijn ingericht dat het voor "the grid" maar om 1 adres gaat (waar dus in 1 isra punt 6 aderparen binnen komen) omdat dit heul lang geleden inderdaad zo was (minimaal 30 jaar geleden).

Kijk, daar komen we een stap verder.
Kadastraal zijn er dus 3 adressen, maar bij de afdeling van KPN die gaat over de IS/RA punten is 1 adres bekend.
Dit kan enkel opgelost worden door extra is/ra punten aan te laten leggen.
Dit kan de eigenaar van het pand regelen (www.huisaansluitingen.nl), hier zullen mogelijk kosten aan verbonden zijn, doordat er 2 extra is/ra punten moeten komen.

Helaas is dit nu niet gebeurd en is er dus een bijkomend probleem gekomen, namelijk dat iemand een verbinding heeft aangevraagd, en deze is dus over een bestaande gezet.
Waar hierbij de fout ligt is lastig te bepalen.
Dit kan een miscommunicatie zijn geweest, waarbij er een overname van de verbinding is aangevraagd.

Maar, dit kan tijdelijk worden opgelost door het volgende te doen:
Heb jij nu wel line sync als je een modem aansluit? Zo ja, stel het modem in als PPPoA, VPI 8, VCI 48, vul als gebruikersnaam in klant en als wachtwoord 1234. (xs4all checked namelijk niet op loginnaam/wachtwoord voor de verbinding, natuurlijk wel voor e-mail en dergelijke).

Wat er dan moet gebeuren, is nu al bezig begrijp, namelijk dat jij bij KPN weer een verbinding aanvraagt.
Je buurman zal dan bij Xs4all ook een nieuwe verbinding moeten aanvragen.

• 1nsane
Kettrick schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:31:
[...]

Dit kan gebeuren als je onderbuurman per ongeluk toch een verhuisorder heeft aangevraagd, in dat geval wordt het eerste gebruikte aderpaar door een provider overgenomen. Kleine vergissing, maar erg vervelend voor de eigenaar van het aderpaar :X

Misschien kan je via twitter even contact opnemen met xs4all, wie weet kunnen ze je van internet voorzien tot je lijn weer naar KPN gaat. Ze kunnen de verhuizing in ieder geval niet ongedaan maken, zo werkt het nou eenmaal bij KPN, KPN zal dus je lijn terug moeten verhuizen.

[...]

Dit is overigens wel weer typisch, als we over willen stappen naar een andere ISP willen we vooral geen opzegging versturen en moeten provider het zelf maar uitzoeken. Gaat het een keer mis, komen we met dit soort verhalen aan. Overstappen moest simpeler gemaakt worden, het is dan niet zo gek dat het een keer fout gaat :)
XS4ALL kan me niet voorzien van tijdelijk internet, vanwege het achterwege blijven van betaling van mijn buurman zit er een internet filter op de lijn nu die ze er ook niet kunnen/willen afhalen. Ik heb het geprobeerd ;)

dat het fout gaat is in dit geval niet gek maar je generaliseert nu wel, ik ben zelf namelijk best bereid als ik over wil stappen om dat zelf in orde te maken, er zou alleen beter gecommuniceerd moeten worden tussen de providers willen ze dit soort dingen voorkomen.

• RollieBollie
1nsane schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:44:
[...]

XS4ALL kan me niet voorzien van tijdelijk internet, vanwege het achterwege blijven van betaling van mijn buurman zit er een internet filter op de lijn nu die ze er ook niet kunnen/willen afhalen. Ik heb het geprobeerd ;)

dat het fout gaat is in dit geval niet gek maar je generaliseert nu wel, ik ben zelf namelijk best bereid als ik over wil stappen om dat zelf in orde te maken, er zou alleen beter gecommuniceerd moeten worden tussen de providers willen ze dit soort dingen voorkomen.
Stom, hier had ik over heen gelezen.
Helaas is mijn oplossing dan niet mogelijk.

Doordat je nu zelf een nieuwe verbinding hebt aangevraagd bij kpn kan dit nu niet worden opgelost.
Anders had je buurman een verhuizing moeten aanvragen naar een correct aderpaar.
En dan was jouw aderpaar weer vrij en kon je weer een aanvraag doen.
Nu zal dit niet gaan werken.

ZIjn dit huurwoningen of koopwoningen?
Als het huurwoningen zijn, kan je de verhuurder vragen om voor de 3 adressen via huisaansluitingen.nl extra is/ra punten aan te vragen, zodat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren.

[ Voor 10% gewijzigd door RollieBollie op 04-02-2012 13:50 ]

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:11
Ik vind het raar dat er nog 'ruzie' ontstaat om de aderpaar. Dit kan binnen no-time verandert worden in de kastverdeler. Monteur vraagt nieuwe lijn aan en geeft aan dat hij Isra 3 wilt en dan krijgt hij ook Isra 3.

Ze maken het altijd ook moeilijker dan het is/lijkt.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

1nsane schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:44:
[...]

Het filter zit op de klant, zodra je ze aan het verstand krijgt dat jij die klant niet bent kunnen ze je ongetwijfeld verder helpen :)
Het was een reactie op Nextron :> , maar communicatie wordt lastig als twee providers verschillende ideeen hebben over "de klant" 8)7

• 1nsane
Kettrick schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:59:
[...]

Het filter zit op de klant, zodra je ze aan het verstand krijgt dat jij die klant niet bent kunnen ze je ongetwijfeld verder helpen :)

[...]

Het was een reactie op Nextron :> , maar communicatie wordt lastig als twee providers verschillende ideeen hebben over "de klant" 8)7
Sorry Kettrick :) Zonet heb ik een KPN dude zover gekregen om met XS4ALL te gaan bellen *O* . Even later belde hij me terug met het bericht dat het niets op heeft gelevert -O- XS4ALL houdt de hakken in het zand volgens hem en wil pas wat doen als er bericht van de afdeling facturen komt dat er een oplossing getroffen gaat worden

Nu wordt het aanstaande maandag de facturen afdeling bellen.

Het wordt echter nog ingewikkelder

Het blijkt dus dat mijn onderbuur sinds 6 december signaal krijgt van Xs4all. tussen dat moment en het moment dat van de week ineens mijn internet niet meer werkte blijk ik dus van zijn signaal gebruik te hebben gemaakt. Ik vind het raar maar blijkbaar kan dat dus. XS4ALL zal waarschijnlijk dus gaan roepen dat er van de dienst gebruik is gemaakt en dat mijn buurman dus toch moet gaan betalen en aan een jaarcontract vast zit....

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

1nsane schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 15:21:
[...]
Het blijkt dus dat mijn onderbuur sinds 6 december signaal krijgt van Xs4all. tussen dat moment en het moment dat van de week ineens mijn internet niet meer werkte blijk ik dus van zijn signaal gebruik te hebben gemaakt. Ik vind het raar maar blijkbaar kan dat dus. XS4ALL zal waarschijnlijk dus gaan roepen dat er van de dienst gebruik is gemaakt en dat mijn buurman dus toch moet gaan betalen en aan een jaarcontract vast zit....
Dit lijkt mij erg onwaarschijnlijk, je kan geen gebruik maken van je ads verbinding zolang je je modem niet omzet naar adsl@xs4all oid. Dat je met je bestaande modem zonder problemen overgegaan bent naar een andere provider lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

Misschien heeft je onderbuur lopen klagen over zijn lijn, en heeft xs4all geprobeerd de zaak werkend te krijgen door de bestaande lijn op het adres over te nemen.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou persoonlijk heel die zooi gewoon vanaf nu keihard opzeggen en lekker overstappen op de kabel, laat ze het maar zelf uitzoeken met die ader-paren en facturen :r Wat een kansloze bedrijven zeg.

• 1nsane
Sick Nick schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:49:
Ik zou persoonlijk heel die zooi gewoon vanaf nu keihard opzeggen en lekker overstappen op de kabel, laat ze het maar zelf uitzoeken met die ader-paren en facturen :r Wat een kansloze bedrijven zeg.
agreed, echter kan ik helaas geen kabel nemen, dat heb ik namelijk eerst geprobeerd. Nadat ik dat aangesloten had bleken ze om de een of andere vage reden geen signaal hier te kunnen krijgen, het bleek nog een zootje te zijn in hun adresregistratie want in hun systeem stonden de volgende aansluitingen:

76, 76II en 76B.

Uiteindelijk dat hele zwikje teruggestuurd. Ik had het werkend kunnen krijgen maar dan had ik honderden euro's neer moeten leggen voor een Ziggo+ monteur...

Toch gek wat ik heb wel gewoon kabelTV wat vlekkeloos en storingsloos werkt

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:36

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

1nsane schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 15:21:
Zonet heb ik een KPN dude zover gekregen om met XS4ALL te gaan bellen *O* . Even later belde hij me terug met het bericht dat het niets op heeft gelevert -O-
Vraag volgende keer naar welke afdeling je de facturen voor de vervangende internetverbinding moet sturen. Of geef aan dat door hun falen het niet meer dan redelijk is dat ze de overlast beperken en een 3G dongeltje opsturen.
Met hun passieve houding zitten alle partijen volgende maand nog steeds te wachten.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• 1nsane
Nextron schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 17:04:
[...]
Vraag volgende keer naar welke afdeling je de facturen voor de vervangende internetverbinding moet sturen. Of geef aan dat door hun falen het niet meer dan redelijk is dat ze de overlast beperken en een 3G dongeltje opsturen.
Met hun passieve houding zitten alle partijen volgende maand nog steeds te wachten.
Met facturen afdeling bedoelde ik die van xs4all, die moeten een fiat geven om het filter weer van aderpaar 4 af te halen.

Ergeo conclusio gaat mijn buurman morgen bellen met de facturen afdeling want dan kunnen ze misschien wel met elkaar praten, pff, ben blij dat ik nog via m'n telefoon kan netten (zij het ubertraaaaaaag) maar ik was ook niet van plan om voor een dongle te gaan betalen :) ik wordt maandag als het goed is gebeld door iemand van kpn nog.

Inmiddels heb ik ook al een dossier bij Consuwijzer aan laten maken in de ijdele hoop dat zij beide partijen de oren kunnen wassen, en VARA's Kassa is ook op de hoogte inmiddels :) als het niet goedschiks kan, dan maar op de kwaadschikse manier.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Ik wil niet vervelend doen, maar als jij van je huisbaas een apart postadres hebt gekregen, en je huisbaas vervolgens verzuimt voor jou ook een aparte telefoonlijn te regelen, en vervolgens de pro-concurrentie wetgeving en regeleling er voor zorgt dat xs4all je lijn zomaar mag over nemen. Wat kan kpn er dan aan doen?

Op dit moment heb jij eigenlijk last van de niet opnieuw genummerde telefoonaansluiting. Je huisbaas heeft dat namelijk niet aan laten passen. Vervolgens komt xs4all met een aanvraag voor internet, die o.a. wegens concurrentiemogelijkheden zomaar je lijn kunnen laten overnemen. Blijkbaar is er geen check op tenaamstelling. Want in dat geval schiet namelijk de wetgeving tekort. KPN kan er niks aan doen en xs4all eigenlijk ook niet. Helaas, dit is het voordeel van de grote concurrentie die we op dit moment in Nederland hebben op dit moment.

PSN: djmurcielago

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:44
@Murcielago, KPN gaat echt niet voor elke huisnummer een eigen invoer maken.
Deze situatie komt heel erg vaak voor en is echt niks bijzonders.

• RollieBollie
@tlpeter, klopt deels.
KPN kan niet pro-actief voor elk adres een eigen invoer maken.
De reden hiervoor is dat KPN door de eigenaar van het grachtenpand een opdracht had moeten krijgen om extra aansluitingen aan te moeten leggen.
KPN is trouwens enkel verantwoordelijk voor de verbinding tot aan het IS/RA punt, alles wat er in het grachtenpand gebeurt met aders die niet naar de woningen gaan of aders die naar verkeerde woningen gaan is de verantwoording van de eigenaar van het grachtenpand.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

Rmg

1nsane schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 12:45:
meer duidelijkheid, maar de soap goes on :(

Mijn onderbuurman heeft (in mijn ogen terecht) zijn rekening van XS4ALL niet betaald omdat er kadastraal niet geleverd is op zijn adres. XS4ALL heeft daarom niet de intentie ook maar iets te doen totdat hij de rekeningen betaald.
Wat in mijn ogen dan terecht is is dat jij die kabels van je buren eruit ragt en bij jou aansluit, hij heeft tenslotte niets geleverd gekregen :X

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kettrick schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:35:
Dit lijkt mij erg onwaarschijnlijk, je kan geen gebruik maken van je ads verbinding zolang je je modem niet omzet naar adsl@xs4all oid. Dat je met je bestaande modem zonder problemen overgegaan bent naar een andere provider lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Nee hoor, dat kan best. xs4all-only werkt gewoon met oude modems en modeminstellingen, en met willekeurige waarden voor usernaam en password.
Waarschijnlijk is er alleen een korte signaalonderbreking geweest gevolgd door een reset van het modem.

• dinkelover
  • Laatst online: 28-11 09:04
Wat een hoop aan foute antwoorden en verkeerde vooraannames worden hier gedaan. Het is heel simpel, zorg voor 3 ISRA's, dan ben je van de ellende af. Zoals ik het nu heb begrepen is er 1 ISRA, klopt dit niet, dan geldt onderstaande niet(!). Kun je kadastraal wel 3 aparte woningen hebben, zolang KPN beheer dit niet weet gaat het fout. Al zitten daar 100 aderparen op, jullie 3 zijn gescheiden gebruikers. Hoe dan ook gaat dit in de toekomst veel vaker gebeuren zolang de huiseigenaar niet gewoon 3 ISRA's laat aanleggen. Elk huis een eigen ISRA. Daar komt het volgende punt, KPN bestaat uit 2 bedrijven, die scheiding is net zoals ProRail t.o.v NS, Arriva, Veolia enz, alleen hebben ze hetzelfde naampje in dit geval. KPN "beheer" (cq ProRail) gaat over de fysieke infrastructuur tot en incl ISRA; XS4all, KPN provider (cq NS) en andere aanbieders verlenen hun diensten op dat netwerk van KPN beheer. KPN de provider heeft niets meer of minder te kunnen dan XS4all, die moeten zich allemaal houden aan de regels van de OPTA betreffende indienen van aanvragen. KPN beheer ontvangt deze aanvragen en verwerkt ze, KPN beheer ziet geen klantnamen en dergelijke en kan dus niet weten of de het een overstap of bewonerswissel betreft of welke omstandigheid dan ook, die voert gewoon de ingegeven order uit.

Daaropvolgend hangt het in deze situatie enorm af van de aanvraag van de nieuweling. Er wordt tegenwoordig bij elke aanvraag doorgaans gevraagd een de aanvrager: "bent u de enige bewoner van de woning?" Vertaald betekent dit: "bent u de enige gebruiker van het aanwezige ISRA in het pand?" Uiteraard wordt daar altijd "ja" als antwoord op gegeven (immers kadastraal klopt dit), wat in dit soort gevallen gewoon de fout is, met als gevolg dat de provider die de aanvraag doet een bestaande lijn gaat overnemen. Daar zitten ook weer regels aan vast, komen er te weinig gegevens overeen, dan wordt er een brief gestuurd naar de zittende abonnee met het verzoek binnen 2 weken te reageren (of een belletje), anders wordt zijn/haar lijn overgezet. Vermoedelijk is dat hier gebeurd en brief of belletje niet aangekomen. Blijf je 1 ISRA met 3 gezinnen delen, blijft dit altijd problemen geven in de toekomst bij elke bewonerswissel.

Enige échte schuldige in dit verhaal? De woningeigenaar. Die heeft verzuimd 3 ISRA's aan te laten leggen bij opdeling van het pand, of de gebruikers verzuimd heeft te informeren dat een aanvraag op adsl netwerk altijd als "extra" aansluiting moet worden gedaan omdat anders een andere bewoner eraf wordt gekukeld.

3 ISRA's is volledig systeemgestuurde aanvraag, gaat vrijwel nooit fout, 1 ISRA gedeeld is uitval, betekent mensenwerk = fouten, zonder dat ze er iets aan kunnen doen, omdat aan de regels van OPTA moet worden voldaan. Voldoe je niet aan die regels, enorme boete's. Voldoe je als provider niet aan de wet omdat onterecht een contract is ontbonden van 1 consument... echt boeiend voor een provider, wat zijn de gevolgen daarvan? Juist, die zijn er niet of nihil. Dit als argument tegen al die juridische puristen, omdat je met dat antwoord ("contract ontbonden dus moeten ze het maar fixen") geen stap verder komt in de praktijk. Je komt pas verder als de regels van de OPTA omtrent verwerking van aanvragen wordt aangepast in het geval van dedeelde ISRA's, of de vinger naar de juiste schuldige wordt gewezen en niet de providers of KPN beheer altijd maar de schuld geven.

Maar nogmaals, de regels zijn eigenlijk dik in orde, die zijn gebouwd op het gegeven dat in 95% van de gevallen elke woning zijn eigen ISRA heeft, wat ook zo is. Die andere 5%, pech!! Had de woningeigenaar (vaak verhuurders) maar aparte ISRA's moeten aanleggen en ja, dat kost geld en ja, daarom doen ze dat vaak niet :z Als huurder van zo'n gedeelde ISRA woning ben je gewoon de pineut.

pepernooot

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is het niet een beter idee je rechtsbijstandsverzekering een briefje te laten sturen naar beide providers. Stel ze aansprakelijk voor enig geleden schade. (Op zijn minst kosten voor alle telefoontjes en een 3G dongle)
Al is naar mijn mening XS4All degene die hier de schuldige is.

Verwijderd

dinkelover schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:23:

[...]

Enige échte schuldige in dit verhaal? De woningeigenaar. Die heeft verzuimd 3 ISRA's aan te laten leggen bij opdeling van het pand, of de gebruikers verzuimd heeft te informeren dat een aanvraag op adsl netwerk altijd als "extra" aansluiting moet worden gedaan omdat anders een andere bewoner eraf wordt gekukeld.

[...]
Wat een onzin. Wij hebben op 1 (zakelijk) ISRA-punt op dit moment 4 DSL-verbindingen (van 2 providers) actief, een ISDN30, nog 1 of 2 keer ISDN2 en dan nog een paar analoge lijnen.

Als "de pro's" (KPN en XS4all in dit geval) het niet eens voor elkaar krijgen om 2 DSL-verbindingen opgeleverd te krijgen op een ISRA-punt met een stuk of 6 aderparen, dan heeft er gewoon iemand keihard zitten slapen.

Voor de TS: KPN is jouw provider, die moet het maar oplossen. En als dat drie weken moet duren, dan is dat diep en diep triest. Zoek een andere provider. En ik zou ook meteen even nagaan waarom je geen kabel kunt krijgen. Op dit moment is ADSL de techniek die een beetje achter de rest aanhobbelt. Leuk voor als je geen kabel of glasvezel kunt krijgen en toch wil internetten. Of hebben jullie ook 1 gezamelijke kabel-aansluiting? (Met een versterker ertussen, waardoor je internet niet werkt?)

• 1nsane
dinkelover schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:23:
Wat een hoop aan foute antwoorden en verkeerde vooraannames worden hier gedaan. Het is heel simpel, zorg voor 3 ISRA's, dan ben je van de ellende af. Zoals ik het nu heb begrepen is er 1 ISRA, klopt dit niet, dan geldt onderstaande niet(!). Kun je kadastraal wel 3 aparte woningen hebben, zolang KPN beheer dit niet weet gaat het fout. Al zitten daar 100 aderparen op, jullie 3 zijn gescheiden gebruikers. Hoe dan ook gaat dit in de toekomst veel vaker gebeuren zolang de huiseigenaar niet gewoon 3 ISRA's laat aanleggen. Elk huis een eigen ISRA. Daar komt het volgende punt, KPN bestaat uit 2 bedrijven, die scheiding is net zoals ProRail t.o.v NS, Arriva, Veolia enz, alleen hebben ze hetzelfde naampje in dit geval. KPN "beheer" (cq ProRail) gaat over de fysieke infrastructuur tot en incl ISRA; XS4all, KPN provider (cq NS) en andere aanbieders verlenen hun diensten op dat netwerk van KPN beheer. KPN de provider heeft niets meer of minder te kunnen dan XS4all, die moeten zich allemaal houden aan de regels van de OPTA betreffende indienen van aanvragen. KPN beheer ontvangt deze aanvragen en verwerkt ze, KPN beheer ziet geen klantnamen en dergelijke en kan dus niet weten of de het een overstap of bewonerswissel betreft of welke omstandigheid dan ook, die voert gewoon de ingegeven order uit.

Daaropvolgend hangt het in deze situatie enorm af van de aanvraag van de nieuweling. Er wordt tegenwoordig bij elke aanvraag doorgaans gevraagd een de aanvrager: "bent u de enige bewoner van de woning?" Vertaald betekent dit: "bent u de enige gebruiker van het aanwezige ISRA in het pand?" Uiteraard wordt daar altijd "ja" als antwoord op gegeven (immers kadastraal klopt dit), wat in dit soort gevallen gewoon de fout is, met als gevolg dat de provider die de aanvraag doet een bestaande lijn gaat overnemen. Daar zitten ook weer regels aan vast, komen er te weinig gegevens overeen, dan wordt er een brief gestuurd naar de zittende abonnee met het verzoek binnen 2 weken te reageren (of een belletje), anders wordt zijn/haar lijn overgezet. Vermoedelijk is dat hier gebeurd en brief of belletje niet aangekomen. Blijf je 1 ISRA met 3 gezinnen delen, blijft dit altijd problemen geven in de toekomst bij elke bewonerswissel.

3 ISRA's is volledig systeemgestuurde aanvraag, gaat vrijwel nooit fout, 1 ISRA gedeeld is uitval, betekent mensenwerk = fouten, zonder dat ze er iets aan kunnen doen, omdat aan de regels van OPTA moet worden voldaan. Voldoe je niet aan die regels, enorme boete's. Voldoe je als provider niet aan de wet omdat onterecht een contract is ontbonden van 1 consument... echt boeiend voor een provider, wat zijn de gevolgen daarvan? Juist, die zijn er niet of nihil. Dit als argument tegen al die juridische puristen, omdat je met dat antwoord ("contract ontbonden dus moeten ze het maar fixen") geen stap verder komt in de praktijk. Je komt pas verder als de regels van de OPTA omtrent verwerking van aanvragen wordt aangepast in het geval van dedeelde ISRA's, of de vinger naar de juiste schuldige wordt gewezen en niet de providers of KPN beheer altijd maar de schuld geven.

Maar nogmaals, de regels zijn eigenlijk dik in orde, die zijn gebouwd op het gegeven dat in 95% van de gevallen elke woning zijn eigen ISRA heeft, wat ook zo is. Die andere 5%, pech!! Had de woningeigenaar (vaak verhuurders) maar aparte ISRA's moeten aanleggen en ja, dat kost geld en ja, daarom doen ze dat vaak niet :z Als huurder van zo'n gedeelde ISRA woning ben je gewoon de pineut.
Alles wat je zegt is waar. Ware het niet dat mijn onderbuur expliciet aangegeven heeft dat hij NIET alleen woont in het pand en een bovenbuurman heeft die al ADSL heeft.

Ik woon via sociale sector (Staedion) en de enige manier om daar iets gedaan te krijgen is met een lading bakstenen op de Haagse Sjonnie manier de ruiten van het kantoor eruit te gooien.

Ik heb in het verleden een aantal disputen gehad met ze die pas werden opgelost na bezoeken van mij en mijn advocaat nadat er op aangetekende brieven niet werd gereageerd (die waren kennelijk zoekgeraakt door een collega die er niet meer werkte, jaja)

3 IS/RA punten? ja zou het wel willen maar dat gaat nog jaren duren eer ze daar voor overgaan tot actie.

Zo langzamerhand denk ik dat ik maar een schotel op m'n dak ga zetten via de Astrasat :)

• 1nsane
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:35:
[...]

Wat een onzin. Wij hebben op 1 (zakelijk) ISRA-punt op dit moment 4 DSL-verbindingen (van 2 providers) actief, een ISDN30, nog 1 of 2 keer ISDN2 en dan nog een paar analoge lijnen.

Als "de pro's" (KPN en XS4all in dit geval) het niet eens voor elkaar krijgen om 2 DSL-verbindingen opgeleverd te krijgen op een ISRA-punt met een stuk of 6 aderparen, dan heeft er gewoon iemand keihard zitten slapen.

Voor de TS: KPN is jouw provider, die moet het maar oplossen. En als dat drie weken moet duren, dan is dat diep en diep triest. Zoek een andere provider. En ik zou ook meteen even nagaan waarom je geen kabel kunt krijgen. Op dit moment is ADSL de techniek die een beetje achter de rest aanhobbelt. Leuk voor als je geen kabel of glasvezel kunt krijgen en toch wil internetten. Of hebben jullie ook 1 gezamelijke kabel-aansluiting? (Met een versterker ertussen, waardoor je internet niet werkt?)
Dat laatste durf ik je niet te zeggen, helemaal in het begin heb ik Ziggo geprobeerd maar daar kregen ze geen signaal voor hier boven.

Achteraf bleek dat de oude bewoner van mijn appartement dat had opgelost door zijn modem bij de onderbuurman aan te sluiten, nouja, opgelost, de lui die daar toen woonden jatten gewoon zijn internet daardoor, die verhuurmakelaar van Staedion vertelde me dit later ook alleen zei ze zelf dat dat altijd goed ging, niet dus....

Digitale TV kan ik trouwens wel nemen hier boven. ik heb geen idee of er een versterker tussen zit.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:57
offtopic: Raar dat XS4ALL je vertelt dat je buurman betalingsproblemen heeft... Ik dacht dat XS4ALL privacy juist hoog in het vaandel had staan.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:53

nwagenaar

God, root. What's the differen

Een gedeeld ISRA-punt is meer regel dan uitzondering, veel panden die een andere bestemming hebben gekregen hebben een gezamenlijk ISRA-punt. Ter voorbeeld, ik woon in een pand dat voormalig als kantoor werd gebruikt. Uiteindelijk zijn de bovenkantoren woningen geworden (mijn aansluitpunt is 10, terwijl ik op 10B woon). Een ander voorbeeld is een kantoorpand (voormalige school) met meerdere bedrijven, ook daar hebben zij een gezamenlijk ISRA-punt. In beide gevallen heeft de gemeente dus aparte huisnummers toegekend en staan dus ook als officieel huisadres bekend. Effectief woon je op een officieel adres, in jouw geval is het aan KPN om dit probleem op te lossen (mits dit praktisch op te lossen is).

Het probleem is (waarschijnlijk) dat het systeem van KPN niet om kan gaan met dit soort situaties en per abuis hebben ze je verbinding opgezegd doordat de aansluiting op het hoofdadres is toegekend en volgens hun systeem kent dat adres maar één ISRA-punt (terwijl je misschien gewoon meerdere aansluitpunten hebt). KPN kan dit probleem oplossen door een nieuwe aderpaar aan jou toe te kennen en deze weer te activeren of XS4all moet via KPN een ander aderpaar actief maken. De vraag is wel, of je een ISRA-punt hebt dat dit ondersteunt (komen er wel meerdere paren binnen en zijn ze wel actief?), laat KPN het ISRA-punt controleren; zij kunnen bepaalde zaken meten en aangeven of jou probleem ook praktisch oplosbaar is.

Het is extreem irritant, maar ik heb dit dus ook meegemaakt. De benedenburen hebben internet aangevraagd en enkele weken later was mijn verbinding weg. In mijn geval heb ik via mijn eigen provider (XS4all) dit laten oplossen. Een KPN medewerker kwam op mijn adres, heeft een ander aderpaar gevonden dat actief was en die via de centrale actief laten maken zodat ik weer ADSL had. Dit heeft hem misschien een half uurtje gekost.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• 1nsane
nwagenaar schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:57:
Een gedeeld ISRA-punt is meer regel dan uitzondering, veel panden die een andere bestemming hebben gekregen hebben een gezamenlijk ISRA-punt. Ter voorbeeld, ik woon in een pand dat voormalig als kantoor werd gebruikt. Uiteindelijk zijn de bovenkantoren woningen geworden (mijn aansluitpunt is 10, terwijl ik op 10B woon). Een ander voorbeeld is een kantoorpand (voormalige school) met meerdere bedrijven, ook daar hebben zij een gezamenlijk ISRA-punt. In beide gevallen heeft de gemeente dus aparte huisnummers toegekend en staan dus ook als officieel huisadres bekend. Effectief woon je op een officieel adres, in jouw geval is het aan KPN om dit probleem op te lossen (mits dit praktisch op te lossen is).

Het probleem is (waarschijnlijk) dat het systeem van KPN niet om kan gaan met dit soort situaties en per abuis hebben ze je verbinding opgezegd doordat de aansluiting op het hoofdadres is toegekend en volgens hun systeem kent dat adres maar één ISRA-punt (terwijl je misschien gewoon meerdere aansluitpunten hebt). KPN kan dit probleem oplossen door een nieuwe aderpaar aan jou toe te kennen en deze weer te activeren of XS4all moet via KPN een ander aderpaar actief maken. De vraag is wel, of je een ISRA-punt hebt dat dit ondersteunt (komen er wel meerdere paren binnen en zijn ze wel actief?), laat KPN het ISRA-punt controleren; zij kunnen bepaalde zaken meten en aangeven of jou probleem ook praktisch oplosbaar is.

Het is extreem irritant, maar ik heb dit dus ook meegemaakt. De benedenburen hebben internet aangevraagd en enkele weken later was mijn verbinding weg. In mijn geval heb ik via mijn eigen provider (XS4all) dit laten oplossen. Een KPN medewerker kwam op mijn adres, heeft een ander aderpaar gevonden dat actief was en die via de centrale actief laten maken zodat ik weer ADSL had. Dit heeft hem misschien een half uurtje gekost.
Normaal gesproken had dat inderdaad maar een half uur hoeven kosten, ware het niet dat ik er achter kwam toen het dus al te laat was en mijn contract al beeindigd was (waar tegenwoordig geen brieven meer over verstuurd worden, KPN zegt namelijk: weet u hoe vaak er overgestapt wordt, als we daar brieven voor moeten gaan sturen..) het schijnt namelijk dat ik een paar weken op het abbo van mijn buurman heb gewerkt met m'n kpn modem, dat schijnt gewoon te kunnen. Als ik eerder geen verbinding had gehad dan was het ws. zo opgelost. Nu moet er weer een mannetje naar de centrale wat standaard drie weken duurt...

• 1nsane
HenkEisDS schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:56:
offtopic: Raar dat XS4ALL je vertelt dat je buurman betalingsproblemen heeft... Ik dacht dat XS4ALL privacy juist hoog in het vaandel had staan.
Daaruit blijkt maar weer wat een zootje het is achter de schermen. Dat dacht ik namelijk ook en een collega van de gene die me dat vertelde van XS4ALL vertelde me ook dat ze dat nooit hadden mogen zeggen. Kortom de helft weet gewoon niet waar ze mee bezig zijn...

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:44
nwagenaar schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:57:
Aan KPN om op te lossen? Het is helemaal niet aan KPN om op te lossen. De eigenaar van het pand heeft zijn zaken niet op orde en de buurman heeft foutief een aanvraag gedaan bij XS4ALL, hij heeft ze zeer waarschijnlijk verteld dat hij de enige bewoner/gebruiker van het ISRA was en dat is dus niet zo. Dit soort problemen kunnen prima voorkomen worden (met eigen ISRA punten) maar daar hebben die huiseigenaren vaak geen zin in omdat het "onnodig" geld kost.

Het systeem van KPN (als provider) kan hier prima mee omgaan, en dat van XS4ALL ook. Er had gewoon een nieuwe lijn aangevraagd moeten worden naast de bestaande lijn(en) op een vrij ader en dat is helaas niet gebeurd door XS4ALL. Helaas pindakaas, niets meer aan te doen.

KPN kan nu als provider een nieuwe lijn aanvragen (op de juiste manier) maar heeft dan in principe te maken met dezelfde wacht perioden als alle overige providers bij het onderdeel van KPN dat de infrastructuur beheerd. Anders zou KPN hun eigen klanten ontzettend voor kunnen trekken dus dat mag allemaal niet. Een nieuwe lijn "binnen een half uur" actief maken is daarom ook niet echt van toepassing. Als je er over na denkt allemaal vrij logisch ivm concurrentievervalsing en het eenvoudig overstappen zonder lange downtime. Helaas is dit de keerzijde van de medaille en worden er klanten afgesloten die daar zelf niet om gevraagd hebben.

...

• dinkelover
  • Laatst online: 28-11 09:04
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:35:
[...]

Zeg gewoon niets als je er niets van snapt. Hieruit blijkt in ieder geval dat je niet hebt begrepen óf gelezen wat ik heb neergezet :X Het gaat om het gegeven dat van consumentenlijnen een andere provider het "recht" heeft om een andere klant ervan af te gooien indien hun nieuwe klant dit onbewust toestaat. Daarom moet je verschillende ISRA punten hebben. Bij zakelijke dienstverlening kan dit niet fout gaan, omdat een zakelijk DSL lijn niet zonder schriftelijke goedkeuring van klant kan worden overgenomen. Dit zou op consumentenmarkt eigenlijk ook zo moeten zijn, maar de OPTA wil dit niet omdat dit voor consumenten "te moeilijk" is én een extra stap, te omslachtig. Daar zijn consumenten te dom voor en van zakelijke gebruikers wordt geacht dat begrip wel te hebben. Dit is feitelijk zelfs een feature voor consumenten, omdat jaren geleden je niet weg kón bij een provider, of als je vorige bewoner het internet niet had opgezegd, jij als nieuwe bewoner machteloos stond. Zijn een paar voorbeelden. Cruiffiaans: elk voordeel hep zun nadeel.
Dat lukt ze prima, zolang de aanvraag op de juiste manier is gedaan.
Voor de TS: KPN is jouw provider, die moet het maar oplossen. En als dat drie weken moet duren, dan is dat diep en diep triest. Zoek een andere provider.
Leuke oplossing draag je aan, een andere provider zal net als KPN een nieuwe lijn moeten leveren, wat doorgaans bij iedereen op het ADSL netwerk even lang duurt (maar sinds kort niet meer 3 weken hoeft te duren). Dus prima, stap maar over omdat je er geen verstand van hebt. Helaas werkt het zo natuurlijk in de praktijk ook, dit is ook kennis wat een gemiddelde consument niet heeft. Geef de telco's maar de schuld :z Daar heb jij ook zoveel keus hé, daar op je kabel ;) De TS vraagt hier echter meer info en dan draagt jouw antwoord natuurlijk niets aan toe, dat wist de TS zelf ook al.
En ik zou ook meteen even nagaan waarom je geen kabel kunt krijgen. Op dit moment is ADSL de techniek die een beetje achter de rest aanhobbelt. Leuk voor als je geen kabel of glasvezel kunt krijgen en toch wil internetten. Of hebben jullie ook 1 gezamelijke kabel-aansluiting? (Met een versterker ertussen, waardoor je internet niet werkt?)
Wederom, kijk eens verder dan je eigen voordeur. Kabel is lang niet overal beschikbaar. ADSL achter gesteld? VDSL kan al prima met bandbreedtes van kabel concurreren (maar is ook lang niet overal beschikbaar, true), want dat is vermoedelijk het enige waar je naar kijkt: 30 of 60 of 100Mbit. Bandbreedte is fijn, maar stabiliteit, betrouwbaarheid en kwaliteit dienstverlener ook. Maar wacht, waarom leg ik dit uit, zal toch niet overkomen ;w Kabel is de shizzle voor jouw, ben blij voor je :*)
1nsane schreef op zondag 05 februari 2012 @ 12:48:
[...]

Daaruit blijkt maar weer wat een zootje het is achter de schermen. Dat dacht ik namelijk ook en een collega van de gene die me dat vertelde van XS4ALL vertelde me ook dat ze dat nooit hadden mogen zeggen. Kortom de helft weet gewoon niet waar ze mee bezig zijn...
Inderdaad best triest dat XS4All dit aan jouw vertelde. Nogal privacy gevoelige info. Gelukkig zijn dat ook niet de mensen die direct toegang hebben tot het daadwerkelijk uitvoeren van de zaken, zij ontvangen en dienen in. Die aanvraag moet nog wel goedgekeurd worden, hetzij door een systeem, hetzij door mensen die dat wel redelijk kunnen beoordelen. Daardoor gaat ook nog best veel goed.

Wel vreemd dat een sociale verhuurder dit niet in orde heeft. Hebben zij het niet opgedeeld met extra aansluitpunten? Kan ook nog. Dan wordt aan 1 ISRA 3 aansluitpunten gekoppeld, niet de meest ideale scheiding, maar dan is er ten minste een scheiding. Maar meestal komen die nummers dan weer niet overeen met de huisnummers van de woningen waardoor het alsnog mis gaat O-) Heb je al heel goed gevraagd aan je eigen provider hoe dat ISRA punt in CANVAS staat. Dat is als het ware het kadaster van de koper infrastructuur. Wellicht moet je 2 of 3 keer bellen voordat die vraag wordt begrepen door de helpdesk :X Vraag ook of er dan nog een aderpaar vrij is, dan weet je dat je een nieuwe aanvraag kunt doen op deze "extra" aansluiting, zodat eventuele verdere vertraging wordt voorkomen.

pepernooot

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
dinkelover heeft gelijk, met een kleine toevoeging. Bij een nieuwe aanvraag zijn er 2 vragen belangrijk:

- Enige bewoner? Ja/Nee
- Extra aansluiting? Ja/Nee

Wat er in dit geval lijkt te zijn gebeurd is dat er op 76 6 aderparen zijn. Er is geen huisnummertoevoeging bekend. Alles moest dus worden aangevraagd op 76. Als iemand dan zegt; Nee ik ben niet de enige bewoner, maar het is ook geen extra aansluiting (omdat er in principe aderparen genoeg zijn, meeste mensen denken dat dat bedoeld wordt met extra aansluiting), dan gaat het fout. Het had goed kunnen gaan als er om een extra aansluiting was gevraagd, maar mensen denken vaak anders. Ik heb geen ADSL, dus het is geen extra aansluiting want er zit niks.

Verwijderd

dinkelover schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:06:
[...]

Zeg gewoon niets als je er niets van snapt. Hieruit blijkt in ieder geval dat je niet hebt begrepen óf gelezen wat ik heb neergezet :X

[...]
Fraaie reactie hoor. Ik werk niet bij een DSL-provider (jij zo te lezen wel) en bekijk zulk soort dingen gewoon als nuchtere comsument.

Er kan altijd iets foutgaan, al moet er in zulke gevallen wel iemand flink hebben zitten slapen. Nadat er iets foutgaat, zet je dat recht en zijn de problemen uit de wereld. Maar.... zo werkt dat bij KPN (dat is de partij waar de TS een overeenkomst mee heeft, die ze niet zonder bericht eenzijdig kunnen beëindigen) niet. KPN start gewoon een procedure van een week of 3 en daarmee is de kous af en de klant kan het verder bekijken.

Laatst moest een klant van ons een zakeljke internet-plus-bellen DSL-verbinding laten verhuizen. Dat duurde ook maanden en uiteindeljk is KPN er hier 3x, waarvan 1x met 2 personen, mee bezig geweest. "Tja, nieuwe dienst, de procedures zijn er nog niet." Het lulligste is nog: de techniek is zo simpel, maar het zijn de providers die het allemaal zo ingewikkeld weten te maken.

TS heeft gewoon een kabelaansluiting, alleen is daar iets niet mee in orde. Kabelinternet is nou eenmaal vanuit de provider gezien veel eenvoudiger en sneller te realiseren. Op mijn vorige adres had ik ook kabelinternet. Na het aanmelden had ik binnen 3 werkdagen mijn installatiepakket in huis en was ik online. In mijn huidige huis heb ik glasvezel. Dat was iets meer gedoe, omdat de vorige bewoners een abonnement hadden afgesloten bij de glasvezelprovider, wat pas later in zou gaan. Dat duurde een week en toen had ik internet.

Maar blijf jij vooral lekker bij je DSL. Als je geen keuze hebt, is het mooi dat het er is. Zakelijk gezien is het leuk om als backup bij de hand te hebben.

• Johny_B
Wat het zure is in dit geval is dat alle regelgeving wordt opgelegd door de OPTA. Wat jij aangeeft over kabelexploitanten klopt wel, maar dan moet je ook rekening houden met het feit dat zij geen concurrentie hebben op hetzelfde netwerk. Dan hoef je alleen maar je eigen gegevens te vergelijken en dan zie je of het klopt of niet, want UPC kan simpelweg de verbinding van een Ziggo klant niet 'per ongeluk' overnemen. Dat de TS simpelweg een kabelinternet aansluiting niet voor elkaar heeft kunnen krijgen (paar posts terug) toont in hoge waarschijnlijkheid aan dat er niets in dat pand goed opgedeeld is (no offence aan iemand, maar dit is mijn conclusie). Ik denk dat alles daar een beetje primitief is opgesplitst. Dat verklaart waarom er geen aparte huisnummertoevoegingen bij DSL providers bekend zijn (=niet goed doorgegeven door huisbaas) en waarom de plaatselijke kabelprovider geen internet kan leveren (ook het huis 'bestaat' bij hun, maar op die specifieke etage kunnen ze niet leveren vanwege bestaande manier van aansluiten van die etage).

Ik dwaal een beetje af maar waar het op neer komt is dit: DSL provider A moet haar verbinding over laten nemen door DSL provider B volgens de huidige regelgeving. Daarbij mogen klantnamen niet bekend worden gemaakt volgens, wederom, de huidige regels. Anders weet Provider A waarom de klant naar Provider B gaat... en dat is nou juist de informatie die die provider niks aangaat.

Uiteindelijk werken ze dus met postcodes en huisnummers en eventuele toevoegingen. Hier schiet het proces zichzelf dus in de voet, maar het moet vanwege de regels. Erg zuur voor de gedupeerde, maar het moet.

Even wat meer on topic: ja het heraansluiten duurt ongeveer 3-4 weken. Wat veel mensen vergeten is dat het afsluiten ook 4 weken duurt (opzegtermijn en wettelijke bedenktijd). Zo zit het dus ook met aansluiten, eerst bedenktijd (kan er soms vanaf worden gehaald, zie Telfort topic :) ) en dan het dan werkelijk aansluiten, eventueel monteur naar de centrale... etc etc.

Verwijderd

Johny_B schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:56:
dinkelover heeft gelijk, met een kleine toevoeging. Bij een nieuwe aanvraag zijn er 2 vragen belangrijk:

- Enige bewoner? Ja/Nee
- Extra aansluiting? Ja/Nee

Wat er in dit geval lijkt te zijn gebeurd is dat er op 76 6 aderparen zijn. Er is geen huisnummertoevoeging bekend. Alles moest dus worden aangevraagd op 76. Als iemand dan zegt; Nee ik ben niet de enige bewoner, maar het is ook geen extra aansluiting (omdat er in principe aderparen genoeg zijn, meeste mensen denken dat dat bedoeld wordt met extra aansluiting), dan gaat het fout. Het had goed kunnen gaan als er om een extra aansluiting was gevraagd, maar mensen denken vaak anders. Ik heb geen ADSL, dus het is geen extra aansluiting want er zit niks.
En die mensen hebben gelijk. Als ik geen DSL heb en dat wel wil, dan wil ik een aansluiting en geen extra aansluiting. Ik heb immers genoeg aan 1 aansluiting. Wat mijn (boven-, onder-)buren hebben en doen, daar heb ik natuurljk niets mee te maken.

Als je wil weten of er andere personen op nummer X wonen, die ook gebruik maken van DSL, dan moet je dat vragen en niet vragen of mensen extra aansluitingen willen. Maar dat is allemaal teveel moeite voor de providers: die willen gewoon snel en simpel ordertjes inschieten en cashen. Een beetje proactief meedenken en aanvullende informatie vragen als er iets niet helemaal duideljk is, is alleen maar lastig.

• Johny_B
Je conclusie is verkeerd; de huisbaas had voor een goede scheiding van de aderparen moeten zorgen. Dat was zijn verantwoordelijkheid, net als het leveren van een COAX aansluiting waar je wat mee kan.

Die dingen zijn dus niet goed gescheiden, dus de 'oplevering' gaat fout. Wie heeft er nu een fout gemaakt?

Het gaat niet om de bewoner, wat dat betreft heb je 100% gelijk, het gaat hier gewoon duidelijk mis bij de verhuurder en de gegevens waarvan de huurder aanneemt dat ze goed zijn

• 1nsane
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:26:
[...]

En die mensen hebben gelijk. Als ik geen DSL heb en dat wel wil, dan wil ik een aansluiting en geen extra aansluiting. Ik heb immers genoeg aan 1 aansluiting. Wat mijn (boven-, onder-)buren hebben en doen, daar heb ik natuurljk niets mee te maken.

Als je wil weten of er andere personen op nummer X wonen, die ook gebruik maken van DSL, dan moet je dat vragen en niet vragen of mensen extra aansluitingen willen. Maar dat is allemaal teveel moeite voor de providers: die willen gewoon snel en simpel ordertjes inschieten en cashen. Een beetje proactief meedenken en aanvullende informatie vragen als er iets niet helemaal duideljk is, is alleen maar lastig.
Dit is ook een van de dingen die fout zijn gegaan, het is een soort murphy's law in dit geval. XS4ALL heeft een fout gemaakt door mijn buurman verkeerd te begrijpen (die duidelijk aan de telefoon aan heeft gegeven dat er in het pand nog iemand actief adsl gebruikt).

Er is maar 1 Israpunt op het CANVAS waar de verhuurder weer debet aan is.

De wetten van de OPTA die het de consument makkelijk moeten maken werken in de hand dat bovenstaande zaken dit tot gevolg hebben.

KPN kan er in mijn ogen weinig aan doen anders dan mij schadeloos stellen (desnoods verhalen ze dit maar bij XS4ALL), zij krijgen immers bevel van boven dat ze de lijn vrij moeten geven vanwege een overstap.

Als slagroom op de taart kan XS4ALL mij niet helpen door hun fout sneller te herstellen omdat ik simpelweg geen klant van ze ben.

• 1nsane
Johny_B schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:42:
Je conclusie is verkeerd; de huisbaas had voor een goede scheiding van de aderparen moeten zorgen. Dat was zijn verantwoordelijkheid, net als het leveren van een COAX aansluiting waar je wat mee kan.

Die dingen zijn dus niet goed gescheiden, dus de 'oplevering' gaat fout. Wie heeft er nu een fout gemaakt?

Het gaat niet om de bewoner, wat dat betreft heb je 100% gelijk, het gaat hier gewoon duidelijk mis bij de verhuurder en de gegevens waarvan de huurder aanneemt dat ze goed zijn
Als jij een artikel in de woningwet vind waar dit naar verwijst ben je mijn held want dan laat ik Staedion betalen voor een goeie coax aansluiting :) uiteraard ligt dat ook nog niet zo eenvoudig omdat Staedion dan gewoon gaat zeggen dat ik de woning geaccepteerd heb door te tekenen en geen bezwaar heb gemaakt tegen de manke kabel aansluiting (ondanks dat de makelaar hier van op de hoogte was en het me niet heeft gemeld).

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:44
KPN moet gewoon in Canvas dikader 1 voor 76, dikader 2 voor 76a en dikader 3 voor 76b verwerken.
Dan is het hele probleem opgelost.

Ik heb in een huis gewoon uit 1910 en daarvan zat een 4x2 lood kabel bij de buren.
Er is nooi een probleem geweest met het aanvragen en of verhuizen van een DSL verbinding.
Niet toen de buren er kwamen wonen en niet toen ik ging verhuizen.
Pagina: 1